Gå til innhold

Overvektig 8-åring, hva kan gjøres?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 8-åring som nylig ble veid og målt hos helsesøster. Han er 148 cm og 42 kg, noe som for barn er å være litt overvektig. Siden sommeren har han lagt seg ut litt, siden høydeveksten virker å være i pausemodus.

Jeg lurer på hvor alvorlig dette er, og hva jeg kan gjøre? Han liker faktisk ikke godteri noe særlig, og spiser det veldig sjelden, vi som familie drikker heller ikke brus og vi er aldri på McDonalds eller Burger King. Men, jeg kjøper iblant frossenpizza og har sikkert for ofte pastamiddager. Han spiser også noen ganger kjeks, men ikke alltid så ofte som ukentlig.

Innser at å kjøpe frossenpizza og spise for mye pasta er noe av årsaken, og skal kutte ut frossenpizzamiddager og en del pasta.

Er det noen her som har lykkes i å få til en sunn vekt for et barn som har vært overvektig, og hva gjorde dere i så fall, og hvor lang tid tok det?

Han er ikke interessert i sport, men lurer på om jeg burde få ham til å bli med på noe som f.eks. friidrett (som han sier han liker).

Hverken jeg eller faren var overvektige som barn, og ingen i vår familie har heller vært overvektige barn. Føler meg som en mislykket mor nå, og er desperat etter gode løsninger.

Anonymkode: 1b95b...2e3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha sett mye på hva han spise men det er bare en del.  Hvis han sitte og spille på pc/playstation/ipad og går ikke ut og er ikke aktiv så er dette også et stort problem.  

Anonymkode: 5384a...eb0

• Liker 4
Skrevet (endret)

Du skriver mye om mat. Men hva med aktivitet? 

Da snakker jeg ikke om aktivitet han kan delta på 1-2 ettermiddager i uka. Men hva dere gjør som familie. Barn skal bevege seg mye, og gode vaner læres fra barndommen. Gjør noe sammen på ettermiddagen. Skitur om dere er så heldige å ha de mulighetene i nærområdet, lekepark, besøk hos venner med barn. Det kan om så være bilvask som familieaktivetet, eller IKEA og lekerom. Vær aktive sammen i helgene. Gå en lang tur, dra på åpen gård, åpen idrettshall, gå en tur i byen eller besøk en svømmehall. 

Og du er selvfølgelig ikke mislykket som mor. Du er bekymret, og du søker råd. Kanskje er det bare tilfeldige variasjoner fra en måling til neste, barn vokser i rykk og napp. Men det er veldig bra at reflekterer over hva du kan gjøre i stedet for å bortforklare :) 

Endret av Athene
  • Liker 12
Skrevet

Jeg synes du er en god mor, du er jo på jakt etter løsninger. Hadde du vært en dårlig mor hadde du gitt blaffen. 

Hva med å oppsøke en ernæringsfysiolog? De kan sette opp meny som Passer hele familien.

Lykke vi videre.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Spis masse grønnsaker før middag. 

Gå tur hver dag. Pokemon go?

Løp lekende mellom lyktestolper og gå lange fjellturer som familie.

26127B46-6547-4F32-832E-1DDCC583F55F-COLLAGE.jpg

Anonymkode: fadf8...7ac

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Slutt med frossenpizza og mye ost kansje? Luk ut fet salami,majones,fet-melk ( bruk lett ) rømme kan etterstattes med yougurt. Kutt ut brus?

om litt begynner han å handle eget godteri og da er det kjørt om han ikke har aktive vaner. Kansje dere skulle hatt sykkler hele gjengen, og dra på klatre parker, turer, spille ball sammen. kjøp baseball tre og lignende morro ting. Dere som foreldre må vise vei. Tren alle sammen. "Sånn er det vi er aktive"

Anonymkode: a4bcb...6a0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fikk du ikke tilbud om samtale med helsesøster angående dette? Jeg ville tatt i mot dette. Går gutten til/fra skolen?

Anonymkode: ac1b6...63a

AnonymBruker
Skrevet

Kutt ut pølser og annen fettrik kost. Mer grønnsaker og mye mindre sukker. De voksne porsjonerer tallerkenen. Maser barnet på noe gi kun grønnsaker. Kålrabibit, tomat, osv.

Anonymkode: fbe6b...637

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du vurdert plastisk kirurgi?

Anonymkode: 3e05c...773

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det handler ikke om hva barnet spiser, men aktivitetsnivå. Om han ikke er interessert i sport, er han garantert interessert i kvalitetstid med mor. Kast ball ute, gå en tur, akebakken er moro for store og små... Osv... Han er jo veldig høy til å være 8 år, så veksten vil nok ta seg opp igjen. 

Anonymkode: 67dbf...f77

• Liker 4
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en 8åring?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han sier han like friidrett, flott, få ham med på det! 

Hele familien bør gjøre noe aktivt sammen i helgene. Dette gir dere god kvalitetstid sammen, og bygger gode vaner for alle sammen. Barn som opplever fysisk aktivitet som en selvfølge har større sannsynlighet for å fortsette å være aktive. Aktivitet kan være en tur i akebakken, skitur, gå en tur i skogen eller fjellet, en tur i svømmehallen og mye annet. Husk at dere foreldre også må være aktive, dere kan ikke sitte og se på. Kjør om kapp ned akebakken og plask rundt i bassenget til dere blir helt utslitte alle sammen.

