AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #1 Skrevet 1. mars 2017 Hei! Er det noen her som har tips om og erfaring med gode private klinikker eller privatpraktiserende leger som er spesialister på lavt stoffskifte (endokrinologi)? Anonymkode: 38d40...a4c
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #2 Skrevet 1. mars 2017 Vågen i Bergen. Få fastlegen din til å henvise deg. Vanlige legetakster. Joakim Iversen i Sandvika. Han siste er ikke endokrinolog, men flink på stoffskifte og hele mennesket. Anonymkode: a0f16...3b2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #3 Skrevet 1. mars 2017 Står mye rart på det forumet, men her er legetips: http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/forumdisplay.php?f=107&s=2ca32467bead9cd1db4e8a2e9cbf29fe Jeg går til Oftebro Helse, veldig fornøyd. Ekstremt dyrt, men verdt det for min del. Jeg har ikke slått ut på stoffskifteprøver, kun på symptomer og på prøver som kan indikere lavt stoffskifte. Og han tror på at det finnes hypothyreose 2. Så jeg har ikke hatt mye valg. En ulempe er at han ikke skriver ut de naturlige stoffskiftemedisinene, kun levaxin og liothyronin. Anonymkode: d350d...c5f
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #4 Skrevet 1. mars 2017 Stoffskifte/Thyroxinbehandling er fastlegeoppgave. (Stoffskifte er en fellesbetegnelse på mange prosesser i kroppen.) Har du behov for hjelp utover det fastleger kan tilby så nlir du henvist til sykehus. Stoffskifteproblemer knyttet til Thyroxin er ofte vanskelig å finne optimal dosering for. Ofte tar det flere år. Synes du skal forholde deg til fastlegen fremfor å tro at du kan hente noe hos private. Anonymkode: abc44...87e 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #5 Skrevet 1. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stoffskifte/Thyroxinbehandling er fastlegeoppgave. (Stoffskifte er en fellesbetegnelse på mange prosesser i kroppen.) Har du behov for hjelp utover det fastleger kan tilby så nlir du henvist til sykehus. Stoffskifteproblemer knyttet til Thyroxin er ofte vanskelig å finne optimal dosering for. Ofte tar det flere år. Synes du skal forholde deg til fastlegen fremfor å tro at du kan hente noe hos private. Anonymkode: abc44...87e Dessverre er dette feil. Behandlingen av lavt stoffskifte er dessverre ekstremt dårlig, noe som er synd ettersom det er relativt enkelt og billig å behandle. Legene lærer minimalt på studiet, og det de lærer er ikke oppdatert. Sjekk ut: http://thyroidea.no Anonymkode: d350d...c5f 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #6 Skrevet 1. mars 2017 Vi bruker Annegret Baumann ved Klinikk for liten og stor i Oslo. Dyktig lege som ser helheten og som ikke kun behandler stoffskiftet, men hele mennesket. Fastlegen vår avviste ungdommen min temmelig kontant med at h*n ikke hadde stoffskiftesykdom da prøvene ikke var utenfor referanse. Da var ungdommen så dårlig at normalt ungdomsliv var helt umulig. Skolen holdt også på å ryke. Vi gikk derfor privat og etter et halvt år med stoffskiftehormoner og tilskudd, var det meste tilbake til normalen. Prøvene viser at det er snakk om en autoimmun thyreoiditt, altså Hashimotos. Som jeg sa til fastlegen, men som fastlegen var uenig i. Med hjelp fra denne legen kan ungdommen nå fortsette skolegangen sin, dog med noe redusert kapasitet da kjertelen hele tiden fortsetter å destrueres og medisinene må justeres jevnlig. Anonymkode: 472c1...ad7 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #7 Skrevet 2. mars 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Dessverre er dette feil. Behandlingen av lavt stoffskifte er dessverre ekstremt dårlig, noe som er synd ettersom det er relativt enkelt og billig å behandle. Legene lærer minimalt på studiet, og det de lærer er ikke oppdatert. Sjekk ut: http://thyroidea.no Anonymkode: d350d...c5f Leger lærte lite før. Spesialiter lærte ikke stort mer, før. Etter at Per Egil Heggø tok grem lærer dagens leger langt mer. (Boken Også må du ikke stille spørsmål, er langt bedre lesestoff enn diverse sider privatpersoner oppretter. Sammenlign enkeltes nettsider om Hypotyreose med enkeltes kamp mot barnevernet.) Anonymkode: abc44...87e
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #8 Skrevet 2. mars 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Leger lærte lite før. Spesialiter lærte ikke stort mer, før. Etter at Per Egil Heggø tok grem lærer dagens leger langt mer. (Boken Også må du ikke stille spørsmål, er langt bedre lesestoff enn diverse sider privatpersoner oppretter. Sammenlign enkeltes nettsider om Hypotyreose med enkeltes kamp mot barnevernet.) Anonymkode: abc44...87e Oi. Om det er bedre nå tør jeg ikke tenke på hvor ille det var før. Men finnes ikke noe bedre enn at de lærer mer. Linken er til en organisasjon, ikke til en privatperson. Det at folk gidder å bruke tid og ressurser på å opprette en organisasjon som har som oppgave å opplyse om stoffskiftebehandling synes jeg sier sitt. Det linkes til forskning, så det er ikke basert på teorier de har laget selv. Enig, boken er bra! Den ligger faktisk tilgjengelig på nettsiden jeg linket til over (http://thyroidea.no/?page_id=221) Anonymkode: d350d...c5f
Spiteful Skrevet 2. mars 2017 #9 Skrevet 2. mars 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi bruker Annegret Baumann ved Klinikk for liten og stor i Oslo. Dyktig lege som ser helheten og som ikke kun behandler stoffskiftet, men hele mennesket. Fastlegen vår avviste ungdommen min temmelig kontant med at h*n ikke hadde stoffskiftesykdom da prøvene ikke var utenfor referanse. Da var ungdommen så dårlig at normalt ungdomsliv var helt umulig. Skolen holdt også på å ryke. Vi gikk derfor privat og etter et halvt år med stoffskiftehormoner og tilskudd, var det meste tilbake til normalen. Prøvene viser at det er snakk om en autoimmun thyreoiditt, altså Hashimotos. Som jeg sa til fastlegen, men som fastlegen var uenig i. Med hjelp fra denne legen kan ungdommen nå fortsette skolegangen sin, dog med noe redusert kapasitet da kjertelen hele tiden fortsetter å destrueres og medisinene må justeres jevnlig. Anonymkode: 472c1...ad7 Kan jeg spørre hvordan ungdommen din hadde det på skolen? Tror jeg selv sliter med stoffskifte, men er ikke sikker og tør ikke dra til legen for hn bagatelliserer alt jeg forteller at jeg sliter med...
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #10 Skrevet 2. mars 2017 2 minutter siden, Spiteful skrev: Kan jeg spørre hvordan ungdommen din hadde det på skolen? Tror jeg selv sliter med stoffskifte, men er ikke sikker og tør ikke dra til legen for hn bagatelliserer alt jeg forteller at jeg sliter med... "Jeg slet veldig med å konsentrere meg. Jeg ble tiltaksløs. Jeg hadde ikke overskudd til å være sosial, og hadde behov for å stenge verden ute. Hjemme orket jeg ingenting for det lille jeg hadde av energi ble brukt på skolen. Hukommelsen ble dårlig og dette medførte at karakterene dalte. Jeg trengte mye søvn. Kunne sove opptil 14 timer uten å føle meg uthvilt. Deprimert og mye tankespinn. Da jeg fikk stoffskiftehormoner kom mye på plass etter noen måneder, men jeg har fremdeles mindre å gå på enn før. Kom deg til lege og be om at det blir tatt stoffskifteprøver, samt D-vitamin, B12, ferritin og HB. Får du ikke hjelp, bytt lege! " Anonymkode: 472c1...ad7 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #11 Skrevet 2. mars 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Jeg slet veldig med å konsentrere meg. Jeg ble tiltaksløs. Jeg hadde ikke overskudd til å være sosial, og hadde behov for å stenge verden ute. Hjemme orket jeg ingenting for det lille jeg hadde av energi ble brukt på skolen. Hukommelsen ble dårlig og dette medførte at karakterene dalte. Jeg trengte mye søvn. Kunne sove opptil 14 timer uten å føle meg uthvilt. Deprimert og mye tankespinn. Da jeg fikk stoffskiftehormoner kom mye på plass etter noen måneder, men jeg har fremdeles mindre å gå på enn før. Kom deg til lege og be om at det blir tatt stoffskifteprøver, samt D-vitamin, B12, ferritin og HB. Får du ikke hjelp, bytt lege! " Anonymkode: 472c1...ad7 Tusen takk for svar. Herregud, skremmende å lese det første avsnittet du skrev, har det på akkurat samme måte nå! Sover ofte etter middag og til neste dag (12-13timer) uten å være uthvilt når jeg våkner. For noen uker siden sov jeg i 18 timer, og da ble jeg vekket... Tar D-vitamin tabletter nå, men føler det ikke hjelper... Anonymkode: c1684...d12 1
Spiteful Skrevet 2. mars 2017 #12 Skrevet 2. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar. Herregud, skremmende å lese det første avsnittet du skrev, har det på akkurat samme måte nå! Sover ofte etter middag og til neste dag (12-13timer) uten å være uthvilt når jeg våkner. For noen uker siden sov jeg i 18 timer, og da ble jeg vekket... Tar D-vitamin tabletter nå, men føler det ikke hjelper... Anonymkode: c1684...d12 Oi var ikke meningen å ha på anonym heheh
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #13 Skrevet 2. mars 2017 På 1.3.2017 den 21.00, AnonymBruker skrev: Vågen i Bergen. Få fastlegen din til å henvise deg. Vanlige legetakster. Joakim Iversen i Sandvika. Han siste er ikke endokrinolog, men flink på stoffskifte og hele mennesket. Anonymkode: a0f16...3b2 Snakker du om to ulike byer, altså Bergen og Sandvika (i Oslo, eller?)? Spør nemlig fordi det er ingenting i Bergen som heter Sandvika - det er SandvikEN.. Bor selv i Bergen og lurte på om det var flere gode leger å velge mellom her på hypothyreose Anonymkode: 547a1...552
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #14 Skrevet 2. mars 2017 Ts begyn hos fastlege din. Det er mange sykdommer som har lignende symptomer som stoffskifte, men det er litt vanskelig for en del mennesker å forstå fordi de ikke kjenner til dem' og mener dermed d er legen det feiler noe når prøvene ikke gir utslag. Jeg har aelv vært stoffskiftesyke i mangfoldige år og fått god hjelp i det offentlige. Ikke tro all skremsespropagandarn du leser på nett. Og les gjerne boken til per egeil hegge, men husk at den omhandler konens problemer på 80-tallet som altså er 30 år siden. Forskning og medisinsk utvikling har hått krwftig fremover siden det, nye prøver, medisiner og sykdommer har sett dagens lys siden den tid. Anonymkode: 1da10...82c
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #15 Skrevet 3. mars 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts begyn hos fastlege din. Det er mange sykdommer som har lignende symptomer som stoffskifte, men det er litt vanskelig for en del mennesker å forstå fordi de ikke kjenner til dem' og mener dermed d er legen det feiler noe når prøvene ikke gir utslag. Jeg har aelv vært stoffskiftesyke i mangfoldige år og fått god hjelp i det offentlige. Ikke tro all skremsespropagandarn du leser på nett. Og les gjerne boken til per egeil hegge, men husk at den omhandler konens problemer på 80-tallet som altså er 30 år siden. Forskning og medisinsk utvikling har hått krwftig fremover siden det, nye prøver, medisiner og sykdommer har sett dagens lys siden den tid. Anonymkode: 1da10...82c Selvfølgelig oppsøker man det offentlige først. Og selvfølgelig får man tatt x antall prøver for å finne ut hva symptomene kan skyldes. Det er vel ingen som ønsker å gå på medisiner resten av livet om det kan løses med et par måneder med jerntilskudd. Mitt problem oppsto da jeg ikke slo ut på en eneste prøve. Er jeg frisk da? Selv om jeg sov 12-14 timer i døgner, gikk med ullgenser mens andre gikk med t-skjorte samt gikk med ullsokker hele året, forkjøla med litt feber hele vinteren, var plaget med forstoppelse, hadde gått fra tendens til fet hud til tørr hud, null sexlyst, fikk makspuls av å gå opp en trapp og ble sengeliggende i flere dager om jeg prøvde meg på normal trening. Symptomene mine er som tatt ut av en lærebok om stoffskiftet. Det kreves ikke en gang at legen hadde vært oppdatert på den nyeste forskningen om emnet. Det eneste som krevdes er at legen hadde løftet blikket fra blodprøveresultatet og faktisk sett meg. Hørt på meg og behandlet meg som et menneske. Da hadde jeg sluppet å kaste bort 3 år av livet mitt. Dette er akkurat det samme som beskrive i boken. Og dette er 4 år siden, ikke 30. Så om jeg kan oppleve det i dag er det garantert mange andre som også kan det. Anonymkode: d350d...c5f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå