Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Er på aap. Men lurer litt på hva jeg ender på som uføre? Får jeg ung uføretillegget? Har lest på nav ang ung ufør tillegget:

Vilkårene for å få innvilget rettighet som ung ufør er at:

• du var under 26 år da du ble alvorlig og varig syk
  • sykdommen er klart dokumentert av lege/spesialist
  • du søker om uføretrygd før fylte 36 år hvis du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år

Jeg fyller kun de to siste kriteriene,ikke den første.skal man fylle alle 3 for å få tillegget? 

Jeg er 30år. Arbeidet kun i 2006 og 6år sammenhengnde fra 2009-2014.  Altså arbeider kun 7år totalt før jeg ble sykmeldt. Årlig inntekt før sykmeldt er 360k. Er enslig med 2 barn under 10år.

Kan noen beregne hva som blir min inntekt om jeg får innvilget uføre+ung uføre tillegget?

Anonymkode: a87e0...cfe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første vilkår må også være oppfylt. Det er kun de som ble uføre før de fylte 26 som får tillegg. 

Skrevet

Alle må selvsagt oppfylles. Selv min sak var/er ikke åpenbar, og jeg ble syk når jeg var 14 år. Ung ufør-tillegg skal "gjøre opp" for at man har vært for redusert og syk til at man ikke har fått jobbet og opparbeidet inntektsgrunnlag for utbetalingen.

Ung uføre-tillegget er veldig vanskelig å få gjennom. Og det skal være vanskelig, men selvfølgelig tildeles de som har rett på det. Jeg fikk det på AAP pga en godt dokumentert legeerklæring, men det er enda vanskeligere når man søker ufør.

AnonymBruker
Skrevet

Wow...bare fordi jeg har jobbet 4år MER enn de som ble ufør ved 26år,så skal de få mer enn meg i trygd?? For er system!! Og ikke bare bare,tillegget er jo 2.91G , dvs ca 20.000kr i mnd MER. Dette er jo bare tillegget. Ikke rart alle unge blir psykisk ufør før 26år.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og ikke bare bare,tillegget er jo 2.91G , dvs ca 20.000kr i mnd MER. Dette er jo bare tillegget.

Du har misforstått grundig! Gå inn på nav.no og les en gang til...

Anonymkode: 063b5...0ee

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow...bare fordi jeg har jobbet 4år MER enn de som ble ufør ved 26år,så skal de få mer enn meg i trygd?? For er system!! Og ikke bare bare,tillegget er jo 2.91G , dvs ca 20.000kr i mnd MER. Dette er jo bare tillegget. Ikke rart alle unge blir psykisk ufør før 26år.

Nei, om du fikk sykdommen før fylte 26 og klarte jobbe i 4 år etter det kan du få tillegget. Men om du nettopp har fått sykdommen din så får du det ikke. Så det spiller ingen rolle om du har jobbet, det spiller en rolle om du har vært syk eller frisk mens du har jobbet.

20 000 mer i året er ikke så mye å skryte av akkurat...

Anonymkode: 67f1a...3bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpes, hvor dum går det an å bli! De får ca 20 00 mer I ÅRET, ikke i mnd, du vet forskjellen? Altså ca 1900 kr mnd før skatt.

Anonymkode: be047...d6f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ble sur fordi du ikke fikk så mye som du trodde, og da hiver du deg på den fordomsfulle og ignorante "alle unge uføre er mennesker som sliter litt psykisk og søkte om uføretrygd fordi de ikke gidder å jobbe"-bølgen? Jeg vet du ikke skriver det rett ut, men det virker som om det er det du mener, derfor spør jeg. 

Forresten så er det selvfølgelig ikke 20 000 mer i måneden dette tillegget utgjør. 

Anonymkode: 17e40...b18

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke om ung ufør allerede nå. Ung ufør er et tillegg som gis ikke bare til varig uføretrygd, men det gis også til aap. Søkte du om ung ufør da du søkte om aap? Det er et eget felt for ung ufør i aap-søknadsskjemaet.

Hvis du får ung ufør innvilget, får du tilbakebetalt helt fra da du begynte på aap. Og tillegget blir ofte videreført om du skulle bli uføretrygdet. Ung ufør stiller høye krav til sykdommens alvorlighetsgrad. Så om nav mener at du er syk nok til ung ufør, så er du nærmest garantert å få uføretrygd om du søker om det senere.

Anonymkode: a073e...870

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpes, hvor dum går det an å bli! De får ca 20 00 mer I ÅRET, ikke i mnd, du vet forskjellen? Altså ca 1900 kr mnd før skatt.

Snakker du om deg selv? Det står 2.91G i året. 2.91G= 270k i ÅRET. Da blir det jo ca 20k i måneden .

Idiot.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakker du om deg selv? Det står 2.91G i året. 2.91G= 270k i ÅRET. Da blir det jo ca 20k i måneden .

Idiot.

20 tusen i måneden? Oh wow :fnise: venninnen min er ung ufør og får med det tillegget utbetalt ca 14 tusen. 

Anonymkode: 24ff3...4e8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Idiot.

Vi får ta det steg for steg da, med de siste oppdaterte tallene på grunnbeløp og antall G hentet fra nav, siden du tydligvis er litt tungnem;

miste årlige ytelse ung ufør enslig 2,91 G 

minste ytelse uten ung ufør enslig (altså bare ufør) 2,48 G, men her kommer det du har jobbet som ugangspunkt

1G = 92 576  2,91 x 92576 = 269 396  2,48 x 92576 =229 588  269396-229588= 39808

Altså 39808 i ÅRET. 39808/12= 3317 PR MND, FØR skatt. Så nei, ingen får 20 000 i mnd som tillegg for ung ufør. Og du kommer heller ikke til å få ung ufør tilleggene da du ikke opp fyller kravet. Om du er samboer/gift endrer tallene over seg. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har fått jobbet, er du klar over hvor heldig du er? Det er min største drøm. Jeg hadde hele livet planlagt når jeg ble satt ut av livet, og etter så mange forsøk på å komme meg tilbake på noen som helst slags måte er jeg nå heldig hvis jeg ser andre folk enn Rema-personalet i løpet av en mnd. Og nei, jeg er ikke psykisk syk.

Tillegget er noe sånt som 0.4G. Lurt å lese all informasjonen før du skal angripe noe du ikke har peiling på.

Unge uføre har ikke en gang 20 000,- i mnd utbetalt. Og de fleste som får dette innvilget har store utgifter til medisiner eller behandlinger (vi er jævlig heldige i Norge, men behandlinger og medisiner koster fortsatt penger, særlig hvis man har vært syk i mange år, prøvd alt det normale som er å tilby, og må prøve ting som ikke dekkes.) Folk som ikke får ung ufør-tillegg har som oftest blitt syk senere i livet, og har dermed hatt muligheten til å opparbeide seg et godt grunnlag som uføretrygden utregnes fra.

Emu alert.

Anonymkode: ab5eb...853

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan søker man på dette tillegget 2 år etter at aap ble innvilget? :) 

Anonymkode: 40d9b...240

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

20 tusen i måneden? Oh wow :fnise: venninnen min er ung ufør og får med det tillegget utbetalt ca 14 tusen. 

Anonymkode: 24ff3...4e8

Hvordan er det mulig når minste satsen for uføretrygd uten tillegg er over 15 tusen kroner? Noe mindre hvis du er samboer eller gift.

Anonymkode: 58e7d...7db

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså... Opprettet du denne tråden bare for å rakke ned på unge uføre? Skam deg.

