Gå til innhold

Hvordan kan trene når kroppen er så ubrukelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst til å trene, men krommen min er så ubrukelig! Startet på treningssenter i januar, men slutta i forrige uke liksom...

Har rygg og nakke smerter,  lysksmerter og i tillegg smerter på forsida av leggen. 

Har en avtale med en venn om at vi skal prøve oss på kickboxing (treningssenter er sykt kjedelig), men lurer på hvordan i alle dager jeg skal klare det...

Kroppen min er så ubrukelig føler jeg. Har jo vondt overalt... Vil starte å prøve å trene hjemme, men det må ikke gå utover rygg, lysk og iallefall ikke leggene (kroppsøving læreren min mener det er begynnende betennels i leggen).

Merker jeg legger på meg mer for hver dag, spesielt siden jeg er så glad i skokolade. Har dessuten høy hvilepuls og blir fort utslitt av småting så vil jo forbedre livskvaliteten min...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp en time hos noen som har peiling på slik og få de til å sette opp et program/opplegg for deg? 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke forvente at en utrent kropp plutselig skal finne seg i å bli trent på mangemåter uten å gi beskjed om at dette er ikke kroppen vant til. 

Du må som alle andre utrente begynne langsomt, påse og kjenne at forrige treni gsøkt er ute av kroppen før du begynner ny trening av samme muskelgruppe. Beynn å svømme, en gang eller to for uken, det er mindre belastende enn treningssenter. Etterhvert som du blir mer trent i vann gir trening på land mindre "ettervirkninger". 

Anonymkode: 2099b...ee9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har betennelser, skader og forkalkninger i hele kroppen. Ergo også mye smerter. Men en god del av smertene gir seg/lar seg kontrollere med trening. Mens forkalkningene begrenses også med trening men da litt mer spesialisert trening. 

Jeg trener fire dager i uka og løper i skog og fjell ellers. Jada man må tåle litt smerter. Men smertene glemmer du når kroppen spiller mer på lag. Og man lærer seg hva som gir smerter og hva som fjerner smerter. 

PS: tøying og streching er et must. Jeg setter derfor alltid av tid til yoga i min hektiske timeplan. 

Anonymkode: 8610e...67c

• Liker 2
Skrevet

Begynn med styrkeløft. Plagene du beskriver kommer nok av manglende muskler.

Tøying har forøvrig ingen dokumentert effekt. Hvis du liker det kan du godt gjøre det, men det er på ingen måte nødvendig.

Skrevet

Med tanke på at du sliter med smerter på alle de stedene du beskriver vil jeg absolutt råde deg til å diskutere dette med lege før du kjører på! Det er viktig at du trener, ja, men det må skje på en måte som ikke skader deg og gir deg enda mer smerter. Lege kan sannsynligvis henvise til fysioterapeut, som kan forklare deg hva din kropp har godt av ikke godt av, hvordan du bør trene, og hvordan du absolutt ikke bør trene.

Husk at alle er forskjellige, og du må finne ut hva som passer for deg :)

Skrevet

Smertene i kroppen min har ikke med at jeg er utrent, dessverre. 

Ryggen/nakken har jeg slitt med i 4 år, har en medfødt liten feil ifølge legen. 

Lysken har jeg også slitt med i 4 år. Når jeg strekker ut bena føles det ut som om lysken nesten går ut av ledd - sterk smerte som gjør ah jeg må halte på de verste dagene.

Leggen har jeg slitt med i 8mnd. Kroppsøving læreren min fraråder meg å løpe og hoppe fordi det kan gjøre vondt verre, og i verstefall ta enda lenger tid å bli "frisk".

Er veldig glad i å løpe i skogen, men kan ikke det, kjenner smertene i keggen bare jeg gpr helt normalt. 

Dessuten, treningen jeg startet med var ikke helt plutselug, jeg gikk sakte fremovee ig tok alt rolig, leste meg opp på hvordan jeg som utrent burde trene i begynnelsen. 

Legen min tar meg dessverre ikke seriøst. Hn bagatelliserer alltid problemene mine når jeg forteller om ting jeg sliter meg. Kvier meg å dra til legen hver gang noe er galt, har gitt opp. Er heller ingen andre leger i byen som har ledige plasser, alle er fulle! Frustrende...

Altså, er ikke tykk og veier lige, så må ikke trene, men kjenner jeg vil ha litt mer muskler. Svømming var ikke en dårlig ide, takk!

Skrevet

Hva med yoga? 

Skrevet

Finne rett trening!

Selv om du liker og jogge så er det kanske feil for deg nå. Om du har vært inaktiv så tar det laaaang tid å komme seg i form. Og antagligvis enda lengere for deg med kroppslige problemer.

Gå til en kompetent fysioterapeut og be om treningsopplegg. ALLE kan trene noe. Det gjelder bare finne rett aktivitet, rett nivå og rett hvile/hyppighet.

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hvor lysken er? Huff, dette er pinlig. Jeg aner ikke hvor lysken er... Anonym, denne ja.

Anonymkode: 985ba...41b

Skrevet
9 minutter siden, liljene skrev:

Hva med yoga? 

Yoga var en god ide, takk! At jeg ikke tenkt på det hahah

8 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

Finne rett trening!

Selv om du liker og jogge så er det kanske feil for deg nå. Om du har vært inaktiv så tar det laaaang tid å komme seg i form. Og antagligvis enda lengere for deg med kroppslige problemer.

Gå til en kompetent fysioterapeut og be om treningsopplegg. ALLE kan trene noe. Det gjelder bare finne rett aktivitet, rett nivå og rett hvile/hyppighet.

Hm, du har egentlig veldig rett. Jeg var vurdert fysio, men er så dyrt! Har liksom ikke pengene til det. Dro til kiropraktor en stund, men måtte slutte forsi det var så himla myr penger.

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvor lysken er? Huff, dette er pinlig. Jeg aner ikke hvor lysken er... Anonym, denne ja.

Ikke noe pinlig i det hele tatt. Lysken er ved hoftene og underlivet. Altså har jeg vondt på innsiden av hofta, rett ved underlivet. 

Tok tid før jeg forsto at det var lysken jeg hadde vondt i, hadde ingen anelse om at det het lysk, så tenkte alltid hofte hahah

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, amativeReflection skrev:

Tøying har forøvrig ingen dokumentert effekt. Hvis du liker det kan du godt gjøre det, men det er på ingen måte nødvendig.

:skratte:  uten muskler ingen oppreist kropp, og heller intet liv. Dagens, nei, historiens beste svar at et menneske mangler muskler. 

Anonymkode: 2099b...ee9

Skrevet

"Skånsom" trening for kroppen er svømming, yoga , langrenn og gåing (gjerne i skog, kuppert terreng) men snakk med legen og start rolig og så øk mer og mer.

Skrevet

@Spiteful 

Be om henvisning til fysio fra legen, da får du sånn frikort etter x-antall ganger. :) 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Spiteful skrev:

Ikke noe pinlig i det hele tatt. Lysken er ved hoftene og underlivet. Altså har jeg vondt på innsiden av hofta, rett ved underlivet. 

Tok tid før jeg forsto at det var lysken jeg hadde vondt i, hadde ingen anelse om at det het lysk, så tenkte alltid hofte hahah

Takk for fint, forklarende svar :) 

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, amativeReflection skrev:

Jo tøying har stor effekt for mobilitet og stramme sener, som kan gjøre bevegelsesmønsteret feil og ergo kan gi skevbelastninger og smerter. 

Jeg har korte akilleser og får derfor fort betennelse i legger om jeg ikke tøyer og trener senene også. 

Som TS sliter også jeg med lysken. Men jeg trener mye styrke på hofteparti og er veldig nøye på mye tøying av dette området for mobilitet og for å utføre øvelsene riktig. Når jeg tøyer mye minsker smertene betraktelig. 

Men det hjelper ikke mot stølhet. Det er jeg enig i. 

Men for en sunn og sterk kropp uten plager så må man tøye. 

Anonymkode: 8610e...67c

• Liker 2
Skrevet
36 minutter siden, Spiteful skrev:

Lysken har jeg også slitt med i 4 år. Når jeg strekker ut bena føles det ut som om lysken nesten går ut av ledd - sterk smerte som gjør ah jeg må halte på de verste dagene.

Leggen har jeg slitt med i 8mnd. Kroppsøving læreren min fraråder meg å løpe og hoppe fordi det kan gjøre vondt verre, og i verstefall ta enda lenger tid å bli "frisk".

Er veldig glad i å løpe i skogen, men kan ikke det, kjenner smertene i keggen bare jeg gpr helt normalt. 

Dessuten, treningen jeg startet med var ikke helt plutselug, jeg gikk sakte fremovee ig tok alt rolig, leste meg opp på hvordan jeg som utrent burde trene i begynnelsen. 

Legen min tar meg dessverre ikke seriøst. Hn bagatelliserer alltid problemene mine når jeg forteller om ting jeg sliter meg. Kvier meg å dra til legen hver gang noe er galt, har gitt opp. Er heller ingen andre leger i byen som har ledige plasser, alle er fulle! Frustrende...

Altså, er ikke tykk og veier lige, så må ikke trene, men kjenner jeg vil ha litt mer muskler. Svømming var ikke en dårlig ide, takk!

Så synd du ikke blir tatt på alvor! Og alle de andre er fulle? Du har ikke mulighet til å sette deg på noen slags venteliste eller noe? Så får du hvertfall byttet etterhvert. Bedre enn å være stuck med den du har nå hvertfall. Og hvis du spesifikt ber (krever) å få henvisning til fysio, tror jeg ikke hen kan nekte?
Hvis du ikke har råd til fysio nå, er jeg enig med de som har svart over her. Svømming, lett tøying og lett yoga er ting som sjelden overbelaster noe som helst :) Tipset du har fått tidligere om å holde deg unna støtbevegelser som løping og hopping, høres også ut som ett godt råd. Jeg skjønner at du gjerne vil bli bedre trent, men ta det rolig, få skikkelig hjelp, og sett kroppen din først. Du er ikke tjent med at du forverrer noen skader og ender med ikke å greie noenting :klem:

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, Spiteful skrev:

Høres ut som du har flere problemer og at de er sammensatte. Først bytt fastlege! De kan hjelpe deg med det på www.helfo.no også ville jeg bedt om å få et opphold på kysthospitalet for å finne ut av hva som er god trening og ikke. Som revmatiker selv, vil jeg anbefale yoga og varmtvannsbassengtrening. Jeg klarer å trene 3 ganger i uke, og yoga og svømmingen gjør at jeg klarer hverdagene og har god livskvalitet på tross av smertene. Har også diabetes type 2 som er kun kostregulert. Husk at du får i deg nok omega3 og D.vitamin.

Anonymkode: 12caa...56c

Skrevet

Har du vært utrent tidligere og startet med trening igjen? Føles det på samme måte denne gangen evt.? Jeg fikk ikke helt tak på om det "bare" er smerter som plager deg eller om du blir unormalt sliten av trening? Jeg har hatt perioder uten trening tidligere, men da har jeg kommet meg greit gjennom en time på SATS. Denne gangen holder jeg på å trene meg opp etter sykdom og kroppen min funker på en helt annen måte enn tidligere. Eller sagt på en annen måte, den funker ikke :P Så jeg går raske turer og trener hjemme med pinlig lette vekter foreløpig. Om jeg presser meg for mye risikerer jeg å få et tilbakeslag. 

Jeg er egentlig veldig for trening og har tenkt at det kan brukes som en kur for det meste. Men vær forsiktig om det er noe som feiler kroppen din, ikke press den for mye om den sier ifra at det ikke er greit. 

Skrevet (endret)

Da er jo trening det beste. Stillesitting hjelper ikke i mot det i allefall. :) 
En fortalte meg at generasjon stillesitting var litt vel stillesittende i disse dager. Det var nesten amerikaniserte tilstander. Hva er det neste? At folk bruker rullestolt i butikkene selvom de kan gå? Snart så ser man folk på flere hundre kilo rulle rundt i rullestoler i butikkene i mens de kjøper popcorn. :hakeslepp: 

Det er greit å ta seg selv litt i nakken å bevege kroppen i stedet for å gjøre slik du gjør. Ingenting fysisk liksom. Det er virkelig ikke sunt altså. 

Endret av fuglekvitter__

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...