Gå til innhold

Reiserforsikring og skade skjedd etter betilling av reise.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres sikkert forferdelig kynisk ut, men situasjonen er som følger :

en nær slektning fikk en alvorlig skade to dager etter at jeg hadde bestilt og betalt for en reise som skal skje om 5 uker. Vedkommende er operert, og sykehuset sier at alt har gått bra. Men vedkommende er gammel, og statistikken tilsier 25% dødelig. Hva om vedkommende dør av komplikasjoner/følger av skaden, og jeg må avbestille? Vil forsikringsselskapet kunne nekte meg erstatning fordi skaden oppsto såpass kort tid etter min bestilling, og komplikasjoner var noe en kunne regne med ? Spør, da jeg fortsatt kan avbestille og kun betale kr 500 til reiseselskapet. Men ser jo samtidig veldig frem til å reise, og alt kan jo tross alt også gå bra.

Føles  fælt å skrive dette, men ble veldig usikker. Krysser jo selvsagt alt jeg har av finger og bein for at vedkommende skal klare seg og leve lenge og vel, men man vet jo aldri med eldre mennesker.

Anonymkode: 76d7b...dd7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Les forsikringsbetingelsene dine, de ser vi ikke i tråden her. Ulike forsikringer, ulike betingelser. 

Det vanlige er at dødsfall få dager før reisen skal foretaes dekkes når dette er i nær familie, direkte oppad eller nedadstigende. Ellers er det vel bestilt/betalt med kredittkort? Noe som gir langt bedre avbestillingsmuligheter med full dekning av utlegg. 

Anonymkode: cbb0d...04e

Skrevet

Så lenge forsikringen er aktiv når skaden, i dette tilfellet et dødsfall som ikke har skjedd enda, oppsto og vedkommende er en slektning som er nevnt i forsikringsvilkårene dine.

AnonymBruker
Skrevet

Ville undersøkt vilkårene, gode reiseforsikringer har gjerne en klausul om at man er dekket hvis den ene personen man reiser sammen med ikke kan reise likevel på et eller annet vis. Sjekke dette. Du bestilte jo tross alt etter operasjon. Når det er sagt, så kan det hende din reiseforsikring har en liten tekst der det står noe om "tilstand man bør forvente" før avreise, sett opp mot at det er relativt lang tid igjen til dere reiser, så sjekk _vilkårene_

Det andre du bør tenke på er at det uansett ikke høres veldig forsvarlig ut at en som nettopp er operert og med en relativt stor risiko (25%) kan bli alvorlig syk skal ut på tur. En ting er hva som gjelder for reiseforsikringen nå (siden den ble bestilt før den første operasjonen), men spørsmålet er hva som gjelder når dere først er på reise og det skulle komme noen komplikasjoner da. I de reiseforsikringene jeg har hatt så har det vært en klausul om at ting som jeg visste om eller burde ha visst om når det gjelder helsetilstand før selve avreisen (uavhengig av når reisen ble bestilt) ikke blir dekket eller kan bli avkortet. Men dette er også noe som skal stå i vilkårene. 

Og rent generelt tror jeg ikke jeg ville dratt med meg noen med stor risiko for komplikasjoner på reise, sett bort fra det rent forsikringsmessige.

Anonymkode: 6585f...11a

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Leo skrev:

Så lenge forsikringen er aktiv når skaden, i dette tilfellet et dødsfall som ikke har skjedd enda, oppsto og vedkommende er en slektning som er nevnt i forsikringsvilkårene dine.

Nåja. Uavhengig av når man bestiller, så er det noen forsikringer som har en klausul om at man ikke nødvendigvis er dekket hvis man selv eller en man reiser med blir dårligere på reise som følge av forhold man visste om eller burde ha visst om før avreise. Komplikasjoner etter operasjon kan være en slik felle, og vil nesten garantert være noe forsikringsselskapet sjekker opp hvis den som er syk f. eks. krever å få dekket medisinsk behandling og evt. tidlig hjemreise. 

Jeg hadde ikke tatt sjansen. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville undersøkt vilkårene, gode reiseforsikringer har gjerne en klausul om at man er dekket hvis den ene personen man reiser sammen med ikke kan reise likevel på et eller annet vis. Sjekke dette. Du bestilte jo tross alt etter operasjon. Når det er sagt, så kan det hende din reiseforsikring har en liten tekst der det står noe om "tilstand man bør forvente" før avreise, sett opp mot at det er relativt lang tid igjen til dere reiser, så sjekk _vilkårene_

Det andre du bør tenke på er at det uansett ikke høres veldig forsvarlig ut at en som nettopp er operert og med en relativt stor risiko (25%) kan bli alvorlig syk skal ut på tur. En ting er hva som gjelder for reiseforsikringen nå (siden den ble bestilt før den første operasjonen), men spørsmålet er hva som gjelder når dere først er på reise og det skulle komme noen komplikasjoner da. I de reiseforsikringene jeg har hatt så har det vært en klausul om at ting som jeg visste om eller burde ha visst om når det gjelder helsetilstand før selve avreisen (uavhengig av når reisen ble bestilt) ikke blir dekket eller kan bli avkortet. Men dette er også noe som skal stå i vilkårene. 

Og rent generelt tror jeg ikke jeg ville dratt med meg noen med stor risiko for komplikasjoner på reise, sett bort fra det rent forsikringsmessige.

Vedkommende skal ikke reise med meg. Dette er min bestemor som har hatt et lårhalsbrudd. Så hun skal bli hjemme :) Spørsmålet er om jeg kan få erstatning for avbestilling hvis hun skulle dø av komplikasjoner (er en eldre dame på snart 90 år). Reisen ble bestilt TO DAGER FØR fallet og bruddet, så jeg kunne ikke vite dette da. Men nå vet jeg jo at komplikasjoner kan oppstå, så da lurer jeg på hva forsikringen vil si..... Uff, føler meg så fæl. Men tenker mye på dette.

Skrevet

Nåja. Uavhengig av når man bestiller, så er det noen forsikringer som har en klausul om at man ikke nødvendigvis er dekket hvis man selv eller en man reiser med blir dårligere på reise som følge av forhold man visste om eller burde ha visst om før avreise. Komplikasjoner etter operasjon kan være en slik felle, og vil nesten garantert være noe forsikringsselskapet sjekker opp hvis den som er syk f. eks. krever å få dekket medisinsk behandling og evt. tidlig hjemreise. 

Jeg hadde ikke tatt sjansen. 

Men denne slektningen skal jo ikke være med på reisen. Det er snakk om hvis vedkommende dør slik at TS ikke kan reise på grunn av dødsfallet.

AnonymBruker
Skrevet

Vedkommende skal ikke reise med meg. Dette er min bestemor som har hatt et lårhalsbrudd. Så hun skal bli hjemme :) Spørsmålet er om jeg kan få erstatning for avbestilling hvis hun skulle dø av komplikasjoner (er en eldre dame på snart 90 år). Reisen ble bestilt TO DAGER FØR fallet og bruddet, så jeg kunne ikke vite dette da. Men nå vet jeg jo at komplikasjoner kan oppstå, så da lurer jeg på hva forsikringen vil si..... Uff, føler meg så fæl. Men tenker mye på dette.

Ok, skjønner. Da er det jo litt enklere :) 

Men det kan fortsatt være klausuler som sier noe om "visste eller burde ha visst" om en eller annen helsetilstand, så les vilkårene _nøye_ så raskt som mulig. Dette fordi det er så lenge som 5 uker til du drar, og det er ikke utenkelig at forsikringsselskapet vurderer det i retning av at "man burde ha visst" om de faktisk har en slik klausul. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Leo skrev:

Men denne slektningen skal jo ikke være med på reisen. Det er snakk om hvis vedkommende dør slik at TS ikke kan reise på grunn av dødsfallet.

Ja, TS oppdaterte saken nå. 

Skrevet

Ok, skjønner. Da er det jo litt enklere :) 

Men det kan fortsatt være klausuler som sier noe om "visste eller burde ha visst" om en eller annen helsetilstand, så les vilkårene _nøye_ så raskt som mulig. Dette fordi det er så lenge som 5 uker til du drar, og det er ikke utenkelig at forsikringsselskapet vurderer det i retning av at "man burde ha visst" om de faktisk har en slik klausul. 

Har aldri sett noe slikt i vanlige norske reiseforsikringsvilkår og dessuten er det ingen som forventer at man skal kunne forutse at bestemor brekker lårhalsen to dager etter at forsikringen er tegnet. Men en telefon til forsikringsselskapet er aldri feil hvis det er noe man lurer på. De fleste har åpent nå også så vidt jeg vet.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, her tror jeg du er dekket. Tenk på alle eldre som faller og brekker lårhalsen. Skulle alle som har bestilt ferie i nærheten av tidsrommet dette skjedde, kansellert reisen sin, så hadde mange kansellert reisene sine. Og ja, dessverre, noen eldre dør. Men dør din bestemor om 4-5 uker, kan det like gjerne være av noe annet, f eks lungebetennelse.

Dessuten skal dette kun dokumenteres med en erklæring fra lege om at vedkommende er død, og i nær slekt med deg, og at du dermed er forhindret fra å reise. Legen skal ikke skrive en avhandling.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Leo skrev:

Har aldri sett noe slikt i vanlige norske reiseforsikringsvilkår og dessuten er det ingen som forventer at man skal kunne forutse at bestemor brekker lårhalsen to dager etter at forsikringen er tegnet. Men en telefon til forsikringsselskapet er aldri feil hvis det er noe man lurer på. De fleste har åpent nå også så vidt jeg vet.

Nei, men dette forutsatt at man evt. hadde tatt i bruk reiseforsikringen nå (Jada, jeg vet at -reiseselskapet- tilbyr avbestilling for 500 og at ts vurdere å bruke det nå fremfor selve reiseforsikringen, men bruker eksempelet teoretisk). Men om man venter fem uker til man drar så kan man på generelt grunnlag (vi vet jo ikke hva som står i vilkårene til akkurat denne forsikringen) ikke utelukke at forsikringsselskapet avstår fra å utbetale eller avkorter med grunnlag i "forhold som den sikrede visste om eller burde ha visst", hvis forsikringen ellers dekker avbestilt reise på grunn av dødsfall eller alvorlig sykdom i nær familie. 

Skrevet

Nei, men dette forutsatt at man evt. hadde tatt i bruk reiseforsikringen nå (Jada, jeg vet at -reiseselskapet- tilbyr avbestilling for 500 og at ts vurdere å bruke det nå fremfor selve reiseforsikringen, men bruker eksempelet teoretisk). Men om man venter fem uker til man drar så kan man på generelt grunnlag (vi vet jo ikke hva som står i vilkårene til akkurat denne forsikringen) ikke utelukke at forsikringsselskapet avstår fra å utbetale eller avkorter med grunnlag i "forhold som den sikrede visste om eller burde ha visst", hvis forsikringen ellers dekker avbestilt reise på grunn av dødsfall eller alvorlig sykdom i nær familie. 

Men samtidig skriver TS at sykehuset har sagt at operasjonen gikk bra, og dermed er TS i god tro når TS beholder reisen.Dessuten, eldre mennesker dør. Og dødsfall i nær familie må da være avbestillingsgrunn uansett vil jeg tro. 

• Liker 1
Skrevet

Bestemødre telles som "nær familie", og akutt sykdom eller plutselig død i nær familie gir rett til å få dekket avbestillingskostnader eventuelt hjemreise av de fleste reiseforsikringer. 
Spørsmålet ble kanskje hvorvidt dette tilfellet vil regnes som plutselig. 
Jeg ville tatt en telefon til forsikringsselskapet, og forklart situasjonen, og hørt hva dem råder til. 
Det kan hende dem ikke vil dekke avbestilling før det faktisk oppstår komplikasjoner, og det kan hende dem ikke vil dekke hjemreise dersom du viste at det var så stor sjanse for at det kunne bli komplikasjoner. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Bestemødre telles som "nær familie", og akutt sykdom eller plutselig død i nær familie gir rett til å få dekket avbestillingskostnader eventuelt hjemreise av de fleste reiseforsikringer. 
Spørsmålet ble kanskje hvorvidt dette tilfellet vil regnes som plutselig. 
Jeg ville tatt en telefon til forsikringsselskapet, og forklart situasjonen, og hørt hva dem råder til. 
Det kan hende dem ikke vil dekke avbestilling før det faktisk oppstår komplikasjoner, og det kan hende dem ikke vil dekke hjemreise dersom du viste at det var så stor sjanse for at det kunne bli komplikasjoner. 

Men jeg vil ikke at de skal dekke noe nå. Det jeg lurer på er om jeg er dekket hvis det skulle skje noe noen dager før jeg skal reise, f eks at hun blir akutt mye dårligere eller dør 2 dager før. Dør hun mens jeg er på reise, og det ikke har vært noe tegn til dette i dagen før, må det jo anses som plutselig og uventet.

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg vil ikke at de skal dekke noe nå. Det jeg lurer på er om jeg er dekket hvis det skulle skje noe noen dager før jeg skal reise, f eks at hun blir akutt mye dårligere eller dør 2 dager før. Dør hun mens jeg er på reise, og det ikke har vært noe tegn til dette i dagen før, må det jo anses som plutselig og uventet.

Den skjønte jeg, men det er kun forsikringsselskapet som vil kunne svare på om det regnes som plutselig, siden du nå vet at hun har gjennomgått en komplisert operasjon og at det er ganske store sjanser for at det kan oppstå noe. 
Jeg mener at om hun ikke viser tegn til komplikasjoner innen 4 uker etter operasjon, så bør man kunne anta at alt har gått bra, og det dermed vil kunne defineres som plutselig. Men det er min mening, det er ikke sikkert forsikringsselskapet er enig med meg. 

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, MorTil2 skrev:

Men samtidig skriver TS at sykehuset har sagt at operasjonen gikk bra, og dermed er TS i god tro når TS beholder reisen.Dessuten, eldre mennesker dør. Og dødsfall i nær familie må da være avbestillingsgrunn uansett vil jeg tro. 

Jada, eldre mennesker dør, og på generelt grunnlag vil man nok få dekket avbestilt dette hvis det kommer plutselig og uventet på. Men det er jo da dette som er spørsmålet; altså hvorvidt forsikringsselskapet vil tolke dette som en plutselig og uventet hendelse man ikke visste om eller ikke burde ha visst om. Selv om operasjonen gikk bra, så skriver jo TS at legene sa at dette likevel har en 25% risiko. Spørsmålet videre blir da om forsikringsselskapet vil tolke 25% risiko for komplikasjoner og i verste fall dødsfall hos nær slektning i retning av at man visste/burde ha visst eller ikke, og en eventuell utbetaling av forsikringssum vil kunne avhenge av det på teoretisk og generelt grunnlag (igjen, vi vet jo ikke hva som står i vilkårene, ei heller hvordan selskapet håndtere slike saker i praksis. ) 

Rent teoretisk så ville jeg lagt til grunn en streng tolkning av vilkårene ved de fleste forsikringsselskap, men det kan selvfølgelig hende at de i praksis velger å ikke grave noe mer hvis den sikrede har opplevd tap av nært familiedlem når dette er grunnen til kravet om utbetaling. I praksis kommer det ofte også litt an på hvor stor sum vi snakker om, saksbehandler legger gjerne ikke like mye arbeid ned i å vurdere kravet bak et mindre beløp. Men man bør alltid sjekke vilkårene uansett. 

Og, rent menneskelig så vet jeg ikke om jeg ville ha dratt på tur likevel, om nær familie hadde ikke ubetydelig risiko for å dø de nærmeste ukene. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og, rent menneskelig så vet jeg ikke om jeg ville ha dratt på tur likevel, om nær familie hadde ikke ubetydelig risiko for å dø de nærmeste ukene. 

Nå gjelder dette lårhalsbrudd, så hvor stor sjansen i virkeligheten er for at vedkommende skal dø de neste ukene er jo et spørsmål. Søker man på lårshalsbrudd, er det 25% sjanse for å dø DET FØRSTE ÅRET. Det er vel mer sannsynlig at vedkommende dør av noe som ville kunne oppstå uansett, og det kan inntre når som helst - om en uke, en måned, et år eller 5 år. Et lårhalsbrudd kan selvsagt svekke vedkommende, men det kan en tur ut i kaldt vær med for lite klær på også gjøre. 

Jeg forstår at TS grubler på dette, men tror det er samvittigheten som skaper mer problemer enn den reelle sjansen for at noe skal skje. Jeg syns TS skal glede seg til ferien sin. Tviler på at bestemoren ville like å vite at noen avbestilte en ukes ferie fordi hun har vært uheldig og fått et brudd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...