PaperFlower Skrevet 1. mars 2017 #1 Skrevet 1. mars 2017 Jeg har endelig funnet hønsekjøtt i butikken! (I frysedisken i Bunnpris, under Kløver-merket, hvis noen er interesserte. Koster 29.90,- tror jeg.) Etter at den er kjøpt finner jeg ut at den eneste måten man kan tilberede høns på er å koke den og lage en slags suppe e.l. av det. Jeg spiser gjerne suppe når jeg er på besøk hos andre, men å lage suppe og spise det her i huset orker jeg rett og slett ikke. Jeg er såppass dårlig på kjøkkenet at det blir veldig mye jobb for meg. I tillegg har jeg verdens minste fryser så jeg får rett og slett ikke plass til den ekstra suppa og/eller kraften som måtte være igjen. Har lest et par steder på nettet av folk som har prøvd å steke den i ovnen, og at den har blitt til gummi - så dårlig at det bare må kastes. Når jeg steker kjøtt i ovnen pleier jeg alltid å ha det i en langpanne, dekke bunnen med vann og ha på rikelig med smør. Også dekker jeg den med aluminiumsfolie, sånn at det ikke fordamper og gjør kjøttet tørt. Stekes på ca. 200 grader, og lar det stå i minst 2 timer. Jeg følger nøye med, sånn at det ikke blir tomt for vann mens den steker. Da blir det på en måte kokt i sin egen kraft og damp og det blir veldig mørt og saftig. Helt på slutten tar jeg av folien sånn at den får en fin stekeskorpe utenpå. Lurer på om det kunne ha vært verdt et forsøk å prøve det trikset med dette hønsekjøttet? Eller er det noen der ute som har prøvd det og som vet det ikke fungerer? Noen andre erfaringer?
Leo Skrevet 1. mars 2017 #2 Skrevet 1. mars 2017 Jeg antar det er snakk om verpehøne og da vil jeg tro det ikke er verdt bryderiet. Kjøttet er seigt, magert og i tillegg er det lite av det. Å koke høne gir først og fremst kraft med masse god smak og det går du jo glipp av hvis du steker den. Men en høne gir ikke verken store mengder kraft eller suppe, så jeg vil tro det kan spises i løpet av et par - tre dager og så lenge holder det seg i kjøleskapet. 3
Gjest Overrasket Skrevet 1. mars 2017 #3 Skrevet 1. mars 2017 Stikk det, sjalottløk og timian i litt rødvin.
PaperFlower Skrevet 1. mars 2017 Forfatter #5 Skrevet 1. mars 2017 1 time siden, Leo skrev: Jeg antar det er snakk om verpehøne og da vil jeg tro det ikke er verdt bryderiet. Kjøttet er seigt, magert og i tillegg er det lite av det. Å koke høne gir først og fremst kraft med masse god smak og det går du jo glipp av hvis du steker den. Men en høne gir ikke verken store mengder kraft eller suppe, så jeg vil tro det kan spises i løpet av et par - tre dager og så lenge holder det seg i kjøleskapet. Jo, det stemmer nok at det ikke er allverdens med kjøtt på den lille høna. Så av den grunnen passer det nok best å koke den ja. Men nå ser jeg ikke for meg så mange måltider av høna heller, da jeg kjøpte den mest for å smake den, siden jeg aldri har smakt hønsekjøtt før. Tenkte å ha grønnsaker ved siden av og kraften som blir igjen som "saus", som bare en veldig enkel middag for å - som sagt - teste ut selve smaken. Jeg får se hva jeg bestemmer meg for å prøve. Takker for svar.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #6 Skrevet 1. mars 2017 Hønefrikasse er kjempe godt. Kok høna i 2 timer ( til kjøttet løsner lett fra bena) Del opp høna, evt rens den og bare bruk kjøttet ( det gr jeg).Lag lys saus av smør, mel, kraft og fløte. Ha i gode rotgrønnsaker, jeg bruker gulrot, kålrot og persillerot ( damp de gjerne først så de bare trenger å varmes i sausen) Server med kokte poteter. Anonymkode: 7e6ac...2dd 6 1
Jerry Lee Skrevet 2. mars 2017 #7 Skrevet 2. mars 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hønefrikasse er kjempe godt. Kok høna i 2 timer ( til kjøttet løsner lett fra bena) Del opp høna, evt rens den og bare bruk kjøttet ( det gr jeg).Lag lys saus av smør, mel, kraft og fløte. Ha i gode rotgrønnsaker, jeg bruker gulrot, kålrot og persillerot ( damp de gjerne først så de bare trenger å varmes i sausen) Server med kokte poteter. Anonymkode: 7e6ac...2dd Tiltredes! 👍 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #8 Skrevet 2. mars 2017 Jeg vil tro stekt høne blir uspiselig, og støtter forslaget om frikassé eller suppe. Kjøttet smaker ikke all verdens, men det er ok når det blir kokt lenge og er halvveis oppløst. Anonymkode: 0c7b1...f72 2
Tahini Skrevet 2. mars 2017 #9 Skrevet 2. mars 2017 7 timer siden, PaperFlower skrev: Jo, det stemmer nok at det ikke er allverdens med kjøtt på den lille høna. Så av den grunnen passer det nok best å koke den ja. Men nå ser jeg ikke for meg så mange måltider av høna heller, da jeg kjøpte den mest for å smake den, siden jeg aldri har smakt hønsekjøtt før. Tenkte å ha grønnsaker ved siden av og kraften som blir igjen som "saus", som bare en veldig enkel middag for å - som sagt - teste ut selve smaken. Jeg får se hva jeg bestemmer meg for å prøve. Takker for svar. Jeg anbefaler deg virkelig å lage hønsefrikassé. Det er oppskrift her i tråden og det er ikke vanskelig i det hele tatt. Dine idéer om servering og ovnsbaking vil bare føre til at du aldri vil spise høne igjen. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå