Gå til innhold

Ikke spise kake i familieselskaper, frekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man slanker seg, eller har godteristopp, er det frekt å nekte å spise kake? Ikke gjøre noen sak ut av det, men det blir naturligvis påpekt at man ikke har forsynt seg. Er det frekt å takke nei, selv om de insisterer? 

Hvis jeg for eksempel har godteristopp fra nyttårsaften til påske, og har kommet så langt som til nå, vil jeg ikke avslutte målet mitt og ikke klare det, men samtidig har verten tatt seg bryet med å bake kaker til gjestene. Det føles utakknemlig. 

Vet med meg selv at dersom jeg bryter godteristoppen i et selskap så er løpet helt kjørt, og jeg klarer ikke fullføre resten av dagene uansett.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 2ebdc...bdb

Videoannonse
Annonse
Gjest Coolaid
Skrevet

Du kan fint gjør akkurat som du vil. Bestemmer selv hva du ønsker å putte i kroppen din, samt at du ikke er ansvarlig for andres følelser. Du kan også velge om du vil forklare hvorfor du ikke spiser noe eller du trenger ikke si noe. Uansett hva du sier så fungere det greit om du sier det på en fin måte. 

Litt på siden.... tenker at "godteristopp" osv kanskje ikke er så lurt? Lev heller på en slik måte at du klarer å opprettholde det du ønsker over lang tid, over mange år.... Tenker da på kosthold, trening osv..... Det er bedre å feks spise litt snop hver helg, enn ingenting i 3 måneder og så tilbake til det som kanskje blir litt for mye. Litt hele tiden er løsningen for mange. :)

AnonymBruker
Skrevet

Ville krysset fingrene for at det var satt fram noe fruktfat eller lignende i tillegg, og heller forsynt meg av det. Jeg pleier selv alltid å sette fram litt sånt, i tilfelle det er folk som er mer komfortable med det enn med kake.

Jeg synes forsåvidt ikke det er frekt å diskret ikke forsyne seg med kake, men heller sitte der med kaffekoppen sin og være med på kosen alikevel. Men de godtestopperne som høylytt proklamerer at de ikke kan spise noe, og hvor synd det er på de, og hvor flinke de er som har klart seg så og så lenge, og nærmest gir alle de andre dårlig samvittighet, de har jeg ikke så mye til overs for. 

Anonymkode: 1c7b3...985

• Liker 17
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Nei ikke frekt, det som derimot er frekt er å drive å mase og plutselig få et kake stykke slengt på tallerkenen din, sån at du nærmest blir tvunget til å spise.

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Nei ikke frekt, det som derimot er frekt er å drive å mase og plutselig få et kake stykke slengt på tallerkenen din, sån at du nærmest blir tvunget til å spise.

Helt enig. Vi spiser for mye sukker og skit, så at noen faktisk klarer å kutte ut sukker burde vært belønnet og ikke rakket ned på. Antar om folk blir fornærma over slikt så er det fordi de faktisk blir litt sjalu på at andre har mer viljestyrke. 

Anonymkode: aad8c...4ff

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Spørs helt hvem som tilbyr. Er det bestemor på 90 såspiser mann, er det din egen mor er det enklere å forklare.

Anonymkode: cf876...d83

• Liker 4
Skrevet (endret)

Hva har du planer om å gjøre etter påske? Har du da lært det moderasjon? Skal du fortsette med sukkerstopp? Eller skal du tilbake til gamle vaner?

Ikke misforstå meg. Det er supert at du tar tak. Men ord som "diett" og "sukkerstopp" peker ikke mot at du klarer dette på sikt. Særlig når du uttaler at du vet løpet er kjørt om du tar litt kake - for da fortsetter du de neste dagene (!)

Hvorfor pine seg mellom jul og påske, når du uansett er tilbake på null et-par uker etter påske? 

