Gå til innhold

Spm om every another day diet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Går på denne dietten. Gjort det i 1 måned. Det vil si at du faster annenhver dag. Hadde to spisedager etterhverandre, må det da være 12 timers spiserom den andre spisedag før jeg går på faste dag igjen ? Har fastedag igjen nå, men bare spisedag på 11 timer. Nå er det sånn at når man spiser  på 12 timer for så p faste igjen bryter ikke kroppen muskler men fett, og lurer på om jeg vil få denne effekten etter denne dagen og ? Dette blir jo da et som for de som er kjent med dietten. 

Anonymkode: fe801...a7f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Slutt med tullete dietter. 

Anonymkode: b1941...440

• Liker 5
Skrevet

Det høres slitsomt ut. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det ingen som vet? 

Skrevet

Det er ikke så nøye om det er 11 eller 12 timer, eller to fastedager på rad osv. Se heller hvor mye det blir i løpet av en uke.

AnonymBruker
Skrevet

Bruker du denne diett selv ? 

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker du denne diett selv ? 

Ikke akkurat nå, men jeg har kjørt Leangains-metoden ganske lenge før. Den går kort sagt ut på å faste 16 timer i døgnet, kanskje litt mindre hvis du er kvinne, dvs. omtrent fra du legger deg til du kommer hjem fra jobb. Har også eksperimentert litt med å faste nesten helt enkelte dager. Det funket veldig bra for meg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, linsejesus skrev:

Ikke akkurat nå, men jeg har kjørt Leangains-metoden ganske lenge før. Den går kort sagt ut på å faste 16 timer i døgnet, kanskje litt mindre hvis du er kvinne, dvs. omtrent fra du legger deg til du kommer hjem fra jobb. Har også eksperimentert litt med å faste nesten helt enkelte dager. Det funket veldig bra for meg.

Vet du om det er en viss mengde kalorier du må spise for å bryte og for å starte faste? F.eks spise minimum 300 for å bryte fasten? Fant ingenting om dette noe sted. 

Skrevet
11 timer siden, linsejesus skrev:

Ikke akkurat nå, men jeg har kjørt Leangains-metoden ganske lenge før. Den går kort sagt ut på å faste 16 timer i døgnet, kanskje litt mindre hvis du er kvinne, dvs. omtrent fra du legger deg til du kommer hjem fra jobb. 

Dette er jo bare sludder. Mange normale, friske voksne - også kvinner (og endel unormale voksne også, feks jeg) - spiser tre måltider om dagen med 3-4 timers mellomrom. Da gjenstår det 16-18 timer av døgnet hvor man ikke spiser, altså faster. Skal et normalt spisemønster virkelig hete noe spesielt nå? Eller blir det ikke noe spesielt før du spiser all måltidene senere enn det som er vanlig?

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du om det er en viss mengde kalorier du må spise for å bryte og for å starte faste? F.eks spise minimum 300 for å bryte fasten? Fant ingenting om dette noe sted. 

Hvis du spiser, faster du ikke. Du bryter fasten når du spiser. Du bestemmer selv om og når du skal faste eller spise. Det er ikke noe hokus pokus! 

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke som å slå en bryter av og på. Kroppen bruker energi hele tiden, hvor mye den henter fra tarmene, musklene og fettlageret varierer med hvor mye som er tilgjengelig hvor.

www.leangains.com har masse grei og praktisk informasjon om det.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Pringle skrev:

Dette er jo bare sludder. Mange normale, friske voksne - også kvinner (og endel unormale voksne også, feks jeg) - spiser tre måltider om dagen med 3-4 timers mellomrom. Da gjenstår det 16-18 timer av døgnet hvor man ikke spiser, altså faster. Skal et normalt spisemønster virkelig hete noe spesielt nå? Eller blir det ikke noe spesielt før du spiser all måltidene senere enn det som er vanlig?

16 timers faste betyr selvsagt ikke at man "faster" kun mens man ikke fysisk sitter og spiser et måltid. Poenget er å gå 16 timer I STREKK uten å spise. Det har en del positive virkninger på stoffskiftet, energinivået, blodsukkeret, konsentrasjonen og kroppssammensetningen på de fleste normale og overvektige mennesker.

Det er vanskelig å slå fast hva som er det mest "naturlige" spisemønsteret, altså hva vi er tilpasset til fra steinalderen, men det er mer sannsynlig av vi da våknet->gikk på jakt/samlet mat->spiste->sov. Vi er sannsynligvis ikke "skapt" for å spise frokost, f.eks. Det betyr ikke nødvendigvis at det er skadelig å gjøre det, men det er i alle fall ikke nødvendig.

16-timers fasting etterligner det som sannsynligvis er et mer naturlig spisemønster for mennesker. Og så har du ørten varianter, hvor noen spiser kun ett måltid om dagen, faster fullstendig en eller to dager i uka osv.

• Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, linsejesus skrev:

16 timers faste betyr selvsagt ikke at man "faster" kun mens man ikke fysisk sitter og spiser et måltid. Poenget er å gå 16 timer I STREKK uten å spise. Det har en del positive virkninger på stoffskiftet, energinivået, blodsukkeret, konsentrasjonen og kroppssammensetningen på de fleste normale og overvektige mennesker.

Det er vanskelig å slå fast hva som er det mest "naturlige" spisemønsteret, altså hva vi er tilpasset til fra steinalderen, men det er mer sannsynlig av vi da våknet->gikk på jakt/samlet mat->spiste->sov. Vi er sannsynligvis ikke "skapt" for å spise frokost, f.eks. Det betyr ikke nødvendigvis at det er skadelig å gjøre det, men det er i alle fall ikke nødvendig.

16-timers fasting etterligner det som sannsynligvis er et mer naturlig spisemønster for mennesker. Og så har du ørten varianter, hvor noen spiser kun ett måltid om dagen, faster fullstendig en eller to dager i uka osv.

Men man går jo 16 timer i strekk uten å spise hvis man feks spiser middag kl 16 og så frokost kl 08?

Enig i at det er umulig å fastslå hvordan vi spiste i steinalderen, men det må være mulig å gjette. En ting som er sikker, er at vi er veldig tilpasningsdyktige og kan ta opp energi fra hvilke næringskilder som helst, og vi er veldig flinke til å spare på energien.

16 timers faste ikke bare etterligner, men relanserer, et naturlig spisemønster. Det var først da vi begynte å produsere så mye mat, som først må markedsføres, og så selges, og så spises, at ideer som "mellommåltider" og "småsulten" dukket opp. Når vi spiser skikkelig mat, kan vi fint holde ut til neste måltid. Det frigjør tid og mental energi som vi kan bruke til andre ting, og mindre fokus på spising gjør spising til en normal aktivitet og ikke noen stor greie, og reduserer dermed risikoen for å spise for mye (bevisst eller ubevisst). 

Skrevet
8 timer siden, Pringle skrev:

Men man går jo 16 timer i strekk uten å spise hvis man feks spiser middag kl 16 og så frokost kl 08?

Enig i at det er umulig å fastslå hvordan vi spiste i steinalderen, men det må være mulig å gjette. En ting som er sikker, er at vi er veldig tilpasningsdyktige og kan ta opp energi fra hvilke næringskilder som helst, og vi er veldig flinke til å spare på energien.

16 timers faste ikke bare etterligner, men relanserer, et naturlig spisemønster. Det var først da vi begynte å produsere så mye mat, som først må markedsføres, og så selges, og så spises, at ideer som "mellommåltider" og "småsulten" dukket opp. Når vi spiser skikkelig mat, kan vi fint holde ut til neste måltid. Det frigjør tid og mental energi som vi kan bruke til andre ting, og mindre fokus på spising gjør spising til en normal aktivitet og ikke noen stor greie, og reduserer dermed risikoen for å spise for mye (bevisst eller ubevisst). 

Ja, 16-timersvinduet kan man ha når som helst. Jeg synes det er mest praktisk å ta det på natten + arbeidsdagen, det er jo oftest på kvelden man blir invitert på mat osv.

Jeg var sikker på det kom til å bli veldig vanskelig å faste en hel arbeidsdag, folk oppfører seg jo som om de holder på å dø om de ikke har spist på noen timer, men det var overraskende enkelt og det tok ikke mange dager før sulten på dagtid forsvant helt. I tillegg merket jeg at jeg fikk mindre lyst på karbohydrater og mer lyst på fisk. Det er min erfaring. Som du sier er det mange måter å spise på og neppe én måte som passer for alle til evig tid.

Skrevet
På 4.3.2017 den 10.08, Pringle skrev:

Hvis du spiser, faster du ikke. Du bryter fasten når du spiser. Du bestemmer selv om og når du skal faste eller spise. Det er ikke noe hokus pokus! 

(Sorry TS. off topic, men on topic, så tipper jeg det ikke spiller noen enorm rolle, selv om jeg ikke har kjennskap til dietten selv, er det ikke noe magisk med slike dietter, og fettforbrenning skrur seg ikke ekstra mye på eller ned sånn, på timen- kroppen din kan ikke klokka :) )

@Pringle : en letteste måten å få folk til å spise på en bestemt måte i dag er jo å gi spisemåten et spenstig navn og få den til å virke som noe helt nytt, så om en kaller det "retro-spising" eller periodisk faste, er jo det beste måten å selge et helt normalt og ikke ekstremt spisemønster inn på til folk i dag. :laugh:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres helt utrolig slitsomt ut. Jeg teller heller macroer. Med IIFYM (if it fits your macros) har jeg fått plass til både litt sjokolade og potetgull, ja til og med sjokoladekake. Må planlagge en del, da, så jeg spiser jo for det meste sunne ting, men når du får satt opp macroer av en proff kan du få i deg næringsstoffer som er bra for deg i den treningsfasen du er, basert på ditt generelle kosthold, kroppsbygning mm. Syns det er en flott livsstil, i stedet for alle disse motediettene. Jeg får spise masse digg mat! Drit i vekta, ta mål og bilder, og spis mat! :) 

Anonymkode: 3df62...db5

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres helt utrolig slitsomt ut. Jeg teller heller macroer. Med IIFYM (if it fits your macros) har jeg fått plass til både litt sjokolade og potetgull, ja til og med sjokoladekake. Må planlagge en del, da, så jeg spiser jo for det meste sunne ting, men når du får satt opp macroer av en proff kan du få i deg næringsstoffer som er bra for deg i den treningsfasen du er, basert på ditt generelle kosthold, kroppsbygning mm. Syns det er en flott livsstil, i stedet for alle disse motediettene. Jeg får spise masse digg mat! Drit i vekta, ta mål og bilder, og spis mat! :) 

Anonymkode: 3df62...db5

Smak og behag. Bra at det funker for deg! Selv blir jeg sprø av å teller kalorier eller i det hele tatt måle maten jeg spiser. Periodisk faste og mer protein og grønnsaker var det som skulle til for meg. For andre er det Grete Roede som gjelder, eller seks måltider om dagen osv. Maaaange måter å gjøre det på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...