AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #1 Skrevet 2. mars 2017 Hei! Noe usikker på om dette hører inne under barn og familie eller her, men det gjelder jo forsåvidt utdanning - så jeg prøver... Det har seg sånn at jeg går 2. semester i mitt første år av et deltidsstudie (4 år, bachelor) og jeg og min samboer er på tanken om å få barn. Det som stopper oss fra å begynne å prøve er usikkerhet rundt økonomi, da jeg vet at det å få barn under studiet skal gå fint rent praktisk. Situasjonen er nemlig sånn: Jeg har en 100% fast stilling, men har permisjon under studiene (4 år), noe som vil si at jeg jobber 80% - bortsett fra noen samlinger innimellom og praksisperioder. Jeg har studielån i Lånekassen som dekker det jeg taper av inntekt. Samboer har 100% fast jobb og tjener omtrent 500.000 kr årlig. Mitt spørsmål er da som følger: Har jeg rett på foreldrestipend / forsørgerstipend fra Lånekassen? Og eventuelt hvor mye? Jeg har forsøkt å lese meg opp på det, men blir mer forvirret jo mere jeg leser... På forhånd tusen takk for hjelp! Anonymkode: ba517...f2c
mjauritz Skrevet 2. mars 2017 #2 Skrevet 2. mars 2017 Jeg tror du har rett på begge deler ja. Mener jeg har lest om at man får fra både jobb og skole. Fant også dette: Full-/deltid: Størrelsen på foreldrestipendet er avhengig av om du var i fulltids- eller deltidsutdanning før fødselen. Studiebelastningen i opptjeningsperioden legges til grunn for utregningen. Så med andre ord så tror jeg ikke du får fult stipend. Kan du ikke ta en telefon til lånekassen?
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #3 Skrevet 2. mars 2017 Du vil få samme sum fra Lånekassen som du har i dag vil jeg tro. Du kan også få foreldrepenger fra nav samtidig som foreldrepenger fra Lånekassen Anonymkode: e5407...625
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå