MorTil2 Skrevet 2. mars 2017 #1 Skrevet 2. mars 2017 Skal betale for ferie, og pleier alltid å bruke kredittkort. Kom plutselig til å lure på om det å ha helårs reiseforsikring og betale reisen med kredittkort inkludert reiseforsikring kan skaper problemer for meg ved et skadetilfelle. Kan forsikringsselskapet nekte å utbetale erstatning fordi jeg har betalt med kredittkort, og må bruke den forsikringen ?
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #2 Skrevet 2. mars 2017 Det er bedre å være for godt forsikret på denne måten, enn å være uten forsikring. Blir det noe problem etter at du har betalt, så ordnes dette på gunstigst mulige måte for deg, forsikringen din og kredittkortutstederen din. Du bør se på om reiseforsikringen din dekker mer enn det kortet ditt dekker. Gjør reiseforsikringen din ikke det, bør du vurdere å enten få deg en bedre reiseforsikring eller si opp reiseforsikringen. Anonymkode: e127f...861
MorTil2 Skrevet 2. mars 2017 Forfatter #3 Skrevet 2. mars 2017 Jeg har lest både vilkår i min helsårs reiseforsikring, og vilkårene i kredittkortet, og begge er gode. Ble bare plutselig veldig usikker på om det ene selskapet kunne nekte å betale erstatning med henvisning til at jeg har to forsikringer. Under pkt om skadeoppgjør og erstatningsberegning, står det : Er det tegnet flere forsikringer som dekker skaden, skal Selskapet varsles. Selskapenes samlede ansvar kan ikke overstige de reelle utgifter. Kan utgifter kreves erstattet av andre, trer Selskapet inn i forsikredes erstatningskrav for den del av forsikredes tap som er dekket av forsikringen.
_popcorn_ Skrevet 2. mars 2017 #4 Skrevet 2. mars 2017 4 minutter siden, MorTil2 skrev: Jeg har lest både vilkår i min helsårs reiseforsikring, og vilkårene i kredittkortet, og begge er gode. Ble bare plutselig veldig usikker på om det ene selskapet kunne nekte å betale erstatning med henvisning til at jeg har to forsikringer. Under pkt om skadeoppgjør og erstatningsberegning, står det : Er det tegnet flere forsikringer som dekker skaden, skal Selskapet varsles. Selskapenes samlede ansvar kan ikke overstige de reelle utgifter. Kan utgifter kreves erstattet av andre, trer Selskapet inn i forsikredes erstatningskrav for den del av forsikredes tap som er dekket av forsikringen. Dette betyr bare at om du har en skade for tusen kroner, så kan du ikke kreve tusen kroner både fra kredittkort-forsikringen og tusen kroner fra vanlig forsikring, tilsammens to tusen kroner. Derfor skal man også varsle om man er dobbelt dekket, for å forhindre forsikringssvindel.
MorTil2 Skrevet 2. mars 2017 Forfatter #5 Skrevet 2. mars 2017 1 minutt siden, _popcorn_ skrev: Dette betyr bare at om du har en skade for tusen kroner, så kan du ikke kreve tusen kroner både fra kredittkort-forsikringen og tusen kroner fra vanlig forsikring, tilsammens to tusen kroner. Derfor skal man også varsle om man er dobbelt dekket, for å forhindre forsikringssvindel. OK. Men det ene forsikringsselskapet kan ikke si : Du har riktignok dekning hos oss, men siden du har to forsikringer, får du heller ta dette med de. Jeg har aldri tenkt på dette før, men det er sånne tanker som setter seg fast......
Ute Skrevet 2. mars 2017 #6 Skrevet 2. mars 2017 Forrige sommer måtte jeg bruke reiseforsikringen min. Jeg hadde både helårs reiseforsikring og forsikring gjennom kredittkortet. Da jeg fylte ut skadeskjemaet var et av spørsmålene om jeg hadde betalt reisen med kredittkort som har reiseforsikring inkludert. Grunnen til at spørsmålet ble stilt var fordi at de to selskapene da ville dele utbetalingen mellom seg. Så dette er helt vanlig vil jeg tro, og ikke problematisk i det hele tatt.
MorTil2 Skrevet 2. mars 2017 Forfatter #7 Skrevet 2. mars 2017 23 minutter siden, Ute skrev: Forrige sommer måtte jeg bruke reiseforsikringen min. Jeg hadde både helårs reiseforsikring og forsikring gjennom kredittkortet. Da jeg fylte ut skadeskjemaet var et av spørsmålene om jeg hadde betalt reisen med kredittkort som har reiseforsikring inkludert. Grunnen til at spørsmålet ble stilt var fordi at de to selskapene da ville dele utbetalingen mellom seg. Så dette er helt vanlig vil jeg tro, og ikke problematisk i det hele tatt. Takk for svar. Så da antar jeg at jeg får min erstatning, og så gjør forsikringene opp seg imellom uten å blande meg bort i det, hvis tilfelle skulle oppstå. En mindre bekymring....
Leo Skrevet 2. mars 2017 #8 Skrevet 2. mars 2017 31 minutter siden, Ute skrev: Forrige sommer måtte jeg bruke reiseforsikringen min. Jeg hadde både helårs reiseforsikring og forsikring gjennom kredittkortet. Da jeg fylte ut skadeskjemaet var et av spørsmålene om jeg hadde betalt reisen med kredittkort som har reiseforsikring inkludert. Grunnen til at spørsmålet ble stilt var fordi at de to selskapene da ville dele utbetalingen mellom seg. Så dette er helt vanlig vil jeg tro, og ikke problematisk i det hele tatt. Stemmer det. De to forsikringene kan også utfylle hverandre. For eksempel hvis du har mistet bagasje som har høyere verdi enn det den vanlige reiseforsikringen din dekker, så kan resten dekkes av forsikringen som følger av at du har betalt med kredittkort. Og selv om man har reiseforsikring via kredittkortet bør man også alltid ha en vanlig reiseforsikring. Dette fordi en ordinær reiseforsikring som regel har langt bedre dekning enn den som følger kredittkortet.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #9 Skrevet 2. mars 2017 1 time siden, MorTil2 skrev: OK. Men det ene forsikringsselskapet kan ikke si : Du har riktignok dekning hos oss, men siden du har to forsikringer, får du heller ta dette med de. Jeg har aldri tenkt på dette før, men det er sånne tanker som setter seg fast...... Tenk deg situasjonen der du har reiseforsikring og forsikring på bilen du kjører. Så blir du påkjørt og skadet. Da får du det du skal ha fra bilforsikringen og det du har rett på fra reiseforsikringen, men de dekker ikke samme utgifter eller skade to ganger. Når du sender inn skadeskjema til forsikringen så er der spørsmål om du har annen forsikring som kan dekke skaden. I dette tilfellet krysser du for ja, og gir opplysninger om at reisen er betalt med x kredittkort. Da ordnes dette av forsikringsselskapet ditt. Anonymkode: e127f...861
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå