Gå til innhold

Hvilken etg er det best å bo i, i en blokk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Forutsatt at det er heis, og ikke direkte utgang til grøntarealene fra 1.etg. 

Anonymkode: e6f1b...94d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For barnefamilier. TS

Anonymkode: e6f1b...94d

Skrevet (endret)

Forutsatt det du beskriver tenker jeg at det kan være praktisk å bo i første eller andre, muligens tredje avhengig av høyde over bakken, hvor man kanskje har mulighet til å følge med på og snakke til barnet fra vindu/balkong.

Endret av Arkana
AnonymBruker
Skrevet

8.

Anonymkode: ff1ab...def

• Liker 2
Skrevet

Det spørs jo veldig på blokka. Men jeg ville foretrukket fra 2. etasje og oppover. I 1. etasje kan det lett bli innsyn.  Er det fin utsikt, er det jo flott å ha lengre opp, men om ikke utsikten er noe særlig, ville jeg valgt 2.eller 3. etasje. Da kan man fortsatt benytte seg av trappene uten at det blir et ork. 

• Liker 1
Skrevet

Det kommer helt an på blokka og omgivelsene og hvilke behov man har. Er det andre blokker tett på et det en fordel for lysets del å bo litt høyt. Støymessig er det fint å ikke ha noen over seg, men varmemessig er det en ulempe. Har man problemer med å gå noe særlig i trapper kan det være lurt å ikke bo for høyt selv om det er heis - heisen vil stå fra tid til annen.

Jeg har bodd i underetasje og 6. etasje og det meste imellom (inkludert fire forskjellige etasjer i samme blokk) - så lenge jeg kommer over bakkeplan synes jeg ikke forskjellen er så stor. Det er andre ting som har mer å si.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

8.

Anonymkode: ff1ab...def

Uten heis??!!

Anonymkode: c126b...796

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en som bor i en ærverdig bygård med 6 etasjer og den blokken har heis. Alle etasjene har sin sjarme.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uten heis??!!

Sa ikke TS "med heis"?

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke bodd i første. Fra andre og oppover er greit, og toppetasje er flott med tanke på lys dersom det er heis. Er det en veldig høy bygning ville jeg nok vært litt skeptisk til balkong høyt oppe eller takterrasse pga at det blir mye vær og mye vind. Men er det en gammel bygård ville jeg nok vurdert brannsikkerheten nøye før jeg valgte meg de øvre etasjene... 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, globalagogo skrev:

Sa ikke TS "med heis"?

Tror ikke det?

AnonymBruker
Skrevet

Med barn vil jeg ikke anbefale blokk i det hele tatt! Med mindre det er første etg. med egen hageflekk....

Vi har to barn og bor i 9 etg, som er topp etasjen. Det er jo best med tanke på støy, og vi trenger ikke varme på vinteren for den kommer nedenfra... Men det er jo ett helvete på sommeren, og nærmest ubeboelig.

Det er ett pes uten like å komme seg ut, og barna kan ikke gå ut selv, man kan ikke sette fra seg leker/sykkel o.l utenfor hvis man må på do eller hente noe.... og det er slitsomt! For ikke å snakke om de gangene heisen står.

Så har du mulighet, dropp blokk med barn!!

Anonymkode: 9468f...388

Skrevet (endret)

Jeg bor i tredje i en blokk uten heis, og føler meg litt tryggere her, enn i første etasje. Det er såkalt høy første etasje her, men om noen ville, kunne de lett kravlet inn på verandaen der og brutt seg inn. Pga blokken ligger i en skråning, er soveromsvinduene på bakkenivå bak blokken. Så der kan hvem som helst glane inn om de går forbi. Det gjør at de som bor i første etasje har gardinene fortrukket døgnet rundt. Det er sikkerhetssperrer på vinduene her, så de er "låst" når de står i lufteposisjon. Ville likevel følt meg utrygg når jeg luftet, for at noen skulle vippe opp vinduet og klatre inn, dersom jeg bodde i første etasje her. Jeg vet jo at de har sikring, men likevel... Jeg er glad jeg bor i tredje, så det er vanskeligere å ta seg inn.

Man får en del gratis trim når man går opp og ned disse etasjene hver dag. Hver gang jeg skal ut med hunden, skal ut med søpla, skal sjekke postkassa, skal i vaskekjelleren... opp og ned.

Jeg er vel ikke helt sikker på hva jeg skal svare på spørsmålet ditt, men når du skriver at dere er en barnefamilie, ville jeg bodd så lavt som mulig. Sikkerhetshensyn, tryggest for barna på bakken. Høyere opp har man risikoen for at barn som klatrer på verandarekkverket og kan falle ned f.eks. eller ramler ut av et åpent vindu. Musikeren Eric Clapton mistet sin fire år gamle sønn da han falt ut av et vindu og døde. Det skremmer meg, tanken på å bo høyt oppe med små barn. Større barn er greit.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Men bor man i enebolig (som jeg vokste opp i) så er det så langt til byliv med lekeplasser, liv og kafeer! 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Million skrev:

Jeg bor i tredje i en blokk uten heis, og føler meg litt tryggere her, enn i første etasje. Det er såkalt høy første etasje her, men om noen ville, kunne de lett kravlet inn på verandaen der og brutt seg inn. Pga blokken ligger i en skråning, er soveromsvinduene på bakkenivå bak blokken. Så der kan hvem som helst glane inn om de går forbi. Det gjør at de som bor i første etasje har gardinene fortrukket døgnet rundt. Det er sikkerhetssperrer på vinduene her, så de er "låst" når de står i lufteposisjon. Ville likevel følt meg utrygg når jeg luftet, for at noen skulle vippe opp vinduet og klatre inn, dersom jeg bodde i første etasje her. Jeg vet jo at de har sikring, men likevel... Jeg er glad jeg bor i tredje, så det er vanskeligere å ta seg inn.

Man får en del gratis trim når man går opp og ned disse etasjene hver dag. Hver gang jeg skal ut med hunden, skal ut med søpla, skal sjekke postkassa, skal i vaskekjelleren... opp og ned.

Jeg er vel ikke helt sikker på hva jeg skal svare på spørsmålet ditt, men når du skriver at dere er en barnefamilie, ville jeg bodd så lavt som mulig. Sikkerhetshensyn, tryggest på bakken. Høyere opp har man risikoen for at barn som klatrer på verandarekkverket og kan falle ned f.eks. eller ramler ut av et åpent vindu.

Bor du midt i Oslo? Det har sin høye (bolig) pris!

AnonymBruker
Skrevet

Første etage. Kjekt med alt som skal inn og ut, unger som etter hvert skal ut og leke alene har kort vei inn til do, slipper å tenke på naboene under når de plutselig løper inne eller kjører leker over gulvet. Bor selv i første, og har nedgang til grøntarealer fra balkongen. Helt genialt.

Innsyn er ikke en bekymring. Naboene ser litt ekstra inn i det du har flyttet inn, men når de vet hvem du er er du uinteressant. Her er gardiner og persienner stort sett åpne.

Anonymkode: f2a5e...0d9

• Liker 4
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor du midt i Oslo? Det har sin høye (bolig) pris!

Midt i og midt i... er ikke akkurat sentrum, men det tar et kvarter med t-banen til Jernbanetorget.

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det?

Da bør du lese igjen.

Anonymkode: 68efd...8ee

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Million skrev:

Midt i og midt i... er ikke akkurat sentrum, men det tar et kvarter med t-banen til Jernbanetorget.

Er det forskjell på bygårdsblokk på Frogner og høyblokk på Grorud, mon tro?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trivdes veldig godt i første etasje i blokk som barn. :) (Prøvde både første, tredje og fjerde.) Det var felles lekeplass rett utenfor balkongen, og foreldrene mine kunne bare løfte meg ned der. Det var såpass høyt at de måtte slippe meg de siste centimetrene, så jeg måtte gå rundt når jeg skulle inn igjen frem til jeg klarte å klatre opp, men ganske praktisk likevel. ;)

Jeg elsket for øvrig å bo i blokk og ha felles lekeplass, alltid noen å leke med rett utenfor døra. Ene plassen trengte jeg ikke å gå ut engang, fikk en bestevenn rett over gangen. Kunne ikke hatt det bedre. ;)

Anonymkode: 5c037...4fd

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...