AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #1 Skrevet 3. mars 2017 Hei! Jeg og samboer går nå fra hverandre. Bruddet var lite dramatisk, men allikevel er vi uenig om fordeling av noe. Vi kjøpte rett før jul en slik støpjernsgryte fra Le Creuset,som opprinnelig koster 2149 kr. Den var imidlertid på salg i jula. Vi er begge interessert i å beholde den, og har derfor blitt enige om at vi må kjøpe en til nå ved bruddet. Jeg har sagt at jeg kan være den som kjøper ny,siden han ikke har like mye erfaring/peiling når det gjelder å handle i butikk. Med de andre tingene vi har fordelt,har den som beholder betalt den andre halve prisen(minus noe for slitasje.) Problemet nå er at eksen mener han kun skylder meg 25% av opprinnelig pris,siden vi kjøpte den på 50%. Gryta er ikke på tilbud nå, så jeg må da ut med en del mer penger for "min" gryte enn eksen. Jeg har foreslått at vi møtes på midten og at han gir meg rundt 35% av opprinnelig pris,men han står fast ved at han bare skal betale 25%. Hva er rett/rettferdig? Anonymkode: 43724...b8c 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #2 Skrevet 3. mars 2017 Jeg tenker at 25% er riktig. At du ønsker en tilsvarende gryte er jo bare tilfeldig. Hadde det vært snak om en sofa til full pris, så hadde du fått 50% av summen og kanskje kjøpte deg en annen og NY sofa. Det er vel ikke snak om ting som investering. Kjøper man noe for 1000 kr for noen år siden som nå koster 2000 kr i butikk, så har man fortsatt bare brukt 1000 kr opprinnelig. og ikke tjent noe på å eie. Bare pass på å fordele ganske likt hvilke verdisaker hver av dere tar med seg ved flytting, så blir det ganske jevnt fordelt. Anonymkode: cff18...0f5 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #3 Skrevet 3. mars 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: At du ønsker en tilsvarende gryte er jo bare tilfeldig. Anonymkode: cff18...0f5 Nei,det er det ikke. Ingen av oss hadde lyst til å gi fra oss gryten,så vi kom raskt fram til at det eneste rette var å kjøpe inn en til som var lik. Jeg var på tilbudssiden og sa at jeg fysisk kunne kjøpe gryte nr.2, siden jeg vet at eksen ikke liker å handle i butikker. TS Anonymkode: 43724...b8c 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #4 Skrevet 3. mars 2017 Det dere kan gjøre er jo å kjøpe inn en helt lik 1074 kr hver, altså dere spleier. Så får den ene feks den nye og betaler 100 kr for slitasje til den som får den gamle. Da har dere jo begge betalt 1611 kr for hver deres gryte. (1511 for personen som får den gamle, 1711 kr for den som får den nye). Anonymkode: 910cf...f90 13
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #5 Skrevet 3. mars 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei,det er det ikke. Ingen av oss hadde lyst til å gi fra oss gryten,så vi kom raskt fram til at det eneste rette var å kjøpe inn en til som var lik. Jeg var på tilbudssiden og sa at jeg fysisk kunne kjøpe gryte nr.2, siden jeg vet at eksen ikke liker å handle ii butikker. TS Anonymkode: 43724...b8c Vanligvis ville jeg sagt at 25% er mest rettferdige osv, men siden dette handler om at ingen vil "gi" seg for denne stekepannen tenker jeg eksempelet jeg kom med over er mest rettferdig da. I verste fall om han ikke er enig kan han jo være den som kjøper ny og får sine 537 tilbake. Du har da den stekepanna for 1074 kr og han får en for 2149 kr. Anonymkode: 910cf...f90 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #6 Skrevet 3. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: I verste fall om han ikke er enig kan han jo være den som kjøper ny og får sine 537 tilbake. Du har da den stekepanna for 1074 kr og han får en for 2149 kr. Anonymkode: 910cf...f90 Ja, jeg vurderer å sette meg litt på bakbeina her,siden han mener det er rettferdig at jeg både tar meg "bryet" med å kjøpe inn ny gryte og betaler det dobbelte av der han betaler. TS Anonymkode: 43724...b8c
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #7 Skrevet 3. mars 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg vurderer å sette meg litt på bakbeina her,siden han mener det er rettferdig at jeg både tar meg "bryet" med å kjøpe inn ny gryte og betaler det dobbelte av der han betaler. TS Anonymkode: 43724...b8c Ja siden det er slik situasjonen er og ikke normal utkjøping så ville jeg gjerne holdt på mitt ja. For nå gjelder det jo noe begge absolutt vil ha.. Anonymkode: 910cf...f90
Kontormus Skrevet 3. mars 2017 #8 Skrevet 3. mars 2017 Er det denne? https://www.kitchn.no/nettbutikk/gryter-og-panner/gryter-og-panner/21198240602430/ Hvis ikke, del summen på første gryte i to. Kjøp deretter en ny, og betal halvparten hver. 1
Browncoat Skrevet 3. mars 2017 #9 Skrevet 3. mars 2017 Dere skal selvfølgelig dele summen på den nye likt. Jeg kunne sikkert latt han få den nye og tatt den gamle selv, men jeg hadde ikke gått med på å betale noe mer. 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #10 Skrevet 3. mars 2017 Jeg håper ikke dere har barn sammen, når dere blir uenige om en GRYTE. Herregud. Anonymkode: 446d7...234 12
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #11 Skrevet 3. mars 2017 Sett prisen som om tingene blir solgt eller kjøpt brukt. Nyverdien er betydelig redusert når ting er brukt en gang eller mer. Er det rart det blir krig i verden, når tingfordeling blir som beskrevet i hi? Anonymkode: 0d828...a9d 1
ViljaH Skrevet 3. mars 2017 #12 Skrevet 3. mars 2017 Si at du trekker tilbake tilbudet om å være den som skaffer ny, og du vil heller være den som beholder den gamle. Så gir du ham 50% av innkjøpspris på den gamle (25% av full pris), altså følger mannens linje. Ferdig. 6
Ananas. Skrevet 3. mars 2017 #13 Skrevet 3. mars 2017 Vi fordelte ting mot ting istedenfor ting for penger.. Skjønner at dere ikke gjør det på samme måte her, men kanskje det kan være løsningen for å fikse dette med gryta? Type "Du får x og x gratis mot at jeg får den", eller omvendt. Uansett er disse på kampanje med jevne mellomrom, så med mindre den som får pengene har det travelt, så vil 25% også kunne dekke halvparten. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #14 Skrevet 4. mars 2017 Det er jo bare å snu tilbudet. Si at siden han synes det er mest rettferdig slik kan du beholde den gamle, og han kjøpe ny. Du vil betale han 50% av kjøpspris, 25% av ny. Dersom han plutselig synes det er urettferdig har du uansett vunnet diskusjonen. Anonymkode: 16ea8...f05 8
Athene Skrevet 4. mars 2017 #15 Skrevet 4. mars 2017 Dere samler alt det begge har lyst på, og legger det utover benken/gulvet. Så trekker dere lodd eller kaster terning om hvem som er først. Og velger annenhver gang til det er tomt. 1
*Luftbobla* Skrevet 4. mars 2017 #16 Skrevet 4. mars 2017 Jeg hadde gitt faen i telle småpenger for en filleting.. 6
Sirah Skrevet 4. mars 2017 #17 Skrevet 4. mars 2017 Kan dere ikke bare betale 50% hver av pris på ny gryte? At den ikke er på salg nå er jo strengt tatt ikke deres skyld og ikke noe man får gjort noe med.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #18 Skrevet 4. mars 2017 Herreminskaper er alt jeg har å si... det er ei gryte... og i det store og det hele snakk om småpenger.. hvis dere hadde det slik når dere var sammen også er det kanskje ikke så rart det ble slutt... Anonymkode: ec3f8...3d6 4
Gjest Sugemerke Skrevet 4. mars 2017 #19 Skrevet 4. mars 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo bare å snu tilbudet. Si at siden han synes det er mest rettferdig slik kan du beholde den gamle, og han kjøpe ny. Du vil betale han 50% av kjøpspris, 25% av ny. Dersom han plutselig synes det er urettferdig har du uansett vunnet diskusjonen. Anonymkode: 16ea8...f05 Enig.
Bestevenninna di Skrevet 4. mars 2017 #20 Skrevet 4. mars 2017 Jeg ville sakt som så, at siden han mener og har lakt frem at dette er rettferdig; så beholder du gryta og han får 25 % av deg. Uansett. Man kan kjøpe ting sammen. Men det de fleste ting ikke tenker på, er at den som trekker kortet er i teorien eieren, da det et den personen som har betalt for varen. Om da ikke partiet har overført penger selvsakt. Derfor sier jeg til alle: Ikke gå isamboerfella. Skal deg samboer kontrakt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå