AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #1 Skrevet 2. mars 2017 Jeg går påbygg og hele klassen har i neste uke og uka etter muntlig tentamen. Vi fikk beskjed i går om hva vi kunne komme opp i (Alt vi har lært etter jul) og fikk å beskjed om at rekkefølgen for presentasjoner gikk etter klasselista. Mitt etternavn begynner på V, altså relativt langt ned. Lista går etter rekkefølgen, unntatt jeg ( som begynner på V), en som begynner på R og en på K. Vi er de eneste på mandag mens resten er i alfabetisk rekkefølge fra klasselista på fredag neste uke og mandag, onsdag, torsdag og fredag neste uke. Vi tre får også en skriftlig oppgave vi skal levere mens de andre har fremføring i muntlig. De andre i klassen trenger IKKE å levere denne oppgaven fordi de får for dårlig tid. Er ikke det fryktelig uretferdig både at vi har til mandag (3 dager å lese ca 1 bok til sammen) OG skriftlig oppgave "fordi vi har tid til det"?? At vi får dårligere tid enn andre har ingenting med karakterer å gjøre. Hun ene ligger på 3/4 og jeg og hun ene ligger på 5 (vipper til 6) Har vi tre rett til en "mildere" prøve enn de som har 1 1/2 uke å øve på? Anonymkode: c0adb...415
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #2 Skrevet 2. mars 2017 Har du tenkt på at dette er en ypperlig sjanse til å vippe oppover i faget? Har dere tidligere gått glipp av noen vurderinger? Anonymkode: c399d...0f8
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #4 Skrevet 2. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har du tenkt på at dette er en ypperlig sjanse til å vippe oppover i faget? Har dere tidligere gått glipp av noen vurderinger? Anonymkode: c399d...0f8 Jeg har vært i alle timene og er den eneste i klassen som har gjort alle lekser, innleveringer og hatt alle prøver. Jeg er også den som stiller frivillig opp når lærerne spør om noen kan lese, jeg rekker alltid opp hånden osv. Ho ene andre er borte litt nå å da pga kronisk syk unge, mens den siste er stort sett alltid på skolen og har alle prøver. Forstår at vi kan vippe opp, men jeg tror heller at jeg får 4 enn 6 på denne vurderingen å da trekker den jo ned. Jeg jobber virkelig hardt for å få 6er i år og gjør absolutt alt av lekser osv, gjerne mer utfyllende enn nødvendlig for å lære mer Anonymkode: c0adb...415
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #5 Skrevet 2. mars 2017 1 minutt siden, _popcorn_ skrev: har alle kommet opp i samme fag? Ja. Alle kom opp i bokmål siden det bare er vår klasse/trinn som har det Anonymkode: c0adb...415
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #6 Skrevet 2. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har vært i alle timene og er den eneste i klassen som har gjort alle lekser, innleveringer og hatt alle prøver. Jeg er også den som stiller frivillig opp når lærerne spør om noen kan lese, jeg rekker alltid opp hånden osv. Ho ene andre er borte litt nå å da pga kronisk syk unge, mens den siste er stort sett alltid på skolen og har alle prøver. Forstår at vi kan vippe opp, men jeg tror heller at jeg får 4 enn 6 på denne vurderingen å da trekker den jo ned. Jeg jobber virkelig hardt for å få 6er i år og gjør absolutt alt av lekser osv, gjerne mer utfyllende enn nødvendlig for å lære mer Anonymkode: c0adb...415 Får dere karakter på den skriftlige innleveringen? Eller er det bare noe dere skal gjøre fordi dere har "fri" i timene etter dere er ferdig? Hvis karakter: Når det er norsk det er snakk om vil jo en muntlig og en skriftlig vurdering spille inn på ulik fag og karakter. Kan dette ha en betydning? Hvis ikke kan du jo bare spørre læreren hva som er bakgrunnen for dette. Jeg ville uansett kun ha fokusert på muntlig prøveeksamen frem til mandag. Anonymkode: c399d...0f8
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #7 Skrevet 2. mars 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får dere karakter på den skriftlige innleveringen? Eller er det bare noe dere skal gjøre fordi dere har "fri" i timene etter dere er ferdig? Hvis karakter: Når det er norsk det er snakk om vil jo en muntlig og en skriftlig vurdering spille inn på ulik fag og karakter. Kan dette ha en betydning? Hvis ikke kan du jo bare spørre læreren hva som er bakgrunnen for dette. Jeg ville uansett kun ha fokusert på muntlig prøveeksamen frem til mandag. Anonymkode: c399d...0f8 Får ikke karakter, men må levere den skrifltige inn og om den ikke er like god som mine andre tekster blir den ikke godkjent, for da har jeg ikke jobbet godt nok med den. Har 5 (nesten 6) i muntlig, 4+ (nesten 5) i skriftlig. Har nettopp levert inn særemne som vi ikke har fått tilbake så den nye skriftlige oppgaven har ikke noe å si egentlig, men lærerene forventer samme karakter som jeg ligger på for at jeg (vi) skal gjøre det mens de andre har muntlig. Anonymkode: c0adb...415
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #8 Skrevet 2. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får ikke karakter, men må levere den skrifltige inn og om den ikke er like god som mine andre tekster blir den ikke godkjent, for da har jeg ikke jobbet godt nok med den. Har 5 (nesten 6) i muntlig, 4+ (nesten 5) i skriftlig. Har nettopp levert inn særemne som vi ikke har fått tilbake så den nye skriftlige oppgaven har ikke noe å si egentlig, men lærerene forventer samme karakter som jeg ligger på for at jeg (vi) skal gjøre det mens de andre har muntlig. Anonymkode: c0adb...415 Det er vel bare for å forhindre at dere ikke skal legge ned en innsats med oppgaven. Fokuser på muntlig prøveeksamen, og jobb heller med den skriftlige oppgaven i norsktimene når de andre har prøveeksamen. Anonymkode: c399d...0f8 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #9 Skrevet 2. mars 2017 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg går påbygg og hele klassen har i neste uke og uka etter muntlig tentamen. Vi fikk beskjed i går om hva vi kunne komme opp i (Alt vi har lært etter jul) og fikk å beskjed om at rekkefølgen for presentasjoner gikk etter klasselista. Mitt etternavn begynner på V, altså relativt langt ned. Lista går etter rekkefølgen, unntatt jeg ( som begynner på V), en som begynner på R og en på K. Vi er de eneste på mandag mens resten er i alfabetisk rekkefølge fra klasselista på fredag neste uke og mandag, onsdag, torsdag og fredag neste uke. Vi tre får også en skriftlig oppgave vi skal levere mens de andre har fremføring i muntlig. De andre i klassen trenger IKKE å levere denne oppgaven fordi de får for dårlig tid. Er ikke det fryktelig uretferdig både at vi har til mandag (3 dager å lese ca 1 bok til sammen) OG skriftlig oppgave "fordi vi har tid til det"?? At vi får dårligere tid enn andre har ingenting med karakterer å gjøre. Hun ene ligger på 3/4 og jeg og hun ene ligger på 5 (vipper til 6) Har vi tre rett til en "mildere" prøve enn de som har 1 1/2 uke å øve på? Anonymkode: c0adb...415 Verden er urettferdig, har du aldri opplev nettopp urettferdighet før? At noe er urettferdig betyr ikke at urettferdighet er ulovlig. Den måten du beskriver lærerens måte å løse en oppgave på, er neppe ulovlig og heller ikke noe du kan gjøre annet enn å akseptere dersom du vil gjennom faget/skolen med bestått. Anonymkode: 30065...d2c 1
Gjest Overrasket Skrevet 2. mars 2017 #10 Skrevet 2. mars 2017 Jeg forstår at du er irritert. Det hadde jeg vært også. Hvis dere ligger på vippen fortjener dere vel en minst like god sjanse som alle andre til å forberede dere godt til den felles vurderingsformen. Det må vel være viktigere enn å finne opp supplerende vurderingsformer hvis betydning i beste fall er uklar. Nå har ikke jeg vært lærer selv, men basert på skriftlig særemne og muntlig tentamen bør vel læreren ha mer enn nok grunnlag til å fastsette endelige karakter?
mjauritz Skrevet 2. mars 2017 #11 Skrevet 2. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Får ikke karakter, men må levere den skrifltige inn og om den ikke er like god som mine andre tekster blir den ikke godkjent, for da har jeg ikke jobbet godt nok med den. Har 5 (nesten 6) i muntlig, 4+ (nesten 5) i skriftlig. Har nettopp levert inn særemne som vi ikke har fått tilbake så den nye skriftlige oppgaven har ikke noe å si egentlig, men lærerene forventer samme karakter som jeg ligger på for at jeg (vi) skal gjøre det mens de andre har muntlig. Anonymkode: c0adb...415 Men om du ikke får karakter så er den ikke med på å trekke opp/ned. De må sysselsette dere med noe etter dere er ferdig. Jeg kan ikke se problemet i den oppgaven, da er dere jo ferdig med muntlig delen uansett? Dere får jo ikke fri bare fordi dere var først ute. Noen må alltid være først, sånn er det bare. Akkurat som eksamen, at noen har den mye senere enn andre og dermed bedre tid (muntlig). VGS er ikke noe du er tvunget til, så kan du ikke bare tenke på hvordan å selv gjør det beste du kan istedenfor å sammenlikne med andre sin situasjon? Om du rykker ned pga dårlig tid så kan du alltids forklare det for læreren og be om en mulighet til å vise at du kan bedre. De fleste lærere er ganske greie på sånn når man står på. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå