Ulrikke Skrevet 12. desember 2004 #1 Skrevet 12. desember 2004 Jeg er "bare" stemor, men jeg har et veldig ok forhold til mor, og er på ingen måte sjalu eller ute etter å sverte henne, bare så det er sagt med en gang. Ungene det er snakk om er tre stk hvor den eldste er 9. Vi (far og jeg) har hatt et diffust inntrykk av at bilsikring ikke er mors høyeste prioritet. På direkte spørsmål har hun avkreftet inntrykket vårt. I helga kom hun, kjæresten og hans datter og hentet de tre andre. De kjørte herfra med fire unger i baksetet (vanlig 5-seters bil), ingen seter/puter, og en av ungene satt usikret. Sambo ble rasende og fortvilet, det samme ble jeg. Vi har tatt det for gitt at de kjører to biler når de skal steder alle seks, men det kan jo tyde på at de ikke gjør det. Vi liker ikke å bruke ungene (eldstemann blir det jo mest da) som "informatør" heller, så vi spør så lite vi kan. Mitt spørsmål: hvis man ringer politiet - gjør de noe? Altså, vi vet jo hvilken bil de kjører, hvor de skal osv. Sambo skal selvfølgelig ta det opp med moren, men ville roe seg litt ned først... Mulig jeg er fanatisk når det gjelder bilsikring, men DER slurver man ikke, mener jeg! Og jada, jeg er over 30 selv, og har overlevd å sitte og slenge løst i baksetet - men det betyr ikke at man må gjøre det samme i dag... Innspill?
Gjest Madam Felle Skrevet 12. desember 2004 #2 Skrevet 12. desember 2004 Det er lov til å ha to under 12 år, i samme sikkerhetsbelte. Altså en mer enn det tillate, om to av barna er under 12. Men omd ere vet 100% sikkert, at de lar den ene sitte uten, bør dere kontakte politiet. Jeg vet ikke hva de gjør med det, men da har dere gjort hva dere kan for at barna skal være sikrest mulig.
Gjest Toantine Skrevet 13. desember 2004 #3 Skrevet 13. desember 2004 Det er lov til å ha to under 12 år, i samme sikkerhetsbelte. Altså en mer enn det tillate, om to av barna er under 12. I samme belte...? Hvor står det hen og hvordan ksal man løse det rent praktisk? Jeg kan ikke tro at barnet er tilstrekkelig sikret dersom det må dele en sele....
Tvilling76 Skrevet 13. desember 2004 #4 Skrevet 13. desember 2004 Du kan lese om sikring av barn i bil på Vegvesents hjemmesider På ditt spørsmål om man kan ha 2 barn i samme sikkerhetssele: NEI! Hvert barn trenger sin egen plass, eget belte og sikringsutstyr. Ved en evnt trafikkontroll, vil fører av bilen (med de usikrede barna) bli bøtelagt for utilstrekkelig sikring av barn i bil. Fører av bilen er ansvarlig for at barn under 15 år sikres i bil.
Gjest Anonymous Skrevet 13. desember 2004 #5 Skrevet 13. desember 2004 Det er lov til å ha to under 12 år, i samme sikkerhetsbelte. Altså en mer enn det tillate, om to av barna er under 12. Men omd ere vet 100% sikkert, at de lar den ene sitte uten, bør dere kontakte politiet. Jeg vet ikke hva de gjør med det, men da har dere gjort hva dere kan for at barna skal være sikrest mulig. Man kan bli skremt av uvitenheten...
Gjest Madam Felle Skrevet 13. desember 2004 #6 Skrevet 13. desember 2004 Jaja, merkelig at en venninne av meg ikke fikk bot eller noe annet, når hun hadde to barn under 12 år i samme belte. Men men det kan være en litt eldre regel da, men nå sitter ikke jeg med all kunnskap om det heller. men det er det jeg har hørt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå