Lenem88 Skrevet 9. mars 2017 Forfatter #21 Skrevet 9. mars 2017 Jeg bruker pinterest for alt det er verdt Ikke så stor hage her heller, så da gjelder det å tenke kreativt. Jeg liker så godt utrykket som min mor bruker; en hage skal stryke deg på skuldrene når du går :D hihi.. Altså mange "ganger" og "rom", med mye som vokser både høyt og lavt. Håper dere alle vil komme med bilder her etterhvert som dere holder på ute i år. Jeg elsker å se bilder! Jeg har også oppdatert bloggen med et innlegg som oppsummerer hageåret 2016 ganske greit vil jeg si, så dere må gjerne titte innom der. Utgangspunktet var ikke så mye å skryte av så jeg er fornøyd med det lille som er kommet på plass. http://nouw.com/lenerostad/hage-aret-2016-29328469
Gjest Coolaid Skrevet 11. mars 2017 #22 Skrevet 11. mars 2017 På 9.3.2017 den 23.07, Lenem88 skrev: Jeg bruker pinterest for alt det er verdt Ikke så stor hage her heller, så da gjelder det å tenke kreativt. Jeg liker så godt utrykket som min mor bruker; en hage skal stryke deg på skuldrene når du går :D hihi.. Altså mange "ganger" og "rom", med mye som vokser både høyt og lavt. Håper dere alle vil komme med bilder her etterhvert som dere holder på ute i år. Jeg elsker å se bilder! Jeg har også oppdatert bloggen med et innlegg som oppsummerer hageåret 2016 ganske greit vil jeg si, så dere må gjerne titte innom der. Utgangspunktet var ikke så mye å skryte av så jeg er fornøyd med det lille som er kommet på plass. http://nouw.com/lenerostad/hage-aret-2016-29328469 ...tullprat at du ikke har stor hage. Du har all verdens plass til å gjøre hva du vil. "Problemet" med hagen din er at du ikke bruker den.
Gjest Coolaid Skrevet 11. mars 2017 #23 Skrevet 11. mars 2017 På 7.3.2017 den 16.13, betrevitaren skrev: To store hunder Neida, satte ned hvitløk i høst, og dagen etter at løken var satt ned fant jeg kattebæsj i pallekarmen Tror det eneste som funker for å holde borte dyr, er å dekke til der plantene står. Har foreløpig plantet løk i forskjellige sorter, chili, paprika, petunia, pak choi og purre. Senere skal det plantes squash, agurk, sukkererter, div bønner, gulrøtter, neper, plukksalat, jordbær og forhåpentligvis settepotet. Jeg planter kun i pallekarmer, og håper på masse godt vær, så plantene vil trives. Det er så deilig at det nærmer seg vår! Dersom du ikke ønsker at katter går oppi pallekarmene dine kan du legge over armeringsjern eller tilsvarende, det liker ikke kattepotene. Det holder kattene 100% borte. Du kan kjøpe det på biltema, plantasjen eller få det gratis/kjøpe hos skraphandleren. Bare husk at det bør være litt store "ruter".... da liker ikke kattene seg der.
Lenem88 Skrevet 11. mars 2017 Forfatter #24 Skrevet 11. mars 2017 4 timer siden, Coolaid skrev: ...tullprat at du ikke har stor hage. Du har all verdens plass til å gjøre hva du vil. "Problemet" med hagen din er at du ikke bruker den. Hva en mener er stor hage eller ikke blir vell opp til hver enkelt å bedømme vil jeg tro men for meg er det ikke en stor hage når den er på 450kvm.. siste delen din der veit jeg ikke om jeg forstår hva du mener? Føler ikke det er noe "problem" med Hagen min jeg, kun at det ikke er blitt gjort så mye der enda. Ting både koster og tar tid så den er på langt nær slik jeg vil ha den
Lenem88 Skrevet 11. mars 2017 Forfatter #25 Skrevet 11. mars 2017 4 timer siden, Coolaid skrev: Dersom du ikke ønsker at katter går oppi pallekarmene dine kan du legge over armeringsjern eller tilsvarende, det liker ikke kattepotene. Det holder kattene 100% borte. Du kan kjøpe det på biltema, plantasjen eller få det gratis/kjøpe hos skraphandleren. Bare husk at det bør være litt store "ruter".... da liker ikke kattene seg der. Smart!
Gjest Coolaid Skrevet 11. mars 2017 #26 Skrevet 11. mars 2017 3 timer siden, Lenem88 skrev: Hva en mener er stor hage eller ikke blir vell opp til hver enkelt å bedømme vil jeg tro men for meg er det ikke en stor hage når den er på 450kvm.. siste delen din der veit jeg ikke om jeg forstår hva du mener? Føler ikke det er noe "problem" med Hagen min jeg, kun at det ikke er blitt gjort så mye der enda. Ting både koster og tar tid så den er på langt nær slik jeg vil ha den Neida, joda, jada... Jeg mener at man trenger ikke store hageflekken for å lage hage - enten det er til kjøkkenhage og/eller pryd. Mener bare at du har et kjempepotensiale på den plassen der - det eneste du trenger er noen pallekarmer og et lass med god jord. Mente ingenting negativt med min kommentar.
Lenem88 Skrevet 11. mars 2017 Forfatter #27 Skrevet 11. mars 2017 7 minutter siden, Coolaid skrev: Neida, joda, jada... Jeg mener at man trenger ikke store hageflekken for å lage hage - enten det er til kjøkkenhage og/eller pryd. Mener bare at du har et kjempepotensiale på den plassen der - det eneste du trenger er noen pallekarmer og et lass med god jord. Mente ingenting negativt med min kommentar. Tok det ikke negativt, skjønte bare ikke helt hva du mente Hehe.. helt enig i at det er masse potensial i Hagen vår, hadde en bare hatt fri tilgang til blomster og diverse men, det blir det blir! Og moro er det!
Gjest Coolaid Skrevet 11. mars 2017 #28 Skrevet 11. mars 2017 10 minutter siden, Lenem88 skrev: Tok det ikke negativt, skjønte bare ikke helt hva du mente Hehe.. helt enig i at det er masse potensial i Hagen vår, hadde en bare hatt fri tilgang til blomster og diverse men, det blir det blir! Og moro er det! Jeg lager mine egne blomster. Frø er billig, interessant å holde på med og veldig mye kjekkere enn å stikke innom hagesenteret.
Lenem88 Skrevet 11. mars 2017 Forfatter #29 Skrevet 11. mars 2017 4 timer siden, Coolaid skrev: Jeg lager mine egne blomster. Frø er billig, interessant å holde på med og veldig mye kjekkere enn å stikke innom hagesenteret. Det har jeg prøvd meg på for første gang i år jeg og, lage mine egne blomster fra frø! "Kun" sommerblomster i år, men tenker å prøve meg på litt grønnsaker etterhvert, samt stauder. Men jeg har så mye å lære enda så jeg prøver litt forsiktig først Men jeg er litt som et barn i en lekebutikk når det kommer til hagesenter jeg da. Elsker å gå rundt der å se
Lenem88 Skrevet 24. april 2017 Forfatter #30 Skrevet 24. april 2017 Hvordan går det med årets hageplaner? Noen som har fått begynt? :D Her har vi fått satt opp huskestativ til ungene - hvor en klatreplante (ser for meg en hvit klematis?) skal få lov til å klatre på den ene siden Har også kjøpt med en liten bambus-busk, samt 4 blåbærbusker til. Hadde 3 fra før, men har lyst å ha blåbærbusker rundt hele verandaen Den første grønnsaks-kassen ute er ferdig snekret og fylt med jord, og jeg flyttet oppi den ene gressløken jeg hadde Asparges-spirene mine står og gror i vinudskarmen så de blir klare til å plantes ut etterhvert, resten ser jeg for meg å så direkte når det er varmt nok. Sommerblomst-frø-prosjektet mitt gror også villig enda, håper på å ha en blomstrende sommer av egne frø :D
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #31 Skrevet 25. april 2017 Nå har ikke jeg så stor hage. Hagen min er et bed på 2,5 kvadrat utenfor blokka vi bor i Planen for i år er å se om klatrerosen jeg plantet i fjor har overlevd vinteren (som kom igjen nå), luke skvalderkål. plante gladiolløker og så se hva jeg finner på. Er skikkelig plaget med skvalderkål så årets taktikk er å plante masse i bedet slik at ugresset ikke får så stor plass. Det sto fra før av en gammel, fin rhododendron her, og en løvfellende blomsterbusk. Gleder meg, ante ikke at jeg syntes planter var så spennende Anonymkode: a4289...f00
Lenem88 Skrevet 3. august 2017 Forfatter #32 Skrevet 3. august 2017 På 25.4.2017 den 7.52, AnonymBruker skrev: Nå har ikke jeg så stor hage. Hagen min er et bed på 2,5 kvadrat utenfor blokka vi bor i Planen for i år er å se om klatrerosen jeg plantet i fjor har overlevd vinteren (som kom igjen nå), luke skvalderkål. plante gladiolløker og så se hva jeg finner på. Er skikkelig plaget med skvalderkål så årets taktikk er å plante masse i bedet slik at ugresset ikke får så stor plass. Det sto fra før av en gammel, fin rhododendron her, og en løvfellende blomsterbusk. Gleder meg, ante ikke at jeg syntes planter var så spennende Anonymkode: a4289...f00 Hvordan går det med klatrerosa? Overlevde den?
Lenem88 Skrevet 3. august 2017 Forfatter #33 Skrevet 3. august 2017 Nå er vell hagene rundt om på sitt flotteste? Rimelig våt sommer så langt men jeg lever enda i håpet om at august kan bli litt varmere og tørrere, så langt går det ikke helt etter planen men håper det hjelper seg etterhvert Ellers er huskestativet til ungene ferdig, men klematisen jeg plantet der, og som vokste såå fint visnet plutselig helt ned, så måtte klippe den ned Den kommer med nye skudd nå så håper den kan bli stor og fin etterhvert.
Lenem88 Skrevet 3. august 2017 Forfatter #34 Skrevet 3. august 2017 Grønnsaks"hagen" har også blitt veldig frodig og flott, her vokser det 3 rabarbra-planter (selvsådd direkte i bed i mai), grønnkål (sådd direkte i bed i mai), spinat (sådd i bed i mai), asparges som ble sådd inne i mars, søtpotet fra plantasjen, poteter og gulerøtter, samt en bringebærbusk. Ser til neste år at jeg ikke bør plante det så tett Ellers har jeg fått plantet en haug med nye stauder som kommer fra hagen til min mamma, samt salg på hagesenter. Gleder meg til å se hvordan det blir til neste år når det har fått grodd seg litt til. Sjekk gjerne bloggen og kategorien hagen om dere vil se mer. Flere med oppdateringer?
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #35 Skrevet 3. august 2017 4 timer siden, Lenem88 skrev: Nå er vell hagene rundt om på sitt flotteste? Rimelig våt sommer så langt men jeg lever enda i håpet om at august kan bli litt varmere og tørrere, så langt går det ikke helt etter planen men håper det hjelper seg etterhvert Ellers er huskestativet til ungene ferdig, men klematisen jeg plantet der, og som vokste såå fint visnet plutselig helt ned, så måtte klippe den ned Den kommer med nye skudd nå så håper den kan bli stor og fin etterhvert. Så flott huskestativ! Jeg er ingen ekspert på klematis, men har alltid hørt at den trives med "sol på hodet og skygge på bena", dvs. at den trives best når den nederste delen får skygge av andre planter men likevel kan strekke seg opp i sollyset. Kanskje det hadde vært en ide å la den få selskap av noen lavere vekster? I tillegg trenger den mye vann og gjødsel, og mye god jord. (Det anbefales visst et plantehull på 60 x 60 cm(!).) Anonymkode: 69b6a...4b4
Monstrum Skrevet 3. august 2017 #36 Skrevet 3. august 2017 Ahem, jeg tilbrakte hele så-sesongen på sofaen med kvalme og trøtthet, så i år fikk hagearbeidet vike til fordel for baby Har litt plukksalat i en krukke da
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #37 Skrevet 4. august 2017 18 timer siden, Lenem88 skrev: Hvordan går det med klatrerosa? Overlevde den? Klatrerosen overlevde, og har vokst enormt denne sesongen. Vokser den videre i denne farten vil den dekke balkongen om 2 år. Store, fine roser på den nå, skikkelig lekker Plantet en klematis i år, og den er jeg veldig, veldig spent på. Noen av skuddene visnet, mens andre igjen klatret tre meter rett opp. Ikke kommet noen blomster på den enda da. Forran klematisen satte jeg en staude slik at den for skygge nederst, for jeg har hørt det samme som AB over her. Plantet også noen andre stauder som har vokst seg kjempestore, så til våren (?) skal jeg flytte litt om på de. Blant annet hosta, praktsolhatt og daglilje. Tror gladiolløkene jeg satte ned kommer nå Sent i høst er planen å sette ned krokus og tulipaner! På balkongen prøvde jeg meg med en tomatplante. Den har nå blitt 150 cm, og tomatene har begynt å komme på den :O Anonymkode: a4289...f00
Lenem88 Skrevet 4. august 2017 Forfatter #38 Skrevet 4. august 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Så flott huskestativ! Jeg er ingen ekspert på klematis, men har alltid hørt at den trives med "sol på hodet og skygge på bena", dvs. at den trives best når den nederste delen får skygge av andre planter men likevel kan strekke seg opp i sollyset. Kanskje det hadde vært en ide å la den få selskap av noen lavere vekster? I tillegg trenger den mye vann og gjødsel, og mye god jord. (Det anbefales visst et plantehull på 60 x 60 cm(!).) Anonymkode: 69b6a...4b4 Takk Har hørt det der om skygge jeg og, men også at du slipper det om du planter den dypt nok, 20-30cm under der den står i potta fra butikken. Så gjorde det, men mulig den vil ha mer skygge/skulle vært satt dypere uansett. Den kommer jo med nye skudd, men var så trist når 1,5m oppover bare visnet ned igjen.. Men men, gir ikke opp så lett
Lenem88 Skrevet 4. august 2017 Forfatter #39 Skrevet 4. august 2017 12 timer siden, Monstrum skrev: Ahem, jeg tilbrakte hele så-sesongen på sofaen med kvalme og trøtthet, så i år fikk hagearbeidet vike til fordel for baby Har litt plukksalat i en krukke da Syns det er en grunn som er helt innafor jeg da Lykke til videre med den voksende magen :D
Lenem88 Skrevet 4. august 2017 Forfatter #40 Skrevet 4. august 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Klatrerosen overlevde, og har vokst enormt denne sesongen. Vokser den videre i denne farten vil den dekke balkongen om 2 år. Store, fine roser på den nå, skikkelig lekker Plantet en klematis i år, og den er jeg veldig, veldig spent på. Noen av skuddene visnet, mens andre igjen klatret tre meter rett opp. Ikke kommet noen blomster på den enda da. Forran klematisen satte jeg en staude slik at den for skygge nederst, for jeg har hørt det samme som AB over her. Plantet også noen andre stauder som har vokst seg kjempestore, så til våren (?) skal jeg flytte litt om på de. Blant annet hosta, praktsolhatt og daglilje. Tror gladiolløkene jeg satte ned kommer nå Sent i høst er planen å sette ned krokus og tulipaner! På balkongen prøvde jeg meg med en tomatplante. Den har nå blitt 150 cm, og tomatene har begynt å komme på den :O Anonymkode: a4289...f00 Så moro - klatrerosa jeg plantet ifjor på skyggeveggen på huset har også vokst kjempemasse! Utrolig moro altså :D Blir nok en del tulipaner satt i høst her også Må jo ha noe å glede seg til tidlig vår :D
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå