Gå til innhold

Vekstkontroll. Baby større enn gjennomsnittet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

jeg er 34 uker på vei og har idag vært på velstkontroll. Barnet i magen veier nå 2700gram ut ifra målene. Litt over gjennomsnittet, men ok. +9%  Selv er jeg nå blitt så nervøs for at han skal fortsette å bli alt for stor frem til termin.

noen her som har vært på vekstkontroll å fått vite at babyen er større en snittet, hva ble fødselsvekten? 

Anonymkode: 3aa2b...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nr. 1 Ble estimert til 3900. Han kom ut og var 3400. 

Nr 2 Ble estimert til 4400. Hun kom ut 3600.

Anonymkode: 9284f...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annypanny

Min lå over snittet (ca 10%) hele veien. Den ble født 4 dager over termin og var 3800 gram, helt ok :) Husk at snittet på det skjemaet er 3500 gram. Det er veldig mange som føder babyer fra 3500 gram og oppover. Jeg selv var 4250 gram når jeg ble født :) 

Hvis du tar snittet på 3500 gram og legger på 9% som det er i ditt tilfelle, så får du en fødselsvekt på 3815 gram. Helt normal baby spør du meg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

9 % er ikke mye :) 

min baby er målt til + 25% i uke 37, altså babyen veier 3800g i uke 37. 

Anonymkode: 88317...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var ikke større enn gjennomsnittet, men ble estimert til 3600, og kom ut såvidt over 3000 :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min ble estimert til 4% over gj.snittet i uke 32, men JM sa at det er 10% "slingringsmonn" så det kan like gjerne være en liten baby. 9% er ikke mye og jeg ville ikke bekymret meg over det :)

Anonymkode: 5054d...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

På overtidskontroll 7 dager over termin ble baby estimert til 4,3 kg. Tre dager senere kom en baby på 3750. Normalt opererer de med et avvik på 10%. Min babys avvik var på ca. 12%.

Anonymkode: f2c5f...bdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

jeg er 34 uker på vei og har idag vært på velstkontroll. Barnet i magen veier nå 2700gram ut ifra målene. Litt over gjennomsnittet, men ok. +9%  Selv er jeg nå blitt så nervøs for at han skal fortsette å bli alt for stor frem til termin.

noen her som har vært på vekstkontroll å fått vite at babyen er større en snittet, hva ble fødselsvekten? 

Med nr.1 og 2 ble babyene målt til ca.12 % over snittet, men var ca3500 g ved termin, altså helt vanlige. Tredjemann derimot traff de helt nøyaktig på (var 4000 g akkurat på termindato).

Anonymkode: ca690...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar folkens! Ble litt beroliget nå😘😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enkeltmåling ville jeg ikke tatt så alvorlig, feilmarginen er tross alt stor (+/- 500 g). 9% er heller ikke så mye og de fleste får jo normalvektige barn. :) Jeg var på flere vekstestimeringer under alle svangerskap og jeg hadde også enkeltmålinger her og der som var helt ville (hadde jeg f.eks. bare hatt den som viste at storebror ville bli 5 kg, han var 4,1, hadde jeg nok vært litt bekymret), men så man alle under ett stemte de veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vekstestimering trenger absolutt ikke å stemme. +9 er ikke så mye, kan jo hendedet flater litt ut fremover.

Anonymkode: 5f112...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Estimert til 4200, men ut kom en baby på 4675. Den fødselen endte i KS. Håper på noe mindre baby og vanlig fødsel neste gang:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Geirfuglen

+9 % er da vel veldig normalt? Tror jeg hadde noe sånt som + 75%, og det ble ikke en såå stor baby. Husker ikke helt hva babyen ble estimert til, men mener at det stemte ganske bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at det finnes et snitt :) Noen er under og noen er over. Og noen akkurat på snittet slik som min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
13 timer siden, mac84 skrev:

Estimert til 4200, men ut kom en baby på 4675. Den fødselen endte i KS. Håper på noe mindre baby og vanlig fødsel neste gang:)

Har også hatt baby estimert til 4200. Ut kom 4990. 20 minutters fødsel. Knall. :nigo: Mens 3200 babyen var komplisert og assistert. Så ikke alltid der er størrelsen det går på. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, Geirfuglen skrev:

+9 % er da vel veldig normalt? Tror jeg hadde noe sånt som + 75%, og det ble ikke en såå stor baby. Husker ikke helt hva babyen ble estimert til, men mener at det stemte ganske bra. 

+75 er jo ganske voldsomt....!!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

+9 er som mange skriver ikke mye.

Varnet mitt ble estimert 3.700, hun veide 2.900.. De treffer sjeldent spikeren på hodet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

+75 er jo ganske voldsomt....!!

Han ble rett over 4 kilo, noe som ikke akkurat er så uvanlig.. Helt normalt det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...