Gå til innhold

pedagogisk leder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er du fornøyd med pedagogisk leder i barnehagentil barna dine?  Hvorfor / hvorfor ikke? Respekter du deres faglige vurderinger? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I mitt barns barnehage er samtlige assistenter og andre ansatte mye bedre på å møte barnas behov, enn pedlederne. De går på møter, ser problemene hos barna - og, ja, da det er jo fint, men det hjelper ikke når de ikke klarer å opparbeide gode relasjoner til barna, eller foreldrene.

Anonymkode: be5e4...f44

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med en av dem, som dessverre kun er i et vikariat (har søkt overflytting for neste barnehageår). Er fornøyd fordi hun virkelig ser barnet mitt, hans positive og negative sider, hva vi må forsterke og hva vi må jobbe med, hvilke utfordringer som er i barnehagen (store og små). Tilbakemeldingene vi får ved henting gir oss alltid en følelse av at han har blitt ivaretatt. Mens hos de fleste andre (både assistenter og ped.ledere) er tilbakemeldingen nesten alltid "dagen har vært såå fin, han har kosa seg SÅ". Og hjemme forteller han om opplevelser hvor han har blitt lei seg, slått, dytta (altså, sånt skjer jo, men jeg vil vite det). Synes nesten mange av de ansatte opplever barnehagen som et oppbevaringssted for barna, det faglige er lite synlig og aktivitetene er mye de samme hele tiden.

Anonymkode: a3fe9...4b3

Skrevet

Veldig fornøyd med ped.lederne til begge barna mine. De ser de positive sidene ved barna samtidig som de tar tak i utfordringene. De fanger opp ting ved helsa deres som bør sjekkes (alt fra sår som bør sys til mulige problemer med syn/hørsel), de sier fra hvis barna mine har gjort noe de ikke har lov til, og de sier fra hvis barna har opplevd noe ugreit. Og så er de utrolig kjærlige, varme omsorgspersoner.

Eldste gikk i en annen barnehage da hun var 1-3 år, der var jeg ikke så fornøyd med ped.leder. Hun var veldig negativt innstilt til alt fra at jenta vår var litt sjenert til at hun hadde slutta med bleie som toåring. Da vi bytta barnehage på grunn av flytting blomstra jenta vår opp, ble mye tøffere og mer sosial.

Har også opplevd en pedagogisk leder som var mer midt i mellom. Helt ok, barnet mitt likte henne godt, men ikke en som skilte seg ut som faglig dyktig.

AnonymBruker
Skrevet

Kjempefornøyd i bhg til de to minste, spesielt kanskje hos hun mellomste. Har god kjemi med ped.leder det, jenta vår liker ham veldig godt og jeg synes han ser henne godt. Tar seg alltid god tid og kan fortelle detaljer fra dagen hennes. Da eldste gikk i bhg, var vi sånn passe fornøyde. Handlet nok litt om kjemi, men også det at vi følte at hun ikke så barnet vårt så godt. Følte at hun ofte problematiserte barnet litt (hadde da et barn som var litt forsiktig og søkte en del til de voksne) og at ting ble tatt opp på en litt dårlig måte, f.x slengt ut tilfeldig i barnehagen under henting med andre foreldre tilstede. Husker en gang hun sa at hun lurte på om det var psykiske årsaker til at vårt barn var syk på turdagen. Da hadde altså barnet feber. Men stortsett var vi fornøyde der også.

Anonymkode: 3e6c0...39a

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med en av dem, som dessverre kun er i et vikariat (har søkt overflytting for neste barnehageår). Er fornøyd fordi hun virkelig ser barnet mitt, hans positive og negative sider, hva vi må forsterke og hva vi må jobbe med, hvilke utfordringer som er i barnehagen (store og små). Tilbakemeldingene vi får ved henting gir oss alltid en følelse av at han har blitt ivaretatt. Mens hos de fleste andre (både assistenter og ped.ledere) er tilbakemeldingen nesten alltid "dagen har vært såå fin, han har kosa seg SÅ". Og hjemme forteller han om opplevelser hvor han har blitt lei seg, slått, dytta (altså, sånt skjer jo, men jeg vil vite det). Synes nesten mange av de ansatte opplever barnehagen som et oppbevaringssted for barna, det faglige er lite synlig og aktivitetene er mye de samme hele tiden.

Vi som jobber i barnehage kan ikke fortelle om triste ting / konflikter som skjer hver dag til alle foreldre. Som regel handler det om tilfeldige ting som varer veldig kort fordi man har meglet sammen med barna, og funnet en løsning. Hvis noe er gjentagende med noen barn jobbes det ekstra hardt for å unngå at krangler/dytting osv. skal oppstå. Men om det er samme barn som blir tatt i konflikt hele tiden,  da sier vi SELVSAKT ifra til dette barns foreldre!

vi opplever at det er små episoder til vanlig,( men såklart kan et barn blåse det veldig opp hjemme.) Og resten av dagen har barnet vært fornøyd og i god lek! Da vil vi fortelle at det har vært en fin dag for barnet...

Anonymkode: e2d74...407

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er noen som skriver her inne på tråden som er veldig fornøyde med at ped.leder ser barnet deres så godt. Det som foregår i kulissene er at de fleste ped.ledere er i mange møter i løpet av uka og er ikke sammen med barna så masse som man kanskje skulle tro. Det er alle de nederste på "rangstigen "(assistentene), som daglig gir rapporter videre om barna. Både om barna ser syke ut, har slått seg ,hva de har gjort av lek og aktiviteter osv. Og alle de gode ordspillene som ofte finner sted. Alt blir dermed ofte fortalt av lederne. Og det er helt greit også, fordi alle ansatte kan ikke snakke med foreldrene til stadighet. En må ha ansvaret ved dagens slutt. Men kred bør gå til alle assistenter som jobber i barnehagene rundt forbi.

• Liker 2
Skrevet

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noen som skriver her inne på tråden som er veldig fornøyde med at ped.leder ser barnet deres så godt. Det som foregår i kulissene er at de fleste ped.ledere er i mange møter i løpet av uka og er ikke sammen med barna så masse som man kanskje skulle tro. 

Sånn er det ikke i alle barnehager. Våre går i en liten barnehage og begge pedlederne er mye med barna. De er mye mer med barna enn de er på kontoret og har sjelden møter (det er godt mulig det er mer av slikt i en stor barnehage, men vi valgte bevisst en liten barnehage). Vi er veldig fornøyd med både dem og de andre ansatte i barnehagen, alle sammen er utrolig dyktige og gode med barna, flinke til å se dem og deres behov. Og ikke minst trives barna utrolig godt. :hjerte:

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noen som skriver her inne på tråden som er veldig fornøyde med at ped.leder ser barnet deres så godt. Det som foregår i kulissene er at de fleste ped.ledere er i mange møter i løpet av uka og er ikke sammen med barna så masse som man kanskje skulle tro. Det er alle de nederste på "rangstigen "(assistentene), som daglig gir rapporter videre om barna. Både om barna ser syke ut, har slått seg ,hva de har gjort av lek og aktiviteter osv. Og alle de gode ordspillene som ofte finner sted. Alt blir dermed ofte fortalt av lederne. Og det er helt greit også, fordi alle ansatte kan ikke snakke med foreldrene til stadighet. En må ha ansvaret ved dagens slutt. Men kred bør gå til alle assistenter som jobber i barnehagene rundt forbi.

Helt enig i det! Det jeg legger i "ser barnet godt", er ikke ment så konkret, men mer et uttrykk for at de beskriver barnet sånn at jeg kjenner det igjen og tolker barnets atferd og behov på en måte jeg liker, og når de ser det samme barnet som jeg ser hjemme, tenker jeg at barnet er trygt og er seg selv i barnehagen.

Anonymkode: 3e6c0...39a

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Arkana skrev:

Sånn er det ikke i alle barnehager. Våre går i en liten barnehage og begge pedlederne er mye med barna. De er mye mer med barna enn de er på kontoret og har sjelden møter (det er godt mulig det er mer av slikt i en stor barnehage, men vi valgte bevisst en liten barnehage). Vi er veldig fornøyd med både dem og de andre ansatte i barnehagen, alle sammen er utrolig dyktige og gode med barna, flinke til å se dem og deres behov. Og ikke minst trives barna utrolig godt. :hjerte:

Det er egentlig ikke snakk om stor barnehage. 25 stykker er relativt lite i dagens målestokk. Og ped. Ledere skal ha kontortid og fellesmøter som er i arbeidstiden deres, antar at det da kanskje er familiebarnehage? du snakker om. Og hvordan er du sikker på at det du sier er riktig, jobber du der selv? Høres veldig feil ut om lederne har så lite kontor /møtetid. Da kan det gå utover rammeplanen..

Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er egentlig ikke snakk om stor barnehage. 25 stykker er relativt lite i dagens målestokk. Og ped. Ledere skal ha kontortid og fellesmøter som er i arbeidstiden deres, antar at det da kanskje er familiebarnehage? du snakker om. Og hvordan er du sikker på at det du sier er riktig, jobber du der selv? Høres veldig feil ut om lederne har så lite kontor /møtetid. Da kan det gå utover rammeplanen..

Det er en énavdelingsbarnehage med 18 barn. Jeg jobber ikke der, men vet hva jeg snakker om. De har kontortid, men som sagt er de mer sammen med barna enn på kontoret og jeg kan garantere at det ikke går utover rammeplanen. :) De har møter, men møtene, og deler av kontortiden, foregår utenom tiden barna er i barnehagen (barnehagen har kortere åpningstid enn vanlig). 

Endret av Arkana
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser jo både når jeg leverer og henter (til ulike tidspunkt) at ped.lederne er mye sammen med barna. De forteller aldri historier om barnet som de ikke har opplevd selv, uten at det kommer frem hvem som har fortalt det. Når det er sagt så er også assistentene kjempeflinke, og det er like ofte de som forteller om hvordan dagen har vært.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, fornøyd, men på lik linje med de andre ansatte. Ikke noe spesielt med pedleder overhodet. Hvilke faglige vurderinger? Merker ikke noe til dem. Ønsker selvfølgelig mer av alt som er bra (prosjekter, kunst, musikk, teater, turer osv), regner med at alle ansatte er med i planleggingen. (Ikke ønsker jeg noe mer informasjon om ped.leders eventuelle "faglige vurderinger" heller). 

Anonymkode: 63328...34f

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 4.3.2017 den 19.53, AnonymBruker skrev:

Endret av Clara11
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På ‎04‎.‎03‎.‎2017 den 19.43, AnonymBruker skrev:

Vi som jobber i barnehage kan ikke fortelle om triste ting / konflikter som skjer hver dag til alle foreldre. Som regel handler det om tilfeldige ting som varer veldig kort fordi man har meglet sammen med barna, og funnet en løsning. Hvis noe er gjentagende med noen barn jobbes det ekstra hardt for å unngå at krangler/dytting osv. skal oppstå. Men om det er samme barn som blir tatt i konflikt hele tiden,  da sier vi SELVSAKT ifra til dette barns foreldre!

vi opplever at det er små episoder til vanlig,( men såklart kan et barn blåse det veldig opp hjemme.) Og resten av dagen har barnet vært fornøyd og i god lek! Da vil vi fortelle at det har vært en fin dag for barnet...

Vet du, jeg forventer faktisk å få en ordentlig "rapport" om hvordan dagen til mitt barn har vært hver eneste dag. Både positive og negative deler av dagen. Jeg forventer å få en følelse av at de ansatte har sett mitt barn blant alle de andre.

De fleste situasjoner løser seg nok fint for de aller fleste mesteparten av tiden, men jeg vil likevel vite om ting som skjer for å lettere forstå barnet den tiden vi har sammen hjemme. Særlig når det gjelder små barn som ikke nødvendigvis har så veldig godt språk selv. Og å si at barn blåser opp ting hjemme synes jeg er dårlig gjort ovenfor barnet, følelsene deres i forhold til hva som har skjedd er høyst reelle. Jeg orker ikke gå for mye i detalj her, men hos oss har det vært mye gjentakelse av situasjoner med de samme om og om igjen hvor det ikke har blitt gitt god nok informasjon eller håndtering av situasjonen. Og når det da gjelder så og si hele personalgruppen, da blir jeg skuffa. Skikkelig skuffa. Det er da jobben deres å ta vare på barnet mitt de timene det tilbringer i barnehagen og da forventer jeg at de faktisk gjør den jobben i sin helhet og informerer meg om hvordan barnet har hatt det hver eneste dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...