AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #1 Skrevet 4. mars 2017 Min datter ble invitert i jentebursdag til venninne som ble 17 i vinter. De fleste gjestene blir 17 år i løpet av 2017. Moren hadde laget koldtbord og det var hyggelig det, men så får jeg vite at det også ble servert alkohol. Må si jeg reagerte på det. Prøvde å komme i dialog med moren i etterkant, men hun avfeide det med at de fleste 17-åringer drikker på fester, og dette var i "kontrollerte omgivelser". Moren selv var hos en nabo mens selskapet holdt på, og hadde også drukket (iflg min datter). Jeg synes fremdeles ikke det er innafor å handle inn alkohol eller tillate drikking i en slik bursdag. Flere av disse jentene fyller ikke engang 17 før seint på året. Det blir ikke snakk om å servere alkohol i min datters 17-års dag. Hva tenker dere? Anonymkode: 0566e...1f0 11
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #2 Skrevet 4. mars 2017 Alkohol har 18 års alders grense. Å servere alkohol til 17. Åringer er følgelig ikke lov. Du kan faktisk melde dette til politiet og jeg vil tro politiet gjør noe annet enn å legge bort en slik anmeldelse. Det viktigste voksne forledre kan lære sine barn under 18 år når det gjelder alkohol er faktisk at det er lov og greit å si neitakk. Anonymkode: cf0f0...9a4 13
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #3 Skrevet 4. mars 2017 Veldig uansvarlig å servere alkohol til mindreårige! Anonymkode: e2648...a63 6
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #4 Skrevet 4. mars 2017 Selv om det finnes folk som stjeler så betyr ikke det at det er greit for alle. Så nei det å servere alkohol i en bursdag for 17 åringer bare fordi mange unge drikker før de er 18 er langt ifra greit. Du kan melde henne til politiet hvis du vil, å det vil få store konsekvenser for henne. De fleste anmelder ikke slik, men ville kanskje truet henne med det Anonymkode: 84ce2...fbc 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #5 Skrevet 4. mars 2017 Synes ikke det er riktig i det hele tatt. Det er en grunn for at det ikke er lov å servere alkohol til de under 18 år. Meld hun til politiet, så kanskje hun får seg en lærepenge. Anonymkode: 98eaf...942 2
Rosewood Skrevet 4. mars 2017 #6 Skrevet 4. mars 2017 Hørtes utrolig spesielt ut, servere alkohol i 17-årsdag son forelder. Joda, mange begynner før de fyller 18, greit nok det, men man skal da ikke legge opp til det heller da. Tenk på de som ikke engang har begynt å drikke alkohol 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #7 Skrevet 4. mars 2017 Enig med deg om at det ikke er greit. Selv om de ofte allerede drikker på den alderen så bør man heller lære de om alkohol uten å servere det selv. Men å melde til politiet synes jeg blir unødvendig. Anonymkode: 54e2e...834 1
Sirah Skrevet 4. mars 2017 #8 Skrevet 4. mars 2017 Dette syntes jeg ikke er greit. At 17 åringen som har bursdag får lov til å drikke litt får være denne morens sak, men hva med resten av gjestene? Er det ok for alle sine foreldre? Nei, dette skjønner jeg at du reagerer på. 6
Gjest Catalina Culès Skrevet 4. mars 2017 #9 Skrevet 4. mars 2017 Ikke greit, denne moren er ansvarsløs, å kjøpe alkohol til mindreårige er straffbart, Alkohollovens §1-5 sier tydelig at servering av alkohol til personer under 18 år ikke er tillatt. Det spiller ingen rolle om det er foreldre som gir til egne barn, det er rett og slett ulovlig jmf loven og kan i teorien anmeldes og straffeforfølges.
happiest Skrevet 4. mars 2017 #10 Skrevet 4. mars 2017 En ting er dersom 17åringene selv hadde skaffet alkohol og drakk dette i "skjul". Men jeg synes ikke noe om at moren kjøpte inn og serverte. Blir ganske feil i mine øyne. 2
Jobbermedbarn Skrevet 4. mars 2017 #11 Skrevet 4. mars 2017 Dette er selvfølgelig ikke greit, det er heller ikke lov! En ting er hva man gjør ifht egne barn, selv om det selvfølgelig heller ikke er lov, men å servere andre 17-åringer alkohol er ikke ok! Hadde ringt og sagt hva jeg mente om det, uten tvil! 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #12 Skrevet 4. mars 2017 Har sagt ifra til moren, så det er greit. Har også snakket med andre foreldre som er enige med meg. Blir en vanskelig situasjon hvis jeg går til politiet, for bursdagsbarnet er en nydelig jente. Men jeg synes at man må sette ned foten og vise at man har grenser når det gjelder slike saker. Skal ta en prat med venninnen også og si at det ikke har noe med henne å gjøre og at jeg skiller sak og person. Treårstrassen, jeg savner deg Anonymkode: 0566e...1f0 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #13 Skrevet 4. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har sagt ifra til moren, så det er greit. Har også snakket med andre foreldre som er enige med meg. Blir en vanskelig situasjon hvis jeg går til politiet, for bursdagsbarnet er en nydelig jente. Men jeg synes at man må sette ned foten og vise at man har grenser når det gjelder slike saker. Skal ta en prat med venninnen også og si at det ikke har noe med henne å gjøre og at jeg skiller sak og person. Treårstrassen, jeg savner deg Anonymkode: 0566e...1f0 Dette er altså trådstarter. Anonymkode: 0566e...1f0 1
Gjest Elseby13 Skrevet 4. mars 2017 #14 Skrevet 4. mars 2017 Veldig merkelig situasjon. Det ble ikke servert alkohol i min 18 årsdag heller, men tidene har kasnkje endret seg..
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #15 Skrevet 4. mars 2017 1 minutt siden, Elseby13 skrev: Veldig merkelig situasjon. Det ble ikke servert alkohol i min 18 årsdag heller, men tidene har kasnkje endret seg.. TS her. Ikke i min 18 års dag heller, men da hadde alle med alkohol og så gikk vi ut på byen etterpå. Jeg var siste i gjengen som ble 18 Anonymkode: 0566e...1f0
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #16 Skrevet 4. mars 2017 Huff. Det er ikke greit å servere alkohol til barn! Anonymkode: 36ff0...9cf
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #17 Skrevet 4. mars 2017 Syns det er veldig spesielt at moren severte alkohol og totalt avfeier andre foreldres bekymringer. Det er ikke opp til henne hva andres barn får lov å gjøre. En ting er at hun bryter loven med å gi alkohol til mindreårige, men på toppen av dette oppfordrer hun mindreårige til å gjøre ting de ikke får lov til hjemme. Jeg hadde ikke servert alkohol til mitt barn og jeg hadde anmeldt en voksen som gjorde det. Anonymkode: 301fd...dcd 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #18 Skrevet 4. mars 2017 De eneste som kommer med argumenter på hvorfor det er bra er mindreårige selv. Det er ikke greit at mindreårige drikker. Anonymkode: 86a3a...d08 1
Brunhilde Skrevet 4. mars 2017 #19 Skrevet 4. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Huff. Det er ikke greit å servere alkohol til barn! Anonymkode: 36ff0...9cf 17-åringer er ikke barn, men de er under 18 og da er det ikke OK å servere dem alkohol. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #20 Skrevet 5. mars 2017 Jeg også "vet" at mitt barn sikkert kommer til å drikke før hun blir 18. Det er uansett ikke noe hun kommer til å få lov til eller aksept for av meg. Vokst opp med nulltoleranse, gode forklaringer og samtaler om hvorfor, og konsekvenser ved brudd på tilliten. Har hatt et par episoder, men langt færre enn andre med mer aksept for drikkingen, og også et sunnere forhold til alkohol også etter fylte 18. Hadde jeg fått høre om en fest for 17-åringen der det ble servert alkohol hadde jeg nok blitt rimelig forbannet ja. Usikker på hva jeg hadde (kunne) gjort. Anonymkode: 6c3a9...37b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå