AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #1 Skrevet 1. mars 2017 Jeg har akkurat kommet ut av et forhold jeg trodde skulle vare, og merker at klokken tikker. Jeg har bestemt meg for å forsøke å få barn alene om et år eller to om jeg ikke skulle finne drømmemannen innen den tid. Ønsker ikke å diskutere akkurat avgjørelsen her. Siden denne tanken er ganske ny for meg, og det er så mye kodespråk her inne på forumet og på blogger, håper jeg noen kan fortelle meg i klartekst hva jeg kan forvente og hvor mye jeg må regne med å spare opp? Hvis jeg har forstått det riktig er det alt mellom 10.000 og 250.000, hva er "vanlig"? Danmark er det mest aktuelle for meg så lenge Norge fortsatt ikke tilbyr dette til enslige kvinner. Jeg har lest på noen av sidene til klinikkene der nede, men blir ikke så klok av alt det medisinske språket før jeg har satt meg helt inn i det. Jeg har forstått det slik at jeg kan velge mellom prøverør eller bare inseminasjon. Gynekolog sier alt ser og kjennes ok ut, men ikke tatt noen spesifikke prøver for å finne ut hvor fruktbar jeg er. Bør jeg det? Må man forte seg og dra samme dag som man har eggløsning, eller kan det planlegges noen dager før? Jeg ser mange skriver om medisiner og hormoner til 20.000. Er det noe alle må ta uansett, eller bare hvis man har hatt problemer med å bli gravid etter flere forsøk? Hvorfor det? Hvor mange forsøk må man ta høyde for når man har fylt 30? Håper noen vil ta seg bryet med å svare på noen av spørsmålene, eller bare dele erfaringer og råd som enslige mødre! Hadde satt utrolig stor pris på det! Anonymkode: 84001...0e1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #2 Skrevet 1. mars 2017 Jeg har et storkbarn+ et annen på vei fra Stork. Meget fornøyd. Jeg gikk for åpen donor og inseminering. Jeg snakket åpent med sjefen om hvordan situasjonen var, og derfor kunne jeg ta fri og bestille flybillet i det jeg fikk eggløsning. Pengene var selvsagt vel verdt det, da barn ikke kan måles i penger. Begge barna har kostet ca. 31 000. Jeg har ikke tatt noen medisiner under denne prosessen. 22-26 år. Hvor gammel er du? Anonymkode: dc457...82f
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #3 Skrevet 1. mars 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et storkbarn+ et annen på vei fra Stork. Meget fornøyd. Jeg gikk for åpen donor og inseminering. Jeg snakket åpent med sjefen om hvordan situasjonen var, og derfor kunne jeg ta fri og bestille flybillet i det jeg fikk eggløsning. Pengene var selvsagt vel verdt det, da barn ikke kan måles i penger. Begge barna har kostet ca. 31 000. Jeg har ikke tatt noen medisiner under denne prosessen. 22-26 år. Hvor gammel er du? Anonymkode: dc457...82f Takk for svar! Du er alene? Føler aldri at du har tatt deg vann over hodet? Jeg har også tenkt å være åpen med arbeidsgiver, og tror jeg kan få til en fleksibel bruk av feriedager på kort varsel. 31 000 til sammen eller hver for seg? Jeg er 28 i år. Hilsen TS Anonymkode: 84001...0e1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #4 Skrevet 6. mars 2017 På 1.3.2017 den 23.16, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Du er alene? Føler aldri at du har tatt deg vann over hodet? Jeg har også tenkt å være åpen med arbeidsgiver, og tror jeg kan få til en fleksibel bruk av feriedager på kort varsel. 31 000 til sammen eller hver for seg? Jeg er 28 i år. Hilsen TS Anonymkode: 84001...0e1 31 000 var tilsammen, og gjelder kun kostnader ift unnfangelsen. Nei, jeg har ikke tatt meg vann over hodet. Faktisk føler jeg at jeg har det mer stabilet enn mine vennepar. dette er fult overkommelig så lenge du ønsker deg barn. En partner er ikke garantert å vare livet uansettt(Enten det er brudd, sykdom eller dødsfall), så derfor bør alle være forberedt på dette når de får barn. Jeg hadde ikke valgt annerledes om jeg fikk velge igjen. Anonymkode: dc457...82f 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #5 Skrevet 14. mars 2017 Takk for svar! TS Anonymkode: 84001...0e1
Athene Skrevet 14. mars 2017 #6 Skrevet 14. mars 2017 Såfremt du har eggløsning, og ingenting er i veien med fruktbarheten, er inseminasjon i naturlig syklus den beste løsningen. Det er det AB beskriver. Dette er nærmest uten medisiner, og i det hele tatt raskt og enkelt gjort. Og ikke minst rimelig. Om man må stimulere og/eller følge med på eggløsning blir det selvfølgelig dyrere. Og må man hente ut egg og inseminere (ICSI) blir det flere titalls tusen per forsøk med medisiner og behandlinger. Det er derfor prisene du leser om på nett varierer så mye.
Gjest kattehviskeren Skrevet 14. mars 2017 #7 Skrevet 14. mars 2017 På 1.3.2017 den 23.06, AnonymBruker skrev: Jeg har et storkbarn+ et annen på vei fra Stork. Meget fornøyd. Jeg gikk for åpen donor og inseminering. Jeg snakket åpent med sjefen om hvordan situasjonen var, og derfor kunne jeg ta fri og bestille flybillet i det jeg fikk eggløsning. Pengene var selvsagt vel verdt det, da barn ikke kan måles i penger. Begge barna har kostet ca. 31 000. Jeg har ikke tatt noen medisiner under denne prosessen. 22-26 år. Hvor gammel er du? Anonymkode: dc457...82f Blir bare nysgjerrig, hvorfor valgte du å dra til Danmark for befruktning som 22-åring? Du kan vel ikke ha vært så sikker på at du ikke skulle møte drømmemannen?
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #8 Skrevet 14. mars 2017 På 3/1/2017 den 23.00, AnonymBruker skrev: Jeg har akkurat kommet ut av et forhold jeg trodde skulle vare, og merker at klokken tikker. Jeg har bestemt meg for å forsøke å få barn alene om et år eller to om jeg ikke skulle finne drømmemannen innen den tid. Ønsker ikke å diskutere akkurat avgjørelsen her. Siden denne tanken er ganske ny for meg, og det er så mye kodespråk her inne på forumet og på blogger, håper jeg noen kan fortelle meg i klartekst hva jeg kan forvente og hvor mye jeg må regne med å spare opp? Hvis jeg har forstått det riktig er det alt mellom 10.000 og 250.000, hva er "vanlig"? Danmark er det mest aktuelle for meg så lenge Norge fortsatt ikke tilbyr dette til enslige kvinner. Jeg har lest på noen av sidene til klinikkene der nede, men blir ikke så klok av alt det medisinske språket før jeg har satt meg helt inn i det. Jeg har forstått det slik at jeg kan velge mellom prøverør eller bare inseminasjon. Gynekolog sier alt ser og kjennes ok ut, men ikke tatt noen spesifikke prøver for å finne ut hvor fruktbar jeg er. Bør jeg det? Må man forte seg og dra samme dag som man har eggløsning, eller kan det planlegges noen dager før? Jeg ser mange skriver om medisiner og hormoner til 20.000. Er det noe alle må ta uansett, eller bare hvis man har hatt problemer med å bli gravid etter flere forsøk? Hvorfor det? Hvor mange forsøk må man ta høyde for når man har fylt 30? Håper noen vil ta seg bryet med å svare på noen av spørsmålene, eller bare dele erfaringer og råd som enslige mødre! Hadde satt utrolig stor pris på det! Anonymkode: 84001...0e1 Det er ikke så lett å si eksakt pris, fordi det kommer an på hvor mange forsøk du trenger. Du har ingen kjente fertilitetsproblemer, så da trenger du bare inseminasjon i naturlig syklus, men det kan være du trenger flere forsøk men sånn i løpet av 3 burde sjansene være gode for at du blir gravid, (sjansen for å bli gravid er litt høyere enn for sex ved eggløsning). Det koster ca 5000 per gang+flybiletter som kan bli litt dyre med mindre du kan klokke eggløsningen din veldig bra, så du kan forhåndsbestille. Anonymkode: a6fda...bb6 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #9 Skrevet 16. mars 2017 Takk for oppklarende svar. Jeg antar jeg har eggløsning siden jeg har regelmessig mens. Burde kanskje begynne å loggføre dette? Ser mange kan teste selv akkurat når de har eggløsning. Inseminasjon blir vel mest aktuelt for meg, da. Ellers, hvordan får dere logistikken til å gå opp alene? Er det noen som ikke har regelmessig avlastning/barnevakt? Jeg er helt alene i denne delen av landet, og kommer til å få lite hjelp. Er det realistisk å klare å levere og hente i barnehagen innen åpningstidene med en vanlig 8-4 jobb? Føler dere at dere får nok kvalitetstid? Søvn? Jeg tenker vel at det er så verdt det, og at jeg vil hente krefter jeg ikke visste jeg har når den tid kommer, men vil gjerne forberede meg mentalt hvis de første årene reelt sett kommer til å bli et søvnløst logistikkhelvete. TS Anonymkode: 84001...0e1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #10 Skrevet 17. mars 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for oppklarende svar. Jeg antar jeg har eggløsning siden jeg har regelmessig mens. Burde kanskje begynne å loggføre dette? Ser mange kan teste selv akkurat når de har eggløsning. Inseminasjon blir vel mest aktuelt for meg, da. Ellers, hvordan får dere logistikken til å gå opp alene? Er det noen som ikke har regelmessig avlastning/barnevakt? Jeg er helt alene i denne delen av landet, og kommer til å få lite hjelp. Er det realistisk å klare å levere og hente i barnehagen innen åpningstidene med en vanlig 8-4 jobb? Føler dere at dere får nok kvalitetstid? Søvn? Jeg tenker vel at det er så verdt det, og at jeg vil hente krefter jeg ikke visste jeg har når den tid kommer, men vil gjerne forberede meg mentalt hvis de første årene reelt sett kommer til å bli et søvnløst logistikkhelvete. TS Anonymkode: 84001...0e1 Det er lurt å få oversikt over syklus og få oversikt over eggløsningen. Det ville jeg begynt med alt nå, fordi det kan ta litt tid og jeg tror det kan være bra for deg, så ting liksom blir litt reelle. Det vil også lønne seg når du kommer i gang, både i forhold til timing på inseminasjon (for å lykkes) og i forhold til planlegging av reise når den tid kommer. Du kan f.eks begynne med temping. Da finner du reell eggløsning. Til inseminasjon bruker du eggløsningsstester, prinsippet er at du drar når du får positiv test, som indikerer at eggløsning kommer om 12-36 timer. Hvis du finner reell eggløsning og LH toppen som kommer i forkant på forhånd vet du at du må insemineres i tidspunktet mellom disse. Når det gjelder logistikk, er det ikke så mye vits i å planlegge så voldsomt på forhånd. Blir du gravid har du 9 mnd til å løse alt det. det er laaang tid. Du blir også full av hormoner, som gir uante krefter, så du kommer til å tåler ting du tror er umulig nå.. Anonymkode: a6fda...bb6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå