Ms. Steele Skrevet 2. mars 2017 #1 Del Skrevet 2. mars 2017 Fikk en beskjed om at alle får tilgang til sin kjernejournal fra 1. mars. Logget meg inn og ser at jeg står som skilt. Ja, jeg ble skilt for 10 år siden, men hvis jeg ikke gifter meg igjen da? Vil da jeg alltid stå som skilt? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #2 Del Skrevet 2. mars 2017 Det vil vel teknisk sett være din sivilstatus, vil jeg tro? Når man har vært gift får man vel aldri tilbake "ugift" som status... Anonymkode: 3d07f...fc9 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #3 Del Skrevet 2. mars 2017 Jepp. Dette er faktisk et tema som har blitt diskutert flere ganger. Per nå vil det imidlertid stå skilt helt til du eventuelt gifter deg på nytt. Anonymkode: 6e4c8...4a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #4 Del Skrevet 2. mars 2017 Men hvorfor står det ugift? Står det ikke samboer hvis man er det? Jeg har vært samboer, hvorfor står det da ikke eks-samboer? Er målet å bli gift? Anonymkode: 6af4e...1c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 2. mars 2017 #5 Del Skrevet 2. mars 2017 2 timer siden, Ms. Steele skrev: Fikk en beskjed om at alle får tilgang til sin kjernejournal fra 1. mars. Logget meg inn og ser at jeg står som skilt. Ja, jeg ble skilt for 10 år siden, men hvis jeg ikke gifter meg igjen da? Vil da jeg alltid stå som skilt? Ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 2. mars 2017 #6 Del Skrevet 2. mars 2017 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vil vel teknisk sett være din sivilstatus, vil jeg tro? Når man har vært gift får man vel aldri tilbake "ugift" som status... Anonymkode: 3d07f...fc9 Det stemmer 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 2. mars 2017 #7 Del Skrevet 2. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor står det ugift? Står det ikke samboer hvis man er det? Jeg har vært samboer, hvorfor står det da ikke eks-samboer? Er målet å bli gift? Anonymkode: 6af4e...1c6 Nei samboer er ikke sidestilt juridisk. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snøring Skrevet 3. mars 2017 #8 Del Skrevet 3. mars 2017 Samme har jeg.. En gang skilt, alltid skilt. Siden jeg ikke skal gifte meg igjen, forblir jeg skilt på papiret.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #9 Del Skrevet 3. mars 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor står det ugift? Står det ikke samboer hvis man er det? Jeg har vært samboer, hvorfor står det da ikke eks-samboer? Er målet å bli gift? Anonymkode: 6af4e...1c6 Staten har ingen oversikt over samboerskap. Anonymkode: d3244...cf7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #10 Del Skrevet 3. mars 2017 Så greit, da vil jeg være evig ugift. Anonymkode: cd2e5...487 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EvaLena Skrevet 3. mars 2017 #11 Del Skrevet 3. mars 2017 Skulle tru vi var litt mer siviliserte i 2017, så det kunne vært kuttet ut å bruke ugift på skilte. Det kunne vært at vi gikk over til singel ved brudd. Enke/mann kan opprettholdes. Samboer skulle vært en selvfølge også. Nå er jeg oppført som "skilt", men ville heller vært "singel" 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #12 Del Skrevet 4. mars 2017 Merkelig. Jeg sjekket min status etter å ha lest denne tråden, og jeg står som ugift. Jeg giftet meg og skilte meg i utlandet, men registrerte jo endringen i sivilstatus her, da jeg giftet meg. Har ikke rukket å sende inn skilsmissepapirer i Norge enda, da de er på tysk og må oversettes. Men uansett- jeg hadde forventet å stå som gift (evt skilt) ikke ugift. Vet dere hva det kan komme av? Anonymkode: 2a321...088 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #13 Del Skrevet 4. mars 2017 I Folkeregisteret eksister kun 2 statuser. Gift eller enslig. Samboer og skilt eksisterer ikke i Folkeregistret. Anonymkode: b52a6...fd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 4. mars 2017 Forfatter #14 Del Skrevet 4. mars 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: I Folkeregisteret eksister kun 2 statuser. Gift eller enslig. Samboer og skilt eksisterer ikke i Folkeregistret. Anonymkode: b52a6...fd6 Så fra hvor mener du de har hentet statusen min fra da hvis det ikke er fra folkeregisteret? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siri_H Skrevet 4. mars 2017 #15 Del Skrevet 4. mars 2017 mener både enke/enkemann og skilt er statuser i folkeregisteret, i tillegg til ugift, gift og registrert partner (for de som ikke har omgjort partnerskapet sitt til ekteskap etter ny lov). Det var i alle fall disse alternativene som lå inne når jeg brukte folkeregisteret aktivt i jobben jeg hadde før. Og det er den siste "statusen" som teller. Så du blir stående som skilt fram til du får en evt. ny status. Ugift blir du aldri, ettersom du har vært gift før. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hollie Skrevet 4. mars 2017 #16 Del Skrevet 4. mars 2017 Hvilken nettside finner man ut av dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lena76 Skrevet 14. mars 2017 #17 Del Skrevet 14. mars 2017 På 02.03.2017 den 22.14, Ms. Steele skrev: Fikk en beskjed om at alle får tilgang til sin kjernejournal fra 1. mars. Logget meg inn og ser at jeg står som skilt. Ja, jeg ble skilt for 10 år siden, men hvis jeg ikke gifter meg igjen da? Vil da jeg alltid stå som skilt? Hei ! Oppfordring til alle: Stempling / merking av skilte folk ( på livstid ) er helt uakseptabel. Ta kontakt med finansdepartementet for å få meldt inn ønske om endring av dette. Det har jeg gjort. Svaret på ditt spørsmål er dessverre JA. Du vil til evig tid være stemplet og registrert som skilt i folkeregisteret med mindre du gifter deg på nytt, eller dør ( bank-i-bordet ). Jeg har vært i dialog med folkeregisteret om akkurat det du tar opp her, og de kunne ikke endre min sivilstatus, og henviste meg videre til finansdepartementet. Det kan sikkert fremstå som en bagatell for mange, men det irriterer meg grenseløst at det første jeg ser når jeg logger på min kjernejournal, er dokumentasjon på et feilslått ekteskap jeg inngikk for 14 år siden, og som jeg avsluttet for 9 år siden. Hvorfor skal for eksempel fastlegen vite dette ? Hvilken praktisk betydning har det for fastlegen som skal vurdere helsa mi ? Jeg har ved to anledninger henvendt meg til finansdepartementet ( etter henvisning fra folkeregisteret ) og bedt dem endre sivilstatusen min tilbake til ugift eller samboer. Dette nekter de, og gjemmer seg bak lovverket og en påstand om at Nav trenger å vite om du er skilt. Jeg har bedt dem belyse hvilke praktiske Nav-konsekvenser det har for meg, å stå som skilt kontra ugift, eller det som er enda mer riktig : SAMBOER. Det gjenstår å se om jeg får svar. Om man får betalingsanmerkning eller prikker på sertifikatet blir man ikke heftet med det resten av livet, men det skal man altså bli dersom man gifter seg, går på en smell og må skille seg.. Jeg oppfordrer alle som uenige i denne unødvendige stemplingen / merkingen av folk, å henvende seg til finansdepartementet vedr.denne saken. Hvorfor skal fastlegen min vite at jeg er skilt for 9 år siden ? Er det ikke mer relevant at han vet jeg er samboer ( altså DAGENS sivilstatus ? ). E-helsedirektoratet innhenter sivilstatus fra folkeregisteret, sannsynligvis i den tro at det ligger oppdatert informasjon om sivilstatus. Der tar de feil. Om du er skilt uten å ha giftet deg igjen, vet fastlegen din ingenting om din sivilstatus. De som ønsker å lese svarbrevene fra finansdepartementet kan ta kontakt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lena76 Skrevet 14. mars 2017 #18 Del Skrevet 14. mars 2017 På 03.03.2017 den 13.25, Snøring skrev: Samme har jeg.. En gang skilt, alltid skilt. Siden jeg ikke skal gifte meg igjen, forblir jeg skilt på papiret.. Håper du ikke godtar denne stemplingen. Jeg er ikke radikalist på noe vis, men stempling av folk i offentlige registre er jeg sterkt i mot, og håper at du gjør som meg, henvender deg til finansdep for å få slutt på denne merkingen av folk. Lena Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lena76 Skrevet 14. mars 2017 #19 Del Skrevet 14. mars 2017 Huff, jeg er helt ny i dette forumet og visste ikke hvordan man svarte på innlegg til alle. Oppfordrer de som er interesserte i å lese hva jeg har å si om denne saken, som svar på første spørsmål i denne tråden ( nå har jeg lært ). Jeg meldte meg inn i forumet kun på bakgrunn av denne saken ( som engasjerer meg ). Lena76 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 14. mars 2017 Forfatter #20 Del Skrevet 14. mars 2017 1 time siden, Lena76 skrev: Huff, jeg er helt ny i dette forumet og visste ikke hvordan man svarte på innlegg til alle. Oppfordrer de som er interesserte i å lese hva jeg har å si om denne saken, som svar på første spørsmål i denne tråden ( nå har jeg lært ). Jeg meldte meg inn i forumet kun på bakgrunn av denne saken ( som engasjerer meg ). Lena76 Tusen takk for engasjementet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå