Gå til innhold

din oppskrift på hjemmelaget knekkebrød.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har prøvd og får aldri til. Har du en oppskrift du alltid får til?  Vil du dele den og en nøye beskrivelse av stekingen?  

Hilsen en frustrert knekkebrødbaker.

Anonymkode: 0d2b5...2f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min ser sånn ut:

2 dl sammalt rug, grovmalt
2 dl havregryn
2 dl havrekli
2 dl solsikkefrø
2 dl sesamfrø
1 dl linfrø
1 dl kruskakli
1-2 ts salt
7 dl vann

Blander alt sammen, lar røra svelle 15 min. Fordeler jevnt og tynt ut på to stekebrett kledd med papir. Stekes på varmluft, 180 grader, 45 min tilsammen. Etter 15 min tas brettene ut og knekkebrødene skjæres i passe store biter. Jeg skjærer dem med pizzahjul. Setter dem inn 15 nye minutter, før jeg åpner og slipper ut damp, ca. 30 sek. Lar de steke de siste 15 min, og tar dem ut for å sjekke om de er tørre og sprø. Ved behov kan de stekes litt lenger (følg godt med!), og jeg tørker dem ofte på ca. 100 grader i 1-2 timer etter steketiden for at de skal være 100 % tørre. Lagres i lufttett boks.

Håper oppskriften er grei, spør bare om det er noe du lurer på :)

Anonymkode: b05de...abe

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min ser sånn ut:

2 dl sammalt rug, grovmalt
2 dl havregryn
2 dl havrekli
2 dl solsikkefrø
2 dl sesamfrø
1 dl linfrø
1 dl kruskakli
1-2 ts salt
7 dl vann

Blander alt sammen, lar røra svelle 15 min. Fordeler jevnt og tynt ut på to stekebrett kledd med papir. Stekes på varmluft, 180 grader, 45 min tilsammen. Etter 15 min tas brettene ut og knekkebrødene skjæres i passe store biter. Jeg skjærer dem med pizzahjul. Setter dem inn 15 nye minutter, før jeg åpner og slipper ut damp, ca. 30 sek. Lar de steke de siste 15 min, og tar dem ut for å sjekke om de er tørre og sprø. Ved behov kan de stekes litt lenger (følg godt med!), og jeg tørker dem ofte på ca. 100 grader i 1-2 timer etter steketiden for at de skal være 100 % tørre. Lagres i lufttett boks.

Håper oppskriften er grei, spør bare om det er noe du lurer på :)

Hvor tynne blir de? Synes jeg ikke får mine tørre nok. Ser jeg mulig har brukt feil mel, har vist brukt siktet rugmel... og har ikke brukt kruskakli... skal virkelig prøve oppskriften din! 

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor tynne blir de? Synes jeg ikke får mine tørre nok. Ser jeg mulig har brukt feil mel, har vist brukt siktet rugmel... og har ikke brukt kruskakli... skal virkelig prøve oppskriften din! 

Det finnes mange ulike oppskrifter, jeg liker i alle fall denne. De blir omtrent på tykkelse med type Sigdal knekkebrød eller lignende tenker jeg kanskje? Som sagt, jeg tørker dem ofte ganske lenge på ca. 100 grader. Da kan de ikke svi seg, så det er bare å la de stå til de blir helt tørre :) Håper de faller i smak!

Skrevet

Litt sånn på gefylen, 2 dl av hver frøsort ( solsikke, linfrø, sesamfrø, gresskarkjerner) 5 dl vann, litt salt. Av og til tar jeg i et egg og no psylliym. Men vanlivis bløtgjør jeg bare linfrøene i ca 12 timer og slenger i resten av frøene etterpå, rører og deler det opp i to kledde langpanner. Stekes ca et kvarter 170 grader, skjærer dem så opp m pizzakutter. Senker gradene til 150 i en halvtime- tre kvarter. Deretter tørker jeg dem på 100 grader i et par timer. Bruker varmluft.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...