Anonymkode: 875a1...7de

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det enkleste er å få tak i et søknadsskjema for aap og lese den delen som omhandler ung ufør. Der står det hva som kreves. Jeg husker ikke helt, men i alle fall en spesialisterklæring som bekrefter at du har en medfødt eller tidlig ervervet alvorlig sykdom. Men hør med nav. I mitt tilfelle var det nok å bare spørre saksbehandleren om det. Da fikk jeg ung ufør med en gang uten ekstra dokumentasjon. De hadde rett og slett glemt å vurdere ung ufør for meg. Så noen ganger er det veldig enkelt.

Anonymkode: a073e...870

Gjest Samira
Skrevet
På 4.3.2017 den 21.31, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det mulig når minste satsen for uføretrygd uten tillegg er over 15 tusen kroner? Noe mindre hvis du er samboer eller gift.

Anonymkode: 58e7d...7db

Husk at man også betaler skatt nå av hele uføretrygden så: 20 500 * 0,72 =14 760

Klart noen har jo fradrag og andre småting som kan forandre netto-beløpet, men for en helt vanlig ufør(med ung tillegg) er dette helt vanlig utbetaling. 

TS har hatt inntekt før han ble så, så ergo har han beregningsgrunnlag til å få mer enn minstesats, det vil ikke en som er født ufør ha eller en som ble syk i svært ung alder, derfor får man et lite tillegg i stedet slik at de likestilles.

AnonymBruker
Skrevet
På Friday, March 03, 2017 den 16.38, AnonymBruker skrev:

Hei

Er på aap. Men lurer litt på hva jeg ender på som uføre? Får jeg ung uføretillegget? Har lest på nav ang ung ufør tillegget:

Vilkårene for å få innvilget rettighet som ung ufør er at:

• du var under 26 år da du ble alvorlig og varig syk
  • sykdommen er klart dokumentert av lege/spesialist
  • du søker om uføretrygd før fylte 36 år hvis du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år

Jeg fyller kun de to siste kriteriene,ikke den første.skal man fylle alle 3 for å få tillegget? 

Jeg er 30år. Arbeidet kun i 2006 og 6år sammenhengnde fra 2009-2014.  Altså arbeider kun 7år totalt før jeg ble sykmeldt. Årlig inntekt før sykmeldt er 360k. Er enslig med 2 barn under 10år.

Kan noen beregne hva som blir min inntekt om jeg får innvilget uføre+ung uføre tillegget?

Dette er umulig for noen å beregne fordi det krever opplysninger om pensjonsgivende inntekt. Ikke uten grunn at Nav har et dataprogram for denne utregningen. 

Det er diagnose(r) som avgjør om du er alvorlig, varig syk før fylte 26 år, og fyller kriteriene for ung ufør tillegg.  AAP skal være omtrent det samme som det du får i en eventuell uføretrygd fra Nav. Men har du betalt inn til pensjonskasse når du var i arbeid, så kan du ha krav på både aap og uføretrygd fra pensjonskassen. 

Jeg tviler sterkt på om du får noe ung ufør tilleggg, men vet ikke nok om deg til å kunne uttale meg bastant om saken.

Anonymkode: d72e2...93f

AnonymBruker
Skrevet
På Saturday, March 04, 2017 den 21.30, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke trenge å søke om ung uførtillegg, Nav skal gi det automatisk når de ser at du fyller kravene. 

Når du får vedtak på aap eller annen ytelse, så får du med informasjon om at du kan anke/klage dersom du ikke er enig i vedtaket du har fått. Mener du da at du skulle hatt ung ufør tillegg, så må du klage på første vedtak innen klagefristen er utløpt. Mange tror at dette er penger de bare kan få, uten å tenke på at de må fylle visse vilkår for å få det. Samt at det er krav til dokumentasjon. Det er heller ikke skjeldent at Nav ber behandlende lege om å uttale seg om pasientens sykdomstidspunkt, nettopp for å få behandlende lege eller psykologs vurdering om uføretidspunkt og om ung ufør er oppfylt. 

Anonymkode: d72e2...93f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...