AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #1 Skrevet 4. mars 2017 Er generelt dårlig på å forstå om ting er sunt eller ikke når jeg ser på næringsinnhold og ingredienser. Tenker da "sunt" i forhold til tilsvarende mat som ikke er fra hermetikkboks. Tenker feks. denne: http://www.matoppskrift.no/ingrediens/Terina-Pizzafyll Kan den regnes som grei å spise flere ganger i uka? Eller er det sunnere å lage sitt eget pizzafyll, som i mitt tilfelle blir enten skinke, pepperoni eller kjøttdeig, sammen med pizzasaus, krydder og ost. Anonymkode: 410b4...6ac
Pringle Skrevet 4. mars 2017 #2 Skrevet 4. mars 2017 (endret) Det er vanskelig å avgjøre om enkeltmatvarer er sunne eller ikke, fordi det ikke er sånn "spise sunt" fungerer. Du må se hele kostholdet ditt under ett, og om det passer til deg, din høyde, vekt, aktivitetsnivå, smakspreferanser, muligheter, interesse, tid og utstyr for matlaging osv. Det er også ganske viktig å ikke stresse og bekymre seg over om man spiser "sunt nok". Nesten ingenting er "greit" å spise flere ganger i uka hvis det er noe som utgjør en stor del av dagsinntaket. Det er viktig med variasjon. Det vil de fleste også naturlig søke etter. Om en matvare er fra hermetikkboks (eller dypfryst), blir den ikke automatisk mindre sunn. Denne matvaren ser først og fremst ut til å være et dårlig kjøp - innholdet er tomatpuré, løk og billig kjøtt. Du betaler for at arbeid allerede er gjort for deg, men det er tvilsomt hvor mye jobb du sparer. Forslag til å gjøre pizzaen din "sunnere": Lag din egen saus. Hakk løk og hvitløk og stek sammen med kjøttet, og bland med tomatpuré. Pynt med paprika i forskjellige farger, kanskje sopp også, før du har på osten. Endret 4. mars 2017 av Pringle 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #3 Skrevet 4. mars 2017 2 minutter siden, Pringle skrev: Det er vanskelig å avgjøre om enkeltmatvarer er sunne eller ikke, fordi det ikke er sånn "spise sunt" fungerer. Du må se hele kostholdet ditt under ett, og om det passer til deg, din høyde, vekt, aktivitetsnivå, smakspreferanser, muligheter, interesse, tid og utstyr for matlaging osv. Det er også ganske viktig å ikke stresse og bekymre seg over om man ikke spiser "sunt nok". Nesten ingenting er "greit" å spise flere ganger i uka hvis det er noe som utgjør en stor del av dagsinntaket. Det er viktig med variasjon. Det vil de fleste også naturlig søke etter. Om en matvare er fra hermetikkboks (eller dypfryst), blir den ikke automatisk mindre sunn. Denne matvaren ser først og fremst ut til å være et dårlig kjøp - innholdet er tomatpuré, løk og billig kjøtt. Du betaler for at arbeid allerede er gjort for deg, men det er tvilsomt hvor mye jobb du sparer. Forslag til å gjøre pizzaen din "sunnere": Lag din egen saus. Hakk løk og hvitløk sammen med kjøttet,og bland med tomatpuré. Pynt med paprika i forskjellige farger, kanskje sopp også, før du har på osten. Okei, så kort sagt så er det sunnere å bruke tomatsaus, stekt kjøttdeig, ost og krydder, istedet for dette produktet? Vet at det handler om helheten, og at ingenting er sunt i for store mengder Men jeg siktet mer til hjelp om selve næringsinnholdet og ingrediensene i denne er greit å spise på lik linje med å lage selv. Boksen er slett ikke så dyr, så det er nok ikke så mye penger jeg sparer sammenlignet med å kjøpe tomatsaus og kjøtt. Anonymkode: 410b4...6ac
Pringle Skrevet 4. mars 2017 #4 Skrevet 4. mars 2017 Det er ikke giftig. Jeg har ikke noe mer utover det jeg allerede har skrevet. Du må ta dine egne matvalg selv. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #5 Skrevet 4. mars 2017 "pizza flere ganger i uka" og "sunt" er ikke noe som henger sammen. Om det kommer fra hermetikk eller ikke spiller ingen rolle, det er inntaket av pizza som burde reduseres. Anonymkode: 8955b...930 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #6 Skrevet 4. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: "pizza flere ganger i uka" og "sunt" er ikke noe som henger sammen. Om det kommer fra hermetikk eller ikke spiller ingen rolle, det er inntaket av pizza som burde reduseres. Anonymkode: 8955b...930 Går jo også an å bruke fyllet i boksen til noe annet enn oppå pizzabunn Anonymkode: 410b4...6ac
Skywise Skrevet 4. mars 2017 #7 Skrevet 4. mars 2017 På generelt grunnlag er det ikke sunt å spise kjøttdeig og peperoni flere ganger i uka, da forskning viser at det trolig er en sammenheng mellom inntak av mye bearbeidet kjøtt i kosten og tarmkreft. En proteinkilde er ikke bare protein, du må se litt uttover næringsinnholdet også. Nå står det ikke noe om hva sausen inneholder av varer, men ofte er det mye tomatsaus og lite løk og hvitløk i disse boksene. I tilegg kan det være tilsatt ulike konserveringsmidler, som ikke alltid er heldig. Deretter vil man få i seg BPA fra metallembalasjen om man spiser mye hermetikk. En eller to ganger i uka går nok bra, men ville ikke spist det flere ganger i uka.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #8 Skrevet 4. mars 2017 Her har du ingredienslista, TS. Jeg tror ikke det er mulig å vri det til at dette er sunn mat, eller inneholder særlig næring for den saks skyld. Ikke fordi det er hermetikk, men fordi det er ferdigmat laget på billigste måte. Det meste du klarer å røre sammen og putte på en pizza hjemme på kjøkkenet vil nok være sunnere. Anonymkode: 4e194...a48 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå