Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal veldig snart i praksis på en skole i tre uker. I disse tre ukene skal jeg ha hovedansvar for KRLE og samfunnsfag. I KRLE skal jeg vi ha om det nye og det gamle testamentet, og jeg har lånt læreboka deres på biblioteket og lest gjennom dette kapittelet. Jeg sliter veldig med å finne en måte og undervise om dette på en god måte som er lærerik for elevene, det er så lett at det blir kjedelig og uinteressant. Hvis noen har noen tips til hvordan jeg kan gjøre undervisningen mer interessant og gjerne med noen gode aktiviteter, tar jeg imot med stooooor takk!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du gjennom hele NT og GT på tre uker? hvor gamle er de?

Skrevet

Hvilket trinn er dette?

Skrevet

Åjj, det glemte jeg å skrive! De går på femte, sjette og syvende trinn, det er en veldig liten skole så går alle i samme klasse. Noe som også gjør det mer utfordrende, da det blir større krav om tilpassning

Skrevet

Du MÅ vel ikke bruke boka? Jeg har aldri brukt bøker i min undervisning, og kan ikke si jeg har savnet det. Vi "har" selvfølgelig pensum i teorien, men jeg ser ikke poenget med å bruke utdaterte lærebøker som er mer til bry enn hjelp både for meg og elevene. Det er læreplanmålene som styrer undervisningen - resten er opp til læreren (og evt. teamet, skolen osv.). Dessuten er alle lærebøker skrevet av andre lærere, så hvorfor se på de som det beste og eneste alternativet? Da liker jeg bedre å bruke stoff i forenklet form fra uni/høyskolepensum, finne relevante nyhetssaker å diskutere, se noen korte eller lengre filmsnutter eller annet for å variere, og ikke minst sette i gang elevene med aktiviteter så de opplever mestring og får lære seg til å finne informasjon (og være kritiske til informasjonen) så tidlig som mulig.

Vis noen filmsnutter, ha fokus på innholdet (verdier som barna kan kjenne seg igjen i og diskutere uavhengig av eget religiøst syn eller faglige forkunnskaper) og gjør det til noe positivt og litt spennende. Rollespill om de ulike fortellingene? Kahoot? Har du sett om NRK Super eller NRK Skole kanskje har et TV-program eller noe som du kunne brukt som intro? 

Siden dette er 3 trinn i én klasse kan det kanskje være lurt å legge vekt på gruppearbeid, gjerne på tvers av trinn sånn at de eldste barna kan hjelpe de yngste osv. Da lærer alle elevene mer siden de må klare å forklare til hverandre underveis + mestringsfølelse av å kunne hjelpe og å jobbe sammen :) Eller så kan du, avhengig av elevmassen, lage 3 oppgaver hvor hvert trinn f.eks. skal lage rollespill om én historie fra GT eller NT (du bør nok velge på forhånd), og legge opp til diskusjoner og refleksjoner i etterkant om innholdet, men dette fordrer kjennskap til elever + begrenses av om det er et trinn med typ 2 elever og et trinn med 10 osv..

Dette høres kjempespennende ut! :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dessverre ikke tips til akkurat dette, men anbefaler gruppa Undervisningsopplegg på facebook - du får sikkert flere gode svar der! 

Anonymkode: d803f...82a

Skrevet
20 timer siden, Strixvaria skrev:

Du MÅ vel ikke bruke boka? Jeg har aldri brukt bøker i min undervisning, og kan ikke si jeg har savnet det. Vi "har" selvfølgelig pensum i teorien, men jeg ser ikke poenget med å bruke utdaterte lærebøker som er mer til bry enn hjelp både for meg og elevene. Det er læreplanmålene som styrer undervisningen - resten er opp til læreren (og evt. teamet, skolen osv.). Dessuten er alle lærebøker skrevet av andre lærere, så hvorfor se på de som det beste og eneste alternativet? Da liker jeg bedre å bruke stoff i forenklet form fra uni/høyskolepensum, finne relevante nyhetssaker å diskutere, se noen korte eller lengre filmsnutter eller annet for å variere, og ikke minst sette i gang elevene med aktiviteter så de opplever mestring og får lære seg til å finne informasjon (og være kritiske til informasjonen) så tidlig som mulig.

Vis noen filmsnutter, ha fokus på innholdet (verdier som barna kan kjenne seg igjen i og diskutere uavhengig av eget religiøst syn eller faglige forkunnskaper) og gjør det til noe positivt og litt spennende. Rollespill om de ulike fortellingene? Kahoot? Har du sett om NRK Super eller NRK Skole kanskje har et TV-program eller noe som du kunne brukt som intro? 

Siden dette er 3 trinn i én klasse kan det kanskje være lurt å legge vekt på gruppearbeid, gjerne på tvers av trinn sånn at de eldste barna kan hjelpe de yngste osv. Da lærer alle elevene mer siden de må klare å forklare til hverandre underveis + mestringsfølelse av å kunne hjelpe og å jobbe sammen :) Eller så kan du, avhengig av elevmassen, lage 3 oppgaver hvor hvert trinn f.eks. skal lage rollespill om én historie fra GT eller NT (du bør nok velge på forhånd), og legge opp til diskusjoner og refleksjoner i etterkant om innholdet, men dette fordrer kjennskap til elever + begrenses av om det er et trinn med typ 2 elever og et trinn med 10 osv..

Dette høres kjempespennende ut! :) 

Hei! Tusen takk for et godt svar :) 

Jeg må selvfølgelig ikke bruke læreboka nei, men har sett litt rundt å syns det var vanskelig å finne stoff som ikke ble for komplisert, i hvertfall for de som går i femte. Synes også det er litt vanskelig siden dette er noe jeg ikke kan noe særlig om fra før, da jeg ikke har religion som fag på universitetet og ikke husker så mye om det GT og NT fra da jeg gikk på skolen. Ser det er mye og sette meg inn i, og det på veldig kort tid.. Fikk vite dette først i går så ble litt travelt.

Jeg har leitet endel på nettet og kan dessverre ikke finne noen relevante filmsnutter :( synes de jeg så på ble litt for kjedelig og lite "barnevennlig", fant heller ikke noe på nrk super. Ellers er dette med gruppearbeid er kjempegod ide, men de er ikke like mange fra hvert trinn, så blir vanskelig å dele dem inn slik. De er liksom to i femte og syv i syvende.. Men tusen takk for gode forslag til gruppeaktiviteter!

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dessverre ikke tips til akkurat dette, men anbefaler gruppa Undervisningsopplegg på facebook - du får sikkert flere gode svar der! 

Anonymkode: d803f...82a

Tusen takk, skal skjekke det ut :)

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes helt sikkert egne grupper for KRLE på Facebook også. 

Har du ikke didaktikkbok om KRLE? Jeg hadde noen veldig fine didaktikkbøker og -hefter som var både pensum og anbefalt litteratur da jeg studerte. Dette var riktignok i språkfag, men jeg er helt sikker på at hvis du spør fagansvarlig på høgskolen/uni, så får du tips til gode bøker du kan bruke.

Anonymkode: a920d...13d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...