Gå til innhold

Kunstig prisvekst utenfor Oslo?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har i rundt 6 måneder lett etter bolig i på Oslo/Bærums-grensa (dit t-banen går på bærumssiden). Da jeg begynte å lete gikk en totaloppusset leilighet for 3.9 mill. Her om dagen gikk et total oppussingsobjekt, som man bør regne rundt 500.000 i oppussing på for 3.7 mill. Jeg har veldig lyst til å bo i akkurat det området, da jeg ikke er noe interessert i å bo i gryta i Oslo (har for så vidt heller ikke råd til den strl jeg ønsker i Oslogryta). Men nå har jo prisene plutselig steget så enormt i det området jeg kikker. Bare etter nyttår har prisene skutt i været. Lurer på om dette er en effekt av de nye reglene, og at prisene nå presses unaturlig opp i utkantområdene, og at det på lengre sikt vil være en dårlig investering. Noen tanker fra noen som kan litt?

Anonymkode: 58bb0...b98

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det gjelder nok ikke bare leiligheter, men rekkehus og eneboliger også. Alt stiger i pris der pga eiendomsskatt og ny EK-krav på sekundærbolig. Jeg tror faktisk at prisene vil fortsette å stige fremover i Bærum. 

Jeg kunne tenke meg å kjøpe der mens prisene er under Oslo-nivå. 

Anonymkode: 7c167...01e

AnonymBruker
Skrevet

Det gjelder andre side av Oslo også- prisene i og rundt Lillestrøm (Lørenskog, Strømmen, Rælingen) har skutt i været. Spesielt for leiligheter og rekkehus. 

Jeg spår at det blir mye verre i årene som kommer. "Ingen" har råd å bo i gryta lenger, men alle har lyst å komme så tett inntil som mulig.

Anonymkode: d21a0...c46

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kunstig og kunstig. "Problemet" flytter seg bare. Ikke alle kan bo i Oslo, de har verken råd eller plass. Da blir områdene i nærheten attraktive. To gode poeng i denne tråden er EK-kravet og eiendomsskatten. Folk sparer penger ved å bosette seg utenfor. Andre pluss er jo mer skog og mark, nærhet til byen, gode kollektivforbindelser, større og billigere leiligheter/rekkehus/boliger osv. Det er helt naturlig og det vil vedvare så lenge det vokser i Oslo. Når byen så langt ut som Fredrikstad, Sarpsborg, Tønsberg, Horten (osv) begynner å stige i pris, da kan man kanskje spørre seg om kunstige priser. Men 10-20 min utenfor Oslo? Nei.

Anonymkode: b5ed0...b6f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen tanker fra noen som kan litt?

Det kan virke som om du når en økonomisk øvre ramme? Kanskje du er for fattig å bo i Oslos pressområdet?

For sånne som deg så finnes deg gode alternativer?

Holmlia, Stovner, Furuset osv.

Trenger du å bo mer sentralt enn det så kan man også leie!

Dette ordner seg for slike som deg.

Anonymkode: 66f9c...007

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan virke som om du når en økonomisk øvre ramme? Kanskje du er for fattig å bo i Oslos pressområdet?

For sånne som deg så finnes deg gode alternativer?

Holmlia, Stovner, Furuset osv.

Trenger du å bo mer sentralt enn det så kan man også leie!

Dette ordner seg for slike som deg.

Anonymkode: 66f9c...007

Du har helt rett, det ordner seg :) om noen mnd er jeg i 100% jobb, og da vil jeg få ca 1 mill mer i lån, så i verste fall venter jeg til da. Men bare overrasket over hvor fort det gikk i dette området. Derfor det kan virke litt kunstig.

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har helt rett, det ordner seg :) om noen mnd er jeg i 100% jobb, og da vil jeg få ca 1 mill mer i lån, så i verste fall venter jeg til da. Men bare overrasket over hvor fort det gikk i dette området. Derfor det kan virke litt kunstig.

Bærum har alltid vært ettertraktet og alle områder med t-bane inn til Oslo blir populært. Dette er ikke noe nytt. 

Anonymkode: b5ed0...b6f

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 4.3.2017 den 11.54, AnonymBruker skrev:

Har i rundt 6 måneder lett etter bolig i på Oslo/Bærums-grensa (dit t-banen går på bærumssiden). Da jeg begynte å lete gikk en totaloppusset leilighet for 3.9 mill. Her om dagen gikk et total oppussingsobjekt, som man bør regne rundt 500.000 i oppussing på for 3.7 mill. Jeg har veldig lyst til å bo i akkurat det området, da jeg ikke er noe interessert i å bo i gryta i Oslo (har for så vidt heller ikke råd til den strl jeg ønsker i Oslogryta). Men nå har jo prisene plutselig steget så enormt i det området jeg kikker. Bare etter nyttår har prisene skutt i været. Lurer på om dette er en effekt av de nye reglene, og at prisene nå presses unaturlig opp i utkantområdene, og at det på lengre sikt vil være en dårlig investering. Noen tanker fra noen som kan litt?

Når boliger i områder der et er masse plass/tomter selges til 4x byggekostnad så bør man begynne å bli bekymret ja :) Det er en ting at prisveksten eksploderer i Oslo Sentrum (der er det jo ikke plass til å bygge mer uten å rive eksisterende bygningsmasse) men utenfor ring 3 er det jo massevis av plass å bygge på, og ingenting som forsvarer den ville prisingen.

Endret av prt90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...