AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #1 Skrevet 1. mars 2017 Er det mobbing når det man sier er sant? F.eks: din far en en morder (far er dømt for mord) Anonymkode: 38b26...f91
Helianthus Skrevet 1. mars 2017 #3 Skrevet 1. mars 2017 Hvis man har litt folkeskikk og sosiale antenner så holder man sånne uttalelser for seg selv. 38
FluffyJuggernaut Skrevet 1. mars 2017 #4 Skrevet 1. mars 2017 Om man sier det for å såre og være ekkel, så vil jeg beskrive det som mobbing. 37
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #5 Skrevet 1. mars 2017 2 minutter siden, Helianthus skrev: Hvis man har litt folkeskikk og sosiale antenner så holder man sånne uttalelser for seg selv. Det er jeg helt enig i, og jeg mener heller ikke slikt er greit å si. Men spm mitt er om det kan karakteriseres som mobbing. TS Anonymkode: 38b26...f91
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #6 Skrevet 1. mars 2017 Det er ikke mobbing, så lenge det ikke gjentar seg. Men folk må vel skjønne at slikt ikke er akseptabelt å si. Da mangler man gjerne et par hjerneceller. For den det gjelder kan det være utrolig sårt å høre. Anonymkode: 1937e...29f 9
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #7 Skrevet 1. mars 2017 Ville ikke betegnet eksemplet ditt som mobbing. Men klart mye som er sant kan brukes til å mobbe folk. Anonymkode: 23e63...36c 1
Gremlin Skrevet 1. mars 2017 #8 Skrevet 1. mars 2017 Hvis du gjentagende hadde brukt dette mot noen bare for å skape ubehag, ville det nok tilslutt blitt karakterisert som mobbing vil jeg tro. 21
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #9 Skrevet 1. mars 2017 Hvis du sier det en gang er det ikke mobbing, men likevel skikkelig slemt. Hvis du derimot gjentar det flere ganger for å bruke det til å trykke ned og såre personen så er det mobbing. Om en person har stor nese, utstående ører eller er tjukk er det likefullt mobbing om du stadig bruker det mot vedkommende, selv om det er en sannhet. Én gang er "bare" slemt, flere ganger kan fort bli til mobbing. Anonymkode: 0cac3...775 18
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #10 Skrevet 1. mars 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jeg helt enig i, og jeg mener heller ikke slikt er greit å si. Men spm mitt er om det kan karakteriseres som mobbing. TS Anonymkode: 38b26...f91 ja det kan det være. mobb ligger jo i ordet, da plager man noen, eller forsøker å ødelegge rykte til en annen person. hørt om empati? det viser man ikke når man mobber noen. Anonymkode: 2a635...b40 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #11 Skrevet 1. mars 2017 Slike ting holder man seg bare for god til å si. Det er svært sårende for en person å skulle høre at faren din er morder. Selvfølgelig er det sannheten, men tror du ikke sannheten sitter bevisst hos den det gjelder? Om det er mobbing kommer an på hvor ofte det blir sagt. Anonymkode: 6352e...d88 1
Djungelvrål Skrevet 1. mars 2017 #12 Skrevet 1. mars 2017 Hvis jeg sier til en kollega at jeg ser du er 25 kg overvektig, har klær som ikke kler deg, du har fett og flatt hår og mye kviser. JA, selvfølgelig er det det! Det er jo ingen gode tanker bak det, det vil bare såre og er helt unødvendig. Ingen normale oppegående mennesker snakker slik til folk! Hvis kollegaen hadde spurt om en ærlig mening er det noe annet, men til og med da pakkes ordene inn. Det er normal folkeskikk. 11
Gjest Gregor Clegane Skrevet 2. mars 2017 #13 Skrevet 2. mars 2017 Ser ikke poenget med å gni slike ting inn på folk. De vet vel det veldig godt fra før. Blir det sagt i en bisetning i en passende sammenheng, greit nok, men å komme med slike utsagn bare for å være jævlig er bare ufint. Det er ikke akseptabel oppførsel!
QueenOfTheSidewalk Skrevet 2. mars 2017 #14 Skrevet 2. mars 2017 Ja, selvfølgelig, det er ikke bare løgn som er mobbing. Mange blir mobbet nettopp fordi de har en feil. 6
Gjest supernova_87 Skrevet 2. mars 2017 #15 Skrevet 2. mars 2017 Hvis man som enkeltperson sier det én gang er det ikke mobbing. Hvis man er en del av en gruppe som stadig sier det er det mobbing, eller hvis man sier det gjentatte ganger over tid er det mobbing. Mobbere velger ofte sanne/ekte ting å mobbe for. F.eks "du kjøper kun klærne dine på fretex", "du har så mange fregner" eller "du har jo ingen pappa". For seg selv er disse tingene sannheter og ting man kan si i vanlige samtaler, men når dette blir sagt for å få noen til å føle seg dårlig er det noe annet, det er slemt. Og dersom det blir sagt av større grupper på samme tid, eller gjentatt over lengre tid, eller som del av flere negative karakteristikker og krenkende atferd er det mobbing. Man skal passe seg for å kalle hver eneste isolerte hendelse av krenkende karakter for mobbing.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #16 Skrevet 2. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det mobbing når det man sier er sant? F.eks: din far en en morder (far er dømt for mord) Anonymkode: 38b26...f91 Ja, hvis det sies med en hånlig tone eller foran andre. Anonymkode: 428ab...979
slagelse Skrevet 2. mars 2017 #17 Skrevet 2. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det mobbing når det man sier er sant? F.eks: din far en en morder (far er dømt for mord) Anonymkode: 38b26...f91 Jeg tenker at det har med motivet man har for å si det og måten man sier det på. Jeg syns man skal holde slikt for seg selv. 2
Eirams Skrevet 3. mars 2017 #18 Skrevet 3. mars 2017 Dette handler jo ikke om denne personen, men personens far. Dette er det kun han som kan stilles til ansvar for, barna hans vil jo også være et "offer" for hans handlinger. Hvordan hadde du likt det om noen ga deg ansvaret for dine foreldres handlinger. "Jeg sier jo bare sannheten" har jeg hørt litt for ofte fra mennesker som er ute etter å spre kvalme. Og så har de en stygg tendens til å kun si "sannheten" om ting som er negative. 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #20 Skrevet 3. mars 2017 Ja, det kan være mobbing. Om du daglig går bort til en overvektig kollega og sier ting som "Du er skamfeit", så er det mobbing. Det er helt unødvendig å si, og vedkommende blir garantert lei seg. Dette tror jeg nok du skjønner udmerket godt selv. Anonymkode: c1bab...d80 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå