Gå til innhold

Hva er et fosterbarn?

waco

Anbefalte innlegg

De som driver fosterhjem for unger kan tjene titusenvis av kroner for fosterbarn. Særlig barnevernssosionomer sees i mange sammenheng med fosterhjemsfedre.

Er det konturene til rein mafiavirksomhet vi avdekker her? Hvor mange tusen mennesker er det som er involvert i denne geskjeften, splittelse av familier for å få flere på fosterhjem?

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan vanskelig tro at det er sånn, Waco, men vi har en gammel sak i min kommune.

En sak som får meg til å lure..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en tante som har vært et såkalt beredskapshjem i "alle" år, og de kronene man "tjener" på det har de såvisst fortjent. Hun har vært borti utrolig mye vondt oppigjennom årene og har måttet forholde seg til barn som omtrengt har vokst opp med alkohol på flaska, rusete foreldre til enhver tid og totalt uten omsorg. Hun har hatt mange tunge stunder med disse barna, men har også lært barna hva kjærlighet og omsorg er. Når man er et beredskapshjem har man barn i en periode til de finnet et fosterhjem, og det kan ta veldig lang tid. Fosterforeldrene blir plukket ut med omhu, og barna blir ikke bare satt til den første familien som melder seg. Tanten min har også endt opp med å bli fostermor for 2 av barna.

Det finnes sikkert noen som gjør dette for pengenes skyld, men hadde man virkelig visst hva som ligger bak av svette, slit og tårer, tror jeg faktisk man hadde funnet seg noe annet å gjøre om man ville tjene penger gitt. Når man tenker på all den jobben man må legge i for disse barna, så tjener man absolutt ikke bra om man gjør jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen Augustbrud02 :)

Det nok som du sier ja. I de aller fleste tilfellene i alle fall. Men som sagt, jeg har vært borti en sak som får meg til å lure. På akkurat denne saken.

Et barnevern som nektet å ta hensyn til nye opplysninger i saken.

Umenneskelig behandling av barnets foreldre.

Direkte usannheter. Trenering.

Barnet ble tatt like etter fødselen, og saken pågikk i et år.

Da det endelig ble avgjort at barnet skulle tilbake til sin mor, ble saken trenert helt til fylkesmannen grep inn.

Denne familien er venner av meg, og jeg har lest sakspapirene.

Jeg kan ikke gå i detaljer, dette er et sted der alle kjenner alle, og dette er et åpent forum.

Det jeg kan si er at etter denne saken får jeg frysninger av ordet "barnevern".

Selv om jeg vet at Barnevernet i de aller fleste tilfeller gjør en veldig god jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, desverre er det alltid slik at det er unntak som bekrefter regelen. Jammen meg synd at det skal være slik, og iallfall i saker der barn er innblandet! Men vi får bare håpe at det i de aller fleste tilfeller fungerer ting slik de bør fungere og at de som virkelig trenger hjelp får den hjelpen de bør få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay! For pengenes skyld?? La oss tenke oss at et ektepar driver med dette på heltid som den eneste jobben de har. Kanskje har de to-tre fosterbarn. Hvor mye får de utbetalt per mnd per barn tror du? 5000? 10000? Så kan du trekke fra alle de faste utgiftene de har med disse barna (klær, mat, ferieturer osv.) så kan du ta resten av beløpet og dele det på to (personer) og igjen dele det på antall timer de er på jobb....Husk at du alltid er på jobb! Ikke bare å ta seg en fest når det passer...(Hva hvis en av ungene skulle blitt plutselig syke eller at de ringte og ville tilbake til fosterhjemmet mens de var på helgebesøk hos mamma eller pappa. Og ikke glem at det er du som sitter hjemme og lurer på hva som skjer med ungene "dine" når de er hjemme hos sine foreldre!)

Tja , kanskje de har 30-40 kroner timen for jobben de gjør!

I tillegg er dette barn som veldig ofte trenger ekstra tid, omsorg og kjærlighet og for ikke å snakke om tålmodighet. Samtidig må du hele tida leve med at disse barna kanskje plutselig blir tatt fra deg hvis mor eller far igjen blir i stand til å ha ansvaret for de. Det er beinhardt! Det er du som har vært der for de de siste årene når de har vært syke, på deres første skoledag, når de har stjålet hos naboen, når de gråter seg i seng etter nok et opprivende helgebesøk hjemme hos rusa foreldre...

Ville du ha jobbet døgnet rundt for en sånn lønn og med disse arbeidsbetingelsene? :roll:

Nei, det trodde jeg ikke heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei MissS!

Nå vet jeg ikke om det er meg eller Waco du svarer, men jeg vil bare si at du har helt rett!

Det jeg lurer på i den saken jeg nevnte, er hvorfor? Hvorfor var det så viktig å trenere saken, nekte å la nye opplysninger komme "tiltalte" til gode.

Opplysniger som omsider førte til at barnet kom tilbake til sine foreldre etter en del advokatvirksomhet.

Hvorfor beholdt de barnet i fosterhjem i to måneder etter at det ble bestemt at det skulle hjem?

Hvorfor måtte det gå så langt at fylkesmannen måtte nærmest slå i bordet og forlange at barnet skulle til sine foreldre straks og uten opphold?

Kan svaret være så enkelt som PRESTISJE?

Etter to år kan ikke barnet flyttes hjem.

Ikke vet jeg, men dette førte til masse sorg og elendighet for alle parter.

Foreldrene mistet hele det første viktige året av barnets liv..

Nå er barnet 8-9 år, familien har det bra, og alt er som det skal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hege!

Det var egentlig et svar til Waco i stad, men sånn som du sier er dette med barnevern kjempevanskelig. Når det skjer feil i systemet blir jo dette kjempegodt lagt merke til! Ikke rart at folk har masse respekt for sånne instanser som har rett til å ta fra deg barne dine. Likevel tror jeg mange glemmer at det kun i 5% av sakene barnevernet har dreier seg om omsorgsovertakelse. Og det sier litt om hvor mange tiltak de har å tilby for i det hele tatt å unngå å ta barnet vekk fra familien.

Men det er selvsagt leit for den familien som blir urettferdig behandlet, for dem kan jo selve opplevelsen føles som utilgivelig! Men alle andre der ute: Barnevernet er til for å hjelpe!! Og hvem er det som er viktigst? de voksne eller barna....?

Klem fra MissS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

verdanda, det blir litt smålig når noen ikke vil følge tråden kan det virke som. Nå diskuterer jeg koblingen barnevern og fosterhjem. Og det er slettes ikke mystisk eller noe rart med at de har felles interesser.

En familie som har f eks tre fosterbarn kan få så mye som sekstitusen ekstra i måneden.

I tillegg dersom barnet skulle ha "ekstra behov" som de kaller det.

Hvorfor vil noen nekte for at det pågår en industri her?

Waco

Men verden vil jo bedras.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oppgitt

For hvis det hadde vært en industri, Waco min, hadde kanskje ikke barnevernet hatt problemer med å finne fosterhjem? Det er faktisk stor mangel på fosterhjem og fosterfamilier - og kan du vise oss det regnestykket hvor man kan "tjene" 20.000,- pr. barn?

Vis oss, Waco - og fortell hvor mange DU kjenner som driver i denne "industrien". For du må jo ha noen gode eksempler på de grove påstandene du kommer med. (eller ganske mange eksempler må du ha, siden du kaller dte en industri)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i dette også Verdande. Det er bare det at i denne saken er det mye mer enn det jeg kan fortelle her, og det inkluderer fosterforeldre.

Jeg kan ikke si mer om det fordi jeg da må referere til ting jeg har hørt i etterkant.

Jeg kan altså ikke gå god for at det er slik som jeg har hørt.

Det kommer så manger rykter og sladder om sånt, og det vil jeg ikke gjengi her. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjenskap til en sak... der fosterfamilien virkelig utnytter situasjonen. Fosterbarnet får en helt annen, og mye dårligere behandling enn foreldrenes egne barn, det får mindre ukepenger (enda barna er like gamle), må gjøre mye mer hjemme og får mye færre goder (klær, leker og andre saker og ting). Skal ikke gå mer inn på dette fordi det er såpass privat. Men jeg vet at det skjer, og at familien tjener penger på den stakkars ungen...

Oppgitt: det at det er mangel på fosterforeldre, er selvfølgelig fordi det er en kjernefamilie barnevernet leter etter. I våre dager er det få igjen av dem...

Jeg vet jo at barnevernet gjør mye bra, selvfølgelig. Det meste de gjør er sikkert strålende... men jeg har vært borte i enkeltsaker hvor de kanskje har... ehem... overreagert litt? Men tross alt er det vel bedre at de gjør for mye enn for lite.

Kid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det ligger en industri bak........ har ingen eksempler på det eller noe som kan støtte påstanden. Men jeg syns det var mystisk da barnevernet for noen årsiden fratok en mor datteren (5 år gammel). Grunn: hun skjærte for tykke brødskiver til jenta!!!!!!!

Og i kommunen jeg bodde i for noen år siden, var det kjempeoppslag i lokalavisen fordi barnevernstjenesten hadde for få saker! De hadde for lite å gjøre, og de måtte si opp noen og alt var bare tragisk......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fosterforeldre får i ren lønn ca. 3500 til 4000 kroner i måneden. Hvis du regner at det er en 24 timers jobb, så er det ikke mange kronene de får i time lønn. I tillegg får de utgiftsdekning på ca. 3000 kroner. Barnetrygden havner på konto som står i barnas navn, og skal brukes til ting som barna trenger som IKKE dekkes av de ordinære pengene. Biologiske foreldre og barnevern skal godkjenne uttak av barnetrygden. Fosterforeldre får IKKE kontant støtte. De får heller ikke bidrag av foreldrene. Dersom foreldrene betaler bidrag går det til barnevernet som skal være med å dekke DERES kostnader ved å ha barn i fosterhjem.

Det vil med andre ord være DÅRLIG butikk å ha fosterbarn for pengenes del.

Bare for å ha det helt klart!!

Når det gjelder det du skriver om Hege, så JA... barnevern gjør også feil. Det ER tragisk når feil oppstår fordi det er snakk om mennesker og deres liv. Men alt i alt så griper barnevernet for SJELDENT inn i familier. Jeg antar at mange av oss vet om foreldre som IKKE burde fått hatt barna sine, men som har dem likvel..... fordi barnevernet mangler ressurser OG fosterhjem.

Når det gjelder den saken som blir nevn om tykke brødskiver... jeg husker også det stod en eller annen plass, og da tenker jeg at moren i det tilfellet IKKE forteller alt som det er. Barnevernet har som kjent taushetsplikt, og kan derfor ikke fortelle sin versjon. Og jeg tviler STERKT på at fylkesnemda ville godtatt omsorgsovertakelse på grunn av noe slikt. Det er ikke lenger slik at det er en representant fra barnevernt som bestemmer. De jobber i TEAM. Og fylkesnemda er siste instans, og det er slett ikke alltid at barnevernet får medhold der. Det skal som oftest VELDIG mye til for at foreldre skal miste omsorgen for barna sine.

Men klart.... feil skjer. Tragisk nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Cassandra, feil skjer. Og naturlig nok er det feilene vi får høre om, og dermed er det veldig lett å få et galt bilde av det hele.

Som du sier har heller ikke barnevernet mulighet til å forsvare seg her.

Det må vi også ta i betraktning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gro LIse

Jeg er selv fostermor, har vært det i 11år for det samme barnet.Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen til waco.Jeger ikke forsterket fosterhjem, dvs. at en av de voksne i hjemmet må være hjemme på heltid.Jeg regnet ut hvor mye jeg hadde i timen for noen år siden riktig nok,men det var ca,5 kr. Barnet er kronisk syk, har vært mye på sykehus flere ganger i året.Jeg alltid sakt at det har vært noe i veien med barnet utover den kroniske sykdommen,har endelig fått gehør for det. Barnet har adhd. Det har vært et kjempe slit. Hva alle situasjoner jeg har mått rydde opp i når mor eller far har sviktet ikke holdt det de har lovet.Jeg fortjener hver lille krone jeg får. Har mått redusere min stilling på jobben, men det er vært det så lenge det kan hjelpe ett barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om barnevernet (Var vel ikke opprinnelig tema men..):

Jeg er glad jeg ikke valgte å gå barnevernspedagog likevel, det er virkelig en utakknemmelig jobb..

Dette inlegget er ikke myntet på noen av dere, men jeg blir stadig like overrasket over at folk tar for god fisk det de leser i VG eller Dagbladet eller enda verre, Se & Hør om det grusomme barnevernet som kommer og tar barna til folk.. Det skal veldig mye til før barnevernet går inn og faktisk fratar noen omsorgen. Det er mange hjelpetiltak som kan bli satt i gang for at foreldrene faktisk skal kunne beholde omsorgen. Jeg er selv besøksfamilie for to barn hvor familien klarer seg mye bedre nå etter de får avlastning hver 3. helg.

Jeg kjenner selv til en sak personlig som ble slått opp stort i en av tabloidavisene om en mor som var frattat datteren sin. Jenta er en venninne av meg. Dette oppslaget vekket masse sympati for moren og alle trodde selvfølgelig (?) på den historien som ble presentert i avisen. Så var det også en del som ikke kom frem i artikkelen da, som blant annet at mammaen pleide holde hodet hennes under vann i badekaret, eller kunne låse henne inne på rommet en hel dag uten mat.. Listen kunne blitt lang.

Jeg sier ikke at det ikke kan skje feil, det gjør det nok sikkert, men husk når dere leser sånne avisoppslag at dette er den ene siden av saken. Eller ta dere en tur på barnevernsvakta og se hva slags jobb de gjør der.

(Jeg har fått tillatelse av venninnen min til å skrive i korte trekk om henes historie.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting jeg alltid har lurt på.

I slike saker står det ofte at barnevernet er fritatt fra taushetsplikten.

Er det slik at de uansett ikke har lov til å si noe? Eller er det fordi det kanskje bare er foreldrene, ikke barna (når de da er i stand til det), eller andre involverte, som har gitt dette fritaket?

Lilly

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpemeg så dårlig informert Waco er.

Ville jeg tjent masse penger hadde jeg ikke valgt denne jobben.

Hverken vi som fosterhjem eller barnevernet har mulighet til å kommentere de forskjellige sakene vi er inne i derfor forholder vi oss tause når biologiske foreldre bruker offentlige medier for å tale sin sak.

Jeg er enig i at det er noen som ikke burde vært fosterforeldre, men det blir som oftest oppdaget etter en tid at de ikke er egnet.

Nei det er ikke stor butikk i å være fosterhjem , men det er overhodet ikke derfor vi er det heller. Vi skal gi kjærlighet , omsorg og trygghet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...