Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært mye fram og tilbake hos legen pga problemer/smerter i armene (mistenker leddgikt) og blodprøver som har blitt tatt ofte. Fikk brev fra legen i dag om en langtidsprøve på sukker som hun hadde tatt og den ligger på grensen til diabetes. Og da sier det seg selv at jeg må være forsiktig med sukker heretter. Jeg er desverre altfor glad i snop og brus, men prøver å holde meg til 0,5 liter brus i helgene og litt snop, men må jo nå kutte ned enda mer på snopet og gå over til sukkerfritt.

Jeg virker kanskje veldig dum nå, men hva annet skal jeg unngå? Jeg spiser vanlig mat (brød, poteter, fisk, grønnsaker, ris, pasta, forskjellige pålegg osv), men er desverre ikke særlig aktiv. Har lav blodprosent (lå på 9,7 nå sist), men har kraftige blødninger under menstruasjon, så det er nok årsaken, så skal ta jerntabletter. Føler meg veldig sliten og klarer nå såvidt å gå opp trappene 4 etasjer i blokken vår. Så nå MÅ jeg ta et tak hvis jeg skal ha en sjanse for å unngå diabetes og risikere å bli livsvarig syk.

Kan jeg f eks spise frukt? Eller er det fy-fy pga fruktsukkeret? Hva med mat vi spiser til daglig? Er det noe der jeg bør unngå? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dropp lyst brød, pasta og ris (raske karbohydrater generelt). Ville ikke spist mer enn 100g frukt om gangen, og det anbefales ikke å spise mer enn 2 frukter om dagen :) men førstepri burde selvsagt være å droppe snop/brus. Drikk feks farris med lime i. Obs- Det er mye bedre å ta tak nå og kunne spise alt med måte i framtiden, så du slipper denne livsvarige sykdommen hvor du ikke har noe annet valg enn restriksjoner i kostholdet for alltid!:)

Anonymkode: a560c...ad1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spis grovt brød, fullkornspasta og fullkornsris. Man trenger karbohydrater, også alle med diabetes. Unngå ferdigmat på hermetikk (f.eks sånne joikaboller eller hva det heter eller ferfig pasta) og ketchup fordi det inneholder MASSE fruktsukker. Det finnes vel ketchup med redusert sukkerinnhold f.eks, men ketchup er i grunn ikke noe en bør ha på alle middager hver dag uansett. Hvis du skal spise yoghurt finnes det yoghurter uten sukker (f.eks god morgen yoghurt zero) Også må du begynne å trene. 

Anbefaler deg å få henvisning til klinisk ernæringsfysiolog for kostholdsveiledning. Jeg understreker igjen hvor utrolig viktig det er at du blir aktiv, og jeg skal love deg at når du først blir i god form blir du helt hekta. 

Anonymkode: bfd1b...c97

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Diabetes type 1 her.

Som erstatning for ris kan jeg anbefale blomkålris. Det er raskt å lage, snilt mot blodsukkeret og smaker kjempegodt. Veldig greit til retter med mye saus. Det er også mye som kan lages av kikerter. Hummus f.eks eller falafel. Mye proteiner og fiber i det, og belgfrukter er også greit å spise mye av mht blodsukker.

Kikertmel kan man lage wraps og pannekaker av. http://siljesreise.com/kikertpannekaker-2/

Anonymkode: 4920e...3f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør kutte karbohydrater, siden det er hovedsaklig det som påvirker blodsukkeret. Proteiner påvirker nesten ikke blodsukkeret og fett enda mindre. 

Anonymkode: 98923...6cb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts sier ingenting om sin vekt, men siden legen nevner at du nærmer deg grensen for diabetes vil jeg anta at det her er snakk om type 2 diabetes. 

Og der er det ikke bare kostholdet som er en avgjørende faktor men også trening, mosjon og kroppsfett. Så jeg ville nok ikke fokusert kun på kosthold, men heller hatt fokus på trening for å får ned fettprosent.

Men vet du hva verdien var på HbA1C (langtidsblodsukker)? 

Anonymkode: 2c2e6...19c

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men vet du hva verdien var på HbA1C (langtidsblodsukker)? 

Anonymkode: 2c2e6...19c

Nei, det fikk jeg ikke vite, desverre. 

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk dette samtidig som deg og sluttet tvert med sukker. Det var overraskende enkelt med tanke på all den sjokoladen (spesielt) jeg har dyttet i meg frem til legebesøket. Har begynt å spise mer grønnsaker, kuttet ut kaker, søtsaker og snacks, hvitt brød, ris, pasta og poteter. Dette spiser jeg bare hvis jeg får det servert av andre. Nå i det siste har jeg gått over til mer rå grønnsaker, lager grønn juice til frokost hver dag og merker det godt på blodsukkeret og vekta. Jeg måler blodsukkeret hjemme.

Anonymkode: b8fae...c48

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte å si at jeg spiser mørk sjokolade over 70% og fordelen med den er at man ikke orker så mye av den.

Anonymkode: b8fae...c48

AnonymBruker
Skrevet

Er du overvektig? Spesielt gir mye magefett økt risiko for diabetes, og du kan normalisere blodsukkeret ved å gå ned i vekt.

Anonymkode: 9624a...3a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 2.3.2017 den 2.26, AnonymBruker skrev:

Du bør kutte karbohydrater, siden det er hovedsaklig det som påvirker blodsukkeret. Proteiner påvirker nesten ikke blodsukkeret og fett enda mindre. 

Anonymkode: 98923...6cb

Verken proteiner eller fett blir omdannet til glukose. MEN kroppen kan derimot omdanne fett til glukose dersom kroppen er underernæres. Så i hovedsak er det KUN karbohydrater som påvirker blodsukker, ikke proteiner eller fett.

Anonymkode: e39f9...50a

AnonymBruker
Skrevet

Løsningen er enkel, men vanskelig. Du kan rett og slett ikke fortsette å spise som du spiser. Du må kutte kraftig ned på karbohydrater, særlig raske karbohydrater. Kroppen din er veldig dårlig på å takle karbohydrater, så hvorfor skal du da spise dette som noen her påstår? Vi trenger ikke karbohydrater. Null nada. Å påstå at en diabetiker trenger karbohydrater er enda mer absurd enn å påstå at en med laktoseintoleranse trenger kumelk faktisk. Det er alvorlige senvirkninger med dårlig regulert blodsukker, som for eksempel amputasjon, blindhet, nyresvikt og nervesykdommer. Kroppen din er ikke helt ødelagt enda siden du bare er på grensa til diabetes, så du kan sannsynligvis leve symptomfritt og uten medisiner hvis du bare spiser riktig. Riktig kosthold vil gjøre at du slipper å komme over grensa til diabetes. Antar det er type 2 siden det er den vanligste å få når man ikke har blitt født med det. Jeg vil anbefale deg LCHF-kosthold. Funker fint for de fleste diabetikere, selv om noen må gå mer drastisk til verks. Jeg kjenner ei som ikke kan spise mer enn 5 gram karbohydrater til hvert måltid uten at blodsukkeret går bananas.

Anonymkode: 50a94...ff9

• Liker 2
Gjest Wait for it
Skrevet

Trening og spis bacon! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...