AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #1 Skrevet 2. mars 2017 Han jeg holder på med røyker hasj. Jeg spurte om det er noe han gjør ofte. Da sa han nei og at det kun hender på fest med noen venner (dersom spesifikk gjeng samles). Jeg har ingen erfaring med hasj, men tenkte det sikkert er ok så lenge det ikke er noe han er avhengig av. Men nå har jeg oppdaget at han røykere oftere. Feks var jeg på butikken 10min i går. Når jeg kom tilbake luktet det røyk. Spurte om han hadde røykt. Han svarte ja, så han legger jo ikke skjul på det. Dette har hendt flere ganger, og kun når det virker som han tror jeg ikke kommer til å oppdage han. Hva tenke dere? Jeg har ikke mye erfaring med det. Noe jeg bør bekymre meg over? Anonymkode: 0cddf...e63
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #2 Skrevet 3. mars 2017 Dette hadde ikke jeg valgt å gå videre i. Anonymkode: d9efd...ab9 11
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #3 Skrevet 3. mars 2017 Ja, han juger. Han der røyker nok daglig.. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva tenke dere? Jeg har ikke mye erfaring med det. Noe jeg bør bekymre meg over? Anonymkode: 0cddf...e63 Har erfaring og ja det er noe du bør bekymre deg over. Han røyker mest sannsynlig daglig om han smugrøyker når du er på butikken. De som røyker daglig og har gjort det over tid er i alle fall ca like empatisk som psykopater og ca like skadelige.. Anonymkode: 38df7...a92 10
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #4 Skrevet 3. mars 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva tenke dere? Jeg har ikke mye erfaring med det. Noe jeg bør bekymre meg over? Anonymkode: 0cddf...e63 Ja... Anonymkode: 67bfe...cda 4
linsejesus Skrevet 3. mars 2017 #5 Skrevet 3. mars 2017 Det er et dårlig tegn at han lyver om det. Jeg tenker umiddelbart på to grunner til å gjøre det: han er redd du skal mase/bli redd, eller han vet at han røyker mer enn han burde. Hva man ruser seg på er for så vidt underordnet hvis man har et rusproblem. Og har man et rusproblem er det grunner til det. Rusen gir ham noe han ikke får ellers, det kan lindre tankekjør eller angst, kurere kjedsomhet, ett eller annet, ut over å bare være en uvane. Jeg tenker du bør snakke med ham om hvorfor han skjuler det og hvorfor han bruker så mye. 3
Sh999 Skrevet 3. mars 2017 #6 Skrevet 3. mars 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han jeg holder på med røyker hasj. Jeg spurte om det er noe han gjør ofte. Da sa han nei og at det kun hender på fest med noen venner (dersom spesifikk gjeng samles). Jeg har ingen erfaring med hasj, men tenkte det sikkert er ok så lenge det ikke er noe han er avhengig av. Men nå har jeg oppdaget at han røykere oftere. Feks var jeg på butikken 10min i går. Når jeg kom tilbake luktet det røyk. Spurte om han hadde røykt. Han svarte ja, så han legger jo ikke skjul på det. Dette har hendt flere ganger, og kun når det virker som han tror jeg ikke kommer til å oppdage han. Hva tenke dere? Jeg har ikke mye erfaring med det. Noe jeg bør bekymre meg over? Anonymkode: 0cddf...e63 Både ja og nei egentlig. Hvis han bare hadde gjort det på fest i ny og ne så ser jeg heller ikke noe stort problem med det, verre er det derimot hvis han beg å røyke oftere, da er det fort gjort og bli avhengig. Jeg har selv levd med en rusmisbruker , og jeg ble så dritt lei av den fjodden han bare måtte ha hvær kveld! Han holdt jo til slutt på med mye verre stoff i tillegg til hasjen da vel og merke.. Ville vært litt obs på utviklingen her hvis jeg var deg.
linsejesus Skrevet 3. mars 2017 #7 Skrevet 3. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: De som røyker daglig og har gjort det over tid er i alle fall ca like empatisk som psykopater og ca like skadelige.. Anonymkode: 38df7...a92 Ikke hør på dette, dette er grov generalisering basert på egen erfaring og sier deg egentlig ingenting om hvordan typen din er. 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #8 Skrevet 3. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, han juger. Han der røyker nok daglig.. Har erfaring og ja det er noe du bør bekymre deg over. Han røyker mest sannsynlig daglig om han smugrøyker når du er på butikken. De som røyker daglig og har gjort det over tid er i alle fall ca like empatisk som psykopater og ca like skadelige.. Anonymkode: 38df7...a92 Enig i dette. Om han juger om hvor mye han røyker så røyker han mest sannsynlig hver dag/ofte. Eksen min røyka mye. Så mye at jeg trodde han var sånn, at det var sånn han var nykter. Hukommelsen blir borte, penger blir borte, empati og normal folkeskikk blir borte. Jeg ville ikke gått videre med noe forhold her. Anonymkode: 27750...03e 8
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #9 Skrevet 3. mars 2017 Tror ikke jeg hadde hatt noen problemer med det. MEN det er meg og hvilke erfaringer jeg har hatt. Anonymkode: 6ec87...260
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #10 Skrevet 3. mars 2017 11 minutter siden, linsejesus skrev: Ikke hør på dette, dette er grov generalisering basert på egen erfaring og sier deg egentlig ingenting om hvordan typen din er. Vel, jeg kjenner til flere som har blitt akkurat sånn. I tillegg til mangel på empati, kan jeg også nevne kraftige humørsvingninger samt dette med dårlig hukommelse. Noen av de har også fått psykopatiske trekk. Anonymkode: 67bfe...cda 8
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #11 Skrevet 3. mars 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, han juger. Han der røyker nok daglig.. Har erfaring og ja det er noe du bør bekymre deg over. Han røyker mest sannsynlig daglig om han smugrøyker når du er på butikken. De som røyker daglig og har gjort det over tid er i alle fall ca like empatisk som psykopater og ca like skadelige.. Anonymkode: 38df7...a92 Like empatisk og skadelig som psykopater? Nå må du faen meg gi deg. Anonymkode: aec14...acf 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #12 Skrevet 3. mars 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, jeg kjenner til flere som har blitt akkurat sånn. I tillegg til mangel på empati, kan jeg også nevne kraftige humørsvingninger samt dette med dårlig hukommelse. Noen av de har også fått psykopatiske trekk. Anonymkode: 67bfe...cda Merkelig det der. Kjenner ikke til noen som røyker og er sånn som beskrevet her. Anonymkode: aec14...acf 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #13 Skrevet 3. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Like empatisk og skadelig som psykopater? Nå må du faen meg gi deg. Anonymkode: aec14...acf Nei, det mener jeg. En rusmisbruker setter dopet sitt foran alt og alle, uansett stoff. Kreves det noe av en rusmisbruker uanset løser han/hun det må å bare røyke mer og stikke hodet i sanden som problemløsing og svikte i et bankende kjør. I et forhold, kommer man like heldig ut av sånt som om man hadde vært med en person som var komplett blottet for empati for andre fra naturens side. Anonymkode: 38df7...a92 6
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #14 Skrevet 3. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, det mener jeg. En rusmisbruker setter dopet sitt foran alt og alle, uansett stoff. Kreves det noe av en rusmisbruker uanset løser han/hun det må å bare røyke mer og stikke hodet i sanden som problemløsing og svikte i et bankende kjør. I et forhold, kommer man like heldig ut av sånt som om man hadde vært med en person som var komplett blottet for empati for andre fra naturens side. Anonymkode: 38df7...a92 Det blir som å være sammen med en alkoholiker vil jeg tro. Bare at hasjen roer og sløver ned personen. Vil ikke sidestille det med å være psykopat fordi en rusmisbruker går ikke rundt å krenker andre med vilje for egen forlystelse. Men tror nok at egoisme kan komme mer frem i russituasjoner. Anonymkode: 5c3fb...292
linsejesus Skrevet 3. mars 2017 #15 Skrevet 3. mars 2017 Man kan ikke generalisere hundretusenvis av rusbrukere ut fra egen erfaring, selv om det er naturlig å gjøre. Jeg kan ikke bedømme alkohol ut fra hvordan bare de jeg kjenner reagerer på det. Det finnes grader av avhengighet og problematisk bruk, og det er alltid en årsak til at det oppstår.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #16 Skrevet 3. mars 2017 Hasj i seg selv er ikke så farlig, og liker han å røyke på fest ser jeg ikke problemet. Ikke sånn at det er verre enn alkohol. Men det høres ut som han kanskje røyker oftere og jeg ville vært på vakt. Eksen min røykte mye og han ble helt umulig å ha med å gjøre om han ikke røykte og umulig å ha en samtale med om noe. Vi kunne krangle og han klarte ikke å følge samtalen fra en setning til den andre. Ble mye misforståelser. Forrige fyren jeg datet røykte mye og, virket som en veldig fin fyr helt til han plutselig bestemte seg for at han ikke ville se meg mer. Fikk ingen forklaring eller noe. En dag var han bare kald og hørte ikke mer fra han. Tror nok dette henger sammen med at han røyker hver dag. Manglende empati og ansvar er resultatet. Anonymkode: 8e5ea...320
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #17 Skrevet 3. mars 2017 Jeg hadde blitt bekymra. I utgangspunktet synes jeg hasj er et ganske uskyldig rusmiddel, og kan godt ta et trekk av en joint på fest, men daglig bruk av rusmidler er ikke bra, uansett om det er alkohol eller narkotika. Hasjrøykere er ikke slemme eller noe, men siden du ikke røyker selv kommer du til å bli dritt lei. Det svekker korttidshukommelsen. Dette er godt dokumentert vitenskapelig, og i et forhold hvor bare den ene røyker kommer du til å merke det, og han kommer til å benekte det. Vanlig kilde til krangel. Det gjør at man blir litt slapp og giddalaus, du kommer til å ta det meste av husarbeid, fordi han ikke gidder, og fordi rotet ikke plager han. Nok en vanlig kilde til krangel. Når spenningen over ny partner har lagt seg kommer han til å bli mindre interessert i sex, du kommer til å føle deg usikker og lite attraktiv, og kanskje vil dere krangle om dette også. Etterhvert som han slutter å lyve kommer han til å sitte ved stuebordet og mekke jointer og stappe piper, droppe å rydde opp etter seg og det kommer til å være skitne, illeluktende bonger rundt omkring, tobakksrusk overalt, og klumper med hasj, som du kaster i vanvare de dagene du blir drit lei og rydder stuebordet mens han sover. Og så kommer dere til å krangle om dette også, samtidig som forakten vokser inni deg fordi han går ut og henter søpla, tømmer den ut over kjøkkengulvet og leter opp den klumpen du kasta. Han kommer til å prioritere penger til hasj, selv når dere har dårlig råd, og dersom han ikke har råd kommer han til å krite, og bygge seg opp gjeld, så når dere får bedre råd vil alle pengene dere har til overs gå til å betale gammel moro. Også en vanlig kilde til krangel. Ingenting av dette behøver å gå utover andre ting i livet hans, som jobb og sosiale relasjoner, så det kan virke som småting. Og det er helt vanlig at ting som husarbeid, sexlyst og økonomi fører til krangel for alle, se bare på samlivsforumet her på KG, så alt dette vil virke normalt når du er oppe i det. Problemet med hasjen er at det spisser alle disse problemstillingene, og du kan regne med at det blir et problem. Siden dere nettopp har møttes synes jeg du skal spørre deg selv om dette er slik du vil at resten av livet ditt skal bli, og om ikke det er enklere å bare finne seg en annen mann, uten denne bagasjen. Jeg var sammen med en hasjrøyker i 10+ år, og nå som jeg har funnet meg en ny mann, som jeg har helt normale gnisninger med, uten at det er narkotika i bildet kjenner jeg at det er utrolig deilig. I utgangspunktet gjør han sin del av huset og forholdet, uten at jeg trenger å mase, og de få gangene det kræsjer kan vi snakke om det, og så løser det seg. For det er kanskje det verste med hasjrøykere, de får et slags tunnellsyn, hvor empatien for andre er begrenset. Jeg synes det er for drøyt å kalle dem psykopater, men du vil nesten aldri høre en hasjrøyker gi deg et oppriktig unnskyld, eller tar ansvar for eget liv og egne problemer. For det alltid alle andres feil at ting går galt, og når dere bor sammen er det du som er alle andre, og blir syndebukken for alt som går galt i heimen. Anonymkode: 1a7b6...17b 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #18 Skrevet 3. mars 2017 Personlig har jeg ikke noe problem med hasj eller personer som røyker hasj men mange som bruker det mye er jo folk uten jobb og uten normal samfunnsinnsikt og er man en mennesketype i den kategorien som kun sitter inne i sommervær å spiller ps med gutta og røyker er ikke livstilen og interessene hans forenlige med mine. Men om han tar seg et blås før yndlingsserien sin og under matlaginga og ellers har arbeid og er oppegående ser jeg ikke på hasjbruk i seg selv som noe problem i det hele tatt. Faktisk litt betryggende å ha en mann som heller vil være hjemme å lage god middag og eksperimentere med smaker pga hasjen enn å være helt adhd og henge på treningsstudioet å flørte og ta selfies hver dag. Hasjen bør du ikke dømme, men en personlighet og type mann som matcher med deg er jo det du må gå etter. Anonymkode: 26b13...7c7 4
AnonymSjiraff Skrevet 3. mars 2017 #19 Skrevet 3. mars 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Personlig har jeg ikke noe problem med hasj eller personer som røyker hasj men mange som bruker det mye er jo folk uten jobb og uten normal samfunnsinnsikt og er man en mennesketype i den kategorien som kun sitter inne i sommervær å spiller ps med gutta og røyker er ikke livstilen og interessene hans forenlige med mine. Men om han tar seg et blås før yndlingsserien sin og under matlaginga og ellers har arbeid og er oppegående ser jeg ikke på hasjbruk i seg selv som noe problem i det hele tatt. Faktisk litt betryggende å ha en mann som heller vil være hjemme å lage god middag og eksperimentere med smaker pga hasjen enn å være helt adhd og henge på treningsstudioet å flørte og ta selfies hver dag. Hasjen bør du ikke dømme, men en personlighet og type mann som matcher med deg er jo det du må gå etter. Anonymkode: 26b13...7c7 Der er vi forskjellige. Om jeg fikk valget mellom om kjæresten hadde vært innom gymen før hun kom hjem til meg eller om hun bestemte seg for å ruse seg før hun kom på besøk så hadde ikke jeg foretrukket det siste. Jeg vil absolutt også se det som problematisk med en som tar seg et blås før yndlingsserien, under matlagingen, osv uavhengig om personen faktisk er i jobb. 9 timer siden, linsejesus skrev: Hva man ruser seg på er for så vidt underordnet hvis man har et rusproblem. Og har man et rusproblem er det grunner til det. Rusen gir ham noe han ikke får ellers, det kan lindre tankekjør eller angst, kurere kjedsomhet, ett eller annet, ut over å bare være en uvane. Jeg tenker du bør snakke med ham om hvorfor han skjuler det og hvorfor han bruker så mye. Finnes sikkert mange grunner til at en ruser seg, men ingen av de grunnene du lister opp er grunnet jeg hadde tenkt "da er det greit at kjæresten ruser seg". Det handler jo egentlig ikke om personen som ruser seg. Spørsmålet er jo hvordan det er for personen som skal leve sammen med en som ruser seg daglig. Det er kjipt uavhengig av om kjæresten ruser seg fordi han skal slippe unna kjedsomheten eller angsten. 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #20 Skrevet 3. mars 2017 Uansett om man ikke ser på hasjrøykingen i seg selv som noe problem så er det at han lyver om det og gjemmer det noe suspekt. Anonymkode: 48a89...c49 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå