Gjest Mamma'n Skrevet 12. desember 2004 #1 Skrevet 12. desember 2004 Hei! Trenger noen gode råd nå! Gutten min på over 4 år bruker fremdeles bleier om natta. Og synes dette kan være flaut hvis vi skal overnatte eller får besøk. Selv synes jeg at han er så stor nå at han etterhvert burde slutta med bleier. Hvordan skal jeg gå fram? Bør jeg vente til bleia er tørr om morgenen først, eller blir han "tørrlagt" hvis han lærer at det er ubehagelig å bli våt i senga? Tar imot alle gode råd og forslag med stor TAKK!
Gjest Madam Felle Skrevet 12. desember 2004 #2 Skrevet 12. desember 2004 Han blir nok ikke tørrlagt av å ligge i våt seng. De fleste barna sover så tungt på natten, at de rett og slett ikke våkner når de må på toalettet, eller tisser i sengen. Selv om du mener han er stor nok til å slutte, er det ikke dermed sagt at han vil gjøre det. Mange gutter og jenter sliter med akkurat nattevæting, og det er nok ingen som gjør det med vilje. Du kan snakke med legen, og få resept på minirin, som hjelper noen, men ikke alle. De hjelper på den måten, at det ikke produsereres like mye urin, og dermed tisser ikke barnet på seg om natten. Men som sagt, så hjelper det ikke på alle. Fortsetter han å bruke bleie på natte, så kan du kanskje klare å få bleien av han, før de andre våkner på morningen om dere har besøk. Verre er det ikke. Har selv en gutt på 10 år, som fortsatt tisser på seg om natten, og vi håper alle at han snart har vokst det av seg.
Gjest EvaL Skrevet 13. desember 2004 #3 Skrevet 13. desember 2004 Hei! Trenger noen gode råd nå! Gutten min på over 4 år bruker fremdeles bleier om natta. Og synes dette kan være flaut hvis vi skal overnatte eller får besøk. Selv synes jeg at han er så stor nå at han etterhvert burde slutta med bleier. Hvordan skal jeg gå fram? Bør jeg vente til bleia er tørr om morgenen først, eller blir han "tørrlagt" hvis han lærer at det er ubehagelig å bli våt i senga? Tar imot alle gode råd og forslag med stor TAKK! Jeg blir så oppgitt over foreldre som bestemt mener at ungen deres er så "stor" at de bør slutte med bleier. Spesielt når man fort ved å lese litt om utvikling når det gjelder tissing om natten, kan lese at så mange som rundt 20 % av alle førsteklassinger fortsatt sliter med tissing om natten. Dette handler helt og holdent om modenhet, og ikke noe man kan lære seg til. Før i tiden mente legene at en sengevæter ikke skulle bruke bleie om natten, nettopp fordi som du sier at ungen måtte føle ubehaget det var å ligge i en våt seng. Hva medførte dette? Jo at barnet følte et ekstra problem overfor det at hun/han tisser i sengen. Det blir altså en ekstra belasting for barnet, som uansett hvor mye det vil det, ikke er i stand til å holde seg tørr. Statistikken fra denne perioden viser at barn som sov uten bleier, alikevel ikke ble noe fortere tørr enn de som sov med bleie. Så denne praksisen anbefales ikke lenger. Som foreldre bør man være klar over at et problem som sengevæting faktisk kan oppstå hos et barn. Nå er sønnen din faktisk bare 4 år og dere mener allerede at han bør kunne være tørr. Hva om han fortsatt tisser i sengen om 2 års tid? Først i 6 år alderen vil han karakteriseres som sengevæter, for inntil denne alderen ansees det altså som helt normalt at barn tisser pås eg om natten. Hvis du nå mener at gutten er for stor til å bruke nattbleie som 4 åring, hva mener du da når han er 6 år eller enda større? Tror du da kommer til å være kjempeglad for at det finnes et hjelpemiddel som bleier. I stedenfor å ha den holdningen at han nå er blitt for stor til å bruke bleier, bør dere fortelle han at dette er helt i orden og ikke noe han behøver å være flau over. Fortell han at det er veldig mange barn på hans alder som fortsatt trenger å sove med nattbleie. Syns du skal følge Madam Felle's råd, det er overhode ikke noe problem å smyge på/av en bleie uten at de andre barna ser dette. Problemet oppstår kun når ungene står opp og gutten løper rundt med bleien lenge etter at de har våknet. Dette gjøres fordi gutten syns det er flaut, men ellers er det ingen som helst grunn til å være flau over bleiebruk hos en 4 åring om natten.
Gjest Anonymous Skrevet 13. desember 2004 #4 Skrevet 13. desember 2004 Fortsett med nattbleier så lenge han tisser i sengen. Som de andre sier er det ikke unormalt med en 4 åring, og ikke noe han eller dere bør være flaue over. Som foreldre skal man være forsiktig med å gi barna et inntrykk av at de er for store til å bruke bleier, dersom de ikke har foutsetninger til å holde seg tørre. Dere skal heller ikke behøve å gjemme bort hverken bleiene eller guttungen med bleie på overfor gjester.
mari Skrevet 13. desember 2004 #5 Skrevet 13. desember 2004 Har dere prøvd uten bleie? Hvis ikke så kan det jo være en ide å prøve det noen netter. Hvis ikke så er det vel vanskelig å si om han bare tisser på seg fordi det er greit når han vet han har bleie, eller om han faktisk ikke merker at han tisser. Synes det var veldig mange fordømmende svar du hadde fått, og det er vel ikke så veldig konstruktivt, eller????
Gjest Anonymous Skrevet 13. desember 2004 #6 Skrevet 13. desember 2004 Har dere prøvd uten bleie? Hvis ikke så kan det jo være en ide å prøve det noen netter. Hvis ikke så er det vel vanskelig å si om han bare tisser på seg fordi det er greit når han vet han har bleie, eller om han faktisk ikke merker at han tisser. Hvis guttungen selv gir uttrykk for at han er flau over bleien, hvor stor sjanse tror du da det er at han tisser i den med vilje? Hadde han klart å holde bleien tørr om natten, ville han jo ha sluppet å ha det på i det hele tatt. Synes det var veldig mange fordømmende svar du hadde fått, og det er vel ikke så veldig konstruktivt, eller????På hvilken måte er svarene fordømmende? Fordi de ikke støtter opp om at gutten er for "stor" til å bruke nattbleie?
søndagsengel? Skrevet 13. desember 2004 #7 Skrevet 13. desember 2004 Det kommer jo an på om han faktisk er sengevæter (som man kan være også i voksen alder), eller om han tisser i bleia om natten fordi han ikke har "vokst det av seg" ennå, altså som en naturlig ting. Hvis det er det første er jeg enig med andre her om at det ikke må fokuseres så mye på at han føler at det er flaut. Hvis det er det siste, kan det jo være en idé å la ham sove uten bleie for å se hvordan det går (kjøp "tisselaken" på apoteket for å unngå at madrassen blir våt). De gangene jeg har vært med på slik "avvenning" har vi ikke latt barnet drikke noe etter barne-tv. I et tilfelle fungerte det at barnet sov nakent på underkroppen, slik at ikke trusa skulle føles som en bleie. Jeg har også hørt om foreldre som har tatt barnet opp av sengen (sovende) før foreldrene selv la seg, og satt det på toalettet (det høres jo litt spesielt ut synes jeg...). Jeg tror uansett at man i de fleste tilfeller må regne med noen uhell når man er i en slik avvenningsfase.
Gjest Mamma'n Skrevet 13. desember 2004 #8 Skrevet 13. desember 2004 Ville ikke kritisere at han bruker bleier om natten, og vi er veldig oppmerksomme på å ikke komme med negative kommentarer når han er uheldig. Men kan forstå at jeg lkanskje formulerte meg litt feil... Synes bare synd på han når han selv synes det er flaut! Og det var kun et forslag på en mulig løsning å prøve å la han sove uten bleier, selv om det resulterer i at han blir våt . Han var tørr om natten med det samme han sluttet med bleier for litt over et år siden. Men på de tider hadde jeg fått nummer to, og var redd for enda flere oppvåkninger nattestider enn det jeg allerede hadde... Var kanskje en smule "lat"... Men trengte virkelig den nattesøvnen som jeg kunne få!!!
Gjest Joette Skrevet 14. desember 2004 #9 Skrevet 14. desember 2004 Han var tørr om natten med det samme han sluttet med bleier for litt over et år siden. Da kan det jo være håp om å få han tørr. Det dere eventuelt må gjøre, er å finne ut når han tisser på seg/i bleien. Foreta en inspeksjon av bleien til forskjellige tider, sent på kvelden før dere legger dere, en gang midt på natten (en natt dere er sent oppe) og tidlig på morningen før dere vekker han opp. Da vil dere finne ut når han tisser på seg. Er f.eks. bleien tørr når dere sjekker han, og våt når han kommer på badet og skal ha morgenstellet, ja så tisser han i bleien med det samme han er i ferd med å våkne. Da kan dere med hell prøve noen netter uten bleie for å se hvordan det går. Er imidlertid bleien våt tidligere på natten når dere sjekker, ja da tror jeg dere skal fortsettsette med nattbleie på han en stund til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå