Gå til innhold

Har du mobbet / blitt mobbet?  

1. 1. Har du mobbet / blitt mobbet?

• Har aldri blitt mobbet
      14
    • Har blitt mobbet litt
      9
    • Har blitt mobbet en del
      11
    • Har mobbet litt
      2
    • Har mobbet en god del
      1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste på www.vg.no om en del mobbeepisoder som har skjedd, noen av dem har blitt filmet. Leste også litt på vg sitt diskusjonsforum om dette så har noen spørsmål jeg er nysgjerrig på.

Så derfor spør jeg om du har mobbet / blitt mobbet. Snakker da om mobbing og ikke "lett plaging" / erting.

Til dere som evt har blitt mobbet:

Hvorfor tror dere at nettopp du ble mobbet? oppførsel, utseende, etc? Tidsperiode?

Til dere som har mobbet andre:

Hvorfor mobbet du? Gikk det ut over en person eller flere? Tidsperiode?

Har du som har mobbet / blitt mobbet fått noe problemer eller gjort noe med det i ettertid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ei jente i parallellklassen min på barneskolen ble mobbet noe fryktelig gjennom hele skoletida. Jeg var ikke aktiv mobber selv, men gjorde ikke noe for å forhindre det og lo da jeg hørte historier om hva andre hadde gjort. Har tenkt veldig mye på henne i ettertid og lurt på hvordan det har gått med henne.

Skrevet
Så derfor spør jeg om du har mobbet / blitt mobbet. Snakker da om mobbing og ikke "lett plaging" / erting.

Har du som har mobbet / blitt mobbet fått noe problemer eller gjort noe med det i ettertid?

krysset av for å ha blitt mobbet litt. Visste ikke helt om det ble rett i forhold til definisjonen din, men føler i alle fall at det ble feil å skrive at jeg ikke ble mobbet i det hele tatt. Ble vel helst utsatt for utestegning, baksnakking og kommentarer fra ca. barnehagetiden til og med ungdomsskolen- typisk "jentemobbing". Det var aldri fysisk, eller den tyngst type mobbingen, men opplevdes så klart ubehagelig og sårende. Det har selvfølgelig satt sitt preg, alle preges jo av oppveksten, men i den senere tid kan jeg vel ikke si at det har ført til mye problemer utover selvtillitsmessig. Men også folk som ikke har opplevd mobbing har problemer på dette området, så jeg er nok ikke tydelig preget! Har det bra jeg :) Det gjelder å velge å ikke la det prege en lenger, i alle fall for meg som ikke er hardt mobbet. Husker ikke om du spurte om det, men mobbingen var vel helst på grunn av utseendet. Unger kan være stygge med hverandre.!

Gjest Anonymous
Skrevet

Mobbet et par jenter men mest for å være en av gjengen og holde på fasaden, for å unngå å bli mobbet selv. Mer safe å være en av mobberne enn å forsvare den som blir mobbet.

Skrevet

svaralternativ manglet.

Jeg har ikke blitt mobbet, etter at jeg fikk juling da jeg mobbet andre den andre dagen i første klasse.

Skrevet

Jeg har aldri blitt mobbet eller mobbet andre.

Skrevet

Har aldri blitt mobbet... Har heller aldri mobbet noen direkte..Men kanskje vært avvisende og ekskluderende i min ungdom/barndom mot de vi mente var mindre kule.... :roll:

Blir trist og lei meg av å tenke på det i ettertid..

Skrevet

Jeg ble mobbet i 6. klasse, ikke av noen spesiell grunn. Vi var to jenter som kom fra samme skole og flyttet til samme skole og kom i samme klasse. Klassen var beryktet, og de kunne ikke godta at to begynte samtidig i klassen. De sto i en ring og tok avgjørelsen om hvem som skulle fryses ut, heldigvis kunne jeg flytte tilbake til den gamle klassen min etter det første halve året. Men glemmer det aldri.......... og til tross for det har også jeg vært med på å baksnakke en klassevenninne........ noe jeg skammer meg dypt over.

Skrevet

Men kanskje vært avvisende og ekskluderende i min ungdom/barndom mot de vi mente var mindre kule.... :roll:

Jeg synes faktisk dette er mye verre enn mobbing. Om man blir mobbet blir man i hvertfall sett. Å bli glemt og ignorert er forferdelig, å aldri føle seg hjemme noen steder. Jeg vet om flere som ble behandlet slik som nærmest ønsket at de ble mobbet, som en anerkjennelse om at de faktisk eksisterte. Det er utrolig hvor grusomme unger kan være, og ikke se det de ser som voksne, at det er galt. At de gjør noe som setter varige merker i folk, ingen glemmer slikt.

Ja, dette var ikke ment som noen kritikk mot akkurat deg, men generelle tanker om mobbing.

Skrevet

Tror faktisk jeg gikk gjennom hele barneskolen uten å snakke med noen. Dvs..jeg hadde en venn, men han snudde seg i mot meg seinere. Fordi da hakket ikke de andre så mye på han. Ble ikke mobbet så mye, selv om det forekom det også. Det var mer snakk om å fryse meg ut. Kom aldri innfor noen gruppe. Vet at dette har påvirket meg kraftig da, men som også påvirker meg den dag i dag. Det er rart hvordan det fungerer..hører du noe hver dag, så begynner du å tro på det selv. Selv den dag i dag, har jeg problemer med å snakke til andre og høre folk stå og hviske til hverandre.

Skrevet

en ting til..tror jeg faktisk hadde foretrukket en rask kniv i magen..i stedet for denne årelange utfrysningen. Mobbing og utfrysning varer så mye lengre enn fysisk vold. Håper dere som i dag kan innrømme at dere mobbet andre, har store problemer med å sove...dere har sikkert laget et helvete for noen helt uskyldige barn.

Det skulle vært samme straff som fysisk vold.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det går nok rundt en del voksne mennesker med "ødelagte" liv på samvittigheten. Det verste er at jeg tror mange av dem er klar over at de har mobbet andre, men bryr seg fint lite. Tidligere trodde man at de som mobbet andre selv var et offer, at de hadde dårlig selvbilde etc. Det har vist seg at det ofte ikke stemmer. Tvert i mot kan mobbere ha ganske stor selvtillit og godt selvbilde, men mangler empati for andre mennesker :evil: Skamme seg burde de!!

Skrevet
Tidligere trodde man at de som mobbet andre selv var et offer, at de hadde dårlig selvbilde etc. Det har vist seg at det ofte ikke stemmer. Tvert i mot kan mobbere ha ganske stor selvtillit og godt selvbilde, men mangler empati for andre mennesker  :evil: Skamme seg burde de!!

Det gjelder ikke bare tidligere. Det er faktisk en stor del av mobberne som har dårlig selvtillit, men absolutt ikke alle. Mange har som du sier, bare en manglende empati. Det blir feil å unnskylde mobberne med at de har dårlig selvtillit (det er forøvrig ingen unnskyldning, bare en forklaring), det er overhodet ingenting som rettferdiggjør mobbing.

Gjest Ninakanin
Skrevet

Jeg har mobbet, men ikke fordi jeg gikk inn for det. Når man er liten er det "den sterkestes rett", man holder seg inne med noen for å slippe å stå alene. Og da kan man fort gi kalde skuldre til jenter som har briller, eller si noen er teit fordi de ikke har like mange fine penner som alle andre.. Joda, barn er slemme.

Og på ungdomsskolen slet jeg med å være "tøff i trynet" hele tiden, men det var bare en måte å overleve på i mine egne øyne. Tror nok jeg har såret en del i de årene der.

Men når jeg skulle begynne på videregående så jeg på det som en ny kjangse, og la fra meg all tøffheten. Det var øyeblikk hvor usikkerhet satte igang et lite angrep på noen, men jeg passet alltid på å ordne opp og si beklager ganske fort. Likte ikke selv å bli så frekk :)

Skrevet

Aldri mobbet eller blitt mobbet.

Det var 3-4 stykker på vårt trinn som fikk gjennomgå, og jeg husker jeg syntes det var forferdelig å være vitne til.

Jeg var desverre ikke tøff nok til å alltid gjøre noe med det der og da.

Men sånn i all hemmelighet så hendte det jeg prøvde å være litt venn og ålreit mot den ene jenta.

Helt klart feigt, men det var nok for behagelig å være "kul" til at man ville risikere det.

Gjest *Sexy*Cat*
Skrevet

en gutt på barneskolen min ble mobbet pga vekta.

rett etter døde han av kreft.

skulle ønske jeg gjorde noe :cry:

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi hadde en jente i vår klasse som ble systematisk mobbet av en svær gjeng (ca 20 stk. både gutter og jenter), klærne hennes ble ødelagt, bøkene kastet i søledammer, ukvemsord, dytting, slag, spark osv.

Hun hengte seg i garasjen hjemme samme dag hun fylte 15 år. Etter det ble det satt igang anti-mobbetiltak på skolene i hele byen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...