Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble nettopp litt nysgjerrig på dette med å ta med seg løshunder til Norge. Jeg ble litt overrasket over at man angivelig snakker om hvorvidt det er lovlig eller ikke. Da jeg tok det for gitt at det er ulovlig. Jeg trodde det var ganske åpenbart, da disse hundene gjerne kan ha sykdommer++. Men noen mente visst at det var mer vaksinering, kontroll og medisinering av gatehunder som angivelig skal komme fra gata i andre land, enn oppdretts- hund. Det når de kommer inn til landet.  Jeg syntes egentlig at det virket merkelig at dette overhodet var gjenstand for diskusjon, og trodde egentlig ikke dette var helt lovlig(altså: import av oppdrettshunder fra utlandet, ja, men import av løshunder, var det jeg ble forundret over). Til og med NOAH hadde stilt seg bak forbudet. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre fullt lovlig per dags dato, men som du skriver vil nok en lovendring bli vedtatt med det første. Det blir nok ikke flertall for importforbud, men i praksis blir det umulig å importere gatehunder, da et av kravene ved import vil være at man har fysisk bodd med hunden i 6 måneder før import. 

https://www.nrk.no/ho/mot-et-forbud-mot-import-av-gatehunder-1.13391451

Anonymkode: 3603e...0ec

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det var på tide at det ble ryddet opp i denne praksisen.

Anonymkode: 6654a...505

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er utrolig lett for mange å bare kjøpe papirer på at hunden er frisk, dette for å spare penger. Eller så kan veterinæren gjøre falske undersøkelser og gi falske vaksiner. Helt greit at man ikke får ta inn sånne hunder. Vi har nok av hunder her i Norge som trenger et godt hjem, vi i lille Norge kan ikke hjelpe alle i alle andre land. Vi må ta ansvar for vårt eget først 

Anonymkode: 73fa2...064

• Liker 4
Skrevet
På 3.3.2017 den 10.51, AnonymBruker skrev:

Det er utrolig lett for mange å bare kjøpe papirer på at hunden er frisk, dette for å spare penger. Eller så kan veterinæren gjøre falske undersøkelser og gi falske vaksiner. Helt greit at man ikke får ta inn sånne hunder. Vi har nok av hunder her i Norge som trenger et godt hjem, vi i lille Norge kan ikke hjelpe alle i alle andre land. Vi må ta ansvar for vårt eget først 

Ja. Jeg tenker det er bedre at slike problemer som løse katter og hunder blir løst der det er. Man har folk som tar hånd om hunder og katter som blir satt på gaten, også. 

Jeg synes dyreplageri og vanskjøtsel er fryktelig uansett hvor det skjer, og liker verken at dyr eller mennesker lider. Det er likevel vidt forskjellige ting og å være empatisk eller å være realistisk. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 3.3.2017 den 1.11, Mari Y skrev:

Jeg ble nettopp litt nysgjerrig på dette med å ta med seg løshunder til Norge. Jeg ble litt overrasket over at man angivelig snakker om hvorvidt det er lovlig eller ikke. Da jeg tok det for gitt at det er ulovlig. Jeg trodde det var ganske åpenbart, da disse hundene gjerne kan ha sykdommer++. Men noen mente visst at det var mer vaksinering, kontroll og medisinering av gatehunder som angivelig skal komme fra gata i andre land, enn oppdretts- hund. Det når de kommer inn til landet.  Jeg syntes egentlig at det virket merkelig at dette overhodet var gjenstand for diskusjon, og trodde egentlig ikke dette var helt lovlig(altså: import av oppdrettshunder fra utlandet, ja, men import av løshunder, var det jeg ble forundret over). Til og med NOAH hadde stilt seg bak forbudet. 

Nå er det ikke mange løshunder som kommer til Norge. De fleste kommer gjennom organisasjoner, og har bodd flere måneder i fosterhjem. Noah stiller seg absolutt ikke bak et forbud, men de og flere av aktørene som driver med adopsjon av hunder til Norge ønsker strengere grensekontroll og sjekk av helsen til hundene for å sikre at de har fått den medisinske oppfølgingen de skal. Det er ikke bare omplasseringingshunder som er et problem, men mange av miniatyrhundene som kommer fra puppymills i utlandet 

Anonymkode: a867a...c84

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Mari Y skrev:

Ja. Jeg tenker det er bedre at slike problemer som løse katter og hunder blir løst der det er. Man har folk som tar hånd om hunder og katter som blir satt på gaten, også. 

Jeg synes dyreplageri og vanskjøtsel er fryktelig uansett hvor det skjer, og liker verken at dyr eller mennesker lider. Det er likevel vidt forskjellige ting og å være empatisk eller å være realistisk. 

Nettop! Vi har nok dyr å ta oss av her. Hater at det er ille i andre land, men jeg hjelper med glede hundene/kattene i Norge før de i andre land

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettop! Vi har nok dyr å ta oss av her. Hater at det er ille i andre land, men jeg hjelper med glede hundene/kattene i Norge før de i andre land

Dette var et ufattelig uempatisk svar!  Viser null, NADA innsikt i de utrolig styggere,  mer brutale skjebner til hunder i andre land!! Den er UTROLIG mye verre! Kjenner jeg blir kvalm av slik lite kunnskap. Iskaldt!

Anonymkode: 7bf83...aef

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var et ufattelig uempatisk svar!  Viser null, NADA innsikt i de utrolig styggere,  mer brutale skjebner til hunder i andre land!! Den er UTROLIG mye verre! Kjenner jeg blir kvalm av slik lite kunnskap. Iskaldt!

Hvorfor mener du det?

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men man vil gi mange fler hunder et verdig liv dersom man bruker midlene på å hjelpe til med å lage et shelter i et av landene med mye gatehunder samt adoptere hjemløs norsk hund. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har adoptert hund fra Ungarn. Hun er sjekket i hue og rævva, mye mere omfattende undersøkelse enn de gjør med rasehunder. Hun bodde også 4 mnd i fosterhjem før hun kom.

På 3/3/2017 den 10.51, AnonymBruker skrev:

Vet du i det hele tatt hva du snakker om? Hvorfor skulle man kjøpe papirer og bestikke veterninærer for å gi "falske vaksiner" istedenfor å undersøke hunden på ordentlig og få de ekte papierene? Hvordan vil det du beskriver være billigere?

Anonymkode: 7a3cb...79f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Mari Y skrev:

Hvorfor mener du det?

At du faktisk må spørre....rest my case!😂.Takk for å understreke poenget mitt.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men man vil gi mange fler hunder et verdig liv dersom man bruker midlene på å hjelpe til med å lage et shelter i et av landene med mye gatehunder samt adoptere hjemløs norsk hund. 

BS.

Skrevet

Økonomisk støtte til organisasjoner som kastrerer/steriliserer, har adferdskampanjer for bedre behandling av dyr og til lobbyvirksomhet for strengere regulering av puppy mills tror jeg vil være mye mer effektive tiltak enn at man adopterer enkeltdyr fra utlandet. Men det gir nok ikke like mange synlige karmapoeng..

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

BS.

Eh, nei!

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

At du faktisk må spørre....rest my case!😂.Takk for å understreke poenget mitt.

Ja, selvsagt var det en grunn til å spørre. Hva med å følge med på hva folk faktisk sier? At h*n sier det hun mener, det kan h*n godt ta feil av. Men det betyr ikke automatisk at man er egoist. Det kan godt hende at det er fordi man er redd for smittsomme sykdommer, eller dårlig atferd hos hunden, f eks. 

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

BS.

Bevis? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 3/4/2017 den 9.11, MrsPiggyBank skrev:

Økonomisk støtte til organisasjoner som kastrerer/steriliserer, har adferdskampanjer for bedre behandling av dyr og til lobbyvirksomhet for strengere regulering av puppy mills tror jeg vil være mye mer effektive tiltak enn at man adopterer enkeltdyr fra utlandet. Men det gir nok ikke like mange synlige karmapoeng..

Virkelig?? Sier sitt om eget syn på dyr. Ps kom fra rette ræva.

AnonymBruker
Skrevet
På 3/4/2017 den 12.36, Mari Y skrev:

Bevis? 

Eh... kanskje professoren selv  skulle hoste opp malerialet fra samtlige verdensdeler fra de siste 10 årene? Ikke det? For en overraskelse!😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...