Lenem88 Skrevet 2. mars 2017 #1 Skrevet 2. mars 2017 Jeg har litt lyst å få til en tråd hvor årets hageplaner blir lagt ut! Og da tenker jeg at alt og alle med planer, små eller store, kan hive seg med. Ingenting gir meg mer inspirasjon enn å se/lese om andre hageplaner :D Selv er jeg ganske "fersk" som hage-entusiast, men jeg elsker det! Er 2.året i år hvor hagen kan bli gjort noe i (vi fokuserte på huset de første årene), så det er enda masse som gjenstår, og våren kan virkelig ikke komme raskt nok!! :D Årets planer for meg/oss: Bygge et overbygg på verandaen, male verandaen ferdig, lage et lite hageskjul, samt lage en liten palle-grønnsakshage. Ambisiøst! Men jeg gleder meg til å se hva våren og sommeren bringer! Her er et bilde fra ifjor. Vi gravde om på hele tomta pga påbygging av hus, så parkering/gårdsplass ble flyttet, ny gressplen ble delvis ordnet, trapp, støttemur og noen blomsterbed. Samt ferdig lekehytte til ungene! For de som vil se mer av hagen kan dere trykke her: http://nouw.com/lenerostad/category/villa-b--hageuteområder 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #2 Skrevet 2. mars 2017 Vi overtar hus med hage i slutten av april. Da skal det plantes plommetrær, ripsbusk, solbærbusk, og rabarbra, og antageligvis noen klatreroser og sukkererter. Om vi finner plass til det, har vi også lyst på drivhus. Ellers er det en natursteinsmur som står halvferdig nå, som vi skal prøve oss på å gjøre ferdig. Anonymkode: e5b38...448
Lenem88 Skrevet 3. mars 2017 Forfatter #3 Skrevet 3. mars 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi overtar hus med hage i slutten av april. Da skal det plantes plommetrær, ripsbusk, solbærbusk, og rabarbra, og antageligvis noen klatreroser og sukkererter. Om vi finner plass til det, har vi også lyst på drivhus. Ellers er det en natursteinsmur som står halvferdig nå, som vi skal prøve oss på å gjøre ferdig. Anonymkode: e5b38...448 Spennende! Da håper jeg på bilder etterhvert!! :D Selv plantet vi et eple og et plommetre, to klatreroser, to buskroser, tre blåbærbusker, noe jordbær og ellers litt diverse blomster. Spent på om alt kommer opp igjen i år!
Grønt blad Skrevet 3. mars 2017 #4 Skrevet 3. mars 2017 Så spennende med alle planene! Jeg er ikke så erfaren, og selv om jeg vil mye, vil jeg ikke gape over for mye. Jeg har ønsker om et nytt blomsterbed. Ønsker å dele noen av de staudene jeg har og plassere dem i det nye bedet. Vil også plante blåbærbusker, rabarbra og noen frukttrær. Kommer kanskje til å utvide grønnsakshagen, og jeg har planer om en slags portal med en klatreplante. Kommer nok til å bruke litt tid på planlegging av planter, da vind og lysforhold kan være en utfordring.
Monstrum Skrevet 3. mars 2017 #5 Skrevet 3. mars 2017 Jeg har alt annet enn grønne fingre, sannsynligvis røde, jeg tok livet av en kaktus for litt siden... Men grønnsakene, de får jeg visst til! Eller, jeg gjorde hvertfall det i fjor. Jeg planter i pallekarm, siden resten av tomta ikke er noe egnet til å plante. Må graves opp og omgjøres hele greia, og det blir noen år før vi råd til det. Så i fjor plantet jeg i to pallekarmer, hadde ikke de største forventningene, men jammen gikk det (delvis) greit. Leste på nettet at det var lurt å plante noen ekstra frø, for det var sjelden alle kom opp, så det gjorde vi. Og vi hadde så. sinnsykt. mye. sukkererter. Vi hadde ikke sjangs å få i oss alt selv, så vi gikk på runde til naboene med nyplukkede sukkererter. Den største forskjellen jeg skal gjøre i år er å utvide med en pallekarm til, og få tak i noe å dekke over med. I alle fall den første tiden ser det ut som det er viktig. Problemet er hva jeg gjør når de blir så store at de trenger mer sollys... Her fant nemlig alle nabolagets katter (inkludert vår egen) at her var det fint å gå på do. Fikk ikke noe løk, for å si det sånn.. Men jeg går på med godt mot for årets sesong! 1
Lenem88 Skrevet 3. mars 2017 Forfatter #6 Skrevet 3. mars 2017 8 timer siden, Grønt blad skrev: Så spennende med alle planene! Jeg er ikke så erfaren, og selv om jeg vil mye, vil jeg ikke gape over for mye. Jeg har ønsker om et nytt blomsterbed. Ønsker å dele noen av de staudene jeg har og plassere dem i det nye bedet. Vil også plante blåbærbusker, rabarbra og noen frukttrær. Kommer kanskje til å utvide grønnsakshagen, og jeg har planer om en slags portal med en klatreplante. Kommer nok til å bruke litt tid på planlegging av planter, da vind og lysforhold kan være en utfordring. Ikke sant! Elsker det! Lite erfaring her og så må bare ta litt etter litt, og satse på å lære litt på veien Heldig du som har litt i hagen fra før, her var det ikke en eneste blomster, kun gressplen og tujahekk rundt, og det er jo ikke akkurat gratis med planter så det tar tid å få det slik jeg vil ha det! Syns du hadde fine planer jeg, oppdater gjerne her etterhvert da! Portal har jeg og lyst på, men veldig liten hage så jeg ser ikke helt hvor jeg eventuelt skal ha den enda Ikke dumt å bruke litt tid, jeg leser og leter mye etter informasjon jeg også, mtp på hva som kan passe hvor!
Lenem88 Skrevet 3. mars 2017 Forfatter #7 Skrevet 3. mars 2017 1 time siden, Monstrum skrev: Jeg har alt annet enn grønne fingre, sannsynligvis røde, jeg tok livet av en kaktus for litt siden... Men grønnsakene, de får jeg visst til! Eller, jeg gjorde hvertfall det i fjor. Jeg planter i pallekarm, siden resten av tomta ikke er noe egnet til å plante. Må graves opp og omgjøres hele greia, og det blir noen år før vi råd til det. Så i fjor plantet jeg i to pallekarmer, hadde ikke de største forventningene, men jammen gikk det (delvis) greit. Leste på nettet at det var lurt å plante noen ekstra frø, for det var sjelden alle kom opp, så det gjorde vi. Og vi hadde så. sinnsykt. mye. sukkererter. Vi hadde ikke sjangs å få i oss alt selv, så vi gikk på runde til naboene med nyplukkede sukkererter. Den største forskjellen jeg skal gjøre i år er å utvide med en pallekarm til, og få tak i noe å dekke over med. I alle fall den første tiden ser det ut som det er viktig. Problemet er hva jeg gjør når de blir så store at de trenger mer sollys... Her fant nemlig alle nabolagets katter (inkludert vår egen) at her var det fint å gå på do. Fikk ikke noe løk, for å si det sånn.. Men jeg går på med godt mot for årets sesong! Legg gjerne ut oppdatering her etterhvert da! Jeg er spent på grønnsakshagen selv jeg, aldri hatt sånt før - så det blir en bratt læringskurve Har ikke tenkt på at katter vil bruke det som do så der håååper jeg nabolagets katter ikke finner ut at de kan komme hit
Monstrum Skrevet 3. mars 2017 #8 Skrevet 3. mars 2017 20 minutter siden, Lenem88 skrev: Legg gjerne ut oppdatering her etterhvert da! Jeg er spent på grønnsakshagen selv jeg, aldri hatt sånt før - så det blir en bratt læringskurve Har ikke tenkt på at katter vil bruke det som do så der håååper jeg nabolagets katter ikke finner ut at de kan komme hit I will! Gleder meg til å komme i gang i år Men jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre for å holde kattene unna i år Har prøvd sitron, appelsin, kaffe, eggeskall, get-off spray... Blahhh
Grønt blad Skrevet 3. mars 2017 #9 Skrevet 3. mars 2017 44 minutter siden, Lenem88 skrev: Ikke sant! Elsker det! Lite erfaring her og så må bare ta litt etter litt, og satse på å lære litt på veien Heldig du som har litt i hagen fra før, her var det ikke en eneste blomster, kun gressplen og tujahekk rundt, og det er jo ikke akkurat gratis med planter så det tar tid å få det slik jeg vil ha det! Syns du hadde fine planer jeg, oppdater gjerne her etterhvert da! Portal har jeg og lyst på, men veldig liten hage så jeg ser ikke helt hvor jeg eventuelt skal ha den enda Ikke dumt å bruke litt tid, jeg leser og leter mye etter informasjon jeg også, mtp på hva som kan passe hvor! Her var det også kun tujahekk og gress (les: mose). Det var også et bittelite blomsterbed, men det viste seg å kun være ugress der, og jeg som stelte så fint med det den første sommeren fram til jeg på slutten av sesongen måtte innse at det ikke var noe å beholde. Jeg leste mye i starten og anbefaler "Hjelp, vi har fått hage" (http://www.pax.no/hjelp-vi-har-faatt-hage.5679155.html), "Stauder for nordke forhold" (https://www.cappelendamm.no/_faktaboker/husoghage/stauder-for-norske-forhold-tommy-tønsberg-9788202477905) og "Den store hageboka" (https://www.cappelendamm.no/_faktaboker/husoghage/den-store-hageboken-9788202342975). De har hjulpet meg masse med alt fra plantevalg, planting og forståelse av jord til stell av hagen. Jeg et ganske lat, og må derfor velge planter som trives der de blir plassert uten f.eks. masse vanning gjennom sommeren. I år ønsker jeg meg "Hageboka" (http://www.fpress.no/index.php?ID=Bok&ID2=508). Tror den blir et godt supplement. Har dere noen hagebøker dere vil anbefale?
Lenem88 Skrevet 3. mars 2017 Forfatter #10 Skrevet 3. mars 2017 2 timer siden, Monstrum skrev: I will! Gleder meg til å komme i gang i år Men jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre for å holde kattene unna i år Har prøvd sitron, appelsin, kaffe, eggeskall, get-off spray... Blahhh Huff! Håper det ikke vil bli et problem altså Aner ikke hva som kan funke for å holde kattene borte! På sandkassa vår, som er under lekehytta valgte vi å lage "gitter" som er fast på tre sider men kan løftes av foran, så der har vi ikke katteproblemer. Heldigvis! Har forresten hørt noen si at selv om du ikke har katter selv, men blir "plaget" av andres katter og særlig at de gjør fra seg så kan man lage/sette ut en kattedo, da de allerhelst vil bruke det fremfor blomsterbed. Kanskje det kan være noe? Ikke at det å ha en kattedo i hagen er så hyggelig, men kanskje bedre enn å ha dritten i jorda man skal grave i? Nei, ikke veit jeg
Lenem88 Skrevet 3. mars 2017 Forfatter #11 Skrevet 3. mars 2017 1 time siden, Grønt blad skrev: Her var det også kun tujahekk og gress (les: mose). Det var også et bittelite blomsterbed, men det viste seg å kun være ugress der, og jeg som stelte så fint med det den første sommeren fram til jeg på slutten av sesongen måtte innse at det ikke var noe å beholde. Jeg leste mye i starten og anbefaler "Hjelp, vi har fått hage" (http://www.pax.no/hjelp-vi-har-faatt-hage.5679155.html), "Stauder for nordke forhold" (https://www.cappelendamm.no/_faktaboker/husoghage/stauder-for-norske-forhold-tommy-tønsberg-9788202477905) og "Den store hageboka" (https://www.cappelendamm.no/_faktaboker/husoghage/den-store-hageboken-9788202342975). De har hjulpet meg masse med alt fra plantevalg, planting og forståelse av jord til stell av hagen. Jeg et ganske lat, og må derfor velge planter som trives der de blir plassert uten f.eks. masse vanning gjennom sommeren. I år ønsker jeg meg "Hageboka" (http://www.fpress.no/index.php?ID=Bok&ID2=508). Tror den blir et godt supplement. Har dere noen hagebøker dere vil anbefale? Åh! Tusen takk! Skal sjekkes ut - og settes på ønskelista! Jeg har dessverre ikke noe bøker å anbefale selv, men kanskje noen andre har?
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #12 Skrevet 3. mars 2017 Så mange planer.. Skal forsøke å utbedre skillet mellom gårdsplassen og hagen. I dag er det bare en liten grøft, men skal legge heller hele veien. Så skal vi felle tre gamle frukttrær i hagen. Vi har et mål tomt, men disse trærne tar mye plass og gir ikke så god plass lenger. Så må ofres for to nye trær som blir litt mer hensiktsmessig plantet. Deretter skal vi plante ny bøkehekk på ene langsiden så naboen ikke skal sole seg helt inntill plenen vår i år og.. Tilslutt (eller kanskje først, skal jeg bygge tre kasser inntil veggen til terrassen så vi kan plante klatreplanter for å hindre innsyn fra nabo #2. Deretter et lite utekjøkken hvor gassgrillen skal plasseres. Går heldigvis i permisjon fra midten av april og har endel ferie jeg må ta ut.. Så håper vi rekker alt :-) Anonymkode: 67759...303
Lenem88 Skrevet 4. mars 2017 Forfatter #13 Skrevet 4. mars 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Så mange planer.. Skal forsøke å utbedre skillet mellom gårdsplassen og hagen. I dag er det bare en liten grøft, men skal legge heller hele veien. Så skal vi felle tre gamle frukttrær i hagen. Vi har et mål tomt, men disse trærne tar mye plass og gir ikke så god plass lenger. Så må ofres for to nye trær som blir litt mer hensiktsmessig plantet. Deretter skal vi plante ny bøkehekk på ene langsiden så naboen ikke skal sole seg helt inntill plenen vår i år og.. Tilslutt (eller kanskje først, skal jeg bygge tre kasser inntil veggen til terrassen så vi kan plante klatreplanter for å hindre innsyn fra nabo #2. Deretter et lite utekjøkken hvor gassgrillen skal plasseres. Går heldigvis i permisjon fra midten av april og har endel ferie jeg må ta ut.. Så håper vi rekker alt :-) Anonymkode: 67759...303 Litt å gjøre dere og da! Men også litt tid, spennende Må holde oss oppdatert! Et utekjøkken er en liten drøm jeg har også, men tror ikke det blir i år. Vi planlegger også et lite basseng i hagen, men den delen av hagen får vente til neste år. Ting tar tid og koster! Hadde en bare hatt uendelig med penger
Konvall Skrevet 5. mars 2017 #14 Skrevet 5. mars 2017 Jeg er glad i hagearbeid, men de siste årene går tiden med til å plukke brunsnegler hele tiden. Så interessen har vært dalende..😩 Nå ser jeg for meg at hagen min skal bli mer åpen igjen, mindre plen, mere Stein og terrasse ..bare plantekasser..osv. Hvis noen vet om gode Internett sider med masse bilder å søke på, så si ifra. De fleste bildene jeg får opp er nemlig kompakte hager med mye "sneglemat"!
Lenem88 Skrevet 5. mars 2017 Forfatter #15 Skrevet 5. mars 2017 2 timer siden, Konvall skrev: Jeg er glad i hagearbeid, men de siste årene går tiden med til å plukke brunsnegler hele tiden. Så interessen har vært dalende..😩 Nå ser jeg for meg at hagen min skal bli mer åpen igjen, mindre plen, mere Stein og terrasse ..bare plantekasser..osv. Hvis noen vet om gode Internett sider med masse bilder å søke på, så si ifra. De fleste bildene jeg får opp er nemlig kompakte hager med mye "sneglemat"! Så utrolig kjedelig! Jeg har heldigvis sluppet å plukke noen snegler i hagen min enda. Men så bor jeg mitt mellom 4- veldig engasjerte snegle-mennesker, så de går jo skytteltrafikk rundt her om sommeren og plukker så ingen får mulighet til å komme inn i hagen min tydeligvis Håper det fortsetter sånn hehe.. Jeg syns pinterest har veldig mye fine bilder, og også mange fine hager hvor det går mer i plattinger og grus/stein, og blomsterpotter og kasser, så der burde du kunne finne noe inspirasjon
betrevitaren Skrevet 7. mars 2017 #16 Skrevet 7. mars 2017 På 3.3.2017 den 22.17, Lenem88 skrev: Huff! Håper det ikke vil bli et problem altså Aner ikke hva som kan funke for å holde kattene borte! På sandkassa vår, som er under lekehytta valgte vi å lage "gitter" som er fast på tre sider men kan løftes av foran, så der har vi ikke katteproblemer. Heldigvis! Har forresten hørt noen si at selv om du ikke har katter selv, men blir "plaget" av andres katter og særlig at de gjør fra seg så kan man lage/sette ut en kattedo, da de allerhelst vil bruke det fremfor blomsterbed. Kanskje det kan være noe? Ikke at det å ha en kattedo i hagen er så hyggelig, men kanskje bedre enn å ha dritten i jorda man skal grave i? Nei, ikke veit jeg To store hunder Neida, satte ned hvitløk i høst, og dagen etter at løken var satt ned fant jeg kattebæsj i pallekarmen Tror det eneste som funker for å holde borte dyr, er å dekke til der plantene står. Har foreløpig plantet løk i forskjellige sorter, chili, paprika, petunia, pak choi og purre. Senere skal det plantes squash, agurk, sukkererter, div bønner, gulrøtter, neper, plukksalat, jordbær og forhåpentligvis settepotet. Jeg planter kun i pallekarmer, og håper på masse godt vær, så plantene vil trives. Det er så deilig at det nærmer seg vår!
Lenem88 Skrevet 7. mars 2017 Forfatter #17 Skrevet 7. mars 2017 10 minutter siden, betrevitaren skrev: To store hunder Neida, satte ned hvitløk i høst, og dagen etter at løken var satt ned fant jeg kattebæsj i pallekarmen Tror det eneste som funker for å holde borte dyr, er å dekke til der plantene står. Har foreløpig plantet løk i forskjellige sorter, chili, paprika, petunia, pak choi og purre. Senere skal det plantes squash, agurk, sukkererter, div bønner, gulrøtter, neper, plukksalat, jordbær og forhåpentligvis settepotet. Jeg planter kun i pallekarmer, og håper på masse godt vær, så plantene vil trives. Det er så deilig at det nærmer seg vår! Ja, hund hjelper Hadde hund frem til ifjor sommer og ikke hatt så mye ukjente katter i hagen igrunn. Skal bli spennende å se hvordan det blir i år uten hund! Jeg har planer om å plante/så direkte i pallekarmer i år, aldri hatt hverken pallekarmer eller grønnsaker så er meget spent på resultatet! Kan agurk plantes rett i kassa på våren også? Eller vil den ikke rekke å bli ferdig/moden innen høsten? Syns våren lar vente veldig lenge på seg i år Men sånn er det vell når en går å venter! Husker jeg syns våren var milevis unna ifjor også når vi gikk å ventet med å kunne begynne gravingen til tilbygget hehe
betrevitaren Skrevet 7. mars 2017 #18 Skrevet 7. mars 2017 2 minutter siden, Lenem88 skrev: Ja, hund hjelper Hadde hund frem til ifjor sommer og ikke hatt så mye ukjente katter i hagen igrunn. Skal bli spennende å se hvordan det blir i år uten hund! Jeg har planer om å plante/så direkte i pallekarmer i år, aldri hatt hverken pallekarmer eller grønnsaker så er meget spent på resultatet! Kan agurk plantes rett i kassa på våren også? Eller vil den ikke rekke å bli ferdig/moden innen høsten? Syns våren lar vente veldig lenge på seg i år Men sånn er det vell når en går å venter! Husker jeg syns våren var milevis unna ifjor også når vi gikk å ventet med å kunne begynne gravingen til tilbygget hehe Tror nok agurk bør forkultiveres, for størst mulig sjanse til å få frukter. Den bruker en stund fra du planter den til agurkene begynner å tenke på å dukke opp. Det jeg har lest er at den bør forkultiveres tre-fire uker før den settes ut. Men det kommer vel kanksje an på hvor man bor, jeg er ikke sikker Jeg fokultiverer alt uansett, sommeren i Nord-Norge er alt for kort til at jeg tør å direkteså noe som helst Ja, jeg er enig. Kunne tenkt meg vår nå. Men hjelper med masse små grønne spirer i stua 1
SjiraffenLaffen Skrevet 7. mars 2017 #19 Skrevet 7. mars 2017 Vi skal fjerne verandaen og lage en stor og bred trapp i stedet, legge steinheller der hvor sittegruppen skal være, fylle på jord og få bedre plen. Blomsterbeddet blir fjernet når verandaen blir borte så kommer til å ha noen store krukker på trappa i stedet. Tenker vi skal ha jordbær i en krukke i hvertfall. Skal gjerde inn resten av plenen som da kommer i tilknytting til resten når verandaen forsvinner. Plante et eple tre til tenker jeg, også har jeg lyst på rabarbera og rips 1
VirreVapp Skrevet 8. mars 2017 #20 Skrevet 8. mars 2017 Vi har nettopp flyttet inn i nytt hus. Hagen er et gjørmehull per dags dato. Utbygger skal legge ferdigplen i løpet av våren, så vi starter virkelig med blanke ark. Vi har ganske liten tomt, og klarer foreløpig ikke helt se for meg hvordan vi skal ha det. Eneste jeg vet er at jeg vil ha et syrintre. Skal også bygge uteplass, så saumfart nettet etter inspirasjon 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå