AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #1 Skrevet 4. mars 2017 Før dere leser: Dette er ikke et skryteinnlegg over hvor smart jeg er. Jeg går på VGS, studiespesialiserende. Jeg har alltid vært veldig skoleflink. Jeg forstår ting veldig fort og får ekstremt gode karakterer i forhold til innsats, og jeg har aldri slitt i noen fag. Nå tar jeg alle realfagene som programfag. Men jeg sliter veldig med å klare å "akseptere" at andre ikke forstår ting like raskt som meg. Jeg blir irritabel og tar meg selv i å himle med øynene når vi gjør gruppearbeid eller folk rekker opp hånda og spør om ting som er kjempelett. Jeg blir spesielt irritert over 2'er elevene i R-matte, for jeg kan ikke forstå hvorfor de tar den vanskeligste matten når de ikke får det til. Dette gjør at timene ofte går til å forklare det samme igjen og igjen, og ofte så rekker vi ikke innom alt. I 1VGS hadde jeg mye fravær men vanvittig gode karakterer. Jeg syntes det blir så kjedelig og umotiverende å ha diskusjoner i timene som ligger på et svært lavt nivå. Jeg blir oppgitt over nivået på mange av elevene, og spesielt de som sluntrer mye unna og ikke "gidder" å følge med (sitter heller på FB i timen) og da plutselig ikke forstår noen ting på en prøve og vi må gjennomgå alt på nytt. Jeg tenker litt ansvar for egen læring og at de som ikke gidder å delta i timen ikke burde få bruke tid vi kunne brukt på å gå videre for å repetere. Og dette er så dårlig av meg. Jeg vet. Jeg burde støtte de som ikke forstår like fort, og jeg har lettere for å akseptere at andre kanskje har litt mer vanskeligheter i fellesfag som Norsk og Historie, men jeg skjønner ikke hvorfor disse elevene tar realfag og "henger igjen" hele klassen. Det gjelder også de som heller sitter på FB eller snakker med venner i timen og ikke følger med, og som etterpå krever at vi skal gå gjennom det samme en gang til. Det er vanskelig med gruppearbeid og jeg er dårlig til å samarbeide. Jeg liker ikke å levere inn 4'er besvarelser i enkle fag, og det er ofte det det blir når man kommer på gruppe med noen "dårligere" - fordi læreren mener at det er bra å sette 2'er og 6'er elevene sammen sånn at de kan lære av hverandre. Jeg har gått til psykolog for dette fordi det er vanskelig for meg i hverdagen min. Jeg har tatt 2 IQ tester (gjennom fagpersoner, ikke nett-test) hvor jeg på begge scorer over 130, som utgjør ca 2% av befolkningen. Jeg vet at ikke IQ er alt som betyr noe, men det gir en god pekepinn på hvorfor jeg kanskje forstår ting fortere enn andre. Men samtidig er det en slags byrde, fordi jeg ikke klarer å kontrollere følelsene mine rundt andre mennesker (spesielt andre sine prestasjoner), og kjeder meg veldig fort når ting ikke "går i mitt tempo". Som sagt, har gått til psykolog, og lært meg å puste med magen og glede meg til å begynne på høyere utdanning hvor jeg kun de med gode karakterer kommer inn, men samtidig begynner jeg å utvikle en slags depresjon av dette. Det er så kjedelig å stå opp hver dag for å sitte i timer hvor jeg forstår med en gang men blir irritert fordi andre ikke gjør det. Jeg ønsker ikke å rakke ned på noen. Har selv valgt (som sagt) å gå til psykolog for dette. Jeg forsøker å ikke være synlig oppgitt eller irritert, og er det aldri på de som faktisk prøver, men ikke forstår, men heller de som ikke gidder å gjøre en innsats. Spesielt i realfagene. Har noen noe gode råd eller tips til meg? Det er kun i skolesammenheng at dette plager meg. På fritiden kan jeg fint henge med alle mulige mennesker og vil si jeg fungerer godt sosialt. Anonymkode: 198c8...f67 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #2 Skrevet 4. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har noen noe gode råd eller tips til meg? Jeg kjenner meg igjen, men mitt råd til deg er at du må bare holde ut. Slik vil det alltid være og det er lite du får gjort med det. Fokuser heller på å jobbe på egen hånd, ikke gidd å delta i diskusjoner og bruk heller energien din på å heve hele gruppens besvarelse gjennom å være gruppeleder og gå gjennom oppgaven som sistemann. Det var slik jeg gjorde det. Anonymkode: 41c3b...c3e 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #3 Skrevet 4. mars 2017 Du kan begynne hjelpe de som ikke forstår. Tilby deg å lære bort det du kan. Da får du også en utfordring å må finne på måter å hjelpe andre å forstå på. Da kan dere alle utvikle dere, på forskjellige ting. De lærer matte, du lærer å lære bort. Anonymkode: 3105e...dcc 10
BlendaSensitive Skrevet 4. mars 2017 #4 Skrevet 4. mars 2017 Snakk med læreren din. Og det AB over skriver. Du kommer til å møte sånne mennesker som kan/vet mindre enn deg i fremtiden også. Fortell det slik du opplever det, be om andre oppgaver i matematikk og forklar at du finner det demotiverende å være med på timer der det gjentas ting flere ganger og "dere ikke kommer videre". 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #5 Skrevet 4. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du kan begynne hjelpe de som ikke forstår. Tilby deg å lære bort det du kan. Da får du også en utfordring å må finne på måter å hjelpe andre å forstå på. Da kan dere alle utvikle dere, på forskjellige ting. De lærer matte, du lærer å lære bort. Anonymkode: 3105e...dcc Og du kan øve deg på å sammarbeide med andre. Her ser du jo at folk er dårlig på forskjellige ting siden du sier dette er noe du er dårlig på og et sted hvor du selv har rom for utvikling og forbedring. Anonymkode: 3105e...dcc
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #6 Skrevet 4. mars 2017 TS her. 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan begynne hjelpe de som ikke forstår. Tilby deg å lære bort det du kan. Da får du også en utfordring å må finne på måter å hjelpe andre å forstå på. Da kan dere alle utvikle dere, på forskjellige ting. De lærer matte, du lærer å lære bort. Anonymkode: 3105e...dcc Det løser ikke problemstillingen min her. Jeg kjeder meg i timen fordi ting ikke går fremover fordi elever som heller prioriterer FB eller venner i timen ikke forstår, og det burde de ta på sin kappe. Jeg sier jo at jeg har større forståelse i fellesfagene. Jeg har ikke lyst til å være noe ekstralærer. Jeg klarer fint å samarbeide med andre av de som følger med og viser innsats eller venner på fritiden, men jeg klarer ikke være motivert for å hjelpe de som tar realfag for poengene, men ikke forstår noe av pensum. Jeg har ved flere anledninger forsøkt å forklare for medelever når vi jobber med oppgaver. Greit nok det, men her er det snakk om at vi aldri går videre i timen fordi lærer må stå ved tavla og gå gjennom det samme flere ganger. Noen ganger må hun inn på ungdomsskole naturfag for at alle skal forstå, og det blir så useriøst, og rett og slett demotiverende og kjedelig. Jeg er på skolen for å lære, få gode karakterer og begynne på en utdannelse. Jeg vet at jeg ikke er spesielt flink med mennesker, og skal heller ikke jobbe i et yrke hvor jeg har mye direktekontakt med andre enn kollegaer. Kollegaene jeg da får er mennesker som har vist forståelse og kunnskap nok om emnet til å komme inn på en slik utdannelse og få en slik jobb. Selvfølgelig kan de også ikke forstå pensum på universitetet (det kan også skje meg) men da er det ikke snakk om å forklare en som rar R matte hvordan å regne brøk. Anonymkode: 198c8...f67 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #7 Skrevet 4. mars 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan begynne hjelpe de som ikke forstår. Tilby deg å lære bort det du kan. Da får du også en utfordring å må finne på måter å hjelpe andre å forstå på. Da kan dere alle utvikle dere, på forskjellige ting. De lærer matte, du lærer å lære bort. Anonymkode: 3105e...dcc smart du... Husker videregående med gru. Var gøy ca 1 time og startet man med den hersens repetisjonen. Hold ut, det blir bedre. Du vet de langdryge møtene på jobb, med sjefen som liker å høre sin egen stemme. Der han leser opp noe bare fordi man burde ha ett møte og... 😤 Sånn var hele vgs dersom jeg fulgte med. Jeg valgte å skulke og gjøre andre ting i timene, kom meg gjennom og klarte til og med å få meg høyere utdannelse. Flink du som skjerper deg såpass at du henger med. Anonymkode: 6c99c...04b 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #8 Skrevet 4. mars 2017 Kanskje du burde bytte skole da? Eller så må du ta en prat med læreren din for å få et eget opplegg. Selv var jeg på ungdomsskolen den på trinnet som desidert var flinkest i engelsk, så jeg avtalte et alternativt opplegg med læreren min. Når resten av klassen pugget det jeg anså som enkel grammatikk, fikk jeg sitte å lese og dermed utvide vokabularet mitt og så leverte jeg andre innleveringer enn resten som passet mitt nivå bedre. Hvis et annet opplegg ikke er en mulighet for deg, bør du kanskje vurdere å bytte til en skole med høyere nivå neste år. Der jeg kommer fra er det høyeste nivået på en privat vgs som har høyere snitt for inntak. Har du så gode karakterer som du sier ville det ikke vært et problem å søke seg inn på en lignende skole i ditt område, selv om du kanskje må belage deg på mer reisetid. Du kan også prøve å lære deg selv litt. Finn videoforelesninger på nettet for eksempel. Dette hjelper ikke på problemet i klasserommet selvsagt, men da kan du i hvert fall gjøre noe for deg selv i fritiden. Og bare så det er sagt; selv ved høyere utdanning er det de som får dårligere karakterer enn andre og som sliter mer med materialet enn deg. Ja, de vil studere det samme, men det betyr ikke at de er på samme nivå som deg selv der. Folk stiller spørsmål der også. Det er også mulig at du er den som vil slite. Prøv å ha litt tålmodighet, du vet aldri når ting vil snu. Anonymkode: 7b111...f80 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #9 Skrevet 4. mars 2017 Årsplanen er et viktig nøkkelord her. Repetisjon er viktig, og er lagt inn med jevne mellomrom på årsplanen. Har dere elever tilgang på årsplanen? Hvis ikke,så kan du jo etterspørre dette,lærerne har ikke noe rett til å holde denne hemmelig for deg. Hvis dere henger langt bak planen,så synes jeg du skal ta det opp med lærer. Da må h*n faktisk gjøre noen grep,som f.eks å nivådele klassen. Hvis dere derimot har riktig progresjon med årsplanen, så kan du ikke klage. Da får du be om å gå videre i boka på egenhånd, eller til og med få en vanskeligere bok. Ellers er det vel en grunn til at medelevene dine velger disse fagene. Uten realfag får man bare generell studiekompetanse, og disse elevene trenger vel av ulike grunner spesiell studiekompetanse. Hvis grunnen til at mange av dem ikke "skjønner", er at de sitter på Facebook,så syns jeg også det er innenfor å tipse læreren om dette. Anonymkode: e4bbc...8e4 1
Sillyline Skrevet 4. mars 2017 #10 Skrevet 4. mars 2017 Man er aldri sterkere enn det svakeste leddet i gruppa - eller noe sånt. Du må bare jobbe med å forstå at andre er tregere enn deg. Dessuten - at noen velger å bruke tiden på FB når man har time, betyr ikke nødvendigvis at de ikke følger med. Det kan være at de lærer bedre på den måten, faktisk. Slik er jeg selv. Jeg kan sitte i timen og drive med flere ting samtidig. På den måten får jeg med meg mer informasjon. Det er gjort mange forskningsstudier på dette. Så: la være å irritere deg. Ja, læreren bør ta hensyn både til deg og til de som ikke får med seg ting like kjapt. Om læreren lar deg jobbe videre, mens de som trenger repitisjon gjør det. Om du får ekstraoppgaver eller hva som helst. Gi læreren forslag, og luft ut frustrasjonen din der. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #11 Skrevet 4. mars 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Det løser ikke problemstillingen min her. Jeg kjeder meg i timen fordi ting ikke går fremover fordi elever som heller prioriterer FB eller venner i timen ikke forstår, og det burde de ta på sin kappe. Jeg sier jo at jeg har større forståelse i fellesfagene. Jeg har ikke lyst til å være noe ekstralærer. Jeg klarer fint å samarbeide med andre av de som følger med og viser innsats eller venner på fritiden, men jeg klarer ikke være motivert for å hjelpe de som tar realfag for poengene, men ikke forstår noe av pensum. Jeg har ved flere anledninger forsøkt å forklare for medelever når vi jobber med oppgaver. Greit nok det, men her er det snakk om at vi aldri går videre i timen fordi lærer må stå ved tavla og gå gjennom det samme flere ganger. Noen ganger må hun inn på ungdomsskole naturfag for at alle skal forstå, og det blir så useriøst, og rett og slett demotiverende og kjedelig. Jeg er på skolen for å lære, få gode karakterer og begynne på en utdannelse. Jeg vet at jeg ikke er spesielt flink med mennesker, og skal heller ikke jobbe i et yrke hvor jeg har mye direktekontakt med andre enn kollegaer. Kollegaene jeg da får er mennesker som har vist forståelse og kunnskap nok om emnet til å komme inn på en slik utdannelse og få en slik jobb. Selvfølgelig kan de også ikke forstå pensum på universitetet (det kan også skje meg) men da er det ikke snakk om å forklare en som rar R matte hvordan å regne brøk. Anonymkode: 198c8...f67 Da kan jeg heller si hva jeg gjorde i din situasjon Jeg var lik som deg, jeg kunne lett få gode karakterer på tross av mye fravær. Så i timene hadde jeg ikke stort behov for undervisning. Så mens læreren forklarte for de andre, så lærte og løste jeg oppgaver på egenhånd. Når det var tid to repetisjon så fulgte jeg med for å sjekke om jeg hadde forstått ting riktig. Ved gruppeoppgaver, og når vi individuelt gjorde oppgaver i timen så forklarte jeg for de som slet men som ville lære siden det hjalp meg å huske stoffet når jeg forklarte det for andre. Du kan prøve disse metodene om du vil. Anonymkode: 3105e...dcc 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #12 Skrevet 4. mars 2017 Så lenge du er i klassen og læreren ikke tar hensyn til deg og andre elever som følger med i timen og er der for å lære, så tenker jeg at din eneste mulighet til forandring er å snakke med rådgiver eller lærer for å få til et opplegg der du kan jobbe mer på egenhånd, selvstudier ute av klassen. På den måten slipper du også unna en del av gruppearbeidet med elevene som heller er på FB i timen enn å følge med, og du slipper å kaste bort tid på å sitte å høre på repetisjon av ting du allerede kan. Anonymkode: 05758...909
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #13 Skrevet 4. mars 2017 Eventuelt kan du ta resten som privatist eller på privatgymnas. Lykke til. Anonymkode: de4d8...c27 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #14 Skrevet 4. mars 2017 3 minutter siden, Silje Lien skrev: Man er aldri sterkere enn det svakeste leddet i gruppa - eller noe sånt. Du må bare jobbe med å forstå at andre er tregere enn deg. Dessuten - at noen velger å bruke tiden på FB når man har time, betyr ikke nødvendigvis at de ikke følger med. Det kan være at de lærer bedre på den måten, faktisk. Slik er jeg selv. Jeg kan sitte i timen og drive med flere ting samtidig. På den måten får jeg med meg mer informasjon. Det er gjort mange forskningsstudier på dette. Så: la være å irritere deg. Ja, læreren bør ta hensyn både til deg og til de som ikke får med seg ting like kjapt. Om læreren lar deg jobbe videre, mens de som trenger repitisjon gjør det. Om du får ekstraoppgaver eller hva som helst. Gi læreren forslag, og luft ut frustrasjonen din der. Nei, dette er bare tull. I et klasserom med individuelle personer som får individuelle karakterer så er man like sterk som man selv. Man får ikke felles karakterer i hele klassen på en prøve. Om Anne får 2 og du får 5 så er ikke du og Anne like "sterke" i faget. Man kan ikke bare si "la vær å irritere deg". Det blir det samme som å si "slutt å være deprimert". Man kan ikke bare styre følelser. Kan du linke til forskningen som viser at elever uten grunnleggende forståelse for vanskelige fag gjør det bedre ved å fokusere på andre ting en fagstoffet i timen? Hadde de fått gode karakterer og forstått stoffet så hadde jeg ikke reagert, men de sitter på FB frem til en prøve, så får de 2 også klager de på dårlig undervisning. 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Årsplanen er et viktig nøkkelord her. Repetisjon er viktig, og er lagt inn med jevne mellomrom på årsplanen. Har dere elever tilgang på årsplanen? Hvis ikke,så kan du jo etterspørre dette,lærerne har ikke noe rett til å holde denne hemmelig for deg. Hvis dere henger langt bak planen,så synes jeg du skal ta det opp med lærer. Da må h*n faktisk gjøre noen grep,som f.eks å nivådele klassen. Hvis dere derimot har riktig progresjon med årsplanen, så kan du ikke klage. Da får du be om å gå videre i boka på egenhånd, eller til og med få en vanskeligere bok. Ellers er det vel en grunn til at medelevene dine velger disse fagene. Uten realfag får man bare generell studiekompetanse, og disse elevene trenger vel av ulike grunner spesiell studiekompetanse. Hvis grunnen til at mange av dem ikke "skjønner", er at de sitter på Facebook,så syns jeg også det er innenfor å tipse læreren om dette. Anonymkode: e4bbc...8e4 Det at vi går for lite gjennom ting i timen merker jeg på at vi ofte må lese mye hjemme og levere innleveringer gjennom egen lesing. Læreren må flere ganger avbryte elevenes konstante mas om å repetere igjen og igjen for å si at nå MÅ vi gå videre, og ikke minst når vi må jobbe i grupper og får lavere karakter fordi 2 av 4 ikke følger med i timen og er mer opptatt av andre ting. Hvis elevene "trenger" disse fagene for å komme videre så må de jobbe med dem. Fysikk 2 ER vanskeligere enn sosialkunnskap for mange, og hvis man ikke forstår eller tåler å ha sånne fag så må man se sine egne begrensninger. Hvorfor skal man ta et fag man får 2 i? Da forstår man det jo ikke. Jeg har flere ganger snakket med læreren om hvordan jeg syntes dette er, og læreren er enig med meg men gjør ikke noe for å stoppe facebookingen. Frustrerende. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Eventuelt kan du ta resten som privatist eller på privatgymnas. Lykke til. Anonymkode: de4d8...c27 Takk, jeg har vurdert det, men jeg syntes det er lettere å lære med en lærer enn å lese alt selv. Det er vanskelige fag og det hjelper veldig når vi blir forklart ting. Jeg ser selv at når jeg leser selv kan det gå litt fort og jeg kan misforstå. Privatskole har jeg ikke penger til å begynne på, og foreldrene mine mener det er bortkastet å bruke såpass mye per semester når vi får det gratis på en annen skole. Det forstår jeg. Anonymkode: 198c8...f67 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #15 Skrevet 4. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har gått til psykolog for dette fordi det er vanskelig for meg i hverdagen min. Jeg har tatt 2 IQ tester (gjennom fagpersoner, ikke nett-test) hvor jeg på begge scorer over 130, som utgjør ca 2% av befolkningen. Jeg vet at ikke IQ er alt som betyr noe, men det gir en god pekepinn på hvorfor jeg kanskje forstår ting fortere enn andre. Men samtidig er det en slags byrde, fordi jeg ikke klarer å kontrollere følelsene mine rundt andre mennesker (spesielt andre sine prestasjoner), og kjeder meg veldig fort når ting ikke "går i mitt tempo". Som sagt, har gått til psykolog, og lært meg å puste med magen og glede meg til å begynne på høyere utdanning hvor jeg kun de med gode karakterer kommer inn, men samtidig begynner jeg å utvikle en slags depresjon av dette. Det er så kjedelig å stå opp hver dag for å sitte i timer hvor jeg forstår med en gang men blir irritert fordi andre ikke gjør det. Anonymkode: 198c8...f67 Hahaha, rull inn. Jeg er betydelig smartere enn deg og jeg kan fortelle deg at du er en selvsentrert tulling. Tipper de som "ikke får til skolen" syns du må være like patetisk når du er så skoleflink og ikke klarer la være se ned på andre mennesker uten psykolog. Livet til mennesker er mye mer komplisert enn at alle driter seg ut når de sliter på skolen. Mange har sine liv og sine problem, men det er tydeligvis bare dine fjolleproblemer som er viktige og som kan unnskylde din dårlige oppførsel. Andre mennesker sin negative oppførsel har selvsagt ingen unnskyldninger, de er bare født idioter. I motsetning til deg som er opplyst og så aller helligst "jobber med deg selv". Å gud, hvor opplyst. Det verste er at mennesker rundt deg er med på disse tullete forestillingene dine, det er ingen som forteller deg at du oppfører deg som en selvsentrert drittunge. Anonymkode: d0690...f04 10
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #16 Skrevet 4. mars 2017 Du sier selv at du er dårlig til å samarbeide. Det er noe du burde jobbe mer med da mange arbeidsgivere etterspør gode samarbeidsevner. Hvordan er du i fremmedsspråket du lærer? Anonymkode: 6ad03...e97 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #17 Skrevet 4. mars 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hahaha, rull inn. Jeg er betydelig smartere enn deg og jeg kan fortelle deg at du er en selvsentrert tulling. Tipper de som "ikke får til skolen" syns du må være like patetisk når du er så skoleflink og ikke klarer la være se ned på andre mennesker uten psykolog. Livet til mennesker er mye mer komplisert enn at alle driter seg ut når de sliter på skolen. Mange har sine liv og sine problem, men det er tydeligvis bare dine fjolleproblemer som er viktige og som kan unnskylde din dårlige oppførsel. Andre mennesker sin negative oppførsel har selvsagt ingen unnskyldninger, de er bare født idioter. I motsetning til deg som er opplyst og så aller helligst "jobber med deg selv". Å gud, hvor opplyst. Det verste er at mennesker rundt deg er med på disse tullete forestillingene dine, det er ingen som forteller deg at du oppfører deg som en selvsentrert drittunge. Anonymkode: d0690...f04 Joda. Pappaen min er sterkere enn din så. For han spiser Nestlégrøt med jern i hver dag. Anonymkode: 6c99c...04b 5
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #18 Skrevet 4. mars 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hahaha, rull inn. Jeg er betydelig smartere enn deg og jeg kan fortelle deg at du er en selvsentrert tulling. Tipper de som "ikke får til skolen" syns du må være like patetisk når du er så skoleflink og ikke klarer la være se ned på andre mennesker uten psykolog. Livet til mennesker er mye mer komplisert enn at alle driter seg ut når de sliter på skolen. Mange har sine liv og sine problem, men det er tydeligvis bare dine fjolleproblemer som er viktige og som kan unnskylde din dårlige oppførsel. Andre mennesker sin negative oppførsel har selvsagt ingen unnskyldninger, de er bare født idioter. I motsetning til deg som er opplyst og så aller helligst "jobber med deg selv". Å gud, hvor opplyst. Det verste er at mennesker rundt deg er med på disse tullete forestillingene dine, det er ingen som forteller deg at du oppfører deg som en selvsentrert drittunge. Anonymkode: d0690...f04 Makan til surt oppgulp og syting skal man lete lenge etter. TS har allerede forklart alt som er å forklare rundt tullet du tar opp her, så dette er bare å ignorere. Anonymkode: f0d61...fae 5
QueenOfTheSidewalk Skrevet 4. mars 2017 #19 Skrevet 4. mars 2017 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, dette er bare tull. I et klasserom med individuelle personer som får individuelle karakterer så er man like sterk som man selv. Man får ikke felles karakterer i hele klassen på en prøve. Om Anne får 2 og du får 5 så er ikke du og Anne like "sterke" i faget. Man kan ikke bare si "la vær å irritere deg". Det blir det samme som å si "slutt å være deprimert". Man kan ikke bare styre følelser. Kan du linke til forskningen som viser at elever uten grunnleggende forståelse for vanskelige fag gjør det bedre ved å fokusere på andre ting en fagstoffet i timen? Hadde de fått gode karakterer og forstått stoffet så hadde jeg ikke reagert, men de sitter på FB frem til en prøve, så får de 2 også klager de på dårlig undervisning. Det at vi går for lite gjennom ting i timen merker jeg på at vi ofte må lese mye hjemme og levere innleveringer gjennom egen lesing. Læreren må flere ganger avbryte elevenes konstante mas om å repetere igjen og igjen for å si at nå MÅ vi gå videre, og ikke minst når vi må jobbe i grupper og får lavere karakter fordi 2 av 4 ikke følger med i timen og er mer opptatt av andre ting. Hvis elevene "trenger" disse fagene for å komme videre så må de jobbe med dem. Fysikk 2 ER vanskeligere enn sosialkunnskap for mange, og hvis man ikke forstår eller tåler å ha sånne fag så må man se sine egne begrensninger. Hvorfor skal man ta et fag man får 2 i? Da forstår man det jo ikke. Jeg har flere ganger snakket med læreren om hvordan jeg syntes dette er, og læreren er enig med meg men gjør ikke noe for å stoppe facebookingen. Frustrerende. Takk, jeg har vurdert det, men jeg syntes det er lettere å lære med en lærer enn å lese alt selv. Det er vanskelige fag og det hjelper veldig når vi blir forklart ting. Jeg ser selv at når jeg leser selv kan det gå litt fort og jeg kan misforstå. Privatskole har jeg ikke penger til å begynne på, og foreldrene mine mener det er bortkastet å bruke såpass mye per semester når vi får det gratis på en annen skole. Det forstår jeg. Anonymkode: 198c8...f67 Ta det opp med rektor og si at hun ikke gjør noe med det og at dere ikke kommer i mål i timene, fordi elevene ikke følger med og at læreren godtar at dere skal repetere ting i all evighet.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #20 Skrevet 4. mars 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Makan til surt oppgulp og syting skal man lete lenge etter. TS har allerede forklart alt som er å forklare rundt tullet du tar opp her, så dette er bare å ignorere. Anonymkode: f0d61...fae Dersom TS skal få lov å bli irritert på mennesker dummere enn henne selv, så burde jeg få lov til det samme. Jeg syns du burde synes synd på meg som må leve i en verden full av dumme mennesker, kanskje du vil betale psykologen min også? Anonymkode: d0690...f04 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå