AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #1 Skrevet 3. mars 2017 Er du fornøyd med dem? Mine går i 1. Og 7.klasse. Har opp gjennom årene møtt flere lærere. De er veldig forskjellige, ikke noe galt i det. Men enkelte oppførsler og vurderinger stusser jeg litt på. Anonymkode: 4cf07...78d
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #2 Skrevet 3. mars 2017 Hei. Jeg er en ung og nyutdannet lærer selv. Jeg vil bare si at dette med vurdering i fag som det er lite "fasitsvar" i (som f.eks norsk) er veldig utfordrende, spesielt hvis man er ny i gamet og ledelsen ikke tar ansvar for å veilede de nyutdannede. Man lærer svært om karaktersetting på lærerstudiet. At enkelte har en oppførsel som skurrer, er en annen sak. Det bør være en selvfølge at man oppfører seg når man er lærer. Anonymkode: 4360e...2ef 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #3 Skrevet 3. mars 2017 *svært lite, skulle det stå Anonymkode: 4360e...2ef
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #4 Skrevet 3. mars 2017 Jeg har bare barn i 1.klasse, men jeg er storfornøyd med hans kontaktlærer. Føler hun virkelig brenner for å gjøre en bra jobb, det virker som om hun oppriktig er opptatt av at barna skal ha det bra, koser seg i barnas selskap og gir "det lille ekstra". De andre lærerne jeg har møtt fra de andre trinnene (uten å ha hatt noe spesielt å gjøre med dem) virker kjempegreie de også. Anonymkode: df4e9...3a0
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #5 Skrevet 3. mars 2017 Akkurat hva stusser du på? Husk at lærere er bare mennesker de også, de må også få lov til å feile i blant. Folk som forventer at alle lærere skal være plettfrie supermennesker får se litt på seg selv først. Anonymkode: 853f0...47f 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #6 Skrevet 4. mars 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg er en ung og nyutdannet lærer selv. Jeg vil bare si at dette med vurdering i fag som det er lite "fasitsvar" i (som f.eks norsk) er veldig utfordrende, spesielt hvis man er ny i gamet og ledelsen ikke tar ansvar for å veilede de nyutdannede. Man lærer svært om karaktersetting på lærerstudiet. At enkelte har en oppførsel som skurrer, er en annen sak. Det bør være en selvfølge at man oppfører seg når man er lærer. Anonymkode: 4360e...2ef Kriterier for karakterer på ungdomstrinnet er relativt lett å forholde seg til. Mye jobb ja, men kriteriene er klare og gis ofte ut slik at elevene vet hva som forventes. Dette var dermed et litt rart svar og ikke det som blir etterspurt. Ts, jeg har møtt fantastiske lærere og lærere jeg ikke har likt. Jeg har alikevel alltid fokusert på positiv omtale av læreren i samtale med barn og tatt problemer opp direkte med lærer /skole. Dessverre er de ulike som folk flest, og man har kanskje ikke lik kjemi med alle. Men så lenge de har barnas læring og ve og vel i fokus så er det ok. Anonymkode: 29a5a...40a
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #7 Skrevet 4. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Akkurat hva stusser du på? Husk at lærere er bare mennesker de også, de må også få lov til å feile i blant. Folk som forventer at alle lærere skal være plettfrie supermennesker får se litt på seg selv først. Anonymkode: 853f0...47f Mordere, voldtektsmenn, barneovergripere, konemishandlere og slikt er bare mennesker de, også. Mener du det samme om dem? Anonymkode: d105d...77e
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #8 Skrevet 4. mars 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kriterier for karakterer på ungdomstrinnet er relativt lett å forholde seg til. Mye jobb ja, men kriteriene er klare og gis ofte ut slik at elevene vet hva som forventes. Dette var dermed et litt rart svar og ikke det som blir etterspurt. Anonymkode: 29a5a...40a Er du lærer selv? Kriterier er konkrete,ja,men de går også mye på hva den enkelte lærer legger i begrepet. Det er derfor karaktersetting varierer veldig,både fra skole til skole,men også innad på skoen. Jeg har sammenlignet en del med andre kollegaer,og jeg har opplevd at noen er strengere enn meg,og at noen er mindre strenge enn meg. Jeg har også deltatt på muntlig eksamen,både som sensor og faglærer. Da jeg selv var sensor, var faglærer en del uenig, og syns jeg var for streng. Da jeg var faglærer,syns jeg derimot sensoren der igjen var for streng. Ofte skal man skille mellom om eleven kan noe "godt" og "svært godt". Så er det også ganske lik ordlyd på alle klassetrinnene på ungdomsskolen,men det er selvfølgelig strengest krav til de eldste. Så hva er "svært godt" på 8.trinn,og hva er "svært godt" på 10.trinn? Og dette med vurdering var noe TS hadde reagert på,så det var ikke urelevant. Jeg regnet med at det var vurdering av elevenes arbeid. Anonymkode: 4360e...2ef 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #9 Skrevet 4. mars 2017 Her har barnet måtte bytte kontaktlærer minst en gang i året på grunn av relativt stor gjennomstrømning av personalet på skolen. Føler dermed det er vanskelig knytte noe særlig bånd til vedkommende. Er i gjennomsnitt ca 90 % fornøyd med de var har møtt. Anonymkode: c8c4d...4bb
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #10 Skrevet 4. mars 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Mordere, voldtektsmenn, barneovergripere, konemishandlere og slikt er bare mennesker de, også. Mener du det samme om dem? Anonymkode: d105d...77e Du skjønner hva jeg mener. Anonymkode: 853f0...47f
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #11 Skrevet 4. mars 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Er du lærer selv? Kriterier er konkrete,ja,men de går også mye på hva den enkelte lærer legger i begrepet. Det er derfor karaktersetting varierer veldig,både fra skole til skole,men også innad på skoen. Jeg har sammenlignet en del med andre kollegaer,og jeg har opplevd at noen er strengere enn meg,og at noen er mindre strenge enn meg. Jeg har også deltatt på muntlig eksamen,både som sensor og faglærer. Da jeg selv var sensor, var faglærer en del uenig, og syns jeg var for streng. Da jeg var faglærer,syns jeg derimot sensoren der igjen var for streng. Ofte skal man skille mellom om eleven kan noe "godt" og "svært godt". Så er det også ganske lik ordlyd på alle klassetrinnene på ungdomsskolen,men det er selvfølgelig strengest krav til de eldste. Så hva er "svært godt" på 8.trinn,og hva er "svært godt" på 10.trinn? Og dette med vurdering var noe TS hadde reagert på,så det var ikke urelevant. Jeg regnet med at det var vurdering av elevenes arbeid. Anonymkode: 4360e...2ef Helt enig! Jeg synes vurderingskriterier ofte kan være vide og vage, og som nyutdannet med lite sammenligningsgrunnlag synes jeg det er kjempevanskelig å vite om jeg er for streng eller for snill. Det er veldig nyttig å diskutere og samarbeide med andre lærere om hvordan man skal tolke kriterier, og jeg tror det er noe man rett og slett bare må øve seg på. For hvordan vet man forskjellen på at man er "aktiv i samtale" eller "svært aktiv i samtale"? Anonymkode: 155ce...c64 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå