Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi går inn i pp 11 nå. Vi har vært å undersøk alt forrige mnd. Ingenting er galt med noen av oss! Jeg begynte å teste etter el fra første mnd vi prøvde, så jeg vet vi har truffet hver eneste gang. har stabile sykluser på 28 dager. 

Er det stor sjanse for at vi ikke blir gravide og er uforklarlige barnløse når vi ikke har blitt gravide enda? Hvorfor skal det plutselig klaffe nå, når det ikke har gjort det på 11 mnd? Gir snart opp kjenner jeg. Vi er begge i slutten av 20 årene, slank, trener og spiser sunt. Så skal ikke stå på det heller... Vet også at livmorslimhinnen er så tykk som den skal være når EL skjer. 

Noen ellers tips jeh burde prøve ut for å øke sjansen før jeg gir helt opp? 

Anonymkode: 016db...541

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Statistikken sier vel at når man er under 30 er 50% gravide i løpet av det første halvåret, og 80% innen det første året. Så det er ikke SÅ unormalt å ikke bli gravid innen ett år. Det er maaaange som er i samme båt som deg. 

Om ikke noe er galt med dere, er det 20-30% sjangs for å bli gravid i hver pp. Det er jo ikke rart det kan litt tid da, med de oddsene. 

Skjønner veldig godt at du er frustrert, men bare husk at du er langt fra alene der. 

Anonymkode: ed626...5d4

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Statistikken sier vel at når man er under 30 er 50% gravide i løpet av det første halvåret, og 80% innen det første året. Så det er ikke SÅ unormalt å ikke bli gravid innen ett år. Det er maaaange som er i samme båt som deg. 

Om ikke noe er galt med dere, er det 20-30% sjangs for å bli gravid i hver pp. Det er jo ikke rart det kan litt tid da, med de oddsene. 

Skjønner veldig godt at du er frustrert, men bare husk at du er langt fra alene der. 

Anonymkode: ed626...5d4

Ja, men synes det virker som det er så mange det klaffer for i de første 2-4 mnd.. Er så redd for at jeg og mannen ikke er match når det kommer til å lage barn, har hørt om det også..

men det er vel som du sier litt tili å gi opp enda.. Det er jo veldig mye som skal klaffe.. Min mor ble gravid på første og andre pp på alle sine 4 barn.. Trodde sånt var litt arvelig. Så forventet at det skulle ta like raskt for oss. 

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men synes det virker som det er så mange det klaffer for i de første 2-4 mnd.. Er så redd for at jeg og mannen ikke er match når det kommer til å lage barn, har hørt om det også..

men det er vel som du sier litt tili å gi opp enda.. Det er jo veldig mye som skal klaffe.. Min mor ble gravid på første og andre pp på alle sine 4 barn.. Trodde sånt var litt arvelig. Så forventet at det skulle ta like raskt for oss. 

MIn mor og mine søstre blir gravide asap, mens jeg bruker mye lengre tid. 

Sånt er ikke et tegn på at man er barnløs for alltid, for jeg endte med ett barn - og prøver nå på nummer 2 uten at det heller går spesielt raskt akkurat.

Man regner vel halvannet år som innenfor normalen. 

Anonymkode: 65a1c...a52

AnonymBruker
Skrevet

Første gang ble jeg gravid etter 6 mnd. det ente i SA. prøvde så i 5 år uten å lykkes.. var ikke noe galt med oss

Anonymkode: 35edc...392

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Første gang ble jeg gravid etter 6 mnd. det ente i SA. prøvde så i 5 år uten å lykkes.. var ikke noe galt med oss

Det er noe galt når 5 års prøving ikke gir resultat, selv om legene ikke har funnet en diagnose. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Biloba skrev:

Det er noe galt når 5 års prøving ikke gir resultat, selv om legene ikke har funnet en diagnose. 

Hadde nok ikke blitt gravid første gangen hvis det. Og noen får det bare ikke til selv.. ble gravid fint på 1. ivf

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være mye som ikke er som det skal, selv om begge er testet og alt ser bra ut. 

Hos oss klarte de aldri å finne en årsak, sannsynligvis er det en DNA feil, eller kombinasjonen av oss to som ikke går. Selv ikke etter 9 prøverørsforsøk. (unge, slanke, veldig sunne, ingen sykdom og alt annet var så optimalt som det kunne). 

Anonymkode: 1c50c...2d2

• Liker 1
Skrevet

Man kan egentlig aldri vite at alt er ok. Noen få tester klarer ikke å avsløre det. Det er så mye som kan være feil som man aldri klarer å finne med en enkel test, og enda flere ting som kan være feil man aldri vil klare å finne. Det er veldig mange som er såkalt uforklarlige barnløse - selv etter x antall tester over x antall måneder. 

Etter 10-12 måneder er det noe som ikke er som det skal. Men man har fortsatt god sannsynlighet for å lykkes, riktignok med litt hjelp. 

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde nok ikke blitt gravid første gangen hvis det. Og noen får det bare ikke til selv.. ble gravid fint på 1. ivf

Jo, fruktbarhet kan endre seg. I tillegg førte ikke den første graviditeten til et levendefødt barn, noe som nokså ofte skyldes alvorlig feil hos fosteret, f.eks kromosomfeil. Kromosomfeil kan også være grunn for manglende implantasjon og graviditet. Det er heller ikke så uvanlig at par som har fått første barn opplever sekundær infertilitet og trenger hjelp til neste.

Skrevet
13 timer siden, Athene skrev:

Etter 10-12 måneder er det noe som ikke er som det skal. Men man har fortsatt god sannsynlighet for å lykkes, riktignok med litt hjelp. 

I følge helsedatabasen uptodate vil majoriteten unnfange innen 6 mnd, 5-15 % av prøverpar bli gravide mellom prøvemåned 12 og 24, og ca 5% har ikke blitt gravide etter 2 år. Det er ikke medregnet hjelp, men i Norge har man jo krav på utredning etter 12 mnd og behandling kan være startet før 24 mnd.

Skrevet
2 timer siden, Biloba skrev:

I følge helsedatabasen uptodate vil majoriteten unnfange innen 6 mnd, 5-15 % av prøverpar bli gravide mellom prøvemåned 12 og 24, og ca 5% har ikke blitt gravide etter 2 år. Det er ikke medregnet hjelp, men i Norge har man jo krav på utredning etter 12 mnd og behandling kan være startet før 24 mnd.

Det stemmer også. Med "noe galt" mener jeg ikke at man ikke kan bli gravid naturlig. Men at ikke alt er helt som det skal. Dersom fertiliteten er tipp-topp hos begge blir man raskt gravid. Tar det tid er det enten fordi man bommer på eggløsningen, eller fordi noe ikke er helt optimalt fertilitetsmessig hos en eller begge. Grensen på 12 måneder er satt fordi det da er overveiende sannsynlig at man behøver hjelp, selv om man da ikke har truffet alle eggløsninger - ellers ville grensen vært tidligere. 

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at det er veldig få mulig diagnoser som stilles spesielt til kvinnen. I utlandet er det flere ting de sjekker for som kan være grunnen til ufrivillig barnløshet. For mange heter det bare "uforklarlig" barnløshet.

Selv prøvde vi i 18 pp til det plutselig satt. Vi sjekket oss begge og begge er friske. Gynekologen mente bare at vi er av dem som trenger tid. Nå er jeg 30 uker på vei og alt er glemt. 

Gi det en halvt år til før dere sjekker dere grunndigere og prøver eventuelt IVF.

Anonymkode: 2eae7...252

Skrevet (endret)

Vi fikk og "diagnosen" uforklarlig barnløse, da de ikke fant noe feil med hverken meg eller mannen. Vi sjekket oss etter 10 måneder. Synes egentlig de sjekket litt lite. Mannen er det jo greit nok med en sædanalyse, men systemet til kvinner er mye mer innviklet enn at innvendig ultralyd og diverse blodprøver vil kunne vise alt som kan være problemet. 

Hos oss fant de problemet under det første egguttaket ved IVF. Hormonbehandlingen i forkant gjorde at de fant ut hva som var gale. Hadde de ikke funnet ut av det, så hadde jeg ikke kunnet bli gravid.

Vi er utrolige glade for at vi startet utredningene etter 10 mnd og første IVF behandling etter bare 14 mnd som prøvere, ellers hadde vi ennå levd i uvisshet! Nå, etter operasjon, og nytt IVF forsøk er jeg gravid.

Ikke for å "skremme" deg til å utrede mer. Men hvis du lurer på om noe kan være gale, så ville jeg definitivt gjort flere undersøkelser.

Endret av prover87
AnonymBruker
Skrevet

Hei

Forstår deg godt. Vi har også prøvd i 10 mnd uten noe resultat. Veldig slitsomt og det går utover psyken men vi må bare prøve å holde motet oppe! Har dessverre ingen svar til deg men krysser fingrene for oss begge 😊 Klem

Anonymkode: fd5bc...d23

AnonymBruker
Skrevet

ikke noe galt med oss. Snart prøvere i 2,5 år. Unge og friske. Venter på IVF forsøk, men ventetiden er lang.. Ikke før juni,. fikk timen i januar.. 

Anonymkode: 894e1...d42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...