Gå til innhold

Blir det bedre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Æsj, jeg føler jeg har feilet på alt og tatt meg vann over hodet. Alt blir galt og jeg får ikke til noen ting. Kan noen si det bare er ei vanskelig valpetid/unghundtid? Det verste er jo at det er ikke så ille en gang. 

Hunden er fin og flott han, men jeg klarer ikke å få til noen ting. Han lærer fort, men hva skal jeg med en hund som kan sitt og springe gjennom en tunnel når han ikke kan gå forbi barn uten å gå i en modus jeg ikke vet hva er en gang? 

Han er svær, nesten 50 kg, knapt et år og jeg har ikke kontroll. Han krever sitt mentalt, det er greit nok fordi jeg kan trene det ene og det andre, men hverdagen får jeg ikke til. Selv med grime blir jeg dratt over ende på tur. Han hopper og biter (i hendene, men ikke agressivt) alle mennesker, jager barn, og bjeffer på hunder. Kloklipp har jeg gitt opp, pelsstell nærmer seg et helsikke. Han stresser hele tiden inne. Jeg har aldri sett han trøtt og det selv etter mye mentaltrening og tur. Han er alltid på. Jeg kan ikke ha han med på besøk og jeg kan ikke ha besøk uten at jeg må si til folk at de må gå etter 15 min fordi hunden blir stresset og gal. Drømmen er å gå på telttur, men så snart jeg setter meg ned ute så hopper han på meg, eller vimser rundt og kan ikke roe seg ned  

Og han biter meg også, kanskje ikke agressivt, men hvis noe han ikke er fornøyd med så er det biting. Hendene mine er fulle av blåmerket og skraper etter klørne. 

Jeg er nær omplassering men tør ikke på grunn av skammen. Alle her vet jeg har hunden og de spør om han hele tiden. 

Jeg håper det roer seg etterhvert, men det går ikke en halv uke uten at jeg sitter og griner på grunn av den...

Anonymkode: f4f94...748

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du lært hunden din å slappe av du? Når du sier han ikke har en av-knapp så tenker jeg at du ikke har det? Gi han noe å tygge på / leke med, som gjør at han må ligge i ro. F.eks en Kong fylt med leverpostei eller noe. Hunder har også godt av at ingenting skjer og av å kjede seg litt innimellom. 

Så må du rett å slett lære han at han ikke skal hoppe på deg når du setter deg ned å ignorere barn osv. Ta med en leke eller godbiter som gjør at han har full fokus på deg. 

Meld deg også på kurs, slik at de kan hjelpe deg. 

AnonymBruker
Skrevet

@Tabris noen gode råd? 

Anonymkode: 4857c...73f

Skrevet

Rase og alder? Har du snakket med oppdretter? Har du vært på kurs? Trener du organisert med hunden?

Skrevet

Her nevner du flere ufordringer, som trenger ulike fremgangsmåter for å løses, og som ikke kan løses over internett. Du nevner:

- Vansker på tur med passering
- Håndtering (kloklipp)
- Biting (mass/stress)
- Generelt stress/manglende evne til å falle til ro

Jeg vil anbefale et bra kurs i hverdagslydighet evt privattimer hos noen som bruker oppdaterte, moderne metoder. Det er flere elementer her å ta tak i, og alt dette kan ikke tas over nettet, som sagt.

Men noen korte tanker fra meg:

1. Ta en pause fra alle aktiviteter som stresser opp (leking med andre hunder, kaste ball, herje med eier, agility - siden du nevnte tunnel osv). 

2. Tren mye aktiviteter som roer ned (kontakttrening, nesearbeid)

2. Begynn å tren frivillig kontakt. Start inne uten forstyrrelser. Still deg opp uten å rope på hunden eller si noe. Med en gang hunden ser deg inn i øynene si "Bra!" og gi en godbit (evt klikker i stedet for "bra" hvis du bruker det). Tren dette kanskje 5-7 ganger (5-7 godbiter) et par ganger om dagen. 

3. Når hunden kan ta kontakt med deg slik uten problem, gradvis vent litt lenger før du sier "Bra!" og gir godbit. Strekk tiden gradvis slik at hunden etterhvert kan seg deg i øynene i 3-4 sekunder før du belønner. 

4. Når du er kommet til punkt 3, begynn å tren kontakt på samme måte ute. Gå tilbake til start og belønn hver minste øyekontat. Stopp flere ganger på turen og vent på kontakt (frivillig kontakt, ikke rop/lokk på hunden).

5. Når hunden kommer til deg og tar kontakt med deg ute på tur, begynn å bruk det når folk/hunder passerer. Gå ut av veien med så stor avstand til de som passerer som du trenger for å få kontakt og jobb med hunden til de har passert.

6. Begynn også med godbitsøk. Ta en neve godbiter og kast ut over et åpent område. Å bruke nesen til å finne godbiter på denne måten roer ned og gjør hunden mer sliten. Dette kan også brukes når du er ute hvis hunden begynner å stresse seg opp, biter på deg osv - ta den til side, kast ut en neve godbiter og la den finne dem av seg selv (ikke pek ut godbitene til hunden).

Klarer du dette så er du godt på vei til å få kontroll og få en hund som roer seg og klarer å fokusere på deg fremfor å dra deg overende og hoppe ned folk. Det er fristende å ty til kjeft og rykk i bånd når hunden oppfører seg slik, men det vil antagelig bare stresse opp hunden enda mer. Da er det bedre med slike verktøy for å få hunden til å høre på deg. Kontakttrening krever konsentrasjon og det roer ned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...