Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

OBS! Dette kan bli langt, men håper noen har lyst å ta seg tid til å svare.

Jeg har jobbet i samme bedrift i tilsammen snart 12 år. Har vært en stabil arbeidstaker, aldri sykemeldt, lite syk, aldri klaget, gjort jobben min og vært blid og fornøyd. Jeg har blitt tatt mye for gitt og blitt satt lite pris på. "Hun er jo liksom alltid der"!

Da det plutselig ble endring i noen arbeidstider som jeg ikke synes var helt innafor, ytret jeg min misnøye. For første gang i historien. Jeg har en sjef som har vært vant med arbeidere som sier ja og ha og har det fint sånn.. 

Hun må ha reagert kraftig, for da noen dager senere etter mine meninger kom. Ble jeg innkalt til møte. Der hun da i 1 time kommer med kun negative tilbakemld. Bare episoder som har skjedd 1 gang og som hun ikke selv har vært vitne til, da hun er på jobb max 1 gang i uken selv.. Jeg har, som alle andre dager der jeg ikke har like mye energi og arbeidsoppgaver (som ikke haster) blir utsatt til neste dag. Og slik er det for alle de andre i bedriften også.

Men siden sjefen har fått sladder fra mine kollegaer. Ser jeg på det som at de har behov for å hevde seg selv, for de er jo perfekte arbeidere som aldri utsetter noe (i følge dem selv). Og iblandt dette var det også andre unødvendige ting å nevne. For hennes mål var å fortelle meg først at jeg burde søke ny jobb som motiverte meg, men avsluttet møtet med at jeg måtte signere ett papir om motatt oppsigelsevarsel??!?.. What tenkte jeg? Har aldri fått noe advarsel eller beskjed, dette kom som lyn fra klar himmel.

Som dere sikkert skjønner, så har de siste 3 mnd vært ubehagelige og falske.. Jeg er ikke den samme sprudlende meg, jeg gråter ofte og dagene på jobb går kun i jobb og ikke noe sosial prat med kollegaer!! Jeg har følelsen av at det blir pratet bak ryggen på meg. Og spesielt en kollega behandler meg med fryktelig lite respekt. Jeg vet at jeg ikke kan ta opp dette med henne, da går hun rett i forsvar og forteller de andre at jeg er sur og vanskelig. Dette har hun nok også sagt til sjefen, for det kom frem i møtet..

Det har også siste tiden skjedd mye nytt hos oss og alle de andre, unntatt meg og en annen kollega (som for øvrig er en god venninne) får all info om ting og tang som skjer.. Dette føles fryktelig rart og urettferdig..

Hilsen fortvilet arbeidstaker...

Anonymkode: 24eda...4a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun har jo ikke grunnlag for å si deg opp. Dette høres jo helt vannvittig ut. Du er ikke organisert? Ta kontakt med tillitsvalgt, som for øvrig skulle vært tilstede på dette møtet.

AnonymBruker
Skrevet

Advokat er neste steg, du skal IKKE underskrive på oppsigelsesvarsel sånn uten videre når du har blitt dolket i ryggen på den måten. 

Men du skal også søke ny jobb for å komme deg vekk fra møkkastedet. 

Anonymkode: 27935...4f9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Endring i arbeidstider? Hva slags bedrift jobber du i? Du vet at arbeidsgiver har full styringsrett på arbeidstider vel? 

Uansett er ikke sladder eller yttrede om misnøye nok til at gi deg hverken advarsel eller oppsigelsesvarsel. Ikke på det grunnlaget ihvertfall.  Håper du ikke signerte noe papir. 

Anonymkode: a5b0f...ac0

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Endring i arbeidstider? Hva slags bedrift jobber du i? Du vet at arbeidsgiver har full styringsrett på arbeidstider vel? 

Uansett er ikke sladder eller yttrede om misnøye nok til at gi deg hverken advarsel eller oppsigelsesvarsel. Ikke på det grunnlaget ihvertfall.  Håper du ikke signerte noe papir. 

Nei, arbeidsgiver har ikke nødvendigvis styringsrett på arbeidstidene, det kommer jo helt an på hva endringene innebærer. Om endringene går utover rammene i AML, evt. tariffavtale, så er endringene per definisjon ulovlige, men vi vet jo ikke hva som har skjedd. Uansett er det uakseptabelt å bruke en ytring om misnøye rundt arbeidstider som pressmiddel mot sine ansatte, tyder på at arbeidsgiver er en bølle, så jeg er enig i at hun ikke bør skrive under på noe som helst før man har fått advokatbistand. 

Utover det ville jeg selv søkt ny jobb så raskt som mulig, gidder ikke å jobbe for en drittsekk. 

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

En god arbeidsgiver diskuterer uansett endringene med de ansatte og gir dem mulighet til å komme med forslag. Å bare si at "ja nå skal du begynne kl x og slutte kl x" viser om lav IQ og ingen forståelse for de ansattes privatliv. Hva vet arbeidstaker om dette krasjer med andre nødvendige ting som feks henting og levering i bhg? Klarer man ikke å ha en åpen dialog med de ansatte om endringer og la dem få en sjanse til å uttrykke seg,så bør man si fra seg jobben til noen som er bedre.

Selvfølgelig finnes det endringer som er absolutte,men tviler på at de fleste endringer ikke kan diskuteres.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, Minitroll skrev:

Hun har jo ikke grunnlag for å si deg opp. Dette høres jo helt vannvittig ut. Du er ikke organisert? Ta kontakt med tillitsvalgt, som for øvrig skulle vært tilstede på dette møtet.

Ja det er helt vanvittig hvordan hun helt ut av det blå bare kom med dette!!

jeg organiserte meg rett etter dette møtet.

Og det finnes ikke, og det har aldri vært noen tillitsvalgt i min bedrift. Jobber i en liten privat bedrift..

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Advokat er neste steg, du skal IKKE underskrive på oppsigelsesvarsel sånn uten videre når du har blitt dolket i ryggen på den måten. 

Men du skal også søke ny jobb for å komme deg vekk fra møkkastedet. 

Jeg visste ikke disse reglene, ble så perpleks når jeg plutselig ble innkalt til dette møtet og fikk spm om å skrive under på "advarsel om oppsigelse".. 

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i en privat, liten bedrift der ting blir snakket og sladret om. Men det er ikke før siste året det har vært slik..

Jeg visste ikke hva annet jeg skulle gjøre enn å signere. Hun er så manipulativ og jeg fikk ikke sagt noe. Da hun alltid har hatt den makten på meg desverre.

Og er nok derfor hun har reagert slik da jeg aldri har stått opp for min mening.

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, arbeidsgiver har ikke nødvendigvis styringsrett på arbeidstidene, det kommer jo helt an på hva endringene innebærer. Om endringene går utover rammene i AML, evt. tariffavtale, så er endringene per definisjon ulovlige, men vi vet jo ikke hva som har skjedd. Uansett er det uakseptabelt å bruke en ytring om misnøye rundt arbeidstider som pressmiddel mot sine ansatte, tyder på at arbeidsgiver er en bølle, så jeg er enig i at hun ikke bør skrive under på noe som helst før man har fått advokatbistand. 

Utover det ville jeg selv søkt ny jobb så raskt som mulig, gidder ikke å jobbe for en drittsekk. 

Endringene var å starte en time senere og da mister man jo timer om man ikke velger å ta en time ekstra på ettermiddagen. Jobber allerede nok senvakter, og har ett privatliv jeg ønsker å ta vare på. Selvom jeg ikke har barn, så passer det dårlig å bare ha noen kvelder ledig i uken..

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, SunnivaOslo skrev:

En god arbeidsgiver diskuterer uansett endringene med de ansatte og gir dem mulighet til å komme med forslag. Å bare si at "ja nå skal du begynne kl x og slutte kl x" viser om lav IQ og ingen forståelse for de ansattes privatliv. Hva vet arbeidstaker om dette krasjer med andre nødvendige ting som feks henting og levering i bhg? Klarer man ikke å ha en åpen dialog med de ansatte om endringer og la dem få en sjanse til å uttrykke seg,så bør man si fra seg jobben til noen som er bedre.

Selvfølgelig finnes det endringer som er absolutte,men tviler på at de fleste endringer ikke kan diskuteres.

Hun later som hun vil ta det opp til diskusjon, men til syvende og sist så har hun bestemt at det hun hadde tenkt blir det. Pga økonomi.. 

Men hun flytter rundt på oss som spillebrikker og driter i om vi må stå der lenge utover ettermiddagen. Vi må bare være glad vi har jobb vi :-o

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun later som hun vil ta det opp til diskusjon, men til syvende og sist så har hun bestemt at det hun hadde tenkt blir det. Pga økonomi.. 

Men hun flytter rundt på oss som spillebrikker og driter i om vi må stå der lenge utover ettermiddagen. Vi må bare være glad vi har jobb vi :-o

Beklager, men slik er det å jobbe i en liten bedrift og som i tillegg er privat. Du bør bytte jobb før du blir utbrent.

Anonymkode: 0a6c9...231

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Beklager, men slik er det å jobbe i en liten bedrift og som i tillegg er privat. Du bør bytte jobb før du blir utbrent.

Anonymkode: 0a6c9...231

Ja jeg kjenner at jeg er på vei dit. Er mye lei meg og sliter litt med å sovne på kveldene.. 

Krysser fingre for at jeg får meg ny jobb ganske snart.. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...