Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er dette vanlig praksis, eller? 

Da jeg var på intervju hos daglig leder spurte jeg om det var mange som hadde vært på intervju eller skulle på intervju, og fikk til svar at i deres bunke var det kun 2-3 som var aktuelle, men fristen var jo enda ikke gått ut. Noen timer etter intervjuet med daglig leder ringte hun og bad meg komme på andregangsintervju i neste uke, og i samme slengen sa hun at et av hennes barn hadde fått vannkopper og derfor kom hun ikke til å være mer på kontoret ut uken, så hvis jeg lurte på noe kunne jeg sende melding eller mail til henne privat. Det vil jo i praksis si at hun ikke kommer til å gjennomføre flere intervjuer før mitt andregangsintervju som er mandags morgen. Andregangsintervjuet skal gjennomføres sammen med en av bedriftens største kunder, og denne kunden skal komme med fly for å gjennomføre intervjuet. Jeg velger derfor å tro at jeg (og eventuelt de andre) som er innkalt til andregangsintervju er nokså aktuelle, og at dette ikke er noe de kommer til å gjøre flere ganger i jakten på en ansatt. Men er dette vanlig praksis? At man inviterer til andregangsintervju før søknadsfristen går ut? 

Anonymkode: 0ca73...ef7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det høres høyst uproft ut... Men det er sikkert pga at den store kunden kommer med fly oppover, og kanskje ikke hadde anledning til å komme en annen dato. Så måtte de bare hive seg rundt og få samlet noen bra søkere til intervjuet.

Er veldig mange som av en eller annen grunn alltid venter til siste dag før de søker. Synd for dem, i dette tilfellet...

Anonymkode: 6a5ac...638

Skrevet

Det er ganske vanlig, faktisk. Mange skriver også i utlysningene at de vurderer kandidater fortløpende og at annonsen kan fjernes før søknadsfristen går ut. Det er egentlig ikke noe god grunn til å vente til fristen har gått ut for så å gå løs på bunken med søknader.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

dersom du ser en kjole du har lyst på, venter du til siste salgsdag før du kjøper i tilfelle det kan dukke opp en annen kjole, eller kjøper du den med en gang for å være sikker på at ingen andre snapper den opp før deg?

Anonymkode: 40d9b...aab

Skrevet

de fleste jobber som jeg ser som aktuelle har ikke søknadsfrist i det hele tatt og ligger ute i lang tid, gjerne over et år. Der vurderes søkere når det kommer inn søkere

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Zzyzx skrev:

Det er ganske vanlig, faktisk. Mange skriver også i utlysningene at de vurderer kandidater fortløpende og at annonsen kan fjernes før søknadsfristen går ut. Det er egentlig ikke noe god grunn til å vente til fristen har gått ut for så å gå løs på bunken med søknader.

Det er jo veldig lite realt gjort for søkerne som sender inn de siste dagene før søknadsfristen da. Dersom det står at kandidatene blir vurdert fortløpende og at annonsen kan fjernes før fristen har gått ut er det jo greit, men dersom det kun er oppgitt en søknadsfrist og intet annet høres det ganske useriøst ut. 

Anonymkode: 1a5a9...98d

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo veldig lite realt gjort for søkerne som sender inn de siste dagene før søknadsfristen da. Dersom det står at kandidatene blir vurdert fortløpende og at annonsen kan fjernes før fristen har gått ut er det jo greit, men dersom det kun er oppgitt en søknadsfrist og intet annet høres det ganske useriøst ut. 

Nei, hvorfor det? Hvis den perfekte kandidaten dukker opp på dag tre etter at stillingen er utlyst, hvorfor skal man da bruke masse tid og ressurser på å gå gjennom 250 søknader som kommer inn de par siste dagene? Det der skjer ganske ofte, helt uten at søkerne får det med seg. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Zzyzx skrev:

Nei, hvorfor det? Hvis den perfekte kandidaten dukker opp på dag tre etter at stillingen er utlyst, hvorfor skal man da bruke masse tid og ressurser på å gå gjennom 250 søknader som kommer inn de par siste dagene? Det der skjer ganske ofte, helt uten at søkerne får det med seg. 

Den perfekte kandidat kan jo også dukke opp mot slutten. 

Skrevet

Selvsagt, men det er en risiko man som arbeidsgiver er villig til å ta. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den perfekte kandidat kan jo også dukke opp mot slutten. 

Venter du til din siste levedag før du tør satse på kjærligheten, i tilfelle det er først da den perfekte partner dukker opp, eller griper du sjansen i det en potensiell perfekt partner dukker opp?

Anonymkode: 40d9b...aab

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dette vanlig praksis, eller? 

...

Men er dette vanlig praksis? At man inviterer til andregangsintervju før søknadsfristen går ut? 

Anonymkode: 0ca73...ef7

Nei, det er ikke vanlig praksis.

Men de som rekruterer pleier ha en god pekepinn over hva som er tilgjenglig i markedet og søknadsfristen er primært der for å kunne gi en fornuftig prosess. Så det tyder på at det finnes gode grunner til å kjøre deg til endes i prossessen uten å vente på evt. sluttkandidater. Dukker den Perfekte opp i siste øyeblikk, så skaper det kansje litt merarbeid, men sluttprosessen er som regel individuell uansett . 

Skrevet

Tror det er vanlig, ja. Jeg ble litt overrasket selv når flere av mine venner, inkl. meg selv, fikk tilbud om jobb to uker før søknadsfristen var gått ut. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...