Gå til innhold

Keramisk topp med riper

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har leid en leilighet i to år, hvor det var en helt ny keramisk topp når vi flyttet inn. Det har naturlig nok (?) blitt endel småriper i denne ettersom vi lager mat hver dag. Jeg begynte plutselig å bekymre meg for at husverten muligens kommer til å bli sur når han ser dette. Han nevnte jo ingenting om hvordan vi skulle ta vare på denne, og har igrunnen ikke tenkt på dette før nå, for ser jo for meg et det er vanskelig å unngå riper i det hele tatt. Jeg lurte igrunnen på om dette er noe som kan gjøres mindre synlig? Finnes det noen slags rens eller er det nå for sent å fikse det? 

Ville du som husvert reagert på dette? Det er ikke snakk om store riper. Men ganske mange små, som ikke er dype. 

Anonymkode: 6d446...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har leid en leilighet i to år, hvor det var en helt ny keramisk topp når vi flyttet inn. Det har naturlig nok (?) blitt endel småriper i denne ettersom vi lager mat hver dag. Jeg begynte plutselig å bekymre meg for at husverten muligens kommer til å bli sur når han ser dette. Han nevnte jo ingenting om hvordan vi skulle ta vare på denne, og har igrunnen ikke tenkt på dette før nå, for ser jo for meg et det er vanskelig å unngå riper i det hele tatt. Jeg lurte igrunnen på om dette er noe som kan gjøres mindre synlig? Finnes det noen slags rens eller er det nå for sent å fikse det? 

Ville du som husvert reagert på dette? Det er ikke snakk om store riper. Men ganske mange små, som ikke er dype. 

Hvordan har du rengjort toppen?

Har du brukt midler som er anbefalt?

Ble ripene laget av skuring med diverse midler (skureskrem skuresvanp o.l.? Eller ble ripene laget av uforsiktiget med kasseroller som du har ripet toppen med?

Anonymkode: e62c4...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig bruk kan gi et par små riper, men det er viktig å vedlikeholde så det ikke blir riper unødvendig. Har kanskje én ripe på min, og jeg lager mat veldig ofte. 

Bruker mr muscle keramikkrens i tror den heter det) og synes det funker supert! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har du rengjort toppen?

Har du brukt midler som er anbefalt?

Ble ripene laget av skuring med diverse midler (skureskrem skuresvanp o.l.? Eller ble ripene laget av uforsiktiget med kasseroller som du har ripet toppen med?

Har rengjort med vanlig våt klut og deretter tørkepapir med kjøkkenspray. 

Nei, har ikke brukt det som er anbefalt, for har helt ærlig ikke tenkt over det ettersom husverten ikke gav oss noen beskjed.

Ripene er laget av kasseroller som er dragd til sides. Vil ikke påstå at jeg har vært hardthendt eller noe, men helt normal bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, moni123 skrev:

Vanlig bruk kan gi et par små riper, men det er viktig å vedlikeholde så det ikke blir riper unødvendig. Har kanskje én ripe på min, og jeg lager mat veldig ofte. 

Bruker mr muscle keramikkrens i tror den heter det) og synes det funker supert! 

Tenker at jeg da skal prøve den, men er vel for sent å bruke på gamle riper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man skal ikke dra gryter og panner over platetopper. Det tåler de ikke, og er absolutt ikke normal bruk. Trudde det var allmennkunnskap? 

Anonymkode: 308bb...5bd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Man skal ikke dra gryter og panner over platetopper. Det tåler de ikke, og er absolutt ikke normal bruk. Trudde det var allmennkunnskap? 

Nei, beklager, det visste jeg faktisk ikke. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er rar hvor mye tilfeldig kunnskap folk antar at er allmennkunnskap...

Anonymkode: 937b1...493

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men jeg mener ikke har jeg liksom har dragd pannen fra en plate til annen. Jeg mener mer det at man snur jo kanskje gjerne pannen når man lager mat, og "rister" litt på den for å blande maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med keramisk topp, så er mulig litt preget av det. Vet at man aldri skal dra, eller riste, eller vri. Alltid løfte. Ellers blir det riper med en gang. 

Det er fullt mulig utleier vil kreve erstatning. Men samtidig må man jo være vant med mer slitasje enn normalt når man leier ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Athene skrev:

Jeg har vokst opp med keramisk topp, så er mulig litt preget av det. Vet at man aldri skal dra, eller riste, eller vri. Alltid løfte. Ellers blir det riper med en gang. 

Det er fullt mulig utleier vil kreve erstatning. Men samtidig må man jo være vant med mer slitasje enn normalt når man leier ut. 

Ok, jeg syns bare det høres forferdelig tungvindt ut å lage mat om man ikke engang kan snu litt på pannen. Men jeg tenker jo også litt i forhold til at siden utleier ikke har sagt noe om det, så kan han kanskje ikke "ta" oss på det? 

Jeg tenker at om jeg var oppvokst med kersmisk topp så hadde nok ikke mine egne foreldre brydd seg om det kom noen riper i den. Den er jo til for å brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok, jeg syns bare det høres forferdelig tungvindt ut å lage mat om man ikke engang kan snu litt på pannen. Men jeg tenker jo også litt i forhold til at siden utleier ikke har sagt noe om det, så kan han kanskje ikke "ta" oss på det? 

Jeg tenker at om jeg var oppvokst med kersmisk topp så hadde nok ikke mine egne foreldre brydd seg om det kom noen riper i den. Den er jo til for å brukes.

Har selv leid ut flere leiligheter - og det er riper i platetoppen, uten at jeg bryr meg :) Men da kjøper jeg også de rimeligere alternativene. 

Når det gjelder bruk er det bare en vanesak. Som med alt annet - du drar ikke tallerkenen over salongbordet heller, eller setter en varm gryte rett på kjøkkenbordet. Jeg løfter og rister. Løfter fra en sone til en annen. Har benk som tåler varme, så setter gryta rett på denne om jeg må vispe/røre kraftig, hadde jeg ikke hatt det ville jeg brukt et underlag. Lager minst like mye mat som alle andre - uten en enste ripe i platetoppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Athene skrev:

Har selv leid ut flere leiligheter - og det er riper i platetoppen, uten at jeg bryr meg :) Men da kjøper jeg også de rimeligere alternativene. 

Når det gjelder bruk er det bare en vanesak. Som med alt annet - du drar ikke tallerkenen over salongbordet heller, eller setter en varm gryte rett på kjøkkenbordet. Jeg løfter og rister. Løfter fra en sone til en annen. Har benk som tåler varme, så setter gryta rett på denne om jeg må vispe/røre kraftig, hadde jeg ikke hatt det ville jeg brukt et underlag. Lager minst like mye mat som alle andre - uten en enste ripe i platetoppen. 

Jeg tror absolutt ikke det kan være av den dyreste modellen ettersom resten av leiligheten ikke akkurat er helt på topp. Husverten brydde seg f.eks ikke da jeg ringte og sa at det lekket vann fra vinduene når det regna. Så tror ikke han bryr seg, men kan jo være av den typen som skal ta oss på alt når vi flytter ut..

Skjønner absolutt at det kan være en vanesak :) Jeg skulle selvfølgelig ha tenkt på dette før, men noen ganger blir det bare sånn. Får bare satse på at det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg mener ikke har jeg liksom har dragd pannen fra en plate til annen. Jeg mener mer det at man snur jo kanskje gjerne pannen når man lager mat, og "rister" litt på den for å blande maten.

Tror du mener drugde?

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror absolutt ikke det kan være av den dyreste modellen ettersom resten av leiligheten ikke akkurat er helt på topp. Husverten brydde seg f.eks ikke da jeg ringte og sa at det lekket vann fra vinduene når det regna. Så tror ikke han bryr seg, men kan jo være av den typen som skal ta oss på alt når vi flytter ut..

Skjønner absolutt at det kan være en vanesak :) Jeg skulle selvfølgelig ha tenkt på dette før, men noen ganger blir det bare sånn. Får bare satse på at det går bra.

Lukket vann mener du vel?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uten å se platetoppen kan jeg ikke uttale meg. 

Men vår platetopp er noen år gammel, den har tre, små riper, det er det hele. Vi bruker keramikkrens på den, drar ikke kjeler og er forsiktig med salt. Søler du salt og setter en kjele opp på saltet så produserer du riper i mengder. 

Så om du har en platetopp med en del striper etter to år, ville jeg reagert om jeg var huseier. 

Anonymkode: 52e43...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uten å se platetoppen kan jeg ikke uttale meg. 

Men vår platetopp er noen år gammel, den har tre, små riper, det er det hele. Vi bruker keramikkrens på den, drar ikke kjeler og er forsiktig med salt. Søler du salt og setter en kjele opp på saltet så produserer du riper i mengder. 

Så om du har en platetopp med en del striper etter to år, ville jeg reagert om jeg var huseier. 

Anonymkode: 52e43...9e9

Det er litt sånn at jeg ikke ser ripene fra alle vinkler, men i rett vinkel ser man at der er en del. Men det går ikke an å kjenne dem ettersom de ikke er dype.

Skjønner jo det at jeg har vært alt for uforsktig her, men det er jo desverre ikke så mye å gjøre med dette nå. Har kjøpt keramikkrens og skal være mer forsiktig fra nå av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
1 time siden, amativeReflection skrev:

Tror du mener drugde?

Haha, satt å lurte litt på den siste der. Men tenkte at jaja, det går vel bra, folk forstår vel hva jeg mener. Hvordan skal jeg bøye "å dra"? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, amativeReflection skrev:

Tror du mener drugde?

Jeg er nysgjerrig på hvilken dialekt du evt skriver på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha, satt å lurte litt på den siste der. Men tenkte at jaja, det går vel bra, folk forstår vel hva jeg mener. Hvordan skal jeg bøye "å dra"? 

La oss prøve ;)

Å dra - drar - dro - har dratt

Anonymkode: 0b89d...331

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

La oss prøve ;)

Å dra - drar - dro - har dratt

Anonymkode: 0b89d...331

Haha, ja, det var jo ikke så vanskelig! :P Blir fort noen dialektord innimellom. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...