AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #1 Skrevet 3. mars 2017 Hei! Åh, jeg vet ikke hva jeg skriver her for, jeg er klar over at det ikke vil gi meg noen jobb, men jeg er så trist og lei nå. Blir helt nedbrutt av denne jobbsøkinga. I sommer ble jeg ferdig med en mastergrad i sosiologi. Siden har jeg søkt og søkt og søkt, men jeg har enda ikke fått noen jobb. Jeg har beholdt deltidsjobben jeg hadde mens jeg studerte, så det går rundt økonomisk. Men jeg har altså ikke studert i fem år for å jobbe som servitør, og jeg begynner å bli helt utrolig lei av dette. De første månedene søkte jeg bare i pendleravstand fra der jeg bor. Nå søker jeg i hele landet, men har enda ikke hatt noe særlig hell. Jeg innser at jeg ikke kan starte med noe veldig spennende, jeg må få mer relevant erfaring først. Så jeg søker på stillinger ved sentralbord, som saksbehandler, som servicemedarbeider ved forskjellige kommuners servicetorg ... Ja, egentlig på alt mulig, som jeg tenker er noe mer relevant enn servitørjobben. Jeg søker på stillinger du kun trenger videregående utdanning for å være kvalifisert for, og likevel får jeg ikke jobb. Her om dagen var jeg på gruppeintervju i en helt annen del av landet. Der fikk jeg vite at det var 200 søkere, 70 som var innkalt til intervju og 4 stillinger som skulle besettes. Blir nesten irritert bare av å tenke på det, reisen kostet meg nærmere 2000 kroner, og jeg brukte 2 dager på å reise fram og tilbake. Det er mye når du ikke har noen fast inntekt. Jeg gikk glipp av en tilkallingsvakt på jobben også. Jeg synes det er unødvenig å innkalle så mange på intervju når det ikke er flere stillinger det er snakk om. Jeg gir selvsagt ikke opp, jeg kan jo ikke det. Men alt føles håpløst, hele livet mitt blir oppslukt av denne arbeidsledigheten. Ja, jeg syter nå. Vanligvis er jeg den glade, men akkurat i dag, når jeg sitter hjemme med jobbsøknader igjen, er jeg bare trist. Er det noen som kjenner seg igjen? Noen som har gode råd? Anonymkode: 2981b...6be 1
Skrotnes Skrevet 3. mars 2017 #2 Skrevet 3. mars 2017 Kjenner til følelsen. Jobbsøking er ofte en tidskrevende og langsom prosess. Hvor i landet søker du jobber? Oslo er der de aller fleste jobbene befinner seg, så jeg anbefaler deg å søke jobb der, om du allerede bor på østlandet. Ellers er mitt beste råd å ikke bruke for mye tid på å analysere småting, og heller peise ut flere søknader om gangen. Ikke begrens deg til et felt i arbeidslivet heller. Det er bedre å få deg en jobb som ikke har noe med utdannelsen din å gjøre, og heller fortsette å søke på noe du faktisk vil jobbe med samtidig som du har full inntekt fra en OK jobb. Ikke reis for langt, om det ikke er svært sannsynlig at du får jobben. Da slipper du flere turer som den du skriver om. Selv reiser jeg fra Akershus til Oslo for intervju, og synes til tider dette er en kjedelig reise om det er bomtur. First World Problems, I know. Kopier søknader du allerede har sendt, om en ny søknad skal sendes for lignende stilling. Endre så det du føler trengs å endre på. Da slipper du å bruke for mye tid på hver søknad. Husk å gå over søknaden før du sender den, så du slipper flaue detaljer som står der for en annen stilling! Ellers er det bare å ikke gi opp. Send helst minst én søknad hver dag. Helst flere. Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #3 Skrevet 3. mars 2017 Jeg vil råde deg motsatt av forrige innlegg. Søk på stillinger som krever det du har av utdanning. Det stillingene du er overkvalifisert for får du ikke likevel. Søk bredt, både geografisk og i stillinger der du kan bidra med noe som arbeidsgiver ikke tror de trenger, men som du klarer å vise vil være en fordel å ha kunnskap om. I tillegg skriver du en ny søknad til hver stilling. Arbeidsgiver ser etter folk som ønsker seg deres ledige stilling, ikke bare massekopierte søknader. Dette er lett gjennomskuelig. Tenk nøye gjennom hva du har av kunnskaper å bidra med, spesifiser hvorfor akkurat du er riktig person for jobben. Anonymkode: d5464...63b 5
_popcorn_ Skrevet 3. mars 2017 #4 Skrevet 3. mars 2017 Ingen arbeidsgivere som har behov for videregående-nivå ønsker ansette en med mastergrad, og i alle fall ikke en nyutdannet. Det er så grovt overkvalifisert at man kan være veldig sikker på at personen er ute av døren igjen så fort sjansen byr seg. Jeg søkte en bachelorjobb, hvor jeg konkurrerte med andre som hadde master. Jeg var nyutdannet bachelor, og jeg fikk jobben, fordi de andre var overkvalifisert og bedriften så på dem som antakelig kortvarige arbeidstakere. Ellers enig med den over, massekopierte CV og søknad havner kjapt i søpla. Fortsett å søke over hele landet om du er villig til å flytte, men det går an å be om telefonintervju eller noe slikt for å slippe reise. NAV dekker også ofte reisekostnader i forbindelse med jobbintervjuer. Ellers er det viktig å spesifisere veldig godt at du faktisk er villig til å flytte. Jeg har vært borti at søknader er forkastet fordi man bor i en annen by, selv om det til og med var intern søknad.... Gjør noe frivillig arbeid ved siden av deltidsjobben for å få mer erfaringer, bygg nettverk, og bruk nettverk for alt det er verdt. Og vær aktiv på LinkedIn! 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #5 Skrevet 3. mars 2017 Hvordan er karakterene dine, TS? Hva har du spesialiseringen/fordypningen din i? Kan masteroppgaven din være relevant å spille på? Hvordan går det for de du studerte sammen med? Anonymkode: 8732b...069
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #6 Skrevet 3. mars 2017 Har du mulighet til å ta kontakt med bemanningsbyrå og høre om de kan tilby de noe som er relatert til din utdannelse? Anonymkode: 91aba...86b
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #7 Skrevet 6. mars 2017 Takk for hyggelige svar og gode råd, alle sammen. Helgen har vært ganske travel, så jeg har ikke fått klikket meg inn her tidligere. For vet dere hva - på fredag, etter jeg hadde klaget her, fikk jeg hele tre jobbintervjuer! Jeg kom til andregangsintervju på jobben jeg var på gruppeintervju på, og fikk førstegangsintervju på en tilsvarende jobb i et annet fylke. Her hadde jeg nokså identiske søknader, forresten, men det var også fordi det er nøyaktig samme type stilling, med samme arbeidsoppgaver og lik utlysnigstekst. Begge disse stilligene er på Østlandet, et godt stykke fra der jeg bor. Jeg fikk også en telefon om førstegangsintervju et sted jeg hadde søkt på en annen stilling enn den jeg skal intervjues for, så der vet jeg ikke helt hva jeg kan forvente. Denne var i det fylket jeg bor i. Jeg er veldig åpen for alle stillingene, og har satt av uka til forberedelser og intervjuer. Håper selvsagt at jeg slipper å flytte fra samboeren min, men må det til, så er ikke Østlandet det verste stedet. Du har nok helt rett i at jeg er altfor overkvalifisert for stillinger hvor det kun kreves vgs-nivå, @_popcorn_. Jeg har heller ikke søkt på veldig mange av de stillingene, merker veldig fort at når jeg ikke engang kommer på intervju, så er det ikke veldig sannsynlig å få jobb. Når det kreves bachelor søker jeg, selv om jeg har master - de vil i hvertfall ha en med høyere utdanning, da. Når det gjelder massekopierte søknader er jeg helt enig, men etter hvert blir det likevel mange av de samme formuleringene fra søknad til søknad. Føler også jeg går glipp av mange muligheter ved å ikke kopiere litt, fordi jeg da rett og slett ikke rekker å søke på alle stillingene jeg vil. Når det er sagt, merker jeg godt at de stedene jeg blir innkalt på intervju også er de stedene jeg har gjort meg mest flid med søknaden (med unntak av der selve utlysningene er så like at prikk like søknader fremstår som skreddersydde til stillingen). Jeg har tenkt mye på frivillig arbeid, og har egentlig veldig lyst til det. Det som holder meg igjen er at en del frivillig arbeid krever at du kan forplikte deg til å være der en stund, f.eks. 6 mnd. Det er jo vanskelig, med tanke på at jeg søker jobb i hele landet. En annen ting som holder meg tilbake er at jeg faktisk ikke føler jeg har masse tid til overs. Det tar tid å søke på stillinger når en ikke kun skal massekopiere søknader, også må jeg jo jobbe litt i deltidsjobben. Når det er sagt, er jeg i gang med å fikse noe frivillig arbeid nå. Det er ikke alt man må binde seg over tid til, og det kan være fint å få noen nye impulser, samt å føle at jeg gjør noe samfunnsnyttig. Jeg har faktisk ikke tenkt på å skrive i søknader at jeg er villig til å flytte! Tenkte at det sier seg selv, når jeg søker på stillinger som innebærer flytting. Men det at jeg er villig til å flytte sier jo også litt om motivasjonen for jobben, så det skal jeg jammen meg begynne med. Jeg har B i snitt, ganske vanlig. De fleste arbeidsgivere ser ikke engang karakterene mine, så jeg tror ikke det er det det går på. Problemet er først og fremst manglende erfaring. Masteroppgaven er relevant for noen stillinger, jeg tenker å snakke litt om den på andregangsintervjuet denne uka. Der kan jeg faktisk også snakke om bacheloroppgaven. De jeg har studert sammen med sliter, de også, så det er ikke bare meg. Mange studerer videre, men det er ikke aktuelt for meg akkurat nå. God idé å kontakte bemanningsbyrå og høre om de har noe som passer til utdanninga mi. Jeg tror jeg må gjøre det. De skriver stort sett i utlysninger at de vil ha folk med erfaring, men det må da være håp for en nyutdanna også! Det er jo stort sett nyutdanna som trenger å ta vikaroppdrag. Hilsen en mye mer håpfull TS enn hun som skrev her på fredag Og ja, skal forresten sjekke opp det med refundering av reiseutgiftene! Anonymkode: 2981b...6be 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #8 Skrevet 6. mars 2017 Det er en mellomting mellom å kopiere søknader og starte fra scratch. Da jeg søkte fikk jeg etterhvert ganske gode formuleringer på egenskaper o.l. som ofte ble etterspurt. Med en god mal kunne jeg flette og tilpasse hver enkelt. Anonymkode: f6175...950
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #9 Skrevet 7. mars 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er en mellomting mellom å kopiere søknader og starte fra scratch. Da jeg søkte fikk jeg etterhvert ganske gode formuleringer på egenskaper o.l. som ofte ble etterspurt. Med en god mal kunne jeg flette og tilpasse hver enkelt. Anonymkode: f6175...950 Akkurat det jeg gjør Har flere ganske forskjellige maler (altså tidligere søknader), så velger jeg den som passer best til stillingen jeg søker på, og tilpasser. Så hender det at jeg skriver noen nesten helt nye søknader nå og da, fordi det da har dukket opp en interessant stilling som ikke ligner på noe jeg har søkt på før. Mine personlige egenskaper, min utdanning og mine erfaringer er likevel fortsatt de samme, så mye er likt, selv om det varierer hvilke fordeler ved utdanning, erfaring og personlige egenskaper jeg trekker spesielt fram. Uææ, nå sitter jeg å forbereder meg til intervju! Spennende saker, dette! TS. Anonymkode: 2981b...6be
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #10 Skrevet 7. mars 2017 Jeg synes du har fått masse fine tips, og vil legge til at du burde fremheve hvordan den lille erfaringen du har er relevant dersom du ikke allerede gjør det (jobben som servitør kan f.eks. bety at du mestrer et høyt tempo, er flink til å håndtere flere oppgaver parallelt, og er utadvendt og flink med mennesker), og kanskje også forsøke å være tilkallingsvakt for barnehage/omsorgsbolig/noe annet hvor du kan få mer praktisk erfaring fra kommune og omsorg. Det er mange slike steder som har behov for dyktige tilkallingsvikarer uten at de lyser det ut, det er i alle fall min erfaring (jeg bare ringte rundt, jeg, og fikk flere tilbud). Anonymkode: 46cc7...972 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #11 Skrevet 7. mars 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Akkurat det jeg gjør Har flere ganske forskjellige maler (altså tidligere søknader), så velger jeg den som passer best til stillingen jeg søker på, og tilpasser. Så hender det at jeg skriver noen nesten helt nye søknader nå og da, fordi det da har dukket opp en interessant stilling som ikke ligner på noe jeg har søkt på før. Mine personlige egenskaper, min utdanning og mine erfaringer er likevel fortsatt de samme, så mye er likt, selv om det varierer hvilke fordeler ved utdanning, erfaring og personlige egenskaper jeg trekker spesielt fram. Uææ, nå sitter jeg å forbereder meg til intervju! Spennende saker, dette! TS. Anonymkode: 2981b...6be Så bra!! Lykke til! Anonymkode: 25396...4f5 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #12 Skrevet 8. mars 2017 Tusen takk, begge to! TS Anonymkode: 2981b...6be
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #13 Skrevet 8. mars 2017 Hvis du er redd for hull på CVen kan du starte et enkeltmannsforetak og selge en eller annen tjeneste - innen undervisning eller noe annet. Da ser det ut som at du faktisk er aktiv med noe selv om du nødvendigvis ikke jobber så mange timer. Anonymkode: 35477...1f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå