Gå til innhold

Legemiddel for angst/konstant uro i kroppen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg vet det er ekstremt strenge regler her inne. Så jeg håper ikke dette innlegget blir slettet. Jeg stiller dette spørsmålet kun for å høre hva som har fungert for andre som har vært i en liknende situasjon som min. Jeg skal altså til lege på mandag, men hun er helt ny og vikar der. Derfor tenker jeg at det er greit å komme med litt "kjøtt på beina", om jeg kan si det sånn?

Jeg har nå slitt med en fryktelig indre uro i snart tre år. Jeg er så sliten! Jeg har en konstant følelse av at jeg gruer meg til noe. Men jeg har perioder hvor det er veldig ille, og andre perioder hvor det ikke er så ille. De gangene det er veldig ille føler jeg at det klikker i hodet mitt. Vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg, og føler jeg blir paranoid uten å vite hva jeg egentlig er paranoid for. Overtenking blir jeg også helt ekstrem på.

I de verste periodene føler jeg at jeg har en orkan i brystet/halsen. Føler jeg blir sliten i hjertet. Føler også det er tungt å puste. Noen ganger må jeg ta et ordentlig trekk med luft for å føle at jeg får nok. Kan også ha så sterk indre uro at jeg blir kvalm. Og jeg er så lei av å ha det sånn. Det blir verst de gangene jeg har mer å tenke på, eller om jeg har en litt stressende periode.

Er det noen som har det likt som meg som får legemiddel fra legen? Isåfall hvilket legemiddel funker best for dere?

Anonymkode: 61e72...281

AnonymBruker
Skrevet

Var det noe spesielt som skjedde før du fikk denne indre uroen?
Anbefaler denne audioen: 

Anonymkode: 2b4b2...a7b

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Var det noe spesielt som skjedde før du fikk denne indre uroen?
Anbefaler denne audioen: 

Har vært igjennom en voldtekt, og dermed to rettssaker. Er etter dette den indre uroen kom, og den har ikke gitt seg. Har også fått veldig dårlig selvfølelse. Som jeg kan tenke meg kommer blant annet av voldtekten, men også på grunn av at jeg har blitt dårlig behandlet gjentatte ganger. Ikke noe ulovlig, men som jeg fortsatt kjenner litt på.

Skrevet (endret)

Slettet ref retningslinjer

Endret av Prinsesse788
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Prinsesse788 skrev:

Les deg opp på Sobril, og konsulter med lege

Takk for tips! Skal lese på det!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gått til fastlegen og bedt om utredning av en psykiater (de er god på medisiner). 

(Har noe lignende som deg, er anbefalt cipralex)

Anonymkode: fc186...a13

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ville gått til fastlegen og bedt om utredning av en psykiater (de er god på medisiner). 

(Har noe lignende som deg, er anbefalt cipralex)

Tusen takk for svar!

Skrevet

Jeg tar Atarax for uro og søvnproblemer.
De er egentlig allergimedisiner og er milde og ikke avhengighetsskapende.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Anoia skrev:

Jeg tar Atarax for uro og søvnproblemer.
De er egentlig allergimedisiner og er milde og ikke avhengighetsskapende.

Jeg vet ikke om jeg trenger milde eller sterke medisiner. Men at det ikke er avhengighetsskapende høres jo ihvertfall bra ut da!

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vært igjennom en voldtekt, og dermed to rettssaker. Er etter dette den indre uroen kom, og den har ikke gitt seg. Har også fått veldig dårlig selvfølelse. Som jeg kan tenke meg kommer blant annet av voldtekten, men også på grunn av at jeg har blitt dårlig behandlet gjentatte ganger. Ikke noe ulovlig, men som jeg fortsatt kjenner litt på.

Uff, så forferdelig. Ikke rart du føler uro etter det, og det høres litt ut som PTSD. Audioen handler om det også. Du burde jo få en eller annen form for terapi, og ikke bare medikamenter. Han snakker om hvordan man kan bygge seg opp igjen etter slike hendelser, både fysisk og psykisk. Lykke til, håper du føler deg bedre snart :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg vet det er ekstremt strenge regler her inne. Så jeg håper ikke dette innlegget blir slettet. Jeg stiller dette spørsmålet kun for å høre hva som har fungert for andre som har vært i en liknende situasjon som min. Jeg skal altså til lege på mandag, men hun er helt ny og vikar der. Derfor tenker jeg at det er greit å komme med litt "kjøtt på beina", om jeg kan si det sånn?

Jeg har nå slitt med en fryktelig indre uro i snart tre år. Jeg er så sliten! Jeg har en konstant følelse av at jeg gruer meg til noe. Men jeg har perioder hvor det er veldig ille, og andre perioder hvor det ikke er så ille. De gangene det er veldig ille føler jeg at det klikker i hodet mitt. Vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg, og føler jeg blir paranoid uten å vite hva jeg egentlig er paranoid for. Overtenking blir jeg også helt ekstrem på.

I de verste periodene føler jeg at jeg har en orkan i brystet/halsen. Føler jeg blir sliten i hjertet. Føler også det er tungt å puste. Noen ganger må jeg ta et ordentlig trekk med luft for å føle at jeg får nok. Kan også ha så sterk indre uro at jeg blir kvalm. Og jeg er så lei av å ha det sånn. Det blir verst de gangene jeg har mer å tenke på, eller om jeg har en litt stressende periode.

Er det noen som har det likt som meg som får legemiddel fra legen? Isåfall hvilket legemiddel funker best for dere?

Hei!

Jeg vil anbefale deg å unngå medisiner som er avhengighetsskapende. Hold deg til ssri, eller for eks fluanxol som virker bra mot angst i små doser. Det siste fungerer bra for meg.

Anonymkode: c8c0e...3eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff, så forferdelig. Ikke rart du føler uro etter det, og det høres litt ut som PTSD. Audioen handler om det også. Du burde jo få en eller annen form for terapi, og ikke bare medikamenter. Han snakker om hvordan man kan bygge seg opp igjen etter slike hendelser, både fysisk og psykisk. Lykke til, håper du føler deg bedre snart :) 

Tusen takk for det! Skal ta en titt på audioen så fort jeg får tid et sted med lyd. Jeg er usikker på om det er generalisert angst jeg har eller PTSD. Men tror det er en av de delene. Jeg har gått til psykolog før. Men sluttet fordi jeg flyttet. Men tenkte jeg skulle spørre om en henvisning til psykolog i samme slengen. Men jeg skal jo bare bo her i tre måneder til. Så vet ikke om det egentlig er noe vits?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det ganske likt det du beskriver, men i perioder. Det er grusomt! Jeg har også mild depresjon. Går på Cipralex og Remeron. Har prøvd Atarax mot indre uro før og det hjalp. Atarax og Cipralex skal ikke blandes. 

Sobril fungerer bra mot angst for min del, men det er som sagt lett å bli avhengig om du tar det hver dag i en lengre periode. Og legene er ganske så strikse på det. 

Anonymkode: b2a4d...297

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville prøvd å gå til psykolog opp mot et år før jeg vurderte medisiner. Jeg gikk på "ufarlige" cirpalex og sliter med senskader flere år etterpå. Jeg endret personlighet etter jeg begynte på medisinene og har aldri blitt den samme livlige personen som var full av energi og humor. Blir kanskje ufør fordi jeg har blitt så syk. Før kunne jeg i det minste jobbe, selv om den ekle følelsen var konstant og jeg slet med angst og hjertebank. Jeg fikk aldri henvisning til psykolog heller, bare medisiner som skulle ødelegge livet mitt i en alder av 25... Og det finnes ikke mye forskning på senskader av denne type medisin, så det er ikke noe hjelp å få heller

Anonymkode: fa0ff...f5c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville prøvd å gå til psykolog opp mot et år før jeg vurderte medisiner. Jeg gikk på "ufarlige" cirpalex og sliter med senskader flere år etterpå. Jeg endret personlighet etter jeg begynte på medisinene og har aldri blitt den samme livlige personen som var full av energi og humor. Blir kanskje ufør fordi jeg har blitt så syk. Før kunne jeg i det minste jobbe, selv om den ekle følelsen var konstant og jeg slet med angst og hjertebank. Jeg fikk aldri henvisning til psykolog heller, bare medisiner som skulle ødelegge livet mitt i en alder av 25... Og det finnes ikke mye forskning på senskader av denne type medisin, så det er ikke noe hjelp å få heller

Anonymkode: fa0ff...f5c

Oi, det visste jeg ikke at kunne skje! Så bra du advarer. Har gått til psykolog i et halvt år kanskje. I tillegg til at jeg gikk til psykolog en periode før det også. Jeg føler det har hjulpet til en viss grad. Men det er egentlig bare med å bli kvitt spiseforstyrrelser jeg hadde. Angsten har ikke blitt noe bedre ..

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Stress kan øke produskjon av magesyre (ikke for å bagatellisere tingene dine, jeg ville bare tipse om det fordi jeg har opplevd det selv. Og det føltes ut som jeg ikke fikk puste skikkelig og at det satt noe i brystet mitt. Altså ikke direkte sure oppstøt)

Anonymkode: 0676b...167

AnonymBruker
Skrevet

Meg over her. Jeg blir kvalm av magesyre som kommer av stress. Bare sånn til innspill

Anonymkode: 0676b...167

AnonymBruker
Skrevet

Du bør sjekke stoffskiftet ditt og få utelukket at det kan være for høyt. Når det gjelder medisin så har jeg selv best effekt av benzo ved angst, men jeg har ikke den type angst/uro du har. Jeg har mer den frykten for enkelte settinger og angst for angst. Ved daglig uro/angst over tid er benzo et litt skummelt preparat med tanke på faren for avhengighet knyttet til daglig og evnt langvarig bruk. Derfor bør dette med evnt medisinering tas opp med lege.

Anonymkode: 4ad7e...4cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bør sjekke stoffskiftet ditt og få utelukket at det kan være for høyt. Når det gjelder medisin så har jeg selv best effekt av benzo ved angst, men jeg har ikke den type angst/uro du har. Jeg har mer den frykten for enkelte settinger og angst for angst. Ved daglig uro/angst over tid er benzo et litt skummelt preparat med tanke på faren for avhengighet knyttet til daglig og evnt langvarig bruk. Derfor bør dette med evnt medisinering tas opp med lege.

Anonymkode: 4ad7e...4cf

Har helt normalt stoffskifte. Jeg har fått inntrykk av at benzo funker best på angst. Men som du sier er den avhengigheten skummel! Skal som sagt snakke med legen på mandag :)

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har helt normalt stoffskifte. Jeg har fått inntrykk av at benzo funker best på angst. Men som du sier er den avhengigheten skummel! Skal som sagt snakke med legen på mandag :)

Benzo er bare bra som nødløsning /akutt. Det er bra preparater for flyskrekk/tannlegeskrekk/panikkanfall. Ikke for konstant indre uro fordi det bare vil løse problemet i noen timer og kan ikke brukes ofte fordi det er vanedannende og virker mot sin hensikt om det brukes for ofte (gir mer angst).

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...