Gå til innhold

Kjører mange uten setebelte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hører ofte at de fleste drepte i trafikken ikke hadde på seg belte.

En ting er at det er idiotisk å droppe det.

Men de fleste nyere biler piper jo så voldsomt helt til man tar på seg beltet. De som kjører uten, hører de bare på den fæle lyden istedenfor å ta på belte?

Anonymkode: 5855e...76c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke sittet på i en bil uten belte siden 90-tallet. Har aldri kjørt selv uten belte, men den pipelyden bidrar godt der... 

Anonymkode: 2420b...98f

• Liker 1
Skrevet

Det er enkelt å stoppe pipelyden ved å koble beltet til bak ryggen.

Hvorfor noen skulle ønske det aner jeg ikke. Men mennesker er irrasjonelle.

• Liker 5
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Kjører ofte korte turer uten belte, og hvis jeg skal stoppe og inn og ut av bilen flere ganger og sånn. Har faktisk gjort det som jabx skriver over :fnise:

Skrevet

Eneste jeg kjører uten belte er dersom jeg skal flytte bilen på gårdsplassen. 

• Liker 1
Skrevet

Kjører/sitter aldri på uten bilbelte. Ulykker kan også skje på korte strekninger, så den sjansen tar jeg ikke.

• Liker 3
Skrevet

Feil bruk av belte eller manglende brul av belte er omtrent det eneste som dreper mennesker i moderne biler (nyere enn 2006). 

Krasjer du i 80 kmt i en 2003 modell, dør du.

Krasjer du 80kmt med beltet under armen dør du.

Krasjer du i 80 kmt med setet tilbakelent dør du.

Krasjer du med snurr på beltet i 80kmt dør du.

Krasjer du i 80 med boblejakke under beltet så dør du.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Fireball skrev:

Kjører/sitter aldri på uten bilbelte. Ulykker kan også skje på korte strekninger, så den sjansen tar jeg ikke.

Bruker du det rikrig da?

AnonymBruker
Skrevet

Hender jeg kjører korte turer uten belte. Min bil slutter heldigvis å pipe ganske kjapt. 

Anonymkode: 51f4d...371

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Bruker alltid belte.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hender jeg kjører korte turer uten belte. Min bil slutter heldigvis å pipe ganske kjapt. 

Anonymkode: 51f4d...371

At bilen din heldigvis slutter å pipe raskt er da slett ingen fordel eller noe å glede seg over? Kan ikke fatte og begripe hvordan folk tørr å kjøre selv korte strekninger uten belte. Beltet er der for å beskytte deg, uansett om du skal på en sju timers langtur eller en kort tur på nærbutikken. At mennesker velger å leke med livet i stedet for å bruke to sekunder på å spenne på seg bilbelte er mer enn jeg kan forstå.

• Liker 8
Skrevet

Jeg kjører alltid med bilbelte.

men jeg har ikke vært flink til å bruke setebelte når jeg satt i baksete.

AnonymBruker
Skrevet

Det er få som tenker over at man kan justere høyden på bilbeltet. 
Dersom det er for høyt oppe, og du er lav så blir det ubehagelig. Jeg sliter med biler som har lavt sete, uten mulighet til å heve setet, og belte starter høyt oppe. For da gnager beltet mot halsen. Noe som kan være farlig. 
Bilbelte som sitter riktig er ikke ubehagelig eller vondt. Mange dropper bilbelte på grunn av det.
Var i en bilulykke hvor setet var ekstremt lavt, og justeringen var ødelagt. Satt fast på det høyeste. 
Jeg hadde bilbeltet lent mot halsen på en ubehagelig måte. Vi krasjet og jeg hadde blåmerker på halsen i flere måneder etterpå. Halsen hovnet opp og jeg slet med å puste, tok flere dager før hevelsen gikk ned. 

Jeg fatter ikke at folk kjører uten bilbelte. Det er en billig forsikring som kommer med alle biler. 
Nå nekter jeg å sette meg inni en bil hvor bilbeltet er ødelagt, eller hvis den ikke sitter riktig på grunn av ødelagt justering eller lavt sete.
Etter ulykken så brukte jeg belte konsekvent på grunn av frykt. Nå har det blitt en vane. 

Anonymkode: bd5e6...168

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hører ofte at de fleste drepte i trafikken ikke hadde på seg belte.

En ting er at det er idiotisk å droppe det.

Men de fleste nyere biler piper jo så voldsomt helt til man tar på seg beltet. De som kjører uten, hører de bare på den fæle lyden istedenfor å ta på belte?

Anonymkode: 5855e...76c

Noen liker å leve farlig, andre tenker ikke, les ung-dom. For å unngå piping setter og noen selen fast bak ryggen, og setter seg foran selen.

Jeg liker ikke å leve farlig, og kjører ikke uten sele. Jeg vet hva en påført personskade er. 

Anonymkode: e024c...823

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er et mareritt å sitte på med for den som ikke bruker beltet :ler:

- kjører nemlig ikke en eneste cm uten at alle i bilen har beltet på. Det er ren refleks.

Anonymkode: f9af8...a77

• Liker 1
Gjest Elseby13
Skrevet
34 minutter siden, amativeReflection skrev:

Feil bruk av belte eller manglende brul av belte er omtrent det eneste som dreper mennesker i moderne biler (nyere enn 2006). 

Krasjer du i 80 kmt i en 2003 modell, dør du.

Krasjer du 80kmt med beltet under armen dør du.

Krasjer du i 80 kmt med setet tilbakelent dør du.

Krasjer du med snurr på beltet i 80kmt dør du.

Krasjer du i 80 med boblejakke under beltet så dør du.

Jeg har da alltid belte under armen.. hva.mener du?

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er et mareritt å sitte på med for den som ikke bruker beltet :ler:

- kjører nemlig ikke en eneste cm uten at alle i bilen har beltet på. Det er ren refleks.

Anonymkode: f9af8...a77

Samme her! Kjører ikke en millimeter før alle har beltet på seg! Sikkerhet er viktig, ikke bare for seg selv, men også for andre. Har man ikke på seg belte og man er i en kollisjon, kan man faktisk fyke rundt i bilen, og ut av bilen og treffe andre. Det er overhode ikke greit. Men dessverre tenker ikke alle fornuftig! 

Noe jeg lærer barnet mitt og. Bilbeltet skal på, ellers kjører vi ikke..Enkelt og greit! Det har barnet mitt tydeligvis fått med seg, for nå kommer hun med påminnelser til de som akkurat har satt seg inn, at beltet må på! :fnise: Gode vaner læres tidlig :) 

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, Elseby13 skrev:

Jeg har da alltid belte under armen.. hva.mener du?

Belte under armen er livsfarlig i en kollisjon. 
Hele vekten fra bilbeltet vil bli lagt på mageregionen ved en eventuell kollisjon. Skader på indre organer kan være livstruende. 

Vær så snill og bruk beltet riktig! Om det gnager ved halsen etc, må du justere beltet riktig! 

Skrevet

Kjører alltid(!) med bilbelte, føler meg naken hvis ikke :fnise:

Skrevet

Forstår heller ikke at folk kjører uten. Det er en handling jeg gjør ubevisst når jeg setter meg i en bil.  Den burde være så godt innarbeidet hos oss alle, det ble ikke akkurat påbudt i går :rolleyes: 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...