Er dere i familien flinke til å spise grønnsaker? En voksen person skal ha minst 500g frukt og grønt i løpet av en dag, barn litt mindre. Jeg vet at mange familier, min inkludert, ikke er flinke nok til dette. Grønnsaker fyller magen slik at en ikke spiser for mye kalorier, fibrene får magen til å jobbe bedre og det inneholder masse vitaminer og mineraler som man trenger for å ha en frisk og sunn kropp. Dersom hele familien passer på at dere spiser nok grønt i løpet av dagen vil dere bli sunnere, barna får gode vaner og det hjelper kanskje på sønnens overvekt.

Tenk også over hvordan dere forflytter dere i hverdagen, og begrens bilbruken. Barn bør alltid gå eller sykle til skolen, studier viser at det forbedrer evnen til å lære, i tillegg til at det øker trafikksikkerheten rundt skolen og lærer barna gode vaner for fysisk aktivitet. Dere voksne bør om mulig unngå å kjøre bil til jobb, både for egen helse og for å være et godt eksempel. Elsykkel gjør det lettere selv om det er langt og bakkete. Vurder om lørdagshandelen må gjøres med bil, eller om det holder med to sykler med sykkelvesker (ta med et barn).

Det er sjeldent nødvendig å slanke barn som bare er litt overvektig, men en bør forsøke å unngå at vekta fortsetter å øke. Da vil de etterhvert vokse seg inn i vekta. Det som er viktig er å legge gode vaner slik at barnet senere holder seg slank. Noen mennesker legger lettere på seg, og må ha gode vaner for å holde seg slanke. Andre mennesker holder seg slanke selv med dårlige vaner, men husk at det ikke betyr at de er sunne. Gode vaner er viktig for alle, det er bare mer synlig utenpå for enkelte.

Anonymkode: cacba...45a

• Liker 2
Skrevet

Synes ikke han hørtes så overvektig ut jeg da.. hadde skjønt det om han veide 60 kg + til hans høyde. 

Ville heller satset på at høyden utvikles videre iht vekten ettervært.. og at han ble litt mer aktiv i hverdagen. 

• Liker 6
Skrevet

TS,

Du har fått mange fine råd i denne tråden.

Ifølge Iso-KMI, så er barnet litt over normalvektig og kan beregnes som overvektig.
Men, husk at man bør ikke følge denne skalaen til punkt og prikke.

Denne artikkelen,
Handler om ei jente, som ble målt og veid og de kom fram til at jenta veide over normalen..
http://www.vg.no/forbruker/helse/helse-og-medisin/mener-malina-9-veier-over-normalen/a/23486165/

Det skader ikke å være aktiv, gå turer, melde seg på fritidsaktiviteter, speider kanskje? Friluft, eller karate, klatring?
Det finnes så mye forskjellig å velge mellom, som barnet kan være med på. Har man i tillegg tid hjemme, så kan man gjerne lage aktiviteter hjemme.. :) (Finn ut hva barnet kunne tenkt seg å prøve, ta det derifra, prøv det ut, liker man det ikke, så finner man noe annet)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn vokser i rykk og napp, og de fleste barn som barnet til TS vil plutselig skyte i været, slik at høyden tar igjen vekten. 

Men det er alltid lurt med en sunn livsstil. For hele familien. Et sunt kosthold kombinert med hverdags- og helgeaktiviteter som ikke innebærer stillesitting, TV og data. Men husk at dere foreldre er forbildene og må gå foran med et godt eksempel. Og for Guds skyld - ikke fokuser på vekt med mindre barnet blir så overvektig at det bør inn på fatcamp (sammen med hele familien). Dere ønsker virkelig ikke å trigge spiseforstyrrelser. 

http://www.adressa.no/familieogoppvekst/article9772968.ece

Anonymkode: 48545...a90

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du seriøs? Legg i fra deg slike kvalme kommentarer. Du anbefaler ikke en mor å operere en 8-åring. 

Anonymkode: ea1cc...d0d

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du seriøs? Legg i fra deg slike kvalme kommentarer. Du anbefaler ikke en mor å operere en 8-åring. 

Anonymkode: ea1cc...d0d

Du burde kanskje forstå at dette var ein tullekommentar... Ironi, muligens? 

Skrevet
20 minutter siden, Fjaselina skrev:

Du burde kanskje forstå at dette var ein tullekommentar... Ironi, muligens? 

Man vet aldri...
Flere barn blir slankeoperert idag, særlig i USA. (Men der har de også ett fedmeproblem)

• Liker 1
Skrevet

Hadde satset på å bli mer aktive som en familie. Kjør på med pokemon Go, geocaching eller lignende. Bruk søndagene til å gå ut på tur med grillmat osv. I tillegg til at han får teste ut friidrett dersom det er noe han liker 👍

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Aktivitet og porsjonsstørrelse. Vi har en sønn som ble overvektig. Vi spiser sunt, han var mye i aktivitet og vi var aktive som familie. 

Det viste seg at han spiste altfor mye. Da vi kuttet ned på matmengden ble det justert. Vekten normaliserte seg ganske kjapt og han har vært normalvektig i mange år. 

Husk:  mat er kilo og trening er gram i en slik situasjon. 

Han spiste mange brødskiver, feks 3 til frokost, drakk flere glass med melk osv. Summen av den sunne maten blir også for mye. 

Anonymkode: 3cc2d...125

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...