AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #1 Skrevet 3. mars 2017 Hei! Kjæresten min kjøpte for et år siden en bil fra Olsen bil AS. Nå er det jo blitt en stor sak om at eieren av dette firmaet har solgt trafikkfarlige biler. (http://www.vg.no/nyheter/innenriks/konkurs/rydder-opp-etter-bilkonkurs-hundrevis-av-biler-til-opphogging/a/23911099/ Nå har kjæresten min fått brev i posten om at bilen skal inn til sjekk hos biltilsynet. Så vi lurer litt på hva som vil skje videre. Er det slik at biltilsynet kan ta bilen din, mot din vilje? Og hvis de finner masse feil, kan man få noen form for erstattning for å fikse det? Han kjøpte bilen for nesten 200 000 kr, så han er litt bekymret.. Anonymkode: fd3f1...e44
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #2 Skrevet 3. mars 2017 Er bilen trafikkfarlig får han heldigvis ikke lov å kjøre den ja. Kjipt for ham, men heldigvis for oss andre. Anonymkode: 4c095...668
cmd Skrevet 3. mars 2017 #3 Skrevet 3. mars 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå har kjæresten min fått brev i posten om at bilen skal inn til sjekk hos biltilsynet. Så vi lurer litt på hva som vil skje videre. Er det slik at biltilsynet kan ta bilen din, mot din vilje? Og hvis de finner masse feil, kan man få noen form for erstattning for å fikse det? Han kjøpte bilen for nesten 200 000 kr, så han er litt bekymret.. om de finner noe feil, får dere tid for å fikse de. Men jeg tror de at de kan ta bilen deres. Men de kommer til å sjekke chassis nr etc om de er originale og hører til bilen eller stjålet/tatt fra andre biler. Men jeg tror ikke dere får noe erstatning for å fikse. Det er deres eget ansvar.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #4 Skrevet 3. mars 2017 Dere kan bli pålagt å reparere om det er mangler. Er det store mangler kan bilen bli kondemnert. Dersom det blir påvist deler fra stjålne kjøretøy eller lignende er jeg usikker. Erstatning får dere ikke. Dette dekkes ikke av ordinær forsikring, men av forbrukerkjøpsloven. Så krav må rettes til selger, og der er det neppe mye å hente. Anonymkode: e5d31...bdf
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #5 Skrevet 3. mars 2017 Har bilen mange feil har samboeren din åpenbart et krav mot selger. Først mot konkursboet, men der er det nok lite å hente. Men man bør likevel melde inn krav. Hvor mye dere melder inn vil avhenge av resultatet av kontrollen. Det kan være alt fra småpenger til hele kjøpssummen. Det som er spesielt i denne saken, er at eieren sitter varetektsfengslet for bedrageri og diverse. Blir han dømt kan dere forfølge kravet mot han personlig. Og selv om han ikke har noe å betale med akkurat nå, kan dere i teorien forfølge kravet mot han resten av livet hans. Viser det seg at bilen er ubrukelig, har dere potensielt tapt 200.000. Da ville jeg søkt juridisk hjelp for å forfølge kravet. Anonymkode: a8d72...efb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå