AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #1 Skrevet 3. mars 2017 Jeg kom over en diskusjon på facebook hvor folk hisset seg veldig over folk som sender babyer i bhg fra 1 års alder. Disse mener at barna skal være hjemme til de har helst passert 3 års alder. Mødre ble kritisert for å være egoistiske, omsorgssvikt, grådige... you name it... Da vil jeg gjerne spørre dere som er i mot at babyer fra 8mnd/1år begynner i BHG hvordan skal foreldrene få penger til å gi barnet mat samt tak over hodet til familien? Er NAV løsningen? Anonymkode: cb1cf...46d 8
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #2 Skrevet 3. mars 2017 Har selv hatt to unger i bhg fra ca 1 år, med nummer to reduserte jeg arbeidstiden og henter ca kl 14, leverer kl 8. Jeg synes det blir for lang dag for de minste ... Anonymkode: 34e95...591 6
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #3 Skrevet 3. mars 2017 Mine har aldri gått i barnehage. De hadde det trygt og fint hjemme Anonymkode: 7ad0f...c8d 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #4 Skrevet 3. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har selv hatt to unger i bhg fra ca 1 år, med nummer to reduserte jeg arbeidstiden og henter ca kl 14, leverer kl 8. Jeg synes det blir for lang dag for de minste ... Anonymkode: 34e95...591 Det er forsåvidt greit. Innlegget var mer rettet mot de som er fullstendig i mot bhg bruk Anonymkode: cb1cf...46d 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #5 Skrevet 3. mars 2017 NAV er ikke løsningen uansett da de fleste stønader krever at du er i en form for aktivitet og iallefall har mulighet til 100% barnepass slik at om NAV finner et passende aktivitets tilbud til deg skal du ikke kunne si nei fordi du ikke har pass til barnet. Jeg har sett noen av de trådene og de de fleste sier er at det er alt for tidlig for et så lite barn (jeg er enig), men at om man ikke har annet valg så har man jo bare ikke det! Det mange også sier er at man må jo spare opp penger FØR barnet kommer slik at man ikke blir tvunget til å sende i bhg så tidlig. Men som de fleste av oss vet så skjer jo livet.. Mange av de som svarer sånt har nok hatt muligheten selv og sikkert jobbet hardt for å få det til og føler vel at andre bør klare det samme _for_ barnet sitt, men igjen, livet skjer. Anonymkode: 03ed8...7eb 6
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #6 Skrevet 3. mars 2017 De kunne kuttet kontantstøtte og forlenget permisjonstiden til barnet er 1,5 år for de som vil prioritere barnet sitt. Valgte selv å ha mine barn hjemme inntil 2.5 år og da begynte de i barnehage. Anonymkode: 262bf...7d8 7
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 3. mars 2017 #7 Skrevet 3. mars 2017 Man må bare finne en eller annen løsning, man kan ikke la seg presse til alt mulig. Vi har svært høy levestandard idag, og det må da gå an å fire litt på krava og prioritere at en forelder er hjemme istedenfor? Jeg lurer på hva som har skjedd egentlig, før var ikke begge nødt til å være i jobb til enhver tid. Virker som vi har fått mindre frihet, mere arbeid og mindre penger å rutte med, når det egentlig burde være stikk motsatt.
Spiteful Skrevet 3. mars 2017 #8 Skrevet 3. mars 2017 (endret) Altså, selv kommer jeg fra en familie som ikke snakker norsk hjemme. For at mine søsken skal lære norsk ble de sendt i bhg siden 1-2års alderen. Dette var fullt nødvendig, spesielt mtp på at de lærer to språk og begge var sene i utviklingen av språket. Ellers ser jeg jo at det er tidlig og kan bli for mye for barn å starte bhg tidlig, men foreldre må jo jobbe og skaffe penger... Og siden man bare har perm i ca et år så må jo barnet i bhg. I min familie sitt tilfelle så har heller ikke mine foreldre utdanning i Norge, dermed fikk de jobbene sine vanskelig og de tjener også lite. Å si opp/minske arbeidstiden ville gjort økonomien enda trangere enn den er. Dessuten har ikke alle masse familie til å hjelpe, det hadde/har ikke mine foreldre Endret 3. mars 2017 av Spiteful 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #9 Skrevet 3. mars 2017 Man får foreldrepenger i 46/56 uker, så har man ferie. ja jeg stusser over de som sender barna i barnehage FØR 1 års alderen fordi jeg mener de har det best hjemme. Jeg har selv sendt eldste til dagmamma fra 10mnd og barnehage fra 12 mnd, mot å vente til mellomste var over 2 år. Så har prøvd begge deler. Vi har valgt yrker nå hvor barna får mest mulig tid hjemme. Er i barnehage og skole fra 9-1330/1400 Yngste begynner tidligst i september når han er 1 år og 5mnd. Anonymkode: 76785...63b
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #10 Skrevet 3. mars 2017 Jeg er ikke for at barn skal begynne i barnehagen før de er fylt 1,5, men jeg vet at mange ikke har noe valg. Skal jo ha økonomi til å være hjemme ekstra med barnet utover permisjonstiden, og det er det ikke alle som har. Permisjonstid skulle vært forlenget til 1,5 år Anonymkode: 1cfc3...c7b 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #11 Skrevet 3. mars 2017 De mener vel at man skal spare opp penger før man får barn. Selv giftet jeg meg når jeg var 36 og fikk barn 3 år etter. Skulle vi spart opp før vi fikk barn kunne vi bare ha glemt det da alderen setter en begrensning. I full jobb begge to men som nyetablert i Norge må vi ta 2 inntekter for å ha hus, bil , betale ned studielån osv. Ikke snakk om høy levestandard, bare helt normal. Men nå mener jeg at unger ikke blir traumatisert for livet av å begynne i barnehagen ved 1 års alderen selv om jeg gjerne skulle vært hjemme lenger hvis økonomien hadde tålt det. Anonymkode: af04f...8ab 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #12 Skrevet 3. mars 2017 Det jeg så fra den facebook diskusjonen var at de som var mest i mot bhg/altså de som kritiserte foreldre hardest som måtte bruke bhg var en eller en annen form for NAV bruker enten sosialklient/ufør. De fleste også i 50-60årene med "Livets harde skole" som utdanning... Det var derfor jeg lurte på hvordan slike mener at folk skal ha råd til å være hjemme med barn til de er 3 år siden så mange av de stolt påpekte av de ikke brukte bhg i det hele tatt. Anonymkode: cb1cf...46d 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #13 Skrevet 3. mars 2017 15 minutter siden, Den Lille Heksa skrev: Man må bare finne en eller annen løsning, man kan ikke la seg presse til alt mulig. Vi har svært høy levestandard idag, og det må da gå an å fire litt på krava og prioritere at en forelder er hjemme istedenfor? Jeg lurer på hva som har skjedd egentlig, før var ikke begge nødt til å være i jobb til enhver tid. Virker som vi har fått mindre frihet, mere arbeid og mindre penger å rutte med, når det egentlig burde være stikk motsatt. På den annen side kan det være grenser for hvor langt den yrkesaktive forelderen kan pendle hver dag mellom jobben i byen og den rimelige leiligheten på landet, uten at det går ut over familielivet på en annen måte. Jeg er hjemme litt ekstra, på oppsparte penger. Anonymkode: f3715...3a8
Gjest Axl Rose Skrevet 3. mars 2017 #14 Skrevet 3. mars 2017 1 åringer kaller jeg ikke babyer. Babyer under 1 år har ingenting i en barnehage å gjøre. 0-11 mnd. Klarer ikke kvinnfolka være hjemme med babyene sine så trenger de ikke bli mødre. Enkelt og greit. De får vær så god å tåle kritikk. Heldigvis kjenner jeg ingen som har kastet så små som under 1 år i barnehage. Det er ikke normalen. Takk gud for det.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #15 Skrevet 3. mars 2017 Vi sparte opp penger til ulønnet permisjon etter permisjonen og tok ut all ferie som mulig begge to. Deretter jobber vi redusert stilling ett år hver. Det gjorde vi med begge barna. Skjønner det er vanskelig for de som er alene med barn. Anonymkode: 2193c...dfa 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #16 Skrevet 3. mars 2017 Jeg synes det er for tidlig. Har med mine barn spart for å være hjemme litt ekstra, men skulle gjerne hatt de hjemme til de var 3 år. Synes det er det beste som finnes å være sammen med barna og vet det kan bli slitsomt og lite voksenoppmerksomhet i barnehager. Mange sier barna har så godt av barnehage, lærer så mye osv, jeg mener at barna har det best hos egne foreldre (i de fleste tilfeller). Anonymkode: 81d77...98a 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #17 Skrevet 3. mars 2017 12 minutter siden, Bootyhunter skrev: 1 åringer kaller jeg ikke babyer. Babyer under 1 år har ingenting i en barnehage å gjøre. 0-11 mnd. Klarer ikke kvinnfolka være hjemme med babyene sine så trenger de ikke bli mødre. Enkelt og greit. De får vær så god å tåle kritikk. Heldigvis kjenner jeg ingen som har kastet så små som under 1 år i barnehage. Det er ikke normalen. Takk gud for det. Skal ikke fedrene stille opp og? Anonymkode: cb1cf...46d 19
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #18 Skrevet 3. mars 2017 Jeg sendte den eldste ungen i barnehagen når han fylte 1 år. Var helt uproblematisk. Den nest yngste sendte jeg i barnehagen når hun fylte 4 år. Var ikke noe problem der heller Den yngste ble aldri sendt i barnehagen. Var hjemme helt til hun fylte 5 år og startet på skolen. Den yngste sosialisere seg helt fint på skolen og har fått mange venner. Jeg tror ikke det er så viktig å sende barn tidlig i barnehagen. Jeg har eksperimentert med mine tre barn og det ser ut til den yngste som aldri gikk i barnehagen klarer seg helt fint på skolen. Anonymkode: 92416...148 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #19 Skrevet 3. mars 2017 Veldig stor forskjell på 8 mnd og 12 mnd. Det er virkelig to forskjellige verdener for de små. Anonymkode: cb5d0...4cb 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #20 Skrevet 3. mars 2017 I forhold til mitt barn ble ikke barnet sendt i barnehagen før 3 års alderen. Grunnen til det er fordi da har barnet en sjans til å kommunisere hvis noe skjer som ikke er greit. Tenker da selvfølgelig på forskjellige former av overgrep. Et barn på 1 år eller yngre har ikke sjans til å si ifra hvis noe er galt. Vi valgte å leve på en inntekt. Strammet inn på budsjett, handlet mye mye mat i Sverige, kjøpte bare klær/ting til barnet og tok ansvar økonomisk. Vi fikk ikke støtte fra nav. Noen greier å leve på en inntekt, andre greier ikke men jeg ser absolutt ikke ned på de som sender barna tidlig i barnehagen. Det passet bare ikke oss. Anonymkode: 2833a...bee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå