AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #1 Skrevet 2. mars 2017 Hvor lang tid etter tappedato (som står på kartingen), kan rødvin drikkes? Det er en uåpnet 3-liters kartong med rødvin (14 % alkoholinnhold). Noen sier 9 mnd, men jeg har også hørt at den kan være holdbar lengre (ca 12 mnd). Hva har du erfaring med? Hvordan kjenner jeg evt at den er for gammel til å drikke? Anonymkode: 53707...026
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #2 Skrevet 2. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvor lang tid etter tappedato (som står på kartingen kartongen ), kan rødvin drikkes? Det er en uåpnet 3-liters kartong med rødvin (14 % alkoholinnhold). Noen sier 9 mnd, men jeg har også hørt at den kan være holdbar lengre (ca 12 mnd). Hva har du erfaring med? Hvordan kjenner jeg evt at den er for gammel til å drikke? Anonymkode: 53707...026 Rettet. Anonymkode: 53707...026
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #3 Skrevet 2. mars 2017 Hvis den smaker vondt eller annerledes enn den pleier er den for gammel. Min erfaring er at det må smaking til Har vel hatt kartoger som har vært åpnet stående i mange måneder uten problem, får litt pappsmak, men ikke verre enn det. Anonymkode: 379f6...522 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #4 Skrevet 2. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis den smaker vondt eller annerledes enn den pleier er den for gammel. Min erfaring er at det må smaking til Har vel hatt kartoger som har vært åpnet stående i mange måneder uten problem, får litt pappsmak, men ikke verre enn det. Anonymkode: 379f6...522 Takk for råd Anonymkode: 53707...026
Alice123 Skrevet 2. mars 2017 #5 Skrevet 2. mars 2017 Uåpnet er regelen 12 mnd etter tappedato, men jo ferskere den er jo bedre er vinen. Åpen har jeg hørt alt fra tre uker til tre måneder etter den er åpnet, men tror du bare må smake på vinen. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #6 Skrevet 2. mars 2017 Akkurat nå, Alice123 skrev: Uåpnet er regelen 12 mnd etter tappedato, men jo ferskere den er jo bedre er vinen. Åpen har jeg hørt alt fra tre uker til tre måneder etter den er åpnet, men tror du bare må smake på vinen. Tusen takk Anonymkode: 53707...026 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #7 Skrevet 2. mars 2017 Du merker raskt om den er dårlig, da får den eddiksmak. Anonymkode: b72a4...a8b
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #8 Skrevet 3. mars 2017 Uåpnet 1 år etter tappedato, i romtemperatur. Åpnet 1-2 mnd i kjøleskap Lukter den gjæret, har fått bunnfall (som ikke skulle vært der i utgangspunktet), eller smaker eddik-lignende bør den ikke drikkes. Hilsen "pol-jente" Anonymkode: 89c50...1e7
ajarRun Skrevet 3. mars 2017 #9 Skrevet 3. mars 2017 På 2.3.2017 den 2.26, Alice123 skrev: Uåpnet er regelen 12 mnd etter tappedato, men jo ferskere den er jo bedre er vinen. Åpen har jeg hørt alt fra tre uker til tre måneder etter den er åpnet, men tror du bare må smake på vinen. Hvis dette stemmer har jeg en høne og plukke med vinmonopolet! Deres gamle viner er jo svindyre! 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uåpnet 1 år etter tappedato, i romtemperatur. Åpnet 1-2 mnd i kjøleskap Lukter den gjæret, har fått bunnfall (som ikke skulle vært der i utgangspunktet), eller smaker eddik-lignende bør den ikke drikkes. Hilsen "pol-jente" Anonymkode: 89c50...1e7 Mener du det er farlig å drikke det? Så vidt jeg vet er eddikk trygt å drikke, det er bare ikke så godt, og man blir ikke full. En vin på 14% kan da umulig gjære noe mer, så det ville jeg ikke regnet med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå