Gå til innhold

Angst og medisinering+barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg sliter med mild depresjon. Pga dette har lege skrevet ut medisin til meg, som jeg tar hver dag. Antidepressive. Babyen min er 4 måneder gammel og tar flaske så da trenger jeg ikke være redd for å at barnet mitt får det i seg. Jeg fungerer utmerket i hverdagen med den medisinen, samtidig så har jeg bedt om fornying av repeapt på sobril som jeg bruker av og til ved akutte tilfeller med angst (sjeldent). 

Jeg lurer litt på dette her med sobril og barnevernet. Blir alle som går på sobril meldt til BV? Sånn just in case? Jeg vil jo helst ikke miste barnet mitt pga sobril bruk, da skal jeg heller kutte det ut. Noen som vet og kan svare?

Anonymkode: c8948...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Så lenge du tar vare på ungen så skjer det ingenting. 

Anonymkode: e1277...1be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen blir meldt til barnevernet på grunn av en sjelden gangs bruk av Sobril. Men ber du om fornying litt vel ofte, så kommer legen til å reagere. Og det er jo bra.

Da er jo løsningen ikke at du fortsetter på Sobril hyppig, men at fastlegen henvise deg igjen til terapi eller liknende/at du kan få ekstra oppfølging.

Jeg har vært åpen om angst og diverse, og gikk på DPS i permisjonstiden. Ingen meldte meg eller vurderte noen andre tiltak, men det skal sies at det aldri var noen tvil om tilknytning til barnet. Jeg fikk tilbud om veiledning i hjemmet dersom jeg opplevde at angsten gjerne var tilstede i hjemmesituasjoner også, men jeg hadde veldig sjeldent til aldri angstanfall da - så jeg takket nei.

Den veiledningen ville gått ut på tips og råd til hvordan du kan håndtere situasjonen.

Jeg jobber i kommune, og på helsestasjonene prioriterer de primært vold i hjemmet, ikke fødselsdepresjoner eller liknende. Det er jo selvsagt synd mener jeg, men poenget er at deres "krisefokus" er på vold, ikke milde depresjoner. 

Anonymkode: 2c760...304

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle barnevernet komme inn i bildet fordi du bruker Sobril? :klo:

Har du store problemer eller virker ruset så vil jo behandler følge med, men det gjelder jo alle medisiner. Du bruker jo en medisin nettopp for å fungere bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, Virilja skrev:

Hvorfor skulle barnevernet komme inn i bildet fordi du bruker Sobril? :klo:

Har du store problemer eller virker ruset så vil jo behandler følge med, men det gjelder jo alle medisiner. Du bruker jo en medisin nettopp for å fungere bedre.

Har lest at sobril er vanedannende og enkelte følger derfor ekstra nøye med på de som bruker medisinen. Og siden jeg har angst ifra før så har jeg også angst for barnevernet pga medisinen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare vær litt forsiktig med medisiner som dette,
http://www.felleskatalogen.no/medisin/sobril-pfizer-563995

"Det utvikles vanligvis toleranse for den sedative komponenten etter 1-2 uker. Pga. fare for tilvenning bør preparatet gis i et begrenset tidsrom. "

"Når man bruker benzodiazepiner (som f.eks. Sobril) over en tid, så kan man få bivirkning som heter "mikroabstinenser". Det består i at når konsentrasjonen av medikamentet i blodet synker, dvs noen timer etter siste tablett, så får man økt angst som bivirkning. Det er altså et abstinenssymptom isåfall. De fleste som opplever angst vil da tenke at de har "fått angst påny" og selvfølgelig komme på at da hjelper det å ta en Sobril, -midlertidig. Hvis man imidlertid har kommet i den uheldige situasjon at man har slik mikroabstinens som bivirkning, så sier det seg selv at da løser man ikke det problemet med mer Sobril, snarere tvert imot. Man forsterker det for hver gang man tar en tablett, og utsetter en mulig løsning. Som selvfølgelig vil være å ikke bruke flere tabletter av typen benzodiazepiner."

Anonymkode: 77404...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 2.3.2017 den 12.38, AnonymBruker skrev:

Har lest at sobril er vanedannende og enkelte følger derfor ekstra nøye med på de som bruker medisinen. Og siden jeg har angst ifra før så har jeg også angst for barnevernet pga medisinen. 

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke grunn til å frykte noe i forhold til barnevernet ved sporadisk bruk av disse medikamentene.

Anonymkode: df61d...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor velger man å få barn når man har såpass store psykiske problemer? 

Anonymkode: 6d2d9...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her i Norge så tørr jeg ikke gå til psykolog eller lege dessverre. Har endt opp på BV kontoret før uten å ha gjort noenting. Det ble for mye å ha BV saker på meg i nesten 2 år uten å ha gjort noe galt.. da sa det stopp.

Anonymkode: 6b8db...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her i Norge så tørr jeg ikke gå til psykolog eller lege dessverre. Har endt opp på BV kontoret før uten å ha gjort noenting. Det ble for mye å ha BV saker på meg i nesten 2 år uten å ha gjort noe galt.. da sa det stopp.

Anonymkode: 6b8db...2e1

Jeg finner det veldig merkelig at du har fått BV på nakken uten grunn. NOE har trigget BV.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...