Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er jobbsøker og har vært innkalt til en del intervjuer, men det stopper der. På intervju får jeg ofte gode tilbakemeldinger, men jeg har en mistanke... det løsner jo ikke. Jeg er nyutdannet og har ikke vært i "ordentlig" jobb på seks år, kun praksis og en liten bijobb. Jeg har kun gamle referanser og de er ikke så gode. Siste arbeidsforhold kranglet jeg med sjefen for å få 100% lønn for full stilling, det fikk jeg til slutt men det ble ikke så god stemning etter dette kan du si...og jeg sluttet like etterpå, følte meg fryst ut. Jeg er redd mulige arbeidsgivere får greie på dette når de ringer tidligere sjef. Det gjør meg forbannet at hun skal ødelegge mine muligheter.

Grunnen til at jeg ikke har hatt full jobb er pga barn og fulltidsstudier, aleneforsørger, så jeg måtte velge. Men jeg har jobbet litt innimellom, og vært frivillig i kommunen. Så jeg har ikke bare ligget på sofaen og studert... 

Hva skal jeg gjøre? Føler meg mislykket uten gode referanser :rodme:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bare tidligere arbeidsgivere som kan være referanser. Du kan bruke hvem som helst som referanse, som kan si noe om deg som person. 

Om du har jobbet som frivillig i kommunen, kan du be noen derfra om å være referanse for deg. Selv om de kanskje ikke kan si så mye om hvordan du er som ansatt, så kan de si noe om hvordan du er som person. 

Anonymkode: 1e3eb...5a0

• Liker 2
Skrevet
På 3.3.2017 den 13.21, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bare tidligere arbeidsgivere som kan være referanser. Du kan bruke hvem som helst som referanse, som kan si noe om deg som person. 

Om du har jobbet som frivillig i kommunen, kan du be noen derfra om å være referanse for deg. Selv om de kanskje ikke kan si så mye om hvordan du er som ansatt, så kan de si noe om hvordan du er som person. 

Anonymkode: 1e3eb...5a0

Blir det ikke sett rart på om man bruker hvem som helst som referanse fremfor arbeidsgivere da? Jeg kan bruke referanse fra frivillige jobben, men det sier kanskje ikke så mye om meg som ansatt? Jeg vet ikke, føler mange har ett tonn av referanser å vifte med, mens jeg bare har noen få av eldre dato...og at det blir tolket negativt:unsure:

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen mulighet for at du kan ta på deg styreverv i frivillige organisasjoner/jobbe deg oppover i gradene i frivillige organisasjoner? Hvis man er bevisst på slikt, så får man mer på CV'en (jo nærmere relatert dette er til utdannelsen din, jo bedre er det), og man kan bruke personer man kjenner fra slike steder som referanser også. Fortrinnsvis ledere, selvsagt.

Anonymkode: 35de2...9da

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen mulighet for at du kan ta på deg styreverv i frivillige organisasjoner/jobbe deg oppover i gradene i frivillige organisasjoner? Hvis man er bevisst på slikt, så får man mer på CV'en (jo nærmere relatert dette er til utdannelsen din, jo bedre er det), og man kan bruke personer man kjenner fra slike steder som referanser også. Fortrinnsvis ledere, selvsagt.

Anonymkode: 35de2...9da

Det er nok mulig på sikt, men ikke per i dag. 

Skrevet
4 timer siden, Amaha skrev:

Blir det ikke sett rart på om man bruker hvem som helst som referanse fremfor arbeidsgivere da? Jeg kan bruke referanse fra frivillige jobben, men det sier kanskje ikke så mye om meg som ansatt? Jeg vet ikke, føler mange har ett tonn av referanser å vifte med, mens jeg bare har noen få av eldre dato...og at det blir tolket negativt:unsure:

Er du annerledes i frivillig-jobben enn hva du er når du er ansatt? 
Det dem hovedsaklig vil vite når dem ringer referanser er om du er til å stole på, kommer når du skal, gjør det du skal, om du er imøtekommende, går over ens med andre mennesker, bidrar til arbeidsmiljø, eller lignende. 
Kan ikke frivillig-jobben si noe om deg som person? Kan ikke praksisplassen fortelle noe om deg? 

Jobben jeg har i dag, da brukte jeg kun referanser fra styreverv. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan bruke hvem som helst som referanse.

Jeg selv skal bruke en leder i ett firma jeg aldri har jobbet i, men som jeg har mye kontakt med pga jobb. Den personen kjenner meg både privat og i jobb, men ikke hvordan jeg egentlig er som ansatt. Personen kjenner meg fordi vi samarbeidet på en stor arbeidsplass.

Anonymkode: 9b039...bab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...