Gå til innhold

Hvilken vin til Beef Bourguignon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage rødvinsgryte imorgen og har Barbera og Ripasso hjemme.  Hvilken vin burde jeg ha i maten?  Vet jeg skulle brukt en fransk fruktig vin men det er disse jeg har...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Boomonster skrev:

Jeg skal lage rødvinsgryte imorgen og har Barbera og Ripasso hjemme.  Hvilken vin burde jeg ha i maten?  Vet jeg skulle brukt en fransk fruktig vin men det er disse jeg har...

Har du en god oppskrift, og vet du om jeg kan bruke en hel oksesteik, må vel kanskje kutte den opp da.. :P 

Anonymkode: 4a1e0...95b

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du en god oppskrift, og vet du om jeg kan bruke en hel oksesteik, må vel kanskje kutte den opp da.. :P 

Jeg skal bruke denne, har aldri laget det før. Du kan sikkert bruke stek men det foretrukne er høyrygg.

http://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/boeuf-bourguignon/

• Liker 1
Skrevet

Når du først skal lage en så god gryte burde du søke etter Julia Childs oppskrift. Den på Matprat er bare en blek kopi i forhold. Det er litt mer arbeid, men vel verdt det. Jeg ville valgt den vinen du har minst lyst til å drikke ved siden av til gryten. Begge er jo gode viner. 

Til deg som spurte om du kunne bruke okstesteik så er svaret at ja, det kan du absolutt! Julia Child sier at jo bedre kjøttet er, jo bedre blir gryten, men anbefaler ikke høyrygg spesielt selv om gryten blir god med det. Jeg pleier å bruke halvparten høyrygg og halvparten steik eller bankekjøtt.

Jeg finner ikke akkurat den oppskriften jeg bruker på nett, men denne er veldig lik.

• Liker 1
Skrevet

Oppskriften er helt lik men i din er det hvitløk og tomatpure. 

Skrevet
21 minutter siden, Boomonster skrev:

Oppskriften er helt lik men i din er det hvitløk og tomatpure. 

Nei, nei, nei. Du kan ikke bare se på ingrediensene og tro at oppskriften er den samme. Oppskrifter består av to ting, ingredienser og fremgangsmåte. Fremgangsmåten er forskjellig og resultatet blir deretter. ;-)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barbera vil funke fint.

Anonymkode: 9eca1...7db

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Brunhilde skrev:

Når du først skal lage en så god gryte burde du søke etter Julia Childs oppskrift. Den på Matprat er bare en blek kopi i forhold. Det er litt mer arbeid, men vel verdt det. Jeg ville valgt den vinen du har minst lyst til å drikke ved siden av til gryten. Begge er jo gode viner. 

Til deg som spurte om du kunne bruke okstesteik så er svaret at ja, det kan du absolutt! Julia Child sier at jo bedre kjøttet er, jo bedre blir gryten, men anbefaler ikke høyrygg spesielt selv om gryten blir god med det. Jeg pleier å bruke halvparten høyrygg og halvparten steik eller bankekjøtt.

Jeg finner ikke akkurat den oppskriften jeg bruker på nett, men denne er veldig lik.

Her er Julias oppskrift oversatt til norsk

http://millasmat.com/middag/boeuf-bourguignon

Anonymkode: bd445...8db

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er Julias oppskrift oversatt til norsk

http://millasmat.com/middag/boeuf-bourguignon

Anonymkode: bd445...8db

Jeg er ikke så sikker på at det er hennes oppskrift, hun brukte ikke bønner i sin. Bloggeren sier heller ikke at dette er Julia Child sin oppskrift...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, Brunhilde skrev:

Takk for informativt svar. :smilyblomst:

• Liker 1
Skrevet
På 4.3.2017 den 13.22, AnonymBruker skrev:

Barbera vil funke fint.

Anonymkode: 9eca1...7db

Endte opp med  å bruke Ripassoen, gryta ble nydelig. Laget til 9 stykk, var 8 gjester og gryta ble nesten spist tom.:P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...