Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og får nesten alle jobbene. Kom med tips:) Har fått innkalling til et intervju til et jobb jeg virkelig vil ha. Tilfredsstiller både personlige egenskaper og erfaringen de trenger. Men noe jo være feil siden jeg ikke har klart å få jobb til nå. Har hatt noen korte vikariater på disse to årene. Men dessverre ingen fast jobb. Jeg får alltid vite at jeg er en knall person men mangler erfaring. Hvilke typisk spørsmål bør jeg øve på?

Hva sier man når de spør hvorfor man vil jobbe her? Hva man kan bidra med? Hvordan i det hele tatt score høyt :)

Anonymkode: 6cc98...4e1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det eneste du kan gjøre generelt er å være ærlig og være deg selv.
Hvilke spørsmål du bør forberede deg på varierer fra bransje til bransje, nivå til nivå, bedrift til bedrift, og person til person.

Hvorfor du vil jobbe der? det er det absolutt ingen andre som kan gi deg svaret på enn deg selv.
Hva kan du bidra med, det vet nok ingen her, spesielt siden du skriver som anonym.

Hvordan score høyt varierer, men du scorer i alle fall garantert dårlig om du er uærlig, virker uforberedt, svarer standardfraser som viser at du ikke tenker mye selv, eller på noen måte viser deg uegnet til å passe inn i miljøet på den aktuelle plassen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å få de jobbene jeg har lyst på. Tror det er fordi interessen min skinner gjennom, jeg er ærlig og øver ikke inn standardfraser. Det er en fordel å ha satt seg litt inn i bedriften i forkant og så videre.

Likevel tror jeg kvalifikasjoner i de aller fleste tilfellene er viktigere enn hvordan du svarer på intervjuet. Dersom en annen person med bedre kvalifikasjoner søker på stillingen, vil ofte den personen få den.

Anonymkode: 8abba...b95

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og får nesten alle jobbene. Kom med tips:) Har fått innkalling til et intervju til et jobb jeg virkelig vil ha. Tilfredsstiller både personlige egenskaper og erfaringen de trenger. Men noe jo være feil siden jeg ikke har klart å få jobb til nå. Har hatt noen korte vikariater på disse to årene. Men dessverre ingen fast jobb. Jeg får alltid vite at jeg er en knall person men mangler erfaring. Hvilke typisk spørsmål bør jeg øve på?

Hva sier man når de spør hvorfor man vil jobbe her? Hva man kan bidra med? Hvordan i det hele tatt score høyt :)

Vær ærlig....vis interesse for jobben....lytte godt og høre på hva de er ute etter av egenskaper hos den de ønsker og vurdere om dette samsvarer med deg. Fortelle dem hva du kan tilføre firmaet og stillingen.

Viktig å lese deg opp på firmaet og jobben. Er alltid et pluss at du skjønner hva jobben går ut på og vet litt om firmaet.

Ellers så kan du Google slike rekrutteringsfirmaer så ser du hva de mener er viktig i et jobbintervju og plukke opp noen tips. 

Dynamicpeople.no

manpower.no

++++

lykke til😉

AnonymBruker
Skrevet
På 2.3.2017 den 10.49, dk73 skrev:

Vær ærlig....vis interesse for jobben....lytte godt og høre på hva de er ute etter av egenskaper hos den de ønsker og vurdere om dette samsvarer med deg. Fortelle dem hva du kan tilføre firmaet og stillingen.

Viktig å lese deg opp på firmaet og jobben. Er alltid et pluss at du skjønner hva jobben går ut på og vet litt om firmaet.

Ellers så kan du Google slike rekrutteringsfirmaer så ser du hva de mener er viktig i et jobbintervju og plukke opp noen tips. 

Dynamicpeople.no

manpower.no

++++

lykke til😉

Takk, blir spennende. Jeg er og har alltid vært ærlig :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Smil og se dem inn i øynene! Sørg for å les deg opp på selskapet og finn ut hvorfor du vil jobbe der. 

Anonymkode: d69f3...1dd

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Smil og se dem inn i øynene! Sørg for å les deg opp på selskapet og finn ut hvorfor du vil jobbe der. 

Anonymkode: d69f3...1dd

Ja har lest meg opp veldig mye. Også hva svarer hvorfor man vil jobbe der? At man har erfaring i arbeidsoppgavene og har lyst på karriere i dette firmaet?

AnonymBruker
Skrevet

Mange gode råd her. Det jeg tror har hjulpet meg mest er et godt humør, og aller viktigst; troen på meg selv. Husk at begge er i en salgssituasjon, der du skal selge seg selv og de skal selge jobben til deg. Du er kun på intervju for å se om du passer til den jobben, det går begge veier. Prøv å avdramatiser situasjonen. 

Anonymkode: 57429...88d

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange gode råd her. Det jeg tror har hjulpet meg mest er et godt humør, og aller viktigst; troen på meg selv. Husk at begge er i en salgssituasjon, der du skal selge seg selv og de skal selge jobben til deg. Du er kun på intervju for å se om du passer til den jobben, det går begge veier. Prøv å avdramatiser situasjonen. 

Anonymkode: 57429...88d

I løpet av de siste to årene har jeg vært på fem-seks intervjuer, der jeg har hatt veldig bra øyekontakt og virke selvsikker. Etter disse intervjuene har jeg alltid hatt følelsen av at jeg kommer til å få jobben.

Men så har jeg spurt de siste to inyervjerne hva som gjorde at de ikke ansatte meg. Og da har jeg fått til svar at de likte meg som person men manglet kun erfaringen. 

Dette har naturligvis resultert i at jeg sakte men sikkert begynner å miste troen på meg selv. Jeg har begynt å tenke hvorfor ber de meg komme på intervju når det fremgår av min CV hva slags erfaring og kunnskap jeg sitter med. 

Så denne gangen har jeg virkelig lyst å få til, denne gangen sitter jeg med erfaringen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier få jobbene jeg intervjues til. Vet ikke om det er flaks, men her er i alle fall det jeg gjør:

- Leser meg godt opp om firmaet på forhånd. Googler noen av de ansatte som er ansatt i lignende stillinger, finner ut hva de gjør, hva de har jobbet med. Det er med på å danne et bilde av hvordan det er å jobbe der og det vil skinne gjennom på intervju at du har satt deg inn i hva selskapet driver med.

- Tar på meg smilet og er blid og uformell og prater om andre ting enn jobb også. Viser interesse for som intervjuer meg. Jeg er egentlig introvert, så etter et intervju er jeg helt utmattet og vil helst hjem og sove.

- Jeg er svært interessert i yrket mitt og bruker det for alt det er verdt. Forteller om hvordan jeg holder meg oppdatert innenfor faget mitt, hvordan jeg jobber sammen med andre, hvordan jeg lærer av andre, hvordan jeg liker å lære bort til andre. Jeg er avhengig av å lære nye ting for ikke å visne bort og det liker arbeidsgivere å høre også.

- Hvorfor vil du jobbe der? Ja, hvorfor søker du da? Tenk nøye gjennom dette. Jeg bruker lang tid på å finne et ærlig svar på dette spørsmålet. Feks forrige jobben min søkte jeg på fordi det var et svært anerkjent firma med gode rutiner internt for videreutvikling. Perfekt for meg som er kunnskapshungrig. 

Lykke til!

Anonymkode: b1397...f9a

Skrevet

Jeg smisker litt, men ikke sånn at det blir overdrevent og veldig åpenbart. Og så er jeg ærlig! Hvis jeg ikke har erfaring sier jeg at nei, det har jeg ikke, men jeg er veldig interessert å prøve noe nytt og dette er noe jeg virkelig vil prøve meg innen!

Jeg liker å bruke humor og, men jeg ser an på personen så klart. :) 

Skrevet

Jeg er som deg, vært på en god del intervju men ikke fått jobben, før jeg til slutt landa en jobb jeg ville ha og trives i.... Jeg har nå sett flere ganger hvordan prosessen er med ansettelse, jobber tett med leder på dette.

Min erfaring er at blir du innkalt til intervju er du kvalifisert og har nok erfaring, men allerede før intervjuet er du rangert i forhold til de andre som skal på intervju, bevisst eller ubevisst, av leder. For det de egentlig vil se på intervju er om de vil jobbe sammen med deg rett og slett. Er den som er best kvalifisert en lite sympatisk person f.eks. går de ned til neste på lista osv. Du kan naturligvis gjøre så godt inntrykk på intervju at du kommer deg opp på lista men som regel vil kvalifikasjoner/erfaring veie tyngst.

AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste jeg gjør på intervjuer, i tillegg til alt som er nevnt tidligere i tråden, er å illustrere mest mulig av det jeg sier om meg selv med eksempler. F.eks. når man får spørsmål om hvordan man takler en vanskelig oppgave, svarer jeg at generelt tenker jeg slik og sånn og her er to eksempler på hvordan jeg har taklet det i tidligere jobber. Da får man både vist at man er reflektert, lærende og at man har erfaring.

Anonymkode: 08c5f...1a1

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja har lest meg opp veldig mye. Også hva svarer hvorfor man vil jobbe der? At man har erfaring i arbeidsoppgavene og har lyst på karriere i dette firmaet?

Svarer man avgir her, kan du nesten ikke spørre andre om, for det avhenger hvilken jobb det gjelder, samt personlige og faglige interesser i forbindelse med jobben. Dersom du ikke sitter inne med et svar selv her, på hvorfor du ønsker jobben du søker på, forteller det i alle fall meg at du ikke er så veldig oppriktig opptatt av å få jobben? Akkurat det spørsmålet er svært viktig, og kan i mange tilfeller avgjøre om jobben blir din eller en annens! Denne gangen må du bruke din erfaring for det den er verdt, siden du først innehar den! :) Poengter på en positiv og selvsikker måte at du endelig virkelig har erfaringen som kreves! Gjerne nevn at flere arbeidsplasser har gitt tilbakemeldinger om at de har likt deg svært godt, men at det dessverre har manglet på rett kompetanse. Si at du har stor interesse for faget, og at du gleder deg over å få lære enda mer som en evt ansatt. Kanskje har du tidligere virket usikker og lutt forknytt om spørsmålet hvorfor du vil jobbe der, det merkes evt godt om du er usikker på hva du skal svare. Da blir intervjuerne usikre også, ikke nødvendigvis på deg som person, men på dine hensikter. Du har erfaringen det kreves, det kan du jo poengtere, og siden du har erfaringen, betyr det jo at dette har du gjort tidligere fordi du liker det? Er dette en sosial jobb som krever samarbeid? Da kan du nevne at du er positiv og sosial, liker og samarbeide med andre. Si at du syns det er svært viktig med et godt arbeidsmiljø, og at du føler at du har mye å bidra med her. Positiv, glad, hjelpsom, samtidig som du er målrettet, effektiv, og vil få jobben gjort på best mulig måte osv. (Er jobben en arena der du må jobbe mye selvstendig og er mye alene, sier du positive egenskaper som passer til det) Arbeidsplassen vil like å høre din faglige interesse og glede over hva de driver med, samt hvor mye fint du kan bidra med til å få jobben gjort, og bidra til et godt arbeidsmiljø! Disse faktorene er svært viktige sammen, på et velfungerende arbeidsted. Så på hvorfor du ønsker jobben, er det bare å kjøre på med (med et stort smil) at du vil bidra med dine faglige kunnskaper, at du ønsker å lære mer, at du har hørt mye positivt om dem, og vil jobbe på et godt sted, samt kjør på med alle dine personlige positive egenskaper som vil gagne dem positivt mht arbeidsmiljøet! Det viktigste er å være åpen og ærlig, positiv og blid. Prøv å opptre som et friskt pust, der du vil dele av dine positive egenskaper både faglig/sosialt. Så lenge du forteller med positiv tone, blir det verken belærende eller arrogant. Husk at man skal selge seg inn på et intervju, og det er viktig å vise at man har selvinnsikt, også på sine personlige positive sider! :) Vær deg selv, og så avslappet som det går an i en intervjusituasjon, så er det store muligheter for å få jobben. Men husk også at i de aller fleste tilfeller, så får den med høyest kompetanse i forholdt til yrket først. I dette tilfellet, skriver du at du har erfaringen som trengs, så da er det bare å kjøre på! :) Et svært godt tips, er å svare høyt for deg selv på spørsmål som du antar vil komme, det er mye bedre enn å bare tenke ut svarene inni deg, si tingene høyt, da hører du hvordan du ordlegger deg, lettere å endre på hva du sier, og du vil automatisk utstråle selvsikkerhet på selve intervjuet, fordi du har sagt dette høyt før! :) Ønsker deg svært så mye lykke til! :) 

• Liker 2
Skrevet

Enig med alle gode råd ovenfor her. I tillegg ville jeg analysert den tilbakemeldingen du får om du du ikke har erfaring litt nærmere. 

Det er mange som ikke har mye eller relevant erfaring, men som likevel kommer inn i en viderekommen jobb. Jeg tror det er viktig å ikke beskrive egen kompetanse på en unnskyldende måte, men heller legge til litt selvtillit på at det du kan vil være nyttig for denne jobben. Mangler du erfaring kan du også vise initiativ ved å snakke om ulike kompetansehevende tiltak som du kan gjøre alene eller sammen med ny arbeidsgiver - for å vise at du ønsker faglig utvikling.

Til sist tror jeg at manglende erfaring i stor grad kan overskygges av personlig engasjement i fagområdet. En arbeidsgiver vil lettere se på deg som "godt inne" i en tematikk hvis du tegner et bilde av at dette er noe du interesserer deg for på et personlig plan også. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode råd fine folk :) Skal oppdatere dere om jeg folke jobben eller ikke. Denne gangnen skal jeg forberede meg veldig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Andre solskinnshistorier

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd veldig mye merkelig i forbindelse med jobbintervjuer. Så mye rart at jeg tar mine egne beslutninger og valg, kjenner nemlig min egen verdi, og det skal gå begge veier.

Anonymkode: 32e75...643

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode råd fine folk :) Skal oppdatere dere om jeg folke jobben eller ikke. Denne gangnen skal jeg forberede meg veldig. 

Det handler om og bli likt enkelt og greit, de må se verdien i deg. Klarer de ikke det er vel det neppe et sted du ønsker å jobbe uansett.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler om og bli likt enkelt og greit, de må se verdien i deg. Klarer de ikke det er vel det neppe et sted du ønsker å jobbe uansett.

Sant nok det. Men nå er tilstanden slik at jeg tenker jeg tar hva som helst av jobber. Har verken tid eller mulighet til å være kresen. Det vil bare skape hull i cv'en min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...