Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet som frivillig på en del musikkfestivaler de siste årene, mest fordi jeg syntes det var sosialt og gøy. Men nå har jeg blitt litt eldre og syntes egentlig det er et skikkelig rotete opplegg? 

Man får ca. ingen opplæring i det man skal gjøre, man blir plassert ut med "uniform" som viser at man jobber der, men man aner ikke hva man skal gjøre/eller hvordan man skal gjøre det. I mitt tilfelle sist jeg var frivillig, skulle jeg være vakt for et bestemt område og fikk én beskjed fra en av de ansvarlige om hva jeg skulle gjøre og én annen beskjed fra en av de andre ansvarlige, mens det var folk fra andre deler av produksjonen som ga meg en tredje beskjed om hvordan det skulle gjøres. 

Til slutt hadde ca alle motsagt hverandre og ingen visste hva som var riktig, så de forduftet like gjerne og lot meg stå der som en idiot. Publikum ble frustrerte og misfornøyde og jeg ble frustrert. 

Jeg møtte frivillige som hadde jobbet i 9 timer uten en eneste pause, uten å få en slurk vann eller en matbit. 

Det var siste gang jeg var frivillig.  Hvordan har det seg at vi finner oss i alt dette tullet fra musikkfestivalene som får masse "gratis" arbeidskraft (jada, vi får jo inngang til festivalen,men..)? 

Hvor går grensa for når man bør si at dette gidder man ikke uten at man blir straffet i form av gebyr for festivalpass?

Anonymkode: f91bf...52c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke min erfaring fra å være frivillig, ting har stort sett fungert greit selv om det var mye innsats som måtte til, festivaler er jo av natur noe som skal forberedes på kort tid til noe som skal vare kun noen dager, så ting må bli klart. Det kan så absolutt være mye og hard jobbing samt lange vakter og sannsynligvis dager der ting ikke går på skinner, men det du skisserer handler jo mer om dårlig koordingering og opplæring. Her ville jeg ringt din nærmeste leder i "din" avdeling på festivalen og spurt om hvilke av de tre beskjedene som var korrekt, evt. noe helt annet. Det er også viktig at man sørger for mulighet til å kontakte hverandre underveis hvis det dukker opp spørsmål underveis (som garantert vil komme på litt større festivaler hvertfall) eller andre ting som skjer. At dere ikke har den muligheten er useriøst, du bør si til din leder at dere skal ha samband og/eller mobiltelefon som -skal- besvares hvis det er noen spørsmål. Du bør også ta opp at dere jobber 9 timer uten pause eller noen form for bespisning.

Om man er misfornøyd så kan du jo gi en beskjed, det er absolutt lov å gi (saklig) kritikk i etterkant. De store og seriøse festivalene har også "debriefmøter" etter festivalen som arena for nettopp sånne ting, for å kunne bli bedre fra år til år. Der jeg har vært med var det ikke alle som deltok på de møtene, men lederne for de forskjellige avdelingene og andre med nøkkelroller (det var jo noen tusen frivillige, så hadde bare blitt kaos om alle skulle vært på møtene). Det betyr i praksis at man må være nøye på å videreformidle sånne forhold til sin nærmeste leder eller høyere opp i festivalen slik at disse tingene blir tatt opp. Om du syntes du ikke blir tatt seriøst eller din nærmeste leder svarer med frekkhet så tar du det ganske enkelt opp et hakk til i hierarkiet. Det er mange frivillige å ta av ja, men festivaler er også avhengig av stor interesse og velvilje fra sine frivillige, så man har som regel mer handlingsrom enn i et vanlig arbeidsforhold. 

Om du har lyst til å være med en gang til så er jo et annet alternativ å søke seg til en annen avdeling, kan være lurt dersom du føler du ikke oppnår noe kommunikasjon med lederen og andre i den du jobbet i forrige gang. Evt. en helt annen festival, det er jo flere å ta av :) 

Når det gjelder hvor lenge man gidder på generelt grunnlag - det er jo opp til en selv, sett opp mot andre forpliktelser. Jo mer tull, jo mindre motivert blir man jo, men å være frivillig på festival er uansett ikke bare kos, det er ofte hard jobbing også. For min del var jeg med en 4-5 år, og selv om det fungerte fint har jeg ikke bestemt meg for om jeg kommer til å gjøre det igjen eller ikke. Man blir jo eldre og har forpliktelser som jobb der jeg også har svært lange dager, samt alt annet man gjør i livet, og så mye innsats som skal til passer dessverre dårlig med livet med ellers i disse dager. 

Anonymkode: 132b0...28b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært frivillig på en metalfestival i Nederland, og der var det i allefall ikke slik som du beskriver.

Jeg jobbet ved inngangen, med å sette på festivalarmbånd og lignende. Hadde to vakter på 4 timer hver. For dette fikk vi matkuponger, gratis inngang, teltplass på "ansatt"-avdelingen med fine toalett og dusjer, Crew-t-skjorte.

Er over 40 nå, men hadde glatt gjort dette igjen dersom jeg hadde fått fri fra mann og barn, og anledningen bød seg.

Fordelen, i tillegg til det jeg nevnte over, er jo at man føler seg som en del av festivalen på en annen måte enn vanlige betalende. Ulempen er jo at det begrenser festfaktoren litt at man må ta endel hensyn, kan f.eks. ikke bøtte nedpå øl før man har en vakt, og man kan være uheldig å få en vakt akkurat når favorittbandet skal spille.

Anonymkode: 18d28...be3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...