Kanskje du kan bruke anledningen for å lære deg moderasjon. Du har jo klart å følge prinsippet om null sukker en lang stund - det viser viljestyrke. Hva med å nå forberede deg mentalt på at du kan ta 1cm av to ulike kaker, så er du forsynt og ferdig. Og dagen etter skal du ikke ta noe mer. Det er mye bedre læring enn det du nå holder på med :) 

Endret av Athene
  • Liker 12
Skrevet

Jeg liker ikke (de fleste) kaker, og mener det hadde vært frekkere dersom jeg skulle sitte og brekke meg av et stykke marsipankake, så jeg sier nei takk. :vetikke: 

• Liker 3
Skrevet

Nei, det er ikke frekt. Det er mye frekkere med de som skal mene så mye om hva andre spiser, eventuelt ikke spiser. 

Men jeg hadde en episode en liten tid tilbake hvor jeg hadde laget en konfektkake til voksenselskap. Vi var 6 voksne. En av gjestene er en sikkelig godtemums og hadde med seg et lass av potetgull og smågodt som jeg også satte fram. Dette var selvfølgelig hyggelig, men det resulterte i at det kun var meg og én  av gjestene som smakte på kaka. De andre gomlet godis til den stor gullmedalje :fnise: Husker jeg ble litt oppgitt av å ha bakt kake når de ikke en gang smakte et lite stykke. Men jeg kommenterte naturligvis ikke noe... Det viktigste var jo at de koste seg med det de ønsket. Men  gidder ikke å lage kake i fremtidige sammenkomster med denne gjengen for å si det sånn... 

• Liker 1
Gjest Herr Heftig
Skrevet

De som spiser usunt ønsker alltid å dra de som spiser sunt ned i søla si.

Skrevet
2 minutter siden, Herr Heftig skrev:

De som spiser usunt ønsker alltid å dra de som spiser sunt ned i søla si.

Jeg syns det er himmelvid forskjell på å spise kake i selskap og å være usunn. Tror eventuelle reaksjoner handler mer om at det "forventes sosialt" å smake på det som blir tilbudt, en form for deltagelse i et fellesskap, på en måte. Mat/søtsaker er sosialt og kulturelt, det handler ikke kun om næringsstoffer. Mener helt klart at man kan si nei til kake med god samvittighet altså, men sier meg enig i det ABen lenger opp presiserer, om at det finnes mange måter å gjøre det på. Å sette frem litt frukt, eller å drikke kaffe og delta i praten, må være mer enn bra nok. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

først må jeg presisere at det ikke er en diett eller slankekur, det var ment som eksempel. Min egen godtestopp er fordi jeg vil teste hvordan kroppen fungerer uten usikker. Frem til påske er for å se uten sukker, helt strengt, hva helsefordeler jeg vil oppleve er, og etter påske vil jeg gå tilbake til normalt. Det er ingen duett og jeg har ikke problemer med moderasjon, men det er likevel vanskelig å kutt eder HELT UT, og det er det jeg mente med at jeg ikke klarer å begynne igjen. Å droppe sukker er en omstilling som er tøff seøv om jeg har et normalt forhold til det til vanlig.

kanskje er det derfor vanskeligere for meg å takke nei uten å fremstå frekk, fordi jeg er mer enn slank nok, og har ingen "legitim" grunn til å spise så sunt, som de andre fysisk ser på meg.

Kaker osv har heller ingen verdi for meg, så jeg trenger heller ikke moderasjon og det å "kose meg innimellom". Men det er mange som kikker stygt hvis man ikke gladelig trykker innpå kakestykke etter kakestykke

AnonymBruker
Skrevet

Enig med hun over, at om bestemor på 80 har fikset kake til deg, så smaker man. Litt dårlig gjort å såre følelsene til skrøpelige gamle besta som hvem vet lever til neste jul. svigermor, se det an, er hun typen som blir sur på deg? tjaa? Din mor, da hadde jeg sagt er på godteri-stopp. min egen mor hadde ikke brydd seg. osv.

Jeg var på sukkerstopp selv, men pga helseplager og det ble ramaskrik i familien. Gikk så langt av svigersøster strødde sukker på mine jordbær og ble dritsur når jeg gikk å skylte de. 

Anonymkode: 8cd09...e2e

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

først må jeg presisere at det ikke er en diett eller slankekur, det var ment som eksempel. Min egen godtestopp er fordi jeg vil teste hvordan kroppen fungerer uten usikker. Frem til påske er for å se uten sukker, helt strengt, hva helsefordeler jeg vil oppleve er, og etter påske vil jeg gå tilbake til normalt. Det er ingen duett og jeg har ikke problemer med moderasjon, men det er likevel vanskelig å kutt eder HELT UT, og det er det jeg mente med at jeg ikke klarer å begynne igjen. Å droppe sukker er en omstilling som er tøff seøv om jeg har et normalt forhold til det til vanlig.

kanskje er det derfor vanskeligere for meg å takke nei uten å fremstå frekk, fordi jeg er mer enn slank nok, og har ingen "legitim" grunn til å spise så sunt, som de andre fysisk ser på meg.

Kaker osv har heller ingen verdi for meg, så jeg trenger heller ikke moderasjon og det å "kose meg innimellom". Men det er mange som kikker stygt hvis man ikke gladelig trykker innpå kakestykke etter kakestykke

Det går ikke an å kutte ut sukker... Det er naturlig forekommende sukker i frukt, melk og grønnsaker. Sukker brukes dessuten i små mengder i mange matvarer/retter. Du vil selvfølgelig få helsefordeler av å spise sunt, men litt tilsatt sukker og søtsaker gjør ingenting fra eller til. Problemene oppstår når man gjør sukker til noe "farlig", noe som for enhver pris må unngås. Du opplever at å nekte deg selv noe bare fører til at du får mer lyst på det, og du ender med å ikke klare å slutte å spise det, selv om du normalt ikke kunne bry deg mindre. De er sånn vi mennesker er. 

At folk ser stygt på deg når du ikke "trykker innpå", er jeg nesten helt sikker på er en tanke som kun eksisterer i hodet ditt, (på samme måte som du normalt sikkert ikke ville kalt andres spising for å trykke innpå). Folk flest er altfor opptatt med seg selv og å få nok kake selv, til å bry seg filla om hva eller hvorvidt de andre spiser.

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gikk så langt av svigersøster strødde sukker på mine jordbær og ble dritsur når jeg gikk å skylte de. 

Det der er sinnsykt

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med hun over, at om bestemor på 80 har fikset kake til deg, så smaker man. Litt dårlig gjort å såre følelsene til skrøpelige gamle besta som hvem vet lever til neste jul. svigermor, se det an, er hun typen som blir sur på deg? tjaa? Din mor, da hadde jeg sagt er på godteri-stopp. min egen mor hadde ikke brydd seg. osv.

Jeg var på sukkerstopp selv, men pga helseplager og det ble ramaskrik i familien. Gikk så langt av svigersøster strødde sukker på mine jordbær og ble dritsur når jeg gikk å skylte de. 

Dette blir veldig utenfor tema, men er det vanlig å strø sukker på jordbær? Det høres mildt sagt kvalmende ut. :P 

Skrevet

Jeg synes det er uhøflig å ikke ta å smake på kaka når man er hos folk med mindre man er allergisk feks mot mel eller egg, nøtter etc om det finnes i kaka. En liten kake bit av og til er ikke farlig. Man legger ikke på seg av å ete en kake bit av og til. Men man tar en liten en for høflighetens skyld, og lar det bli med det. Alt med måte som det heter. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Cathrine88 skrev:

Dette blir veldig utenfor tema, men er det vanlig å strø sukker på jordbær? Det høres mildt sagt kvalmende ut. :P 

Jordbær med fløte og sukker er det jo mange som spiser :)  Selv så liker jeg frukt uten tilsatt sukker på.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Cathrine88 skrev:

Hæ? Jordbær med sukker og fløte er jo hele meningen med sommeren! 

Anonymkode: cf876...d83

• Liker 4
Skrevet

Takk for at dere opplyser meg. Jeg har tydeligvis levd under en (sukkerfri) stein. :ler: Jordbær med fløte har jeg riktignok hørt om, men ikke toppet med sukker